var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18581;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18581","0","דעת מלך ומלכה","16/04/12 08:36","כד ניסן","תשע"ב","08:36","דוד כוכב","האם מלך ומלכה מבדילים בין טלה כשבים לגדי עזים, אם לאו?

על כך כאן.","125","","4402","True","True","False","","1004","213.151.54.57","0","0","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18586","18581","דעתן קלה ?","16/04/12 11:21","כד ניסן","תשע"ב","11:21","עלי","גם בנשים בכלל קבעו חז"ל שדעתן קלה. מאידך שבינתן יתירה.
מה ההגדרה המדויקת של 'דעתן קלה'. האם זו תכונה תמידית או רק נטיה, והאם בכל הנשים, ואם כן מדוע. מדוע גם במלך, האם כל מלך, ומה הדין בבן מלך ויורש עצר ובבת מלך.
האם מלכה דעתה קלה ביותר מפני שהיא גם אשה וגם מלכה .
כידוע, ההגדרות של חכמה בינה ודעת בקבלה ובחסידות שונה בכל אחת מהן.
לא ברור האם הדעת בביטוי הנ"ל קשורה לדעת של ההגדרות בקבלה.
כיום מתיחסים לאינטיליגנציות שונות בתחומים שונים, ומדברים אף על שבעה סוגי אינטיליגנציה, ואין קשר ברור בין הדברים.
מה שכן אפשר לומר הוא שככל שמערכת משוכללת יותר,היא בד"כ נתונה יותר לשיבושים. לכן למשל מערכת החיסון בנשים שהיא משוכללת יותר מזו של גברים במובנים מסוימים, כי למרות שבד"כ תפקידה לדחות כל חומר זר ולהכחידו מהגוף, הרי שבהריון אין היא דוחה את העובר שחציו זר ( מהגבר ), עד הלידה, ואולם מאותה סיבה כנראה, בנשים שכיחותן של מחלות חיסון עצמי, כלומר מחלות בהן מערכת החיסון פועלת בטעות כנגד מערכות של הגוף עצמו, גדולה עד בערך פי עשר ( תלוי במחלה )מבגברים.
זה תואם במובן מסוים את הקביעה שגברים חכמים יותר, נשים נבונות יותר, אך דעתן קלה, אבל אלו הגדרות לגמרי שונות וכוללניות מדי. בסופו של דבר לכל אדם יש שילוב תכונות ואיטיליגנציות אישי.","209","","4402","True","True","False","","278","212.117.142.227","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18600","18586","אני חושבת, שאם אישה רוצה","16/04/12 17:39","כד ניסן","תשע"ב","17:39","יאירה","היא בהחלט מסוגלת ללמוד ולפתח את שכלה.
האם גם האישה הזאת, דעתה קלה?
(יש גם נשים נוספות כמוה).","192","","4402","True","True","False","","405","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18611","18586","דעתן קלה - דעתן גמישה","17/04/12 08:01","כה ניסן","תשע"ב","08:01","דוד כוכב","מלך ומלכה דעתן קלה המשמעות היא שלא ממש משנה להם אם לאכול כבש או עז - קטן עליהם, כמו שאומרים, הם כבר נוסו רבות באכילת שניהם.

במסכת שבת דף לג ע"ב אמר רשב"י "נשים דעתן קלה עליהן", שם הפירוש הוא שאשתו עלולה להשבר בחקירה תחת עינויים ולגלות את מחבוא החומקים מהשלטון. הוא סבר שלעומתה, אם הוא או בנו היו עומדים בחקירה כזו הם לא היו נשברים.","125","","4401","True","True","False","","393","213.151.54.57","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18603","18600","תכונות המגדרים קשות להגדרה","16/04/12 17:53","כד ניסן","תשע"ב","17:53","קותי","לכל מגדר יש את הבאגים שלו

הקונפליקט המגדרי מחייה את העולם בדרך מרירה
אין להוציא את האמירה מהקשרה המצומצם בה היא נאמרה

אני חושב שאנו מאוד מפסידים שאין יצוג שוויוני בכל הקשור לחיים האזרחיים
השלטון משחית! אולי נשים תהיינה פחות מושחתות בכל זאת יש להן בושה.","217","","4402","True","True","False","","238","89.139.166.98","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18617","18600","אדרבה, הביאי עוד דוגמאות","17/04/12 10:11","כה ניסן","תשע"ב","10:11","מתפעל","זה באמת מעניין.","148","","4401","True","True","False","","191","212.29.198.117","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18619","18603",""בכל זאת יש להן בושה"","17/04/12 15:52","כה ניסן","תשע"ב","15:52","כדי","קלות הדעת לעיתים מסירה את מסווה הבושה. עי' היטב ברש"י קידושין (פ:). וע"ש בתוד"ה כי.","249","","4401","True","True","False","","177","109.186.6.222","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18633","18603","באגים? ","17/04/12 21:14","כה ניסן","תשע"ב","21:14","יאירה","לפי דעתך הסכסוכים, שהם שליליים יכולים לסייע לדבר חיוני, שהוא קיום העולם?
דרך מרירה? אתה כזה פסימי?
לענ"ד דווקא טוב, שאין הצד השוויוני בין גברים ונשים משום שהקב"ה נתן לכל מגדר תפקיד שונה.","192","","4401","True","True","False","","275","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18615","18611","יפה! מצווה לפרסם להציל כבודן","17/04/12 09:53","כה ניסן","תשע"ב","09:53","קותי","הרי במסירות נפש הן גדולות
שהרי צנועות לא ישמעו אם ישנו להן שאינן נאסרות באונס","217","","4401","True","True","False","","168","89.139.166.98","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18632","18611","מעניין מאוד","17/04/12 21:02","כה ניסן","תשע"ב","21:02","יאירה","מדוע דעתם של שניהם קלה? הרי כתיב בדף של אתמול, כי המלכה אמרה, שבשר כבשים עדיף על פני בשר העזים. ככל הנראה, היא הסתמכה על פסוקים רבים בתורה, בהם בשר כבש משובח. גם הגמרא שם, בסוף, אומרת, ששני סוגי בשר הינם טובים!","192","","4401","True","True","False","","265","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18618","18617","מי שמבקש עוד דוגמאות, דעתו (בכרה) קלה","17/04/12 13:03","כה ניסן","תשע"ב","13:03","Almuaddib","שמא משרך דרכיו?","107","","4401","True","True","False","","141","81.218.141.168","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18621","18617","דוגמאות...","17/04/12 16:22","כה ניסן","תשע"ב","16:22","כדי","בשו"ת התשב"ץ ח"ג (סי' עח) כתב תירוץ לקושיא שם בשם:
אבל שמעתי מאבא מארי ז"ל שאמר בשם הרבנית אשת הרב ר' יוסף בר' יוחנן אבי הרב ר' מתתיה זקנו של הרב ר' יוחנן שבדורינו... ותירוץ יפה הוא זה.

גם בשו"ת מהרש"ל (סי' כט) כתב בשם ר' יוחנן לוריא:
זאת ועוד אחרת אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל וילון לפני' ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ.

ועיין בספר לקט יושר ח"ב (עמ' לז):
וזכורני שכלתו רעדיל ז"ל, לומדה לפני זקן אחד ששמו ר' יודיל סופר ז"ל בבית הגאון זצ"ל, במקום שרוב בני הבית הולכים שם.

וכדומה מספרים גם על בת אחותו של הבא"ח, אמו של הגר"י צדקה זצ"ל שהוזכר כאן לא מכבר, שהייתה פיקחית וידענית גדולה, וכמה פעמים הורתה הלכה לאנשים.

אבל...
היא הנותנת. מכך שיש צורך לשלות דוגמאות אלו, ומכך שנוצר להן פירסום, הדבר מורה באצבע שאלו דוגמאות חריגות, ועל הרוב ידבר הכתוב. לכן אין לעשות היקש בחפזה לכל מקרה אחר, דבכה"ג משיבין על ההיקש.","249","","4401","True","True","False","","221","109.186.6.222","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18627","18617","בנוסף לדוגמאות","17/04/12 19:10","כה ניסן","תשע"ב","19:10","יאירה","שהובאו על ידי כבוד הרב "כדי" ישנן דוגמאות נוספות.
תלמוד בבלי מסכת עירובין צו (.)
"... ואשתו של יונה היתה עולה לרגל ולא מיחו בה חכמים..."
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא קיט (:)
"...בנות צלפחד חכמניות הן, דרשניות הן, צדקניות הן. חכמניות הן..."
תלמוד בבלי מסכת ברכות נא (:)
"...עולא אקלע לבי רב נחמן, כריך ריפתא בריך ברכת מזונא, יהב ליה כסא דברכתא לרב נחמן. אמר ליה רב נחמן: לישדר מר כסא דברכתא לילתא. אמר ליה, הכי אמר רבי יוחנן: אין פרי בטנה של אשה מתברך אלא מפרי בטנו של איש, שנאמר +דברים ז'+ וברך פרי בטנך - פרי בטנה לא נאמר אלא פרי בטנך. תניא נמי הכי, רבי נתן אומר: מנין שאין פרי בטנה של אשה מתברך אלא מפרי בטנו של איש - שנאמר: +דברים ז'+ וברך פרי בטנך - פרי בטנה לא נאמר אלא פרי בטנך. אדהכי שמעה ילתא, קמה בזיהרא ועלתה לבי חמרא ותברא ארבע מאה דני דחמרא. אמר ליה רב נחמן: נשדר לה מר כסא אחרינא, שלח לה: כל האי נבגא דברכתא היא. שלחה ליה: ממהדורי מילי ומסמרטוטי כלמי."

אולי המקרה הזה נשמע קיצוני, אבל ידועה העובדה, שילתא, אשת רב נחמן הייתה מומחית בהלכות נדה.

ועיין גם כאן","192","","4401","True","True","False","","542","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18620","18618","המממממ","17/04/12 16:02","כה ניסן","תשע"ב","16:02","מתפעל","לא ממש הבנתי מה אתה רוצה.","148","","4401","True","True","False","","204","212.29.198.117","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18622","18619","גם אצל גברים בסיטואציה הזאת קורים","17/04/12 17:51","כה ניסן","תשע"ב","17:51","קותי","דברים
רש"י מסכת כתובות דף ד עמוד ב

לעולם אבילות קילא ליה מנדה ....הוא ישן בין האנשים כו' באבילות דידיה !
קילה ליה אינה קלות דעת?

בסופו של עניין קלות הדעת לא באה לעבור על איסור עריות גם אצלה זה עניין של אבילות

הסיפור ברש"י מאוד טוב כי הוא מראה עד כמה האדם פתלתל כפי שאמר הנביא "עקוב הלב מכל".

תמיד תמהתי מדוע החטא נקרא "חטא אדם הראשון" ולא על שם חווה?
והיות והיא חטאה והחטיאה מדוע קוראים לבנות ישראל בשם חווה?

כנראה ששני המגדרים זקוקים לגדר כל אחד לפי טבעו","217","","4401","True","True","False","","200","89.139.166.98","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18626","18620","אולי כוונתו לומר שישנן","17/04/12 18:33","כה ניסן","תשע"ב","18:33","יהודי_קדום","בימינו (והיו) ריבוא אלפי אלפים (טוב... אולי קצת פחות) נשים שלא נופלות בגדולתן מהרבנית ברזאני זצ"ל. אולי.","233","","4401","True","True","False","","154","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18644","18621","בענין בת אחותו של הבן איש חי שהוזכרה","18/04/12 07:48","כו ניסן","תשע"ב","07:48","דוד כוכב","הלא היא סבתא של הרב מרדכי אליהו. ומדי פעם היה מספר על חידושים, ועל מנהגי רבי יוסף חיים ששמע ממנה.

כגון שהיתה מטפסת באופן מסוכן להדליק את נירות השבת שהיו תלויים מהתקרה. הציעו לה שתדליק למטה ויעלו לה את הנירות, והיא סירבה בגערה, והראתה שיש אומרים שגם בנירות שבת הדלקה עושה מצוה וצריך להדליקם במקומם דוקא.

וסיפרה שבבית הבן איש חי היו אוכלים את הסימנים של ראש השנה, עד שבאחד מהם נמצאו בעיות של חרקים. מאז רק היו מביטים באותו סימן, שכן הגירסה במסכת הוריות דף יב ע"א: "[לעולם] יהא רגיל למיחזי בריש שתא קרא ורוביא, כרתי וסילקא ותמרי". (ואגב, בספרי דוקני הגירסה כך גם במסכת כריתות דף ו ע"א, דלא כגירסא דידן "למיכל").","125","","4400","True","True","False","","132","213.151.54.57","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18623","18622","כוונתי היא להבחנה בין","17/04/12 17:55","כה ניסן","תשע"ב","17:55","כדי","גברים ונשים במשנה לפי פירש"י בשני ד"ה עם.","249","","4401","True","True","False","","145","109.186.6.222","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18630","18622","נותנים לבנות ישראל שם חוה כי","17/04/12 20:55","כה ניסן","תשע"ב","20:55","יאירה","רואים בה צד חיובי:
בראשית ג כ
ויקרא האדם שם אשתו חוה כי הוא היתה אם כל חי:

החטא הראשון נקרא על שמו של אדה"ר משום שהוא העדיף לשמוע בקול האישה מאשר בקול ה'.","192","","4401","True","True","False","","272","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18624","18623","אכן בעניין זה טבעם שונה ובושתם","17/04/12 18:09","כה ניסן","תשע"ב","18:09","קותי","שונה","217","","4401","True","True","False","","121","89.139.166.98","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18655","18626","חחחח","18/04/12 10:27","כו ניסן","תשע"ב","10:27","מתפעל","אנחנו מנסים להבין פשט בדברי החכם אלמואדיב.

למה לא תבוא אלמואדיב ותבאר דבריך הסתומים?","148","","4400","True","True","False","","161","212.29.198.117","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18629","18627","ואולי הבאת הדוגמאות ממעטת?","17/04/12 20:47","כה ניסן","תשע"ב","20:47","יהודי_קדום","","233","","4401","False","True","False","","105","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18638","18627","והנה לפנינו עוד דוגמא חיה","18/04/12 02:03","כו ניסן","תשע"ב","02:03","כוכב קטן","","262","","4400","False","True","False","","79","213.151.54.57","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18631","18629","מחילה: לא הבנתי את כוונת כבודו!","17/04/12 20:59","כה ניסן","תשע"ב","20:59","יאירה","","192","","4401","False","True","False","","224","46.116.140.178","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18668","18630","אולי הסיבה היא שלא קוראים בשם אדם רשע","18/04/12 16:42","כו ניסן","תשע"ב","16:42","קותי","כדי לא להיות כמותו
בעניין אדם וחווה בהכרח אנחנו כמותם
ולכן להחרים את שמם זה לא לעניין","217","","4400","True","True","False","","141","109.186.237.170","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18634","18631","ר"ל שהבאת הדוגמאות מציירת","17/04/12 21:20","כה ניסן","תשע"ב","21:20","יהודי_קדום","תמונה מגבילה, במיוחד כשהדוגמאות המובאות הן מהעבר ואף העבר הרחוק.

בהבאתן הרי זה כאילו אמרנו: "מספר הנשים האיכותיות (בלשון זו או אחרת) הינו (היה) מספר סופי ומוגבל" ולא היא.

עשרות אלפים, אם לא יותר, של מורות ותלמידות האולפנות, המדרשות, "בית יעקב" וכו' מוכיחים שגם אשה יכולה להשכיל ולהבין לא פחות מגבר ת"ח. מצב נשות ישראל פתוח ורחב היום להשכלה תורנית כפי שלא היה מעולם. ועוד לא דיברנו על יכולת בתחום החולין.

עם זאת ברור שעדיין יש כבילות להלכה בנידון. נחכה עד שיבוא אליהו.","233","","4401","True","True","False","","143","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18636","18632","אנסה להביא דיוק:","17/04/12 22:48","כה ניסן","תשע"ב","22:48","יהודי_קדום","בפסוקי התורה כבש נכתב לפני העז - וזו ההעדפה הראשונה.
כך למשל בויקרא ג': " {ז} אִם כֶּשֶׂב (1) הוּא מַקְרִיב ...{יב} וְאִם עֵז (2) קָרְבָּנוֹ ..."
וכן: "שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז כִּי יִוָּלֵד" (ויקרא כב, כז)
וכן: "{עה} פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה: {עו} שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת" (במדבר ז')

ועוד.

אמנם מוצאים בויקרא כג, יט ובעוד מקומות ששעיר עזים קודם לכבשים אך הוא מובא חטאת והכבשים לזבח שלמים. וצ"ע ובדיקה מעמיקה יותר של הדברים שהבאתי כאן.","233","","4401","True","True","False","","143","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18669","18633","לְכָל מַרְאֵה עֵינֵי הַכֹּהֵן","18/04/12 16:47","כו ניסן","תשע"ב","16:47","קותי","כולנו עובדים בעולמו של ה'
ולכל אחד זה נראה אחרת","217","","4400","True","True","False","","146","109.186.237.170","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18676","18634","התמונה, המצטיירת כאן אכן נראית מגבילה,","18/04/12 18:05","כו ניסן","תשע"ב","18:05","יאירה","לכן גברים תלמידי חכמים אמורים להרחיב ולהשלים אותה. לא לחינם העם היהודי קרוי עם הספר!

לא למדתי, שאליהו הנביא, זכור לטוב יבוא ויכריע בנידון אלא למדתי, כי הוא עשוי להכריע בסוגיא של שניים, שאוחזין בטלית.","192","","4400","True","True","False","","223","95.86.95.134","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18659","18636","כששאלתי תחילה","18/04/12 11:14","כו ניסן","תשע"ב","11:14","עלי","בהערה שבה נפתח כל הדיון דלעיל, כתבתי ועתה ארחיב רק מעט מפאת קוצר הזמן.
ציינתי שכיום מתיחסים למספר אינטיליגנציות אנושיות בתחומים שונים כאשר לכל אדם יכולות וכישורים בתחומים השונים ברמה שונה. ממילא ברור שקיימים גם פערים ביכולות בין האינטיליגנציות השונות אצל כל אחד. נשים רבות עולות גברים רבים ביכולותיהן. יש נם תחומים אופייניים בהם נשים מוכשרות יותר מגברים וגם להיפך, אך לא ניתן לעשות הכללות.
דוגמה אישית : אשתי ובתי עולות עלי בידע שלהן בתחומי הדעת בהן עוסקות ( פסיכולוגיה, פיזיקה ) ואילו אני עולה עליהן בתחום התמחותי ( רפואה ), פשוט משום שכל אחד מאיתנו עוסק בתחום אחר...
אך אין מדובר רק ביכולת השכלית בתחומים שונים אלא גם בתכונות אופי ומידות שונות, בכוחות נפש וכדו' וכמובן שנפש האדם היא דבר מורכב מאד.
האם העובדה שיש אלפיון עליון של מוכשרים בתחומים מסויימים בהם לגברים יש נציגות גדולה בהרבה מהנשים מורה על יכולת ממוצעת גבוהה יותר של הגברים מהנשים ( למשל שחמט, פיזיקה, מתמטיקה, תורה ועוד ) ? ברור שלא ! ויש תחומים אחרים ( למשל תחומי הטיפול השונים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, תקשורת, ארגון וכדו' ) בהם ניתן להצביע על נשים דווקא כבעלות יכולות גבוהות יותר. לא פעם הסיבה היא שלא ניתנה לנשים האפשרות לפתח את יכולותיהן או לממשן. במקצועי אני מוקף בנשים שאני משוכנע שהן בעלות ידע ויכולות גבוהות משלי, אף כי אפשר שבחלק מהתכונות המקצועיות והאישיות שלי הדברים הפוכים.
כיום ידוע שבאופן ממוצע מוחם של גברים שונה ממוחן של נשים, אם כן מה הפלא שהם שונים ?
האם רגישות נפשית ורגשית היא תכונה טובה ? כן ולא. היא מאפשרת התיחסות אנושית טובה יותר אך כרוכה ביכולת עמידה בלחץ נפשי פחותה.
המסקנה : במקום לדבר על עדיפות מגדרית או אף מעמדית כזו או אחרת ראוי לדבר על שילוב תכונות אישי ולבחון כל אדם לנפשו.
האם המלך שכרת את ידיו של יששכר איש כפר ברקאי היה אכזר ועריץ או פחדן והפכפך ? כנראה שגם וגם, הדברים בד"כ הולכים ביחד. מה שהמשנה מבקשת ללמד הוא שלא המלך ( בלבד ) כרת את ידי יששכר אלא הקב"ה הביאו לכך, ובעצם, יששכר בעצמו באישיותו הגאוותנית והתבהגותו המזלזלת הביא על עצמו את הצרות, ויותר משהיו המלך והמלכה קלי דעת היה הוא קל הדעת העיקרי.
אני מעריך שכאשר חז"ל קבעו שדעתן של נשים קלה מדובר בתכונה זו בעיקר.","209","","4400","True","True","False","","177","212.117.142.227","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18660","18655","הממממ","18/04/12 13:45","כו ניסן","תשע"ב","13:45","Almuaddib","העלתה לפניך לומדת גמרא אחת, דוגמא לתלמידת חכמים מן העבר.

מאחר והלשון העברית ברורה, אתה יודע שהיא-עצמה - אשה.

ומה ביקשת ממנה?

ביקשת עוד כמה דוגמאות. עוד כמה סיפורים. עוד כמה "דביתהו דרבי מאיר".


כותבת מולך אחת הלומדת, אחת מני רבות, מלאה הארץ תלמידות לאלפים, אחת מהן מולך, ואתה -

אתה מבקש ממנה עוד איזו אחת מסיפורי הגלות הדוויה.

===

הגרי"ד מבריסק ציטט באחד מספריו את דבריו של סורן קירקגור כי אין צורך לחפש הוכחות לקיום האל, משום שכאשר החתן חובק בזרועותיו את כלתו תחת החופה, הוא אינו נזקק להוכחות לקיומה.

אתה מדבר עם לומדת - ומבקש עוד סיפורים.

תיתי לו לגרי"ד שלא עמדת לידו - היית מבקש הוכחה גם תחת החופה...

====

מקורותינו רוויים בדוגמאות לתלמידות חכמים, בין אם כאלו שנזכרו בשמן המפורש (ילתא, כדוגמא), ובין אם אנונימיות (האשה ששאלה את רבי אלעזר וענה לה שאין חכמה לאשה אלא בפלך).
מה לך שואל את יאירה? פתח ספר ותחזה בעצמך.

====

מה משמעות המלה "קלה"?

נשים - דעתן קלה.

בכרה קלה משרכת רגליה, כפי שעשהאל היה קל ברגליו כאחד הצביים אשר בשדה. כבר כתבו כאן כי התואר "קלה" אינו בהכרח לגריעותא, אבל...


והאמת והשלום אהבו.","107","","4400","True","True","False","","258","212.25.82.194","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18683","18659","תופעת האלפיון העליון","19/04/12 02:55","כז ניסן","תשע"ב","02:55","דוד כוכב","המציאות שהבאת שבטופ של ההישגים נמצאים הרבה יותר גברים מנשים, אינה פונקציה של אינטלגנציה שונה אלא של אופי שונה.
הטבע (או ההורמון) הגברי דוחף אותו להשגיות ולניצחון, כמשמעות שמו - לגבור. לכן הוא נמשך הרבה יותר מהנשים לספורט ולפוליטיקה.
בעוד שהנשים נחונות באינטלגנציה חברתית רבה, והן דוקא נכונות הרבה יותר מהגברים לפרגן לפנק ולוותר - קלה = גמישה.
לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ - אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ (בראשית ב, כ).
האדם חי לבדו, הוא רואה רק את עצמו, את השגיו את הקריירה. אומר ה', אעשה לו עזר כנגדו, והוא יראה לפניו דמות שונה, דמות שטיבעה הפשוט לחיות עבור הזולת, עבור בן הזוג, עבור המשפחה, עבור הילדים.","125","","4399","True","True","False","","123","95.86.94.189","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18665","18660","תהיה לי בריא אלמואדיב","18/04/12 15:46","כו ניסן","תשע"ב","15:46","מתפעל","אנחנו מדברים על נשים שהיו ראשי ישיבה, גדולות בתורה, מורות דרך לרבים.","148","","4400","True","True","False","","205","212.29.198.117","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18670","18660","ברוך שהבנתי את כוונתו...","18/04/12 17:02","כו ניסן","תשע"ב","17:02","יהודי_קדום","ובהמשך התגובות להלן פרטתי יותר.","233","","4400","True","True","False","","134","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18671","18665","תודה. אשתדל.","18/04/12 17:07","כו ניסן","תשע"ב","17:07","Almuaddib","גם היום הארץ מלאה אותן, אתה פשוט עוצם עיניים ולא מתבונן.

דומני כי מעולם לא למדו כל כך הרבה נשים בעומק ברצינות ובהתמדה כמו היום.

וכך הדבר גם לגבי גברים.","107","","4400","True","True","False","","133","81.218.141.168","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18680","18665","וגם על נשים אחדות, שרוצות ללמוד.","18/04/12 18:46","כו ניסן","תשע"ב","18:46","יאירה","אני אישית מכירה נשים שאומרות: גמרא? משעמם!!! וזכותן לא ללמוד כי הן לא חייבות. לגבי הגברים, שלא לומדים כתב רבי ישראל סלנטר: "תמה אני איך אדם יכול ללכת ארבע אמות בלי לדעת את כל הש"ס"!","192","","4400","True","True","False","","244","95.86.95.134","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18675","18669","לא כל אחד רואה. דוקא מהפסוק","18/04/12 17:45","כו ניסן","תשע"ב","17:45","יהודי_קדום","שהביאה לומדים מ"מראה עיני" שהראיה צריכה להיות ברורה: ביום ולא בלילה ובשתי עיניים בריאות וכו'. ונאה הרעיון ללמדו גם על ראיית עולמו של הקב"ה .","233","","4400","True","True","False","","130","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב",""),new Message("18678","18676","גברים תלמידי חכמים, נשים, מצוות","18/04/12 18:20","כו ניסן","תשע"ב","18:20","יהודי_קדום","מהו היחס בין מספר המצוות בהן מחוייבים הגברים היום, לאחר החורבן, ביטול הסנהדרין וכו', לבין מספר המצוות בהן מחוייבות הנשים היום ?


מספר המצוות בהם מחוייבים הגברים קטן במאות מצוות לאחר החורבן .

כיצד משפיעה עובדה זו על כל השאלות שהועלו כאן? האם נעשתה בדיקה כזו? איני יודע אך נראה לי שזוהי גם נקודה למחשבה.

לגבי "אליהו", היה בראשי "תיקו" בעיות שמועלות כאן בכל מקרה - קיבלתי.","233","","4400","True","True","False","","128","79.177.161.73","0","18581","כריתות|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);