var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17771;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17771","0","בחבורה נימנו וגמרו","22/02/12 18:30","כט שבט","תשע"ב","18:30","שלמה שטרסברג",""בחבורה נימנו וגמרו" על איזה חבורה מדובר מה פרוש ביטוי זה שלא זכור לי שמשתמשים בו הרבה?","205","","4454","True","True","False","","1028","95.86.103.222","0","0","תמורה|ז ע"א",""),new Message("17773","17771","[ללא נושא]","22/02/12 23:22","כט שבט","תשע"ב","23:22","כדי","הנה בחולין (יב:) איתא ר' אושעיא דמן חבריא. ופירש רש"י שם: בני הישיבה. וכ"פ בדף לא. והתוס' בדף יב: שם פירשו שהוא שם מקום.
ואעתיק לך לשוני שנכתבה בצדי התוס': ע"ע בחגיגה (כה.) חבריא מדכן בגלילא. ועי' סנהדרין (סה:) מן חבריא את. ועי' בספר מרגליות הים (סנהדרין יד ע"א אות יב). ועי' לקמן (פב.) ונסבין חבריא למימר. וכן לקמן (יד.) ונסבין חבריא למימר. עכ"ל.
ולעצם העניין, עי' בפירוש ריב"ן למכות (כא:) שכתב: נראה לי יום אסיפה או יום וועד היה להם שקורין חבורה. עכ"ל. ואולי הוא היום שהזכיר רש"י ביבמות (קכב.) בשם הגאונים. וע"ע בחולין (מח.) שהייה תלתא ריגלי, וכן שם (עז.) ע"ש בפירש"י. וע"ע בקידושין (יג.) עיילו רבנן וכו'.
ואעיקרא, נראה שהוא בנוי ע"פ הך דברכות (סג:) שאין התורה נקנית אלא בחבורה (וכעי"ז באבות), וכן בנדרים (פא.) הזהרו בחבורה.","249","","4454","True","True","False","","226","109.186.59.104","0","17771","תמורה|ז ע"א",""),new Message("17783","17771","הביטוי אינו נדיר","23/02/12 13:08","ל שבט","תשע"ב","13:08","Almuaddib","ראשית, צריך להבין את משמעות "נימנו וגמרו".

ביטוי זה, המופיע כבר במשנה, משמעותו כפשוטו. אותם חכמים שהיו באותו הדיון, הכריעו ברוב. ספרו את כל הסוברים כדעה מסויימת, ואת כל הסוברים כדעה אחרת, והכריעו לפי הרוב.
למשל, במשנה במסכת ידים פרק ד משנה ראשונה:
"בו ביום נמנו וגמרו על עריבת הרגלים שהוא משני לוגין ועד תשעה קבין שנסדקה שהיא טמאה מדרס שר"ע אומר עריבת הרגלים כשמה: "

ועל כך כתב הרמב"ם בפירושו על אתר: כבר אמרנו שכל מקום שאומר במשנה בו ביום הכוונה לאותו היום שהעומד בו ר' אלעזר בן עזריה. וענין נמנו וגמרו שהם מנו את עצמם כדי שילכו אחר דעת הרוב ונמצא הרוב שלא כדעת ר' עקיבה ופסקו ההלכה כמו שהזכיר כאן לא כמו שאמר ר' עקיבה.


ואם כן, "בו ביום" - זה היום בו נשנתה מסכת עדיות. אבל היו עוד ארועים בהם נימנו וגמרו. למשל, בעליית בית נתזה, או בעליית בית ארום - שזה ציון לארוע ספציפי. בנוסף, יש מקרים רבים בהם נמנו וגמרו - ולא מצויין המקום או הזמן, כמו במסכת שבת בעניין הכנסת אבנים לבית הכסא, או בעניין עמון ומואב לעניין מעשרות.

בחבורה - מרמז לנוכחים באותה הצבעה. מצאנו ביטוי זה במסכת מכות לעניין חופה בכלאים, וביבמות - לעניין קידושין ביבמה.



רש"י ברש"י במסכת מכות כותב: "בחבורה - נראה לי יום אסיפה או יום וועד היה להם שקורין חבורה.".


ועוד הייתי מוסיף לכאן שתלמידי החכמים נתכנו "חברים", ובבריתא דדרך ארץ אמרו שנאה חבורה לתלמידי חכמים, ובמסכת ברכות אף שנינו כי "... לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה. "","107","","4453","True","True","False","","274","81.218.141.168","0","17771","תמורה|ז ע"א",""),new Message("17793","17771","ביטוי מעניין ודומה,","24/02/12 10:33","א אדר","תשע"ב","10:33","ביינישית",""זרקה מפי חבורה", (למשל שבת ג, א, ובעוד הקשר אחד שחוזר בכמה סוגיות מקבילות, כולם אצל ר' חייא בר גמדא).

נראה שכל הביטויים האלו - ובכלל מה שידוע לנו על צורת הלימוד וההתנהלות של חכמים - ניכר שהלימוד היה של חברה, ונחמד שזה מוזכר במפורש מדי פעם.","141","","4452","True","True","False","","151","79.181.3.120","0","17771","תמורה|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);