var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17265;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17265","0","מה המקור ל"יום שלשים כלמטה הימנה"?","30/01/12 22:00","ו שבט","תשע"ב","22:00","שיננא","במשנה נאמר:
יום שלשים כלמטה הימנה שנת חמש ושנת עשרים כלמטה מהם שנאמר {ויקרא כז-ז} ואם מבן ששים שנה ומעלה הרי אנו למדים בכולן משנת ששים מה שנת ששים כלמטה הימנה אף שנת חמש ושנת עשרים כלמטה הימנה הן אם עשה שנת ששים כלמטה ממנה להחמיר נעשה שנת חמש ושנת עשרים כלמטה ממנו להקל ת''ל שנה שנה לגזירה שוה מה שנה האמורה בשנת ששים כלמטה אף שנה האמורה משנת חמש ושנת עשרים כלמטה ממנו בין להקל ובין להחמיר ר''א אומר עד שיהו יתירות על השנים חדש ויום אחד:

מהמשנה עולה שלומדים שנת חמש ושנת עשרים משנת ששים, אך מה המקור ליום שלשים שגם הוא "כלמטה הימנה"?","146","","4476","True","True","False","","1167","84.229.74.75","0","0","ערכין|יח ע"א",""),new Message("17270","17265","לפי שביום שלשים ואחד מתחייב בפדיון","31/01/12 01:51","ז שבט","תשע"ב","01:51","דוד כוכב","לפי שביום שלשים ואחד מתחייב בפדיון בלי ספק לדברי הכל. רמב"ם על משנה.
מִבֶּן חֹדֶשׁ וָמָעְלָה.","125","","4475","True","True","False","","122","213.151.51.155","0","17265","ערכין|יח ע"א",""),new Message("17278","17265","התשובה נמצאת","31/01/12 10:59","ז שבט","תשע"ב","10:59","כדי","בחידושי הרש"ש לבכורות (מט.), שם הסביר כך: לאחר שלמדנו לבן ה' ובן כ' שהן כלמטה אף להקל, הדר ילפינן מינייהו בבמה מצינו אף לעניין בן ל' יום שהוא כלמטה. וע"ע שם דברי טעם.
והנה המשנה נקטה לשון "הרי אנו למדים בכולם", ועי' תוס' כתובות (ח.) ואיך תתיישב הלשון, ולפי' הרש"ש הנ"ל אתי שפיר.

וכאן המקום להעתיק את מה שכתב הרד"צ הופמן בשו"ת מלמד להועיל ח"ג (סי' עב) על הגאון רש"ש: "והנה מרגלא בפומי על הרש"ש: כל מקום שאתה מוצא דבריו עשה אזניך כאפרסכת, כי הוא מתרושש והון רב נמצא בהגהותיו". ע"כ.

שוטנשטיין אינו תח"י ואיני יודע אם בכלל דבריו דבריי. אם כן, עמך הסליחה.","249","","4475","True","True","False","","177","85.250.116.1","0","17265","ערכין|יח ע"א",""),new Message("17274","17270","עדיין קשה שהרי","31/01/12 09:14","ז שבט","תשע"ב","09:14","יהודי_קדום","עיקר השאלה שבה התקשיתי גם אני היא סו"ס איך הג"ש הנלמדת משנה שנה נלמדת גם כאן שהוא חודש ולא שנה ? (אמנם הגמ' אומרת בפירוש "הרי אנו למדים בכולן " אך מההמשך ההבנה יכולה לעמוד רק על חמש ועל עשרים) .

לשון המשנה מקשה עלי עוד יותר: " יום שלשים כלמטה הימנה " הייתי מצפה ללשון זכר - האם יישמע מלשון המשנה שהימנה=שנה??!!

ההבנה היסודית שלי היא שמשמעות "כלמטה" היא "לא כולל".","233","","4475","True","True","False","","139","79.177.151.141","0","17265","ערכין|יח ע"א",""),new Message("17275","17274","ראיתי הסבר על השאלה ב"שוטנשטיין".","31/01/12 10:19","ז שבט","תשע"ב","10:19","יהודי_קדום","","233","","4475","False","True","False","","106","79.177.151.141","0","17265","ערכין|יח ע"א",""),new Message("17281","17278","חזק וברוך. ייתכן ושוטנשטיין מסתמך על","31/01/12 15:58","ז שבט","תשע"ב","15:58","יהודי_קדום","הרש"ש שהביא. שגם שוט' מביא את לימוד שלושים מדין "מה מצינו"

והנה גם עכשיו, עם הבנתי את הרש"ש ועוד, הרי בלימוד הג"ש של שנה שנה אומרת הגמרא שזה מופנה כלומר לא צריך אותו לעצמו אלא לג"ש " דאי לא מופנה איכא למיפרך כדפרכינן" ואני מבין שהולכים רק ללמעלה להחמיר לא להקל ואז באמת זה מופנה כי התורה יכלה לכתוב רק ואם מבן חמש שנים ועד בן עשרים בלי לכתוב שנה שנה בכל אחד ואז הייתי יודע שגיל עשרים זה שנים ולכן המילה שנה היא מופנית ולכן לומדים את הג"ש מ "שנה שנה יתירי כתיבי" .
וכאן חסרה לי בהבנתי ה"קפיצה" מכאן ל "במה מצינו" .
אסביר את הקושי שלי: כדי ללמוד מה מצינו בשלושים אני צריך שיתקיים בו הדין הנלמד או כפי שהביא: "לאחר שלמדנו לבן ה' ובן כ' שהן כלמטה אף להקל" ואז ללמוד עליו דין שני ובגפ"ת אין השאלה נשאלת כלל .


להלן כל שוט' בנידון:
"במשנה לא נתבאר מנין לומדים שגם בבן חודש יום השלשים נידון כלמטה
הימנו (שבזה אין גזירה שוה ״שנה״ ״שנה״, כמובן). וכתבו בשפת אמת ובזבח
תודה שלאחר שגילתה התורה בגזירה שוה בשנת חמש ובשנת עשרים שנידונות
כלמטה מהן אף על פי שהדבר הוא להקל, שוב יש ללמוד משם ב״מה מצינו״ גם
ליום שלשים שיהא נידון כלמטה הימנו להקל(ועיין עוד: רש״י בכורות מט, א ד״ה
מספקא ליה; כסף משנה ולחם משנה הלכות ערכין וחרמים א, גי, שושנים לדוד
במשנתנו
)" (לא, לא הקלדתי - סרקתי )","233","","4475","True","True","False","","158","79.177.151.141","0","17265","ערכין|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);