var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17035;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17035","0","ערך סתם עלי","24/01/12 11:16","כט טבת","תשע"ב","11:16","מתפעל","הגמרא לומדת שחייב כפחות שבערכין, ג' שקלים. תפסת מועט תפסת.
שואלת הגמרא בשביל מה צריך פסוק אם כן?
ומבאר רש"י וז"ל:
"אלא קרא. בערכך למאי אתא הואיל וערך סתם אינו אלא ג' שקלים בלא קרא נמי ידענא דבלא כלום לא מיפטר ובציר מהכי לא מצי יהיב דהא אין ערך קצוב נקרא בפחות מיכן:

לא מובן לי למה בלא כלום לא מיפטר, היה ניתן לומר שמי שאומר ערכך סתם, לא מתחייב כלל כשם שמי שנדר בלשון לא טובה כגון שלא אמר קונם או אחד הלשונות של נדר, לא אמר כלום.
גם כאן בפרשה המיוחדת של ערכין כשלכל גיל ומין יש ערך שונה, הייתי חושב שחייבים לומר ערך מישהו עלי ועל ערך סתם לא אמר כלום, קמ"ל קרא שהולכים על הערך הפחות.","148","","4479","True","True","False","","1031","94.188.248.67","0","0","ערכין|ד ע"ב",""),new Message("17038","17035","זו לשון תקינה, והערך בסופו של דבר מפורש","24/01/12 13:27","כט טבת","תשע"ב","13:27","דוד כוכב","האומר ערך פלוני עלי, יביא ערכו.
האומר ערך זכר בן ארבעים עלי, יביא נ'.
האומר ערך אדם בן ארבעים עלי, יביא ל'.
האומר ערך זכר עלי, יביא ה'. וכעין זה בתוספתא מסכת ערכין פרק ב הלכה יג:
"הרי עלי ערך סתם זה מביא את המועט שבערכין וכמה הוא מועט שבערכין חמש סלעים".
האומר ערך סתום/סתם עלי יביא ג'.","125","","4479","True","True","False","","124","95.86.121.156","0","17035","ערכין|ד ע"ב",""),new Message("17040","17038","בודאי שכך יוצא מהגמרא","24/01/12 13:32","כט טבת","תשע"ב","13:32","מתפעל","השאלה שלי היא למה זה תקני לומר דבר כל כך סתום.

כשאדם אומר "ערך עלי". ותו לא, לולא הגמרא, זה היה נשמע לך תקין?

לי זה לא נשמע תקין כלל וכלל. אולי בכלל לא התכוון לערך של בן אדם?

אולי התכוון לערך של תינוק פחות מחודש. אולי בכלל לא התכוון לפרשת ערכין.","148","","4479","True","True","False","","267","94.188.248.67","0","17035","ערכין|ד ע"ב",""),new Message("17056","17040","כך גם משמעות הביטוי","24/01/12 19:32","כט טבת","תשע"ב","19:32","דוד כוכב","תינוק פחות מחודש אין לו כלל ערך.
לשון ערך סתם או סתום עלי, משמעותו ברירת המחדל של הערך הנמוך האפשרי. כך שהביטוי ברור למדי.","125","","4479","True","True","False","","124","95.86.121.156","0","17035","ערכין|ד ע"ב",""),new Message("17087","17056","תודה רבה, ושאלה","25/01/12 09:07","א שבט","תשע"ב","09:07","מתפעל","האם לדעתך יש הבדל אם אדם אומר 'ערך סתם עלי' ולבין אם אמר: 'ערך עלי'?
כלומר, היה ניתן לומר שהמילה 'סתם' שאומרת הגמרא, אין הכוונה שאמר אותה אלא שאמר ערך עלי וזה נקרא שאמר ערך בסתם מבלי לפרש ערך של מי.","148","","4478","True","True","False","","156","94.188.248.67","0","17035","ערכין|ד ע"ב",""),new Message("17140","17087","הנראה ש","26/01/12 03:25","ב שבט","תשע"ב","03:25","דוד כוכב","צריך לומר ולהגדיר דבר מה.
אין משמעות לביטוי: "ערך - עלי", ערך של מה? אבל באומר "ערך סתום", המשמעות היא ערך של דבר מה, אלא שזהותו סתומה, כלומר שאינה מפורשת. בלשון של היום: נעלם, x.

כך משמע גם מהסוגיה במסכת בבא בתרא דף קסה ע"ב:

תנו רבנן: אמר כסף - אין פחות מדינר כסף; {רשב"ם: כסף לוה פלוני מפלוני}
כסף דינרין ודינרין כסף - אין פחות משני דינרין כסף;
כסף בדינרין - אין פחות מבשני דינרין דהב כסף.
אמר מר: כסף - אין פחות מדינר כסף. ואימא: נסכא! אמר רבי אלעזר: דכתוב ביה מטבע. ואימא: פריטי! אמר רב פפא: באתרא דלא סגי פריטי דכספא.
תנו רבנן: דהב - אין פחות מדינר דהב;
דהב דינרין ודינרין דהב - אין פחות משני דינרין דהב;
דהב בדינרין - אין פחות מבשני דינרין כסף דהב.
אמר מר: דהב - אין פחות מדינר דהב. אימא: נסכא! אמר רבי אלעזר: דכתב מטבע.

לא הובאה אפשרות שיוכל אדם לומר: "פלוני חייב לפלוני" בלא להוסיף מילה שתתאר באופן מינימלי מה הוא חייב.","125","","4477","True","True","False","","117","95.86.115.215","0","17035","ערכין|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);