var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17594;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","67"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17594","0","שיטת ר"א באיסור חדש","14/02/12 23:59","כא שבט","תשע"ב","23:59","שלמה שטרסברג","מתני' כל מצוה שהיא תלויה בארץ אינה נוהגת אלא בארץ ושאינה תלויה בארץ נוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ חוץ מן הערלה וכלאים ר''א אומר אף החדש:.. חוץ מן הערלה והכלאים: איבעיא להו ר''א לקולא פליג או לחומרא פליג לחומרא פליג וה''ק ת''ק חוץ מן הערלה ומן הכלאים דהלכתא גמירי לה אע''ג דאיכא למימר חובת קרקע היא אבל חדש בארץ אין בח''ל לא מ''ט מושב לאחר ירושה וישיבה משמע ואתא ר''א למימר אף חדש נוהג בין בארץ בין בח''ל מ''ט מושב בכל מקום שאתם יושבים או דלמא לקולא פליג וה''ק ת''ק חוץ מן הערלה והכלאים דהלכתא גמירי לה וכ''ש חדש דמושב כ''מ שאתם יושבים משמע ואתא ר''א למימר חדש אינו נוהג אלא בארץ דמושב לאחר ירושה וישיבה משמע ומאי אף אקמייתא

ת''ש דאמר אביי מאן תנא דפליג עליה דר''א ר' ישמעאל היא דתניא ללמדך שכל מקום שנאמר בו מושב אינו אלא לאחר ירושה וישיבה דברי רבי ישמעאל אמר לו ר''ע הרי שבת שנאמר בו מושבות ונוהגת בין בארץ בין בח''ל א''ל שבת ק''ו אתיא מה מצות קלות נוהגות בין בארץ בין בח''ל שבת חמירא לא כ''ש מדאמר אביי מאן תנא דפליג עליה דר''א רבי ישמעאל ש''מ רבי אליעזר לחומרא פליג שמע מינה

הגמרא התלבטה האם ר"א לקולה או לחומרא במשנה ופשטא שאמר את דבריו לחומרה היינו שגם מצוות חדש על אף שהיא חובת קרקע נוהגת גם בחו"ל

רציתי לשאול 2 שאלות
א. רבי ישמעאל אומר לר"ע אין לך להוכיח משבת שמושבותיכם הכוונה בכל מקום גם בחו"ל ולא כפי שפרשתי שהכוונה לאחר כיבוש וחלוקה כי דין זה ששבת נוהג בכל מקום הייתי יודע בק"ו גם ללא המילה מושבותיכם ?.
ורציתי לשאול א"כ מה יעשה ר' ישמעאל עם המילה מושבותיכם הכתובה בשבת, אם זה לא בא ללמד שהאיסור קיים בכל מקום אז מה כן באה מילה זו ללמד? אם נאמר שבאה ללמד שהאיסור מתחיל רק לאחר ירושה ונחלה כפי שאמר ביחס לנסכים, הרי זה ודאי לא נכון שהרי כבר במרה נצטוו על שבת?

ב. הגמרא התלבטה האם ר"א לקולה או לחומרא ופשטה מכך שאביי אמר שמי שחולק על ר' ישמעאל זה ר"א. ולכאורה יש לשאול וכי איזו הוכחה זו הרי גם אביי הוא אמורא בדיוק כמו האמוראים שהתלבטו בגמרא הרי באותה מידה היה ניתן לומר מי סובר כמו ר' ישמעאל ולומר ר"א ואז להגיע למסקנה שר"א לקולה אמר את דבריו שחדש נוהג רק בארץ ורק לאחר כיבוש וחלוקה?

אם הדברים היו מוכרחים בברייתא הרי זו הוכחה תנאית אבל אם הדברים נאמרו ע"י אביי במה זו הוכחה לשאלת האמוראים מקסימום היה ניתן לפשוט שאביי סובר שר"א לחומרא אמר את דבריו?","205","","4465","True","True","False","","1003","95.86.111.57","0","0","קידושין|לז ע"א",""),new Message("17598","17594","תשובות","15/02/12 00:58","כב שבט","תשע"ב","00:58","כדי","א. עי' בהיפוך הדף דבאמת לא סלקא הכי למסקנה, אלא חדא ועוד קאמר. ובהמשך שאלה הגמ' מושב דכתיב גבי שבת ל"ל, ותירצה דאיצטריך לאפוקי דלא נימא דבעיא קידוש כמועדות. ומתורצת שאלתך.

ב. לענ"ד נראה דעיקר ראיית הגמ' מהברייתא, והוא דנתבונן שלא מצאנו תנא שיסבור להדיא דמושב כ"מ שאתם יושבים משמע. דר' ישמעאל ודאי לא ס"ל הכי, ואף ר"ע רק הקשה על דבריו, ובאמת הושב, ולא אשכחנא להדיא דיסבור כן. וא"כ, אי אמרת בשלמא דלחומרא פליג, ניחא לן לומר דת"ק כר' ישמעאל ור"א פליג וס"ל כ"מ שאתם יושבים ונוהג אף בחו"ל. אלא אי אמרת דלקולא פליג, נמצא ת"ק הוא דס"ל כ"מ שאתם יושבים, ואנחנו לא נדע כמי להעמידו אחר שלא מצאנו תנא שיסבור כן להדיא.
כך היה נראה לומר. אלא שעומדת לנגדי סוגיא דמנחות (פד.) דמפורש שם שגם ר' יוסי בר' יהודה ס"ל דרשא דכ"מ שאתם יושבים.
ולכן נראה לומר בפשיטות שרק בדורות המאוחרים הסתפקו בכוונת המשנה, והביאו ראיה מאביי שמריהטת דבריו מוכח שהבין בפשטות המשנה דלחומרא פליג, וע"כ דהייתה לו איזה מסורת בכך. ואם באמת הגמרא הייתה מביאה ראיה באופן אחר מאביי, כגון שהיה מסופר עליו שגם הוא הסתפק בכוונת המשנה, ופשט מסברא כחד גיסא, בזה היה מקום לקושייתך, מאי אולמיה דאביי משאר אמוראים, אבל דווקא מכיוון שההוכחה היא עקיפה, הדבר אומר שאביי כלל לא הסתפק בזה, וע"כ דהייתה לו איזה מסורת או שהייתה לו גירסא במשנה שלא נותנת מקום לטעות.
ועי' בריש תענית (ב:) דאחר דפשט השאלה מר' אבהו, אמר איכא דאמרי דר' אבהו גמרא גמיר לה, ואיכא דאמרי דברייתא שמיעא ליה. וכנראה שהוא משום הנ"ל. ועי' בחידושי הרשב"א לב"ב (ב: בסד"ה שאני.). ודו"ק.","249","","4464","True","True","False","","140","93.172.168.245","0","17594","קידושין|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);