var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18240;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18240","0","שתי שאלות","22/03/12 13:26","כח אדר","תשע"ב","13:26","amdavid","1. "עשאן בהעלם אחד". איזה העלם בדיוק, שלא ידע שיש תורה כלל?
לא ידע שיש בורא עולם/ יהדות/ מצוות ?
כי לומר שלא ידע על כל אחת ואחת מהעבירות שאסורה, זה לא העלם אחד אלא העלמות רבות. ולא דומה להעלם שבת שעשה מלאכות הרבה, כי שם נהי שהמלאכות חלוקות אבל האיסור הוא אחד וזה מה שנעלם ממנו, דין שבת.
ראו כאן אות כ"ג דברי ה'באר שבע', שעשה צריכותא כזו בדיוק) ולא מובן לי למה זה נקרא העלם אחד הרי העבירות מחולקות ונפרדות ושונות זו מזו, גופין ולאוין מחולקין, ומה בדיוק נעלם ממנו?

ואולי כוונת העלם אחד היינו במה ששייך בו כמה איסורים ביחד, כגון הבא על אשת אחיו קיים נדה, שזה אשת איש+אשת אח+נדה. כלומר העלם אחד היינו מעשה אחד בהעלם, שסבר שזו אשתו
וראו ברמב"ם (כל פרק ד) שכך פירט בדווקא, קבוצות קבוצות של מעשה אחד ואיסורים רבים. (אמנם בתחילת הלכה א כתב מפורש שעשה כל האיסורים כולם כאחד ואולי לישנא דתנא נקט)

2. בהמשך לדיון מהו כרת, מה הכוונה שמביא חטאת נפרדת על כל או"א, האם זה "תשלום" על העוון, בעצם זו גם שאלה כללית על דין חטאת, מה בדיוק העניין של הבאת החטאת,האם זה מנקה את הפגם בנפש, וכי אחת לא מנקה/ לא מספיק מנקה? הרי מצוות תשובה היא כללית /כוללת, כלומר אדם שחוזר בתשובה על חטאים רבים (אפילו מאותו סוג) שעשה במשך שנים רבות, עושה תשובה 'אחת' על כל החטאים.
השאלה למה/ לשם מה צריך חטאות נפרדות על כל חטא, אחד לא מספיק?","175","","4421","True","True","False","","1707","80.178.239.20","0","0","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18243","18240","המממממ","22/03/12 18:00","כח אדר","תשע"ב","18:00","Almuaddib","1.
עשה בהעלם אחד, זה שנתעלמה ממנו ההלכה, ועדיין נעלמת ממנו. העלם אחד יכול להיות לאורך שנים הרבה.
ואל יקשה בעיניך, שהרי תינוק שנישבה, ואינו יודע בין ימינו לבין שמאלו ההלכתית, ורק לאחר שנים נודע לו - והפסיק להיות במצב של "העלם" - של חוסר ידיעה שבגינו הוא שוגג.

ולכן ההעלם הוא אחד, ולא העלמות רבות. חוסר הידיעה שלו הוא מצב מתמשך.


אי אפשר לומר כי העלם אחד הוא עשית כמה איסורים ביחד, שהרי במפורש רבי יוחנן אמר "אם עשה את כולם בהעלם אחד", והרי ברור שאינו יכול בבת אחת גם לבוא על הזכור וגם לבוא על הבהמה, וכן על כל שאר התועבות בו בזמן.

ולגבי הרמב"ם, חוששני שהתערבו לך שני דברים נפרדים שלו. שהראשון - אם עשה את כל ה-43 בהעלם אחד - שברור שאי אפשר במציאות לעשות זאת, והשני - אם עשה מעשה אחד שיש בו כמה איסורים - שבו באים האיסורים כאחד.

2.
מטרת החטאת היא כפרה. השאלה איזה קרבן, כמה קרבנות וכו' - היא שאלה "טכנית". מי שעבר בשוגג ונתחייב חטאת, מתחייב בחטאת זו בלי קשר להשפעתה האפשרית על נפשו.
ואין הדבר דומה לחזרה בתשובה, שכן הקרבן הוא חיוב מדאוריתא, וגזירת הכתוב היא.","107","","4421","True","True","False","","327","81.218.141.168","0","18240","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18248","18243","גדר "העלם אחד"","23/03/12 00:19","כט אדר","תשע"ב","00:19","המכריע","מכיון שבאותו החטא אילו עשאו וחזר ועשאו, אם נודע לו באמצע, הרי הידיעות מחלקות ומחייבות על כל מעשה חטאת נפרדת, ואילו עושה אותם באותו ההעלם חייב חטאת אחת. וקמ"ל כאן שאם עושה את לד החטאים בלא שיוודע לו בין אחד לשני שחטא בחטא הקודם, שאילו היה כהאי גוונא באותו חטא היה כאמור חייב חטאת אחת, הרי כאן מכיון שהם חטאים חלוקים הרי הוא חייב חטאות הרבה.","199","","4420","True","True","False","","219","212.179.87.186","0","18240","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18253","18243","י"כ. וכן אפשר להוסיף את "המקרה"","23/03/12 10:20","כט אדר","תשע"ב","10:20","יהודי_קדום","הבלתי נתפס מדף ב: שתי שורות אחרונות בו לשלושה איסורים יש שם "אחוה" אחד/גוף אחד וחילוק חטאות וכפי שהביא ר' Almuaddib: "העלם אחד יכול להיות לאורך שנים הרבה." המקרה הוא: "...על אחותו שהיא אחות אביו ושהיא אחות אמו". תאור המקרה הוא כזה: אם א בא על אימו ונולדו מעבירה זו שתי בנות ג ו ד המשיך א בעבירה ובא על ג וממנה נולד בן ששמו ו . אם ו יבוא באיסור על ד יעבור על שלושה איסורי כרת: אחות אימו, אחות אביו ואחותו. באותו גוף (מצב שלא ניתן ללמוד אותו מהפסוק "ואל אשה...")

והנה בציור השגגה הזו נוצר: חיוב חטאת נפרד על כל איסור למרות שכל האיסורים בגוף אחד. (לכן גם חוזר חיוב הכרת ונאמר על "אחותו").","233","","4420","True","True","False","","191","79.177.161.73","0","18240","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18254","18248","יעויין למטה במה שהבאתי מהגמרא","23/03/12 10:23","כט אדר","תשע"ב","10:23","יהודי_קדום","שחטאים חלוקים יכולים להיות אף בשם "אחוה" אחד.","233","","4420","True","True","False","","136","79.177.161.73","0","18240","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18279","18248","תשובה לשני המגיבים היקרים","25/03/12 13:47","ב ניסן","תשע"ב","13:47","amdavid","העיקרון שאתם מניחים שההעלם הוא בכל כרת וכרת בנפרד ללא קשר לאחר,
והכוונה שאם חטא בחטא פלוני מספר פעמים בגלל העלם -היינו חוסר ידיעה שהדבר אסור - יתחייב על כל אחד .
א"כ --- מניינא למה לי?! למה מדגיש התנא שיש 36 כריתות, די אם היה אומר "בכל הכריתות שבתורה, אם עשה אחת מהן וחזר ועשה בהעלם אחד - חייב עכאו"א ".

בקיצור - למה נקט מספר 36 ואיך תשובת ריו"ח עונה על השאלה הזו לפי הסברכם.","175","","4418","True","True","False","","228","65.49.14.86","0","18240","כריתות|ב ע"ב",""),new Message("18301","18279","תשובה לתשובתו","26/03/12 11:52","ג ניסן","תשע"ב","11:52","המכריע","זה דין ידוע שעל כל העלם חייבים, ואם יעשה אותו לאו פעמים רבות ובאמצע יוודע לו הידיעות מחלקות ומתחייב על כל אחת חטאת נפרדת. למדנו זאת גם במכילתין שלהי ד. ועוד הרבה.

אבל בהעלם אחד אילו יעשה אותו לאו לא יתחייב יותר מאחת וכדי להתחייב כמה חטאות למרות שההעלם אחד על כרחך הוא בלאוין שונים, וזה מאי דקמ"ל התנא כמה חטאות שייך להתחייב ללא ידיעות מחלקות. אלא שכבר העירה הגמרא שפסח וחטאת מחוץ לחשבון, וכוונת התנא שיש ל"ו כריתות וכשתוריד מהם את שני העשין תדע כמה אפשר להתחייב.","199","","4417","True","True","False","","171","212.179.87.186","0","18240","כריתות|ב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);