var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17402;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17402","0","תפלין ומזוזה","05/02/12 22:26","יב שבט","תשע"ב","22:26","כדי","כתב הרמ"א (יו"ד סי' רפה): ומ"מ אן אין ידו משגת לקנות תפילין ומזוזה, יקנה תפילין ולא מזוזה. עכ"ל.
ומקור דבריו הוא מהירושלמי סוף מגילה שם נחלקו שמואל ורב הונא בזה, ופסק הרא"ש כרב הונא. ונתחבטו האחרונים בטעמו של הרא"ש, ע"ש בביאור הגר"א ובחידושי רעק"א באורך גדול, וע"ע מה שהאריך בעניין זה בשו"ת רעק"א (סי' ט).
ורציתי להביא ראיה לפסק הרא"ש מסוגיין, שלשון המשנה כך הוא: אע''פ שאמרו חייבי ערכין ממשכנין אותו נותנין לו מזון שלשים יום וכסות שנים עשר חדש מטה מוצעת וסנדליו ותפליו וכו'. ע"כ. והנה ראינו שלא מיעטה המשנה אלא תפיליו, אבל מזוזה אה"נ דנוטלה. וע"כ משום דעדיפי תפילין ממזוזה. ואולי יש לדחות.","249","","4467","True","True","False","","995","93.172.156.243","0","0","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17406","17402","מזוזה טפלה לבית","06/02/12 04:48","יג שבט","תשע"ב","04:48","דוד כוכב","הביא הש"ך בחושן משפט סימן צז ס"ק יד שמוציאין אותו מביתו. ומזוזה ודאי בכלל הבית, להיותה קבועה וטפלה לו, ועוד, ש"לא יטלנה בידו ויוצא" (מסכת בבא מציעא דף קב ע"א), ועוד שאם אין לו בית אין לו צורך במזוזה. לכן אין מזה ראיה כי אין המזוזה נידונת כאן לכשעצמה כמו תפילין, ועוד שאינו זקוק לה, ולכו"ע תפילין קודמין אם אין לו בית.
(ואי איכא למ"ד שאין מוציאין אותו מביתו, לא הוזכרה מזוזה כי היא בכלל הבית).","125","","4466","True","True","False","","124","212.76.122.153","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17411","17406","תדע","06/02/12 12:41","יג שבט","תשע"ב","12:41","דוד כוכב","דאם איתא לראייה זו שהיא מדינא דמשנה, דמזוזה לא קתני, היה לירושלמי להביאה.","125","","4466","True","True","False","","124","212.76.122.153","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17413","17406","יישר כח","06/02/12 17:04","יג שבט","תשע"ב","17:04","כדי","גם אני התכוונתי לדחייה זו שכתבת. רק שתי הערות: מ"ש דאי איכא למ"ד דאין מוציאין דפשיטא לך דמזוזה בכלל בית, לדידי מבעיא. ואכמ"ל. מ"ש ב'תדע' אינה ראיה כלל, וכמובן.","249","","4466","True","True","False","","168","93.173.15.190","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17426","17413","מאי קמבעיא ליה","07/02/12 04:44","יד שבט","תשע"ב","04:44","דוד כוכב","לו ימכרוה, מי יקננה, הרי לא יטלנה בידו ויצא.
ואפילו נמכרה, סוף סוף מקיים מצוותה שהרי נותרה במקומה.","125","","4465","True","True","False","","79","212.76.122.153","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17431","17426","הסבר ה'אכמ"ל'","07/02/12 09:50","יד שבט","תשע"ב","09:50","כדי","את התגובה הקודמת כתבתי בנחיצה רבה, ויהי הקצ"ר אמיץ, ועתה אפרט קימעא. כוונתי היא למה שכתב בקהלות יעקב יבמות (סי' ד) בתוך דבריו, שאין הבית נעשה חפצא דמצוה משום המזוזה. ועיין במה שכתב במשמרת חיים ח"א (סי' ה). ומינה, דהאי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי.
ומה שהקשת שלא יטלנה בידו, הנה לא ברירא כ"כ האי מילתא, ראשית דעי' בתוס' שבת (כב.) שלתירוץ ראשון מישרא שרי אם דעתו לקובעה במקום אחר. וכן פסקו הרבה פוסקים. ומה שהניח כבודו שהקפידא היא על הקונה, לא כן משמע בסוגיא שם, אלא עיקר הקפידא היא על הנוטל. וכאן י"ל דכיוון דנעשה ע"פ בי"ד ומתורת מצווה, לא חיישינן לסכנה. ואולי הוי בגדר שומר מצווה לא ידע דבר רע (עי' ב"י או"ח סי' תנה. ועי' בשו"ת הרא"ם ח"א סי כב ובשו"ת חכם צבי סי' א ובבאר היטב באה"ע סי' ט ס"ק ב ובפ"ת שם ס"ק ד ובשו"ת דובב מישרים ח"א סי' עד ובסי' עט ובשו"ת מענה אליהו סי' יח. וע"ע בבאר שבע ומייתי ליה המל"מ בספ"ז דהלכות איסורי מזבח לגבי בל תשחית, ומבואר בב"ק דף צא: דאית ביה משום סכנתא. ועי' בשו"ת הרמ"א סי' ק גבי מחיקת השם, ואוקי באתרין).
ומה שכתבת בסוף דבריך שעדיין מקיים המצוה, לא יכולתי להולמו.","249","","4465","True","True","False","","203","46.116.54.174","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17451","17431","בדרך כלל אדם לא גר לבד","07/02/12 23:00","יד שבט","תשע"ב","23:00","הקטן","וא"כ המזוזה אינה רק שלו אלא גם של אשתו ובניו, דלא גרע מצבע שצבע לשמן או מנעלים חדשים שלקח לשמן אלא שכאן הם בשותפות איתו, ומה"ת שיתפסנה הגזבר?","228","","4465","True","True","False","","158","95.86.67.224","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17469","17431","אוקימתא ודיון בה","08/02/12 04:37","טו שבט","תשע"ב","04:37","דוד כוכב","כיון שכל עיסוקנו פה רק "אי איכא למ"ד שאין מוציאין אותו מביתו", כדי שיהיה יותר למעשה נעמיד באופן שהתנו מראש שלא יגבה את הבית, או דומה לזה (באופן שהלשון לא יורה להדיא שהמזוזה בכלל). והנראה שבאופן כזה היו למדים מתפילין, שאין ממשכנים.

א. ידעתי לאותם דעות, ולא נכנסתי לזה כי ס"ל שהעיקר שלא יטלנה כלל ואכמ"ל.

ב. לא הבנתי את החילוק בין הקונה לנוטל. עסקנו במקרה שהבית נותר ביד בעלים ובי"ד מוכרים את המזוזה לקונה, והוא הוא הנוטל אותה. אם אחר יטלנה הריהו גזלן.

ג. מה שכתבתי "ואפילו נמכרה, סוף סוף מקיים מצוותה שהרי נותרה במקומה", כוונתי שאת"ל שהלווה נשאר בבית, ובי"ד מכרו את המזוזה, והקונה לא נטל אותה מדין לא יטלנה -- אין לומר שכיון שראינו שבי"ד מכרו את המזוזה משא"כ תפילין, נלמד מכאן ראיה שבאין ידו משגת לקנות תפילין ומזוזה, יקנה תפילין -- אין לומר כך, שהרי כאן שאני שלא איכפת לן שמכרו לו את המזוזה כיון שסוף סוף מקיים בה מצוות מזוזה שהרי לא נטלוה, משא"כ אם ימשכנו תפיליו יתבטל מהמצוה. ולעולם באין ידו משגת אפשר שיקנה מזוזה כי קיום מצוותה חשוב יותר.

ד. אין לומר שכיון שנמכר בידי בי"ד הוי מצוה וכו',
כי סוף סוף כל אותה המכירה היא עבור גביית חוב בעלמא, ומי לא עסקינן דלא יטלנה ויצא גם בכגון שנצרך ליטול את המזוזה כדי למוכרה לצורך מעות לפריעת חובו, או עבור מצוה רבה.
ועוד, שמה שאמרו שלא יטלנה כדי שלא יזיק, אין הכוונה שחוששים לנזק עצמו, אלא לביטול מצוות הבית, שהוא הוא הגורם לנזק. וכלשון הריטב"א בבבא מציעא דף קב ע"א:
"לא יטלנה בידו ויצא. פירוש סתמא קאמר אפילו בשצריך אותה לבית אחר, ואע"פ שאמרו גבי ציצית (שבת כ"ב א') מתירין מבגד לבגד שאני הכא דכיון דחלה קדושת שכינה בבית זה אין לו לסלקה משם".
וכך יש לפרש את דברי התוספות ודעימיה.

נלאתי לחפש את כל המראי מקומות, אם ישנם כלל תח"י, ואולי כדאי ככלל לפרש בקיצור את עיקר ענינם, ויסוגל הדבר להצמיא ולחזק, שיהפך ל'מקום שלבו חפץ' והאהבה דוחקת את הזמן.","125","","4464","True","True","False","","123","212.76.122.153","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17457","17451","אם אכן הוא צודק,","07/02/12 23:36","יד שבט","תשע"ב","23:36","כדי","הוה ליה לפלוגי בין היכא שגר לבדו או עם בני ביתו.","249","","4465","True","True","False","","167","109.186.56.219","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17462","17457","אזלינן בתר רובא","08/02/12 00:50","טו שבט","תשע"ב","00:50","הקטן","והרי גם בתפילין לא חילקו בין מי שהתפילין שייכים רק לו לבין מי שיש לו שותפות בתפילין.","228","","4464","True","True","False","","252","95.86.67.224","0","17402","ערכין|כג ע"ב",""),new Message("17477","17469","השגות:","08/02/12 10:20","טו שבט","תשע"ב","10:20","כדי","א. עשה דבריו כדברי נביאות, ואיני מבין איך דחה בקש את אותן דיעות, ולמה סבירא ליה כדבר פשוט שלא יטלנה.

ב. לכן לא הבנתיו, משום שלי פשיטא שפעולת הנטילה בפועל נעשית ע"י בי"ד או שלוחם (במקרה של בע"ח. עי' בב"מ קיג. ואילך) או ע"י ההקדש, ובכל אופן לא ע"י הקונה. וזה לשון רש"י כאן במשנה: ממשכנין אותן - גזבר נכנס לבתיהן ונוטל בעל כרחן. ע"כ. והרי הוא כמבואר.

ג. כבר מילתי אמורה שבמקרה דנן יכול ליטול כיוון שנעשה ע"פ בי"ד. ועי' בסמוך.

ד. מה שכתב שהטעם הוא משום ביטול מצוות הבית, וכתב שכך גם יש לפרש את דבריו התוס', אינו נכון במחכ"ת, שהרי לתירוץ תוס' הראשון שרי אם מתכוון לקובעה במקום אחר, ולדברי הריטב"א אסור מטעם זה כמו שמפורש בדבריו, וע"כ דס"ל להתוס' טעם אחר בזה. ולתירוצם השני, פשיטא דלא ס"ל כהך טעמא דהריטב"א, וכמפורש בדבריהם, שהוא משום שמירה על הבית ממזיקים.
וא"כ לא מבעיא להתוס' דטעמא משום היזק דשרי כמ"ש קודם לכן, אלא אף להריטב"א, עדיין אני אומר שע"פ בית דין אין לחוש כלל, כיוון דמצוותו בכך. ועי' מנחות (ה: ו.) הרבה כיוצא בזה. וגם בשו"ת הרמ"א (סי' ק) שציינתי כתב שאין ללמוד לעשות שום איסור ע"מ לעשות שלום בין איש לאשתו מהא דאמרה תורה למחוק השם כדי להטיל שלום ביניהם, שמחיקת השם שאני, שאין בה שום עבירה ואיסור כיוון דעושה לצורך תיקון. עכ"ד. והכ"נ נאמר אף אנו, שאין כאן שום איסור כיוון דנעשה לצורך מצווה.","249","","4464","True","True","False","","191","109.186.56.219","0","17402","ערכין|כג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);