var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18715;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18715","0","קצצתינון לרגלוהי דינוקא","22/04/12 05:20","ל ניסן","תשע"ב","05:20","דוד כוכב","מדוע מכנה רבי יוחנן את ריש לקיש 'ינוקא'?

על כך כאן.","125","","4393","True","True","False","","935","37.60.47.79","0","0","מעילה|ז ע"ב",""),new Message("18720","18715","לא מצינו? מצינו.","22/04/12 10:40","ל ניסן","תשע"ב","10:40","כדי","עי' בחולין (כ:), יקבלו הרובין את תשובתן. ובגיטין (יא:) ובכ"מ, אמר להו דרדקי.
ועיין בגיטין (כט.) דאמר ר"י לר"ל "זו אפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותה".

וההיא דיומא, עי' ביעב"ץ שם שהוא חידוש (ובזמנו הארכתי קצת בזה. וחע"ד). ועי' בתוס' ב"ב (לד.). ובחידושי זכר יהוסף על הש"ס בסוף ברכות האריך בזה.

ואגב, בזמנו שמעתי ראיה מגמ' זו בין היתר שאשתו של ר"ל הייתה גדולה ממנו בשנים. שהרי כאן מבואר לפירש"י דר"ל היה צעיר מר"י, ובב"מ איתא שנשא אחותו של ר"י. ובקידושין (לא:) איתא שאביו של ר"י מת כשעיברתו אמו, ואמו מתה כשנולד. וא"כ ע"כ דאחותו הייתה גדולה ממנו, וכ"ש שהייתה גדולה מר"ל בעלה.","249","","4393","True","True","False","","176","93.173.136.89","0","18715","מעילה|ז ע"ב",""),new Message("18722","18720","בכל זאת יש הבדל","22/04/12 14:08","ל ניסן","תשע"ב","14:08","דוד כוכב","רובין הם נערים - גדולים מינוקי. ואינו לשון זילזול. והם היו אמנם נערים, צעירים מרבי ינאי בדור, במסכת כתובות דף סב ע"ב: "יהודה בריה דרבי חייא חתניה דרבי ינאי הוה", ורבי ינאי מדורו של רבי חייא ושנוי עמו בחדא מחתא, במסכת בבא מציעא דף פה ע"ב: "ורבי ינאי אצל מי? - אצל רבי חנינא. - ורבי חנינא אצל מי? - אצל רבי חייא".

במסכת שבת דף קמה ע"ב קרא רבי יוחנן דרדקי לתלמידיו, לא לבן דורו שכמותו הצעיר במעט. וגם שם הכינוי הוא לשון זלזול דוקא, להורותם על טעותם.
ומכל מקום יש לדקדק לשון דרדקי ששנה ששינה מלשון ינוקא. דרדקי הוא תלמידים צעירים - כלשון "מקרי דרדקי". בעוד "ינוקא" הוא לשון יניקה וילדוּת.
[דומה להבדל זה יש במסכת תמיד דף כו סוף ע"ב: "אמאי התם קרי להו רובים, הכא קרי להו פרחי כהונה? אמרי: אין, התם דלא מטו למעבד עבודה - קרי להו רובים, הכא דמטו להו למעבד עבודה - קרי להו פרחי". כלומר כגוזלים המתחילים לפרוח].
כנ"ל וכנ"ל בפסחים דף לא ע"א; ויבמות דף פה ע"א - שאמר רב אידי בר אבין לשון דרדקי לתלמידיו ולהורותם טעותם. כנ"ל וכנ"ל רב ירמיה במסכת גיטין דף יא ע"ב; ורבא במסכת בבא בתרא דף טז ע"ב.


באשר ללשון מר שאמר ר"י לר"ל, מצינו שהתנסח כך אפילו רב יהודה לבנו ג' פעמים בדברי גערתו, במסכת פסחים דף קד ע"ב: "רברבנותיה דמר, וסררותיה דמר גרמא ליה למר דלא תימא שמעתיה מפומיה".

דברי הסיפא הן עוד קצת דוחק לפרש"י.","125","","4393","True","True","False","","142","31.44.142.226","0","18715","מעילה|ז ע"ב",""),new Message("18723","18722","[ללא נושא]","22/04/12 14:37","ל ניסן","תשע"ב","14:37","כדי","עי' בסוכה (ה:) שכן בבבל קורין לינוקא רביא. וכ"כ המפרש לתמיד (כה:): רובין קרי כהנים שלא הגיעו עדיין לעשות עבודה כגון פחותים מי''ג שנה.

מיהו, בשבת (קכז:) פירש"י ריבה - נערה, וכ"כ בסנהדרין (קט:). ועי' בפירושו לחולין (צ:) בד"ה ומשמונים ובנדה (ט:).

ואולי יש חילוק בין זכר לנקבה.

וגם בנקבה מצינו לעיתים שיכנה כן על הקטנה, עי' בסנהדרין (קז:) גבי נעמן דאמרה ליה "ההיא רביתא דאישתבאי מארעא ישראל ". ובחולין (ה.) מבואר שהייתה קטנה ולא נערה.

ומה שהביא מפסחים, בכלל דברי הגרי"ז שטרן, דבריו. ועוד ועוד...","249","","4393","True","True","False","","179","93.173.136.89","0","18715","מעילה|ז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);