var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19202;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19202","0","מישהו יודע, מי היו זקני הנגב?","16/05/12 20:12","כד אייר","תשע"ב","20:12","יאירה","לא מצאתי בגמרא שום הסבר. תודה מראש לכל המשיבים.","192","","4369","True","True","False","","1818","213.151.61.179","0","0","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19203","19202","בירושלמי נזכר שהם חכמי לוד","16/05/12 21:07","כד אייר","תשע"ב","21:07","הודו_כי_טוב","מצאתי מאמר שמראה שהתשובה רשומה בירושלמי
פסחים פרק ה
ורשום שם במאמר שמדובר בחכמי לוד .
מאמר זה גם מנסה לאמת את המדרש לגבי אלכסנדר מוקדון","207","","4369","True","True","False","","364","46.117.14.249","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19206","19203","להלן נוסח הירושלמי שהביא שם ועוד","16/05/12 22:01","כד אייר","תשע"ב","22:01","יהודי_קדום",""רבי שמלאי אתי גבי ר' יונתן אמר ליה אלפן אגדה. א"ל מסורת בידי מאבותי שלא ללמד אגדה לא לבבלי ולא לדרומי שהן גסי רוח ומעוטי תורה. ואת נהרדעאי ודר בדרום."

ועיון ראשון מראה שלא היו חכמים - בעיני ר' יונתן לפחות.

דעה זו מתחזקת מפסחים סב: (בבלי)

" ר' שמלאי אתא לקמיה דרבי יוחנן א''ל ניתני לי מר ספר יוחסין א''ל מהיכן את א''ל מלוד והיכן מותבך בנהרדעא א''ל אין נידונין לא ללודים ולא לנהרדעים וכל שכן דאת מלוד ומותבך בנהרדעא ..." ומפרש רש"י הקדוש על ד"ה אין שונין ספר יוחסין לא ללודים - לדחוייה איכוון ל''א לפי שאינן מיוחסין:
אמנם עדין יותר מירושלמי אך עדיין איני רואה ראיה ש"זקני הנגב"="חכמי לוד".

גם אם בידוע הוא שבלוד היו רבים מחכמי הדור שלאחר החורבן כמו ר' עקיבא, ר' טרפון הרי נצטרך להסביר מה שהביא "פירושי הראשונים" על "זקני הנגב" :

את זקני הנגב. היינו חכמי דרום
[והדרום מיוחס לחכמה]. ולא
קראם ״חכמי״ דרום, היות ולא היתה
חכמתם מצד גודל השגתם מה׳, אלא מצד
חולשת החומר [השולט שם] ובזה היו
דומים לזקן ששכלו גובר כאשר כח החומר
נחלש.


ואז אם נוכיח שלוד=דרום הרי ש"זקני הנגב"="חכמי לוד".

אבדוק הלאה ואחזור בע"ה","233","","4369","True","True","False","","352","79.176.150.166","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19208","19206","ייתכן אכן שזקני הנגב היינו זקני לוד","16/05/12 23:13","כד אייר","תשע"ב","23:13","יהודי_קדום","כך:

נניח שזהו אותו ר' שמלאי בירושלמי ובבבלי .

התשובה שהוא מקבל בפסחים סב: (ירושלמי):
"...שלא ללמד אגדה לא לבבלי ולא לדרומי..."

התשובה שהוא מקבל בפסחים סב: (בבלי):
אין שונין ספר יוחסין לא ללודים ולא לנהרדעים

נסדר את התשובות כך:

.....לא לנהרדעים......ולא ללודים
.... לא לבבלי...........ולא לדרומי

מכאן נובע:

דרום=לוד

מכאן נובע:

ש"זקני הנגב"="חכמי לוד".

מ.ש. ל. (או שלא....).

אם כן זה בזכות הודו_כי_טוב .","233","","4369","True","True","False","","235","79.176.150.166","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19211","19208","קישור למהר"ל","17/05/12 00:53","כה אייר","תשע"ב","00:53","איתן","פירוש המהר"ל - בחידושי אגדות למסכתנו
כולל גם התייחסות (בעמ' קמ"ח) מי הם זקני דרום, ולמה נקרא שמם "זקני דרום" ולא "חכמי דרום".
לענין המרחק מהשמים לארץ או ממזרח למערב - ע' גם בבאר הגולה באר ו'","123","","4368","True","True","False","","453","31.44.143.131","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19216","19208","בזכות יאירה","17/05/12 04:59","כה אייר","תשע"ב","04:59","הודו_כי_טוב","","207","","4368","False","True","False","","261","46.117.14.249","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19218","19211","להלן המהר"ל ובו","17/05/12 07:33","כה אייר","תשע"ב","07:33","יהודי_קדום","לענ"ד אין תשובה לשואלת היקרה יאירה - כפי שיראה הקורא :

"
קמח חידושי אגדות תמיד מהר״ל

ובאמת דרום הוא מיוחד לחכמה, ודבר זה- רמזו חכמים ז״ל (כ״ב כ״ה ב') הרוצה להחכים ידרים
והרוצה להעשיר יצפין וסימנך מנורה בדרום ושלחן בצפון, ולפיכך היה שואל זקני נגב שאלות בחכמה.
רק שיש הפרש, שלא קראו אותם חכמי נגב רק זקני נגב, כי הפרש גדול יש בין חכמי א"י ובין זקני הנגב, כי חכמי א״י חכמתם מצד כי הש״י נותן חכמה להם מפיו, כי הוא יתן חכמה לחכימין כמו שנתן לשלמה ושאר חכמים, ולכך נקראו חכמים. אבל אלו זקני [נגב] חכמתם מפני חולשת החומר שהוא לשם, שאין החומר כ״כ גס ועב, לכך יש שם חכמה יותר מפני חולשת החומר בלבד, וזה
שנקראו זקני נגב כי הזקן יש בו חכמה מפני חולשת החומר שבו. ומפני זה חכמתם ביותר בעניי??? (במקור מחוקות כאן אותיות – י.ק) הטבעיים בלבד׳ כמו שמבואר ושאר דברים ??? (במקור מחוקות כאן אותיות – י.ק) משיג האדם מדעתו. אבל חכמת התורה צריך שו??? (במקור מחוקות כאן אותיות – י.ק) מן הש״י אשר מאציל החכמה על החכמים
"","233","","4368","True","True","False","","332","79.176.150.166","0","19202","תמיד|לא ע"ב",""),new Message("19217","19216","אכן נכון זכות הראשונים לה שמורה","17/05/12 07:28","כה אייר","תשע"ב","07:28","יהודי_קדום","ממך קיבלתי את קצה החוט - אני רק משכתי (ועדיין לדעתי צריך לבדוק את תשובתי).","233","","4368","True","True","False","","221","79.176.150.166","0","19202","תמיד|לא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);