var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1720;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1720","0","למה "התלבשו" על עכן?","27/03/10 23:49","יב ניסן","תש"ע","23:49","שאינו יודע לשאול","מלמד שעבר עכן על חמשה חומשי תורה...
עכן מושך בערלתו היה...
מלמד שבעל עכן נערה המאורסה...


בפשט של הפרשייה עבירות אלו לא מצויינות,
ולכן קשה לי:
(1) למה (האמוראים) "הלבישו" על עכן עוד עבירות [כה חמורות]?
(2) האמנם באמת עכן עבר עבירות אלו?","48","","5165","True","True","False","","1089","77.126.206.107","0","0","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1721","1720","זה קורה הרבה.","28/03/10 09:39","יג ניסן","תש"ע","09:39","ביינישית","לדוגמא, בפרק חלק קורה דבר דומה עם בלעם, שגם הוא בפסוקים עושה דבר בעייתי די ספציפי, ובמדרשים שהגמרא מביאה לא יאומן מה מוסיפים... קורה גם שמדרשים "מלבישים" ביקורת על דמויות חיוביות, או להפך- שהם עשו מצוות.

יכול להיות שזה בגלל שחכמים רצו להעביר מסרים שונים או להדגיש ערכים מסויימים, לעתים כאלו הרלוונטים לבני דורם, אבל במקום לומר באופן ישיר: אל תעשו x, או y מאד חמור, מכניסים את זה לתוך סיפורים מוכרים. הרי אם עכן עשה את זה זה כנראה דבר בעייתי מאד, שגם ה' מבקר עליו ולא רק הרב שלך. וכנ"ל בדמויות חיוביות- רוצים ללמד בצורה עקיפה יותר מהי ההתנהגות הראויה.","141","","5164","True","True","False","","159","109.64.12.218","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1724","1720","היחס בין המעילה בחרם לעבירות הללו","28/03/10 19:16","יג ניסן","תש"ע","19:16","ברוך","הרב אושר טביבי, במאמרו בנושא, הצביע על הפסוק אשר שימש לחז"ל כמקור להנחה שעכן עבר על עבירות נוספות:
"חָטָא יִשְׂרָאֵל, וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם, וְגַם לָקְחוּ מִן הַחֵרֶם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם."
המילה 'וגם' מרמזת על תוספת, ואילו ההאשמה בעבירת הברית יכולה בוודאי להשתייך לחמשת חומשי תורה, למשיכה בערלה (ברית מילה) ולביאה על נערה המאורסה.
הרב שמעון אור העמיק לבאר, כי עכן כפר במעורבות השמיימית במלחמה, ועל כן סירב להקדיש את השלל לשמיים, והעבירות אותם מציינים חז"ל הם בעלי בחינה דומה.","86","","5164","True","True","False","","425","77.127.239.99","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1726","1720","תודה למשיבים! יפה ומשכנע!","28/03/10 19:45","יג ניסן","תש"ע","19:45","שאינו יודע לשאול","","48","","5164","False","True","False","","206","87.70.191.22","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1723","1721","יפה מאוד וברוכה הבאה! ","28/03/10 14:55","יג ניסן","תש"ע","14:55","בבא רגל","ברוכה הבאה לביינישית.
כתבת יפה מאוד, ישר כחך!

את הרעיון שבדברייך גם אני שמעתי בעבר בכל מיני הזדמנויות - אך אולי את מכירה מקור כתוב על כך ובכך תמשיכי להחכים את כולנו?

מה שקשה לי בגישה הזאת, זה שהיא שופכת אור חדש לחלוטין על כל ההבנה באגדות חז"ל - ואילו הלומדים הרגילים - רובם המוחץ והמכריע - לא מכיר/שמע על גישה זאת, ולכן קשה על רבינא ורב אשי [ועל חכמינו הראשונים והאחרונים] שלא גילו לנו מאומה שכך יש להבין ולנתח את האגדתות.

ספציפית כאן קשה:
וכי הערך של "מושך בערלתו" או של "בעל נערה המאורסה" היו דווקא אלו הערכים ה"רלוונטים לבני דורם"?","51","","5164","True","True","False","","221","87.70.191.22","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1727","1723","לא בהכרח.","28/03/10 20:14","יג ניסן","תש"ע","20:14","ביינישית","הגישה לא תמיד עובדת "אחד לאחד", אבל יש בה משהו באופן כללי, ובחלק מהפעמים יותר קשה להבין מה הקשר. אני לא יודעת לומר ספציפית אם יש קשר בין מעשים אלו לתקופה ומה הוא, רק הצגתי את הרעיון, וצריך עוד לחשוב עליו.

ייתכן מאד האמירה של המדרש היא רעיונות ולא בהכרח היסטורית (וזה מתקשר לשאלה בתחילת הדיון אם זה באמת "קרה" או לא). במקרה הזה, לדוגמא, רש"י מתייחס בעמ' ב לחיבור בין זמרי ועכן, בעניין של חטאים שיש בהם כפירה ולכן נענשים כל עמ"י- ולכן יש קשר מסוים בין ניאוף לבין חטאים אחרים. יתכן שהמדרש מנסה לומר משהו כללי- על תחומים חמורים במיוחד שבהם יש השפעה של מעשה של אדם פרטי על ציבור שלם.

ולשאלתך, בבא רגל: כשרב דורש בביכנ"ס, הוא אומר לציבור "אני בעצם מנסה להעביר לכם מסרים סמויים"? נראה לי מובן מאליו שבלימוד תורה בכלל, וספציפית בתחום של הדרשות, יש חיבור לתקופה ולאנשים הלומדים או שומעים אותן.","141","","5164","True","True","False","","148","109.64.12.218","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("1729","1723","רמח"ל מאמר על ההגדות","28/03/10 22:49","יג ניסן","תש"ע","22:49","דוד כוכב",""ומזה נמשך שתמצא לפעמים בחז"ל שיאמר אחד על דברי חבירו שהם טעות, וזה כי לפי דעת החכם ההוא הנה השתבש שכנגדו בהוצאת הדרוש לפי כללי ההגדה שכבר היו מפורסמים ביניהם...
דרך משל, ...כשדרש ר' לוי שאברהם מצא עצמו מהול [ב"ר מז, יא]... וזה מפני כלל שבידם, שבמעשה הצדיקים כל מה שיש לדרוש לשבח צריך לדרוש לשבח, וברשעים להפך, שכך היא הקבלה שכוונתו של הבורא ית' במלות שהכתיב היתה לרמוז על כל פרטי הרשע של הרשעים ולבאר כל חלקי גנותם, ולהפך בצדיקים להעלים כל מה שאפשר שיהיה בהם מהגנאי, ולבאר כל מה שבשבחם".","125","","5164","True","True","False","","175","95.86.66.233","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("16389","1726","לרב דוד","02/01/12 10:56","ז טבת","תשע"ב","10:56","כדי","אין צורך להרחיק עד הרמח"ל בנוגע לכלל זה, אחר שחז"ל בעצמם העידו על עיסתם שכך דרכם.
כוונתי היא לתדא"ר פי"ח: מכאן אמרו: כל מה שאתה יכול לתלות ברשעים, תלהו עליהם.
ועיין בשמו"ר (פ"א סי' כט) בפירוש המתנות כהונה שהביא כן בשם הילקוט. וע"ש בפירוש המהרז"ו, שהביא המדרש הנ"ל, וכתב: וזה כלל גדול בתורה.
וע"ע בתורה תמימה (בראשית פרק יג אות ה) שכתב דברים דומים לזה.","249","","4519","True","True","False","","175","89.139.54.27","0","1720","סנהדרין|מד ע"א",""),new Message("16391","16389","וכן הוא בגמרא","02/01/12 11:48","ז טבת","תשע"ב","11:48","דוד כוכב","במסכת סנהדרין דף קו ע"ב:
"אמר ליה מר בריה דרבינא לבריה: בכולהו לא תפיש למדרש, לבר מבלעם הרשע, דכמה דמשכחת ביה - דרוש ביה".

ברמח"ל זה יותר מפורש, שם ובעוד מקומות. וכ"כ עוד מחברים.
ושערי תירוצים לא ננעלו בפני החולקים המבינים שהכל כפשוטו.","125","","4519","True","True","False","","135","213.151.62.73","0","1720","סנהדרין|מד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);