var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19120;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","47"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19120","0","מקום שנותנין מוראת העוף","13/05/12 15:18","כא אייר","תשע"ב","15:18","עלי","לכאורה, את מוראת העוף היו משליכים, שנא' : "והסיר את מראתו בנוצתה והשליך אותה אצל המזבח קדמה אל מקום הדשן". אבל המקום ממנו היו אמורים להשליך את המוראה היה מרוחק משם מאד, בין אם בקרן הדרום מזרחית בסובב ובין אם בראש המזבח בקרן הדרום מערבית כשהיו מרובים העופות להקרבה. אילו באמת השליכו מהקרנות את מוראת העוף היו הכהנים הנמצאים במסלול המוראה מתלכלכים הן מחלקי המוראה והן מדם וגם המוראה לא היתה מגיעה למקום הדשן, ועוד, כדי להגיע למקום הדשן - ולו היתה המוראה ככדור גומי - עדיין לפי משקלה הקטן, היה צריך להשליכה במסלול תלול מאד. לכן ברור שבאופן מעשי לא השליכו אותה ממרחק אלא ירדו בכבש ופשוט השליכו אותה ממרחק קצרצר אל מקום הדשן, וזהו ששנינו כאן מקום שנותנין ולא מקום שמשליכים... ( לפני די הרבה שנים כבר כתבתי על זה בשמעתין, וכן נכתב אח"כ מאמר על זה בתחומין, עיין ומצא ברמב"י, ואם איני טועה דנו בזה כבר במסכת זבחים בדיון בסוגיה, ואכמ"ל ).","209","","4371","True","True","False","","1210","212.117.142.227","0","0","תמיד|כח ע"א",""),new Message("19121","19120","זבחים סד ב","13/05/12 21:59","כא אייר","תשע"ב","21:59","עם הארץ","המשנה אומרת ״ והסיר את המוראה ואת הנוצה ואת בני המעיים היוצאין עמם והשליכן לבית הדשן״
וכן בזבחים סד א׳ : אמר רבי יוחנן בוא וראה כמה גדול כוחן של כהנים שאין לך קל בעופות יותר ממוראה ונוצה פעמים שהכהן זורקן יותר מבשלושים אמה״
ועיין רש״י שם.
יוצא שהכהן עומד בקרן דרומית מערבית וצריך לזרוק את המוראה בכיוון אלכסוני לכוון בית הדשן הנמצא עשר אמות מתחילת הכבש לכוון דרום מזרח לפי רשי 31 אמה
אם כך כל מי שעולה או יורד מהכבש היה בתווך פגיעה של מוראה ונוצתה אלא אם הכהן היה זורק בקשת גבוהה ומדייק בדרך נס שתנחת בול בבית הדשן.
כל זה לפי הבנתי","248","","4371","True","True","False","","206","108.132.146.77","0","19120","תמיד|כח ע"א",""),new Message("19126","19120","במוראת ונוצת","14/05/12 12:44","כב אייר","תשע"ב","12:44","יהודי_קדום","עולת העוף המדובר שמצוותה בהשלכה מעל המזבח -ולענ"ד לא לכאורה ולא בנתינה (מה שאין כן בחטאת העוף דליכא מצווה זו). ראה מה שהביא ה"כנסת ראשונים" על תמורה לד. סימן סג ועוד מקומות.

כב' כותב: "....לכן ברור שבאופן מעשי לא השליכו אותה ממרחק אלא ירדו בכבש ופשוט השליכו אותה ממרחק קצרצר אל מקום הדשן ..." -

אמנם השלכה יש גם במה שכתב כאן אך לא מצאתי שירדו בכבש לשם כך. התיאור מאוד מעניין ומסקרן והייתי שמח לראות מקורות אם ישנם לכב' - זו עובדה המשנה ידיעה קודמת שלי באופן יסודי. אני למשל חשבתי שהכהן המשליך היה בעל מיומנות ולכן כן יכול היה לבצע "צליפה בליסטית" ממרחק בלי ללכלך אחרים.

לגבי משקל הזפק, הוא המוראה, ותכולתו וכו' - אכן משקל הזפק, כפי שכתב, קטן מאוד ביחס למשקל בן היונה. משקלה של יונה לפי מה שבדקתי הוא 250-900 גרם, העולה (כחטאת) נלקחת כגוזל, -כבן-יונה ממש על סף פריחתו מן הקן, לכן יש להניח שמשקל העולה היה עד כ 200 גרם.

[ כדאי, ולא בהקשר מובהק לנידון לעיין במאמר שהובא כאן בפורטן " מהו השלב הקובע את זמן הכשרם של התורים ובני היונה לקרבן ולאכילה?" ]

משקלו של תור בוגר אינו גדול יותר ממשקל יונה צעירה וזאת מבדיקתי באינטרנט לדעתי חשוב לבדוק שוב לאימות הדבר.

תפקיד הזפק אצל העוף הוא לאגור את הזרעונים הנלקטים אך כאן עיקר מזונו של הגוזל מגיע מ"חלב היונים" של אימו ולכן אינו מכיל זרעונים רבים (ראה מדרש רבה נופת צופים בסוף) מה שכמעט לא מוסיף למשקלו.

בילדותנו קנינו עוף חי (גם יונים !) אותו לקחנו אל השוחט, אנו מרטנו נוצותיו, הכשרנו וכו' - כך שהזפק מוכר לי ובוודאות אני אומר שהשלכתו למרחק לא גרמה לחלקים ממנו להינתז וללכלך את הסביבה לא בדם ולא בתוכנו - אלא אם אם נתכוונו כאן דבריו שהמעיים של בן היונה כלולים ב"במוראתו" כמובא במשנה (זבחים ו,ה) " ...בָּא לוֹ לַגּוּף וְהֵסִיר אֶת הַמֻּרְאָה וְאֶת הַנּוֹצָה וְאְת בְּנֵי מֵעַיִם הַיּוֹצְאִים עִמָּהּ" ע"כ - ותכולתם היא המלכלכת - אך צריך ראיה לדבר שמעיים אלה לכלכו (או חלק אחר) ולכן נדרש הכהן לירד בכבש כדבריו וכו'.

הרי ברור שהתורה ודאי "הביאה בחשבון" כל מצב וגם מצב זה של "...והשליך..." בכלל.

למרות שהייתי שנים רבות חובש צבאי, על המשתמע מכך, איני מסוגל לעשות ניסוי בהשלכת "מוראתו בנוצתה" - האם בעבודות שציינת נעשה כדבר הזה?

ומה נאה מדרש רבה זה הבא בחומש ויקרא-סדר ויקרא-פרשה ג: " וְהֵסִיר אֶת מֻרְאָתוֹ בְּנֹצָתָהּ, אָמַר רַבִּי תַּנְחוּמָא בַּר חֲנִילָאי הָעוֹף הַזֶּה פּוֹרֵחַ וְטָס בְּכָל הָעוֹלָם וְאוֹכֵל בְּכָל צַד, וְאוֹכֵל מִן הַגְּזֵלוֹת וּמִן הַחֲמָסִין, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוֹאִיל וְהַזֶּפֶק הַזֶּה מָלֵא גְזֵלוֹת וַחֲמָסִין אַל יִקְרַב לְגַבֵּי הַמִּזְבֵּחַ, לְכָךְ נֶאֱמַר: וְהֵסִיר אֶת מֻרְאָתוֹ"","233","","4370","True","True","False","","145","79.176.150.166","0","19120","תמיד|כח ע"א",""),new Message("19141","19126","ציינתי לחפש ברמב"י לפי שמי ואכמ"ל","14/05/12 23:00","כב אייר","תשע"ב","23:00","עלי","וכן חפש בתחומין","209","","4370","True","True","False","","130","95.86.81.32","0","19120","תמיד|כח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);