var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17445;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","36"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17445","0","האם עובדא דמשה בר עצרי בגדר לשון הרע","07/02/12 21:46","יד שבט","תשע"ב","21:46","shinbet","שלום וערב טוב

אבי מורי שליט"א שאל אותי לפני שעה קלה, היתכן שאנשי התלמוד יירשמו עובדא שמכיל לשון הרע?
כמובן הגמרא עוסקת בעיצה כדי שר' הונה יהא לכול לפרנס את בני ביתו בעודו נשאר צורבא מרבנן
לעומת זאת משה בר עצרי איננו רוצה לפרנס את בנו, והגמ' מביאה היכא תמצא שיפרנס

עם כל זאת, איך זה שבזמן חתימת התלמוד היו יכולים להדפיס דבר שממש גנאי הוא עבור אביו, ואף לר הונא עצמו? האם נעים הדבר שלשון הרע עומד להופיע לדורי דורות בין דפי התלמוד?","256","","4465","True","True","False","","1073","98.116.92.109","0","0","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17446","17445","ברוך בואך - ראה כאן","07/02/12 21:50","יד שבט","תשע"ב","21:50","לינקוש","אשכול קודם בנושא זה","58","","4465","True","True","False","","223","84.229.112.248","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17453","17445","כעת מותר לפרסם: מוישל'ה היה כהן","07/02/12 23:12","יד שבט","תשע"ב","23:12","יהודי_קדום",""עצרי. כהן הוה ואי מגרש תו לא מצי מהדר לה" (רש''י הקדוש בבא בתרא קעד:)

וכבר הראיתי כאן מספר פעמים שמדרכי רבותינו ללמדנו ולנטוע (ט"ו בשבט היום ) בזכרוננו דינים, הליכות וכו' באמצעות סיפור מתמיה וקיצוני שעליו ישאלו שאלות תמיהה ותיתחדד הבנתנו וידיעתנו תגדל.
הראיה: אנו 'כאילו' מטילים ספק בהגינותם של ההרים הענקיים - עד שמבינים "עצרי. כהן הוה ואי מגרש תו לא מצי מהדר לה"

אני מברך אותו על הצטרפותו להגדיל תורה ולהאדירה.","233","","4465","True","True","False","","180","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17466","17445","לא היה לשון הרע כי כולם ידעו","08/02/12 02:59","טו שבט","תשע"ב","02:59","קותי","ולמה הונצח לדורות?
כמדומני שראיתי בחפץ חיים או בשערי תשובה שלצורך חינוך מותר לספר עובדות שיש בהן לשון הרע כדי לומר אל מעשה כמותו ואל תלמד ממעשיו.","217","","4464","True","True","False","","152","85.250.133.152","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17491","17445","האם משהו יכול לתרץ","08/02/12 17:51","טו שבט","תשע"ב","17:51","shinbet","שלום
עם כל המשא ומתן , אני עדיין נשאר עם הקושיא, איך יכול להיות שממעשה כזו יוצא שם רע על משה בר עצרי, ואיך מותר לפרסם?
בין כל המשא ומתן פה, אי אפשר להגיד שהוא רשע, או שיש היתר לפרסם שמו כדי ללמוד מהעובדא לדורות

בקשת סליחה אם פספסתי על תירוץ או מקור באשכול","256","","4464","True","True","False","","97","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17449","17446","שאלתי בענין לשון הרע, ולא חלול ה'","07/02/12 22:06","יד שבט","תשע"ב","22:06","shinbet","שלום ותודה שהגבת כל כך במהירות
ראיתי האשכול שציינת, אולם אין אני שואל על הרמאות שניתן לרב הונא בדרך עצה

השאלה שלי, היא על הבושות האביו איננו רוצה לזונו, אולם כתוצאה, הסיפור הוקלט לדורי דורות בתלמוד בבלי","256","","4465","True","True","False","","96","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17450","17449","נא יעיין","07/02/12 22:32","יד שבט","תשע"ב","22:32","כדי","בספר חפץ חיים הלכות לה"ר כלל ד סעיף ז-ח ובבאר מים חיים בפרט בס"ק לג. האם ענה על השאלה?","249","","4465","True","True","False","","142","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17452","17450","לא בדיוק לפענ"ד","07/02/12 23:06","יד שבט","תשע"ב","23:06","shinbet","ממש תודה שחזרת לי עם מקור בח"ח ואציין אותה פה
http://netsor.org/halachot/71
אולם לענ"ד אינני חושב שאביו של רב הונא בגדר רשע, ואיננו שומע לבית דין
זה שלא רצה לפרנס את בנו, אינו עושהו רשע
אדרבא, זה שהוא נעשה ערב בכתובת בנו, נשמע טפי שהוא דאג קצת עבור משפחת בנוץ
אולי לא רצה לפרנסו כדי שיצטרך לילך לפרנס את בני ביתו בעצמוץ
אבל אני לא רואה שהוא ממש תואר של הבן אדם בסעיף ז, ח'","256","","4465","True","True","False","","120","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17454","17453","מצאתי עוד בחלק א של","07/02/12 23:23","יד שבט","תשע"ב","23:23","יהודי_קדום",""ספר תולדות תנאים ואמוראים" עמ' 354

"רב הונא בן משה בר עצרי הכהן.
נזכר ב״ב קעד: שאביו משה בר עצרי
ערבא דכלתיה הוה
" וגו'

וכל דרך הסיפור "שיטת הוראה ייחודית" היא ולא חלילה מה שעלה בדעתנו לחשוב אולי.","233","","4465","True","True","False","","164","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17455","17453","עד כדי כך?","07/02/12 23:29","יד שבט","תשע"ב","23:29","shinbet","עד כדי כך שממש עוברים על עבירה גמורה? ומביישים אדם לנצח נצחים?","256","","4465","True","True","False","","110","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17456","17454","איני מבין","07/02/12 23:30","יד שבט","תשע"ב","23:30","shinbet","סליחה
אינני מבין מה שכתב מורי
אולי אפשר להרחיב בדיבורים?","256","","4465","True","True","False","","98","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17458","17454","שתי הערות","07/02/12 23:40","יד שבט","תשע"ב","23:40","כדי","א. לא רש"י הקדוש (כלומר לא הוא שפירש כן בב"ב) אלא רשב"ם הקדוש.

ב. אין כאן פרסום חדש. ולמה הביא מרחק לחמו בעוד שכך מפורש להדיא בסוגיין.","249","","4465","True","True","False","","154","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17461","17455","הבט נא בתנ"ך","08/02/12 00:00","טו שבט","תשע"ב","00:00","הודו_כי_טוב","אקדים ואזכיר כל האומר דויד חטא אינו אלה טועה

האשימו את דויד המלך נמרצות
כנ"ל את בנו שלמה המלך

שלא נזכיר את ספר שופטים
כך שיש פה משהוא שאכן דורש הסבר אך זה לא נקודתית","207","","4464","True","True","False","","189","46.117.14.249","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17482","17455","חסר לי בדבריו מנין","08/02/12 11:24","טו שבט","תשע"ב","11:24","יהודי_קדום","הבטחון ב"עבירה גמורה". יש לו מקורות חוץ מדעתו?","233","","4464","True","True","False","","123","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17459","17458","האם זה נוגע למה שכתבת מקודם","07/02/12 23:51","יד שבט","תשע"ב","23:51","shinbet","תודה להארות
אולם אינני רואה קשר בין מה שכתבת עתה, למה שציינת מקודם מהח"ח זצ"ל","256","","4465","True","True","False","","87","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17479","17458","שרי ליה לצורבא מרבנן למימר","08/02/12 10:32","טו שבט","תשע"ב","10:32","יהודי_קדום","בנדרים סב. וסב: מובאים בזה אחר זה דברי רבא דומים בתכנם ויש להם לענ"ד השפעה רבה בסוגיא שבכאן:
אמר רבא שרי ליה לצורבא מרבנן למימר צורבא מרבנן אנא שרו לי תיגראי ברישא דכתיב {שמואל ב ח-יח} ובני דוד כהנים היו מה כהן נוטל בראש אף תלמיד חכם נוטל בראש
אמר רבא שרי ליה לצורבא מרבנן למימר לא יהיבנא אכרגא- [רש"י הקדוש: איני רוצה ליתן מס בשביל שאני חכם]

והיותר מדהים:

ואמר רבא שרי ליה לצורבא מרבנן למימר עבדא דנורא אנא לא יהיבנא אכרגא מ''ט לאברוחי אריא מיניה [רש"י הקדוש: עבדא דנורא. עבד של עבודת כוכבים פלונית אני ואיני רוצה ליתן מס.]

נראה שלאביי ודאי שמשה בר עצרי האב חייב במזונות בנו אפילו שהוא גדול וכיון שאינו עושה כן מותר בהיות הבן צורבא מרבנן וגם בנו (נראה לי שאין חובה שניהם כך ראיתי לפני מספר ימים ואיני יודע היכן) למצוא עצה ותחבולה ואין זו קנוניא.

כמובן שלאחר הלימוד כאן קשה עם דעתי שהובאה קודם ואני שוקל לחזור בי ממנה.","233","","4464","True","True","False","","255","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17480","17458","ל א. ודאי וודאי איך נשמט ממני? תודה","08/02/12 10:44","טו שבט","תשע"ב","10:44","יהודי_קדום","ל ב. הכותרת רק מילי דבדיחותא קאמרת.
ולעניין לחמו חשבתי שבמקום קינוניא קיים אבל הכא אין קינוניא אלא עצה ותחבולה לזון ת"ח שאביו לא עושה כן ויש מקום לכוף אותו לעשות כן. אני מרגיש שאני צריך ללמוד שנית סוגיא מעניינת זו.","233","","4464","True","True","False","","140","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17460","17459","לא לא. מחילה. זה היה מופנה ליהודי הקדום.","07/02/12 23:53","יד שבט","תשע"ב","23:53","כדי","שים לב שאפשר לזהות על מי ומה מוסבת ההערה ע"י ההדרגה.","249","","4465","True","True","False","","124","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17471","17466","ומי אמר שאביו רשע היה","08/02/12 04:45","טו שבט","תשע"ב","04:45","shinbet","תודה להערה
אולם עדיין אינו יושבת על דעתי שאביו רשע היה
השגתי מקודם ואציין שוב, האב הסכים להיות ערב עבור כתובה בנו
אם היה רשע, היה מעלים עין לגמרי מבנו ומשפחתו","256","","4464","True","True","False","","99","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17473","17471","לשון הרע על המתים","08/02/12 05:33","טו שבט","תשע"ב","05:33","דוד כוכב","כתב החפץ חיים:
"וכתבו הפוסקים שיש תקנה וחרם קדמונים, לא להוציא לעז ושם רע על המתים".
רק הוצאת לעז ושם רע אסור. על דברי אמת לא היתה תקנה.
והמקור בשולחן ערוך אורח חיים הלכות יום הכפורים סימן תרו סעיף ג:
"תקנת קדמונינו וחרם, שלא להוציא שם רע על המתים".

ובזמן חייו של משה בר עצרי גם שהיו מספרים את אותו מעשה, שליקחו בצידו, לא היו מפרסמים את שמו של נושא הסיפור.

כך כתב גם הרב ירון בן דוד בקישור זה: (לפתוח בפייר פוקס או בכרום)

http://www.beerot.co.il/%D7%98%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%91%D7%A7%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A5/%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%9D%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%90/%D7%99%D7%97%D7%93%D7%99%D7%95%D7%91%D7%95/tabid/280/articleType/ArticleView/articleId/484/-.aspx

ע"ש עוד אריכות בעניין זה.
הרב ירון בן דוד כותב גם בפורטל זה.","125","","4464","True","True","False","","261","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17485","17471","המושגים רשע וצדיק יחסיים","08/02/12 11:38","טו שבט","תשע"ב","11:38","קותי","למקום לזמן לסיטואציה
המושג רשע יכול להיות רק לעניין אחד בלבד גם אם בשאר הדברים הוא בסדר

כמו ממומר לדבר אחד.

העובדה שהיה ערב אינה מוכיחה דבר
הוא ידע שבנו צדיק ולא יעשה עוול במשפט.","217","","4464","True","True","False","","138","85.250.133.152","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17489","17471","עיין בקישור הבא בעיקר בסיפא","08/02/12 14:58","טו שבט","תשע"ב","14:58","יהודי_קדום","שם מובא רשב"א מעניין:

הסיפא שם: "ובאמת היה קשה לרשב"א בסוף
התשובה, אם זה נכון שאפשר לכוף את האב לתת צדקה ולפרנס את בנו אף
שהוא גדול, מדוע נזקק אב״ לעצה ותחבולה שיכוף את משה בר עצרי מן הדין ובבי"ד.
כאן ״סד הרשב"א, שאמנם אם היה כלפי ר"ה לבדו היה כופים אותו כדת וכדין,
אלא שהיו צריכים להוציא מזון עבור אשתו וילדיו של רב הונא שע"ז מעיקר הדין
אין חיוב לאב, לכך באו אליו בתחבולה כדי שיהיה פרנסה לכולם".","233","","4464","True","True","False","","157","79.177.151.141","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17501","17491","שלום","09/02/12 01:28","טז שבט","תשע"ב","01:28","דוד כוכב","מהסוגייה לא "יוצא שם רע על משה בר עצרי". כי הוצאת שם רע פירושה הוצאת דיבה של שקר, ופה מספרים רק אמת - מה עשה.
אמנם על אדם חי אסור גם לספר דברים רעים של אמת, וזהו הנקרא 'לשון הרע'. אבל על משה בר עצרי מותר, כי הוא כבר איננו בין החיים.

זהו ביאור הודעתי הקודמת באשכול זה.","125","","4463","True","True","False","","141","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17507","17501","יישר כחך","09/02/12 05:42","טז שבט","תשע"ב","05:42","shinbet","תודה רבה מעומקא דליבא, ממש פתחת שביל של הבנה בפרשה הזה.","256","","4463","True","True","False","","119","98.116.92.109","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17508","17501","לכאורה ק"ק","09/02/12 10:59","טז שבט","תשע"ב","10:59","כדי","מהח"ח שהזכרתי לעיל בדבריי שם דן אודות המשנה ביומא (לח.) שהזכירו כמה אנשים לרעה, והוצרך לתרץ באופן אחר, ותיפו"ל דהיה אמת ואין לחוש. ואין לתרץ ששם היו עדיין בחיים - חדא, דהא מנא ליה. ועוד, מאי פסקא להעמיד המשנה ביומא בחיים חיותם, ואילו מעשה דנן לאחר מותו.","249","","4463","True","True","False","","171","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17511","17508","י"ל","09/02/12 13:19","טז שבט","תשע"ב","13:19","דוד כוכב","דשם איירי בפגם משפחה, ומשפחה ודאי קיימת.","125","","4463","True","True","False","","90","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17513","17511","אינו מובן","09/02/12 13:58","טז שבט","תשע"ב","13:58","כדי","הרי ודאי שלא גינו אלא את האחראים לאותם מעשים ולא את המשפחה בכללה והבאים אחריהם, ובודאי נזהרו חז"ל ממה שאמרו הם עצמם בירושלמי דב"ק המדבר בפגם משפחה אין לו כפרה עולמית
[וא"א לתרץ ע"פ ההיא דסנהדרין (נב.), דשם הוא להיפוך. אולם עי' בס"ח (סי' תשצא) דמשמע ממנו שגם לעניין בן של רשע איתמר. וקצ"ע. ועי' בתה"ד (סי' כא) שכתב שאין בזה חשש. ועי' ברמ"א (או"ח סי' קלט) ובביאור הגר"א שם ובשו"ת יוסף אומץ (סי' יא). ועי' בתורה תמימה פרשת ויצא (כט, ה)].
וא"כ הדרא קושיא לדוכתה, דמן הסתם, אותם עצמם שדיברו עליהם כבר לא חיו באותו זמן.","249","","4463","True","True","False","","191","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17514","17513","שם במסכת יומא דף לח ע"א","09/02/12 14:26","טז שבט","תשע"ב","14:26","דוד כוכב",""אמר רבי יוחנן בן נורי: פעם אחת מצאתי זקן אחד ומגילת סממנין בידו, אמרתי לו: מאין אתה? אמר לי: מבית אבטינס אני. ומה בידך? אמר לי: מגילת סממנין. - הראהו לי! - אמר לי: כל זמן שבית אבא היו קיימין - לא היו מוסרין אותו לכל אדם, ועכשיו - הרי הוא לך והזהר בה. וכשבאתי וסחתי דברי לפני רבי עקיבא אמר לי: מעתה אסור לספר בגנותן של אלו".

מפורש שגנות המשפחה היתה לדורות.

ושם יש עוד מעשים שהזכירו לצאצאים את גנות משפחת אבותם, כגון:
"אמר רבי ישמעאל: פעם אחת הייתי מהלך בדרך, ומצאתי אחד מבני בניהם, אמרתי לו: אבותיך בקשו להרבות כבודן...".
והוי לשון הרע לצאצאים, שהם באים ממשפחה קלוקלת.


בירושלמי מסכת בבא קמא פרק ח הלכה ז:
"א"ר ייסה הדא דתימר שלא הוציא לו שם רע אבל הוציא לו שם רע אין לו מחילה עולמית".
לשון ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג, קיא:
"המוציא שם רע בדברי פגם משפחה אין לו כפרה עולמית".
איירי במוציא שם רע - בשקר.","125","","4463","True","True","False","","122","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17515","17514","איני מוצא שום משמעות","09/02/12 14:52","טז שבט","תשע"ב","14:52","כדי","לכך שפגם האבות דבק בבנים. ומהציטוטים שהביא כבודו אין כל ראיה, שמה שאמר לו ר"ע "בגנותן של אלו" היינו על אבותיו או על בניו שאחזו בדרכו ולא גילו למרות שידעו. ומה שהזכיר ר' ישמעאל לבן מעשה אבותיו, אינו לשון הרע על הצאצאים אלא לימדו מוסר דרך מעשה אבותיו ומה שעלה בגורלם. תדע, שאם היה פונה גם אליו היה צריך לומר לו: אתה ואבותיך.
וא"כ כיוון שחלק מהמשפחה נקייה מעוון, אין לך הוצאת שם רע גדולה מזו, ושפיר נכלל בדברי הירושלמי.

וכן משמע קצת מכך שבבמ"ח שהבאתי, לא העיר שמבן קמצר בלא"ה לא קשה (שבו לא שייך התירוץ של פגם משפחה, שנזכר שם בתור אדם בודד).","249","","4463","True","True","False","","158","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17519","17515","קא מודית","09/02/12 16:40","טז שבט","תשע"ב","16:40","דוד כוכב","היו איפוא "בניו שאחזו בדרכו", עליהם קא מיירי.","125","","4463","True","True","False","","103","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17520","17519","לא מודינא","09/02/12 16:50","טז שבט","תשע"ב","16:50","כדי","אין הכרח שאכן מדובר עליהם אלא על האבות, וכתבתי כן רק לרווחא דמילתא. מה גם שעיקר טענת כבודו בתחילה לא הייתה בכיוון זה.","249","","4463","True","True","False","","144","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17528","17520","אכן","09/02/12 22:30","טז שבט","תשע"ב","22:30","דוד כוכב","'לטעמיך' קאמינא.
ולטעמיך דהשתא הח"ח נשאר בצ"ע.","125","","4463","True","True","False","","112","212.76.122.153","0","17445","ערכין|כג ע"א",""),new Message("17532","17528","אח"כ ראיתי","10/02/12 09:58","יז שבט","תשע"ב","09:58","כדי","שבמאמר שהביא כבודו, הרב ירון בן דוד עצמו נרגש בקושיא זו במקור 9. ולא כ"כ ברור האם בסופו של דבר יישב רק את דברי הרב יעקב קמינצקי, וגם דברי חז"ל הם בגדר דברי התורה שאין בהם כלל חשש לנגיעות, ומיפלג פליג אח"ח. או שמא בא לעשות שלום בין כולם ואין ביניהם מחלוקת, וא"כ ע"כ שיש חילוק בין דברי חז"ל לדברי התורה. וזה תימה.","249","","4462","True","True","False","","186","109.186.56.219","0","17445","ערכין|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);