var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1812;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1812","0","השוורים האבודים","13/04/10 14:36","כט ניסן","תש"ע","14:36","דוד כוכב",""רב המנונא אירכסו ליה תורי, פגע ביה רבה, רמא ליה מתניתין אהדדי: תנן העובד עבודה זרה עובד - אין, אומר - לא. והאנן תנן: האומר אעבוד אלך ואעבוד נלך ונעבוד!
- אמר ליה: באומר איני מקבלו עלי אלא בעבודה.
רב יוסף אמר: תנאי שקלת מעלמא? תנאי היא! דתניא האומר בואו ועבדוני, רבי מאיר מחייב, ורבי יהודה פוטר".

לשם מה מסופר שרב המנונא הלך לחפש את שווריו? (ראה ביד רמה הסבר נוסף).
אלא שסוף המעשה מעיד על הענין.
רב יוסף כוחו היה בבקיאות בברייתות. כאמרם במסכת הוריות דף יד. "רב יוסף סיני". פירש רש"י: "מי ששנה משנה וברייתא סדורין לו כנתינתן מהר סיני".
לכן אמרו לעיל (סנהדרין דף מב.) "אמר רבי אחא בר חנינא אמר רבי אסי אמר רבי יוחנן: במי אתה מוצא מלחמתה של תורה - במי שיש בידו חבילות של משנה, קרי רב יוסף אנפשיה: (משלי יד, ד) וְרָב תְּבוּאוֹת בְּכֹחַ שׁוֹר".
רב יוסף קרא על עצמו וְרָב תְּבוּאוֹת בְּכֹחַ שׁוֹר, על שם הפסוק שנאמר על יוסף: (דברים לג, יז) בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ. וכח השור הוא הכינוי לבקיאותו.
והוא זה שהשיב את השוורים האבודים, את אותן הברייתות שנעלמו מעמיתו רבה, שהיה חריף - "עוקר הרים" (מסכת הוריות שם), ומרב המנונא (דג, בארמית).

כמו כן, בשמואל א י, טז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל דּוֹדוֹ הַגֵּד הִגִּיד לָנוּ כִּי נִמְצְאוּ הָאֲתֹנוֹת וְאֶת דְּבַר הַמְּלוּכָה לֹא הִגִּיד לוֹ.
פירש רש"י: "דרך צניעות היתה בו".
שנקט בדרך "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" (מסכת אבות א משנה י), אהוב את המלאכה הקשה שבהנהגה, ושנא את הכבוד שבה.
חיפש את האתונות ומצא את המלוכה, שבה הוא עובד את העם כאתונות הללו.
"כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם?? עבדות אני נותן לכם!! שנאמר (מלכים א יב, ז) וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו לֵאמֹר אִם הַיּוֹם תִּהְיֶה עֶבֶד לָעָם הַזֶּה" (מסכת הוריות דף י.).
פירש רש"י: "שהשררות עבדות הוא לו לאדם לפי שמוטל עליו עול רבים".","125","","5129","True","True","False","","1033","95.86.86.84","0","0","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1816","1812","יפה! יישר כוח!","14/04/10 10:21","ל ניסן","תש"ע","10:21","אבי","באמת תהינו מה עניין הזכרת השוורים","119","","5128","True","True","False","","98","79.177.200.251","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1822","1812","יפה מאוד! - וכמה שאלות:","14/04/10 20:17","ל ניסן","תש"ע","20:17","בבא רגל","ראשית כל:
ישר כח גדול על הפירוש.
גם אני התקשיתי כשלמדתי את הדף היומי - מדוע הגמרא ציינה את הרקע הסיפורי [שהשוורים הלכו לאיבוד], וכעת באתי לכאן וראיתי את הפירוש הנפלא שלך (שאגב מצטרף להרבה חידושים טובים וישר כחך)

שאלה קטנה:
מדוע הזכרת שרב המנונא זה דג בארמית. מה רצית לומר/לרמוז בזאת?

שאלה גדולה עקרונית ורחבה יותר:
האם לכך התכוון המשורר (=עורכי הסוגיה)?
האם זה משנה בכלל אם לכך התכוון המשורר???
התופעה הנ"ל של אזכור פרטים טכניים ולא רלוונטיים (לכאורה) קיימת בעוד מקומות בגמרא. האם חובה עלינו תמיד לחפש משמעות עמוקה ונסתרת?
[הנה דוגמא לא הכי מוצלחת שעולה לי בראש: "בני רבי חייא נפוק לקרייתא כי אתו אמר להו אבוהון כלום מעשה בא לידכם אמרו לו סולם בא לידינו והתרנוהו" (ביצה ט ע"ב) - הגמרא יכלה לנסח את הדיון בצורה משפטית/הלכתית בלי ההקדמה על הרקע של המאורע, אך בחרה כן לתאר את הרקע - האם ניתן לומר שזה סתם כך או שחייבת להיות איזה סיבה לתיאור זה?]","51","","5128","True","True","False","","126","87.70.239.212","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1818","1816","תודה","14/04/10 14:24","ל ניסן","תש"ע","14:24","דוד כוכב","","125","","5128","False","True","False","","106","95.86.91.78","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1824","1822","לשאלה הראשונה","14/04/10 21:30","ל ניסן","תש"ע","21:30","דוד כוכב","כיון שרב יוסף הוא בחינת שור (וכ"כ בשטייינזלץ בשם ר"ח בדף מב.), ראוי לציין ששמו של רב המנונא נגזר מדג, שהוא ההיפך מבחינה מסוימת, שכתוב בספרים שדג הוא בחינת ימין - חסד, ושור בחינת שמאל - גבורה. וחכמה - ידע נרחב, שייך לבחינת השמאל.

בשאלתך כבר כתבת את התשובות.
כמובן שבכל מעשה במקרא ובחז"ל היו פרטים ללא ספור שלא סופרו. לא נאמר בגמרא למשל מה אכלו אותם חכמים באותו יום. ואם מסופר דבר, ודאי יש לכך צורך.
מקובל לדרוש בגמרא פשט, רמז, ואפילו סוד.
למשל, במסכת פסחים ג משנה א
"אלו עוברין בפסח:
כותח הבבלי
ושכר המדי
וחומץ האדומי
וזיתום המצרי".
מתבקש הקשר לארבע מלכויות.

ובמסכת פסחים דף קיט:
"לאחר שאוכלין ושותין נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן: איני מברך, שיצא ממני ישמעאל.
אומר לו ליצחק: טול וברך! אומר להן: איני מברך, שיצא ממני עשו.
אומר לו ליעקב: טול וברך! אומר להם: איני מברך, שנשאתי שתי אחיות בחייהן, שעתידה תורה לאוסרן עלי.
אומר לו למשה: טול וברך, אומר להם: איני מברך, שלא זכיתי ליכנס לארץ ישראל לא בחיי ולא במותי.
אומר לו ליהושע, טול וברך! אומר להן: איני מברך, שלא זכיתי לבן, דכתיב: יהושע בן נון (דברי הימים א' ז) נון בנו יהושע בנו.
אומר לו לדוד: טול וברך: אומר להן: אני אברך, ולי נאה לברך, שנאמר (תהלים קטז) כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא".
מתבקש הקשר לשבעת האושפיזין, וכ"כ בספר בניהו בן יהוידע לבן איש חי
"מאמר זה אינו כפשוטו אלא מיוסד על דרך החידה והמשל בסוד כמוס...".","125","","5128","True","True","False","","152","95.86.82.180","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1825","1822","בענין המעשה במסכת ביצה דף ט:","14/04/10 22:02","ל ניסן","תש"ע","22:02","דוד כוכב",""בני רבי חייא נפוק לקרייתא (לכפרים).
כי אתו אמר להו אבוהון: כלום מעשה בא לידכם?
אמרו לו: סולם בא לידינו, והתרנוהו.
אמר להם: צאו ואסרו מה שהתרתם!".

משמעות המעשה ברורה בהקשר מסעותיהם להפצת תורה, כדברי ריש לקיש: הריני כפרת רבי חייא ובניו. שבתחלה כשנשתכחה תורה מישראל... חזרה ונשתכחה עלו רבי חייא ובניו ויסדוה (מסכת סוכה דף כ.). ומסופר בבבא מציעא דף פה: (וכתובות דף קג: ) כיצד היתה אותה הפצת התורה, ממקום למקום (קצת דלא כרש"י שפירש בביצה שיצאו לראות שדותיהן).

ובקשר לאותם כפרים, גער רבי חייא שאין להקל להם אלא להחמיר.
כמו שעשה רבו, במסכת נדה דף סו. "התקין רבי בשדות" ופירש רש"י "בשדות - מקום שאין בני תורה".
וכמו שעשה תלמידו בעירובין דף ו. עירובין דף ק: וחולין דף קי.
"רב בקעה מצא, וגדר בה גדר".
ופירש רש"י
"בקעה מצא - עמי הארצים היו, ומזלזלי במצות, והחמיר עליהן לעשות סייג להרחיקן מן העבירה, כאדם הגודר בקעה פרוצה לשומרה".
"בקעה מצא - כלומר: אינן בני תורה שידעו להזהר, כבקעה זו שאין לה שומר והכל פרוץ".","125","","5128","True","True","False","","1314","95.86.82.180","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1827","1825","עדיין...","14/04/10 22:19","ל ניסן","תש"ע","22:19","משיב מאורות דף היומי","עדיין אפשר שהגמרא מספרת את זה כדי להפגיש אותנו עם החיים של האמוראים הקדושים.

ולפ"ז הלימוד בכאן הוא שרב המנונא מחפש את השוורים שלו, והוא בטח טרוד מאבידה זו השווה הרבה כסף, (כשווה ערך למכונית היום), ולמרות זאת, התחיל ללמוד ביחד עם רבה.","142","","5128","True","True","False","","198","82.166.18.134","0","1812","סנהדרין|סא ע"א",""),new Message("1828","1827","אכן, כך כתב היד רמה.","14/04/10 23:49","ל ניסן","תש"ע","23:49","דוד כוכב","","125","","5128","False","True","False","","108","95.86.82.180","0","1812","סנהדרין|סא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);