var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16856;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16856","0","הפלה=רצח","18/01/12 17:10","כג טבת","תשע"ב","17:10","הודו_כי_טוב","אמר רב יהודה אמר שמואל : האשה היוצאה ליהרג מכין אותה כנגד בית הריון
כדי שימות הולד תחילה , כדי שלא תבוא לידי ניבול .


ללא הפסק ברחובות בני ברק ועוד מקומות רשום בצעקה הפלה = רצח
מי מוכן להסביר לנו מה זה ?","207","","4490","True","True","False","","988","46.117.14.249","0","0","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16858","16856","משום שהם עיינו קצת בדברי הפוסקים","18/01/12 17:57","כג טבת","תשע"ב","17:57","כדי","ולא פסקו מתוך הגמרא.
יש כמה סתירות בדין זה, האם עובר נחשב נפש, וטרחו הפוסקים ליישב כל הסוגיות, וכמובן לא פסחו על סוגייתנו.
נזכיר מעט מדעותיהם ממה שנוגע לסוגיא שלנו.
בשו"ת חות יאיר (סי' לא) כתב דשאני נידון דידן, דכיוון שהולכת ליהרג חזינן גם לולדה כאילו מת. וכבר קדמו בסברא זו בשו"ת מהרי"ט ח"א (סי' צז).
בדומה לזה כתב בשו"ת שאלת יעב"ץ ח"א (סי' מג) שאין להוכיח מכאן לעלמא, שכאן אמו חטאה והתחייבה מיתה, וכיוון שעובר ירך אמו הוא (למ"ד) דיינין ליה כאילו חטא עמה, כדאמרינן גבי נוגח דהיא וולדה נגחו וכן עוד כיוצ"ב.
גם בשו"ת רב פעלים ח"ד (חיו"ד סי' יד) חשש להסתמך על דיעות המקילים בזה ע"ש.
וע"ע בשו"ת הרדב"ז ח"ב (בסי' תרצה ובסי' תתלא) מ"ש בעניין זה.

נושא זה הוא רחב וא"א למצות אותו במסגרת כזו, ונכתבו הדברים רק כדי להפיס את דעתך.","249","","4490","True","True","False","","236","93.173.162.68","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16859","16856","אינו דומה סוקל רוצח למפיל ולד","18/01/12 17:59","כג טבת","תשע"ב","17:59","שלמה שטרסברג","ההלכה אומרת שצריך להרוג במקרה זה גם את האשה וגם את הולד כיוון שהיה חלק ממנה בזמן החטא ("האשה שיצאה לההרג אין ממתינין לה עד שתלד) וא"כ בכל מקרה הוולד אינו יכול להשאר בחיים. אלא שכיוון שחסה התורה על כבודה שלא תהיה שופעת דם לידה לאחר מיתה הורו שמכין אותה כנגד בית הריון כדי שימות הולד תחילה

אולם אין לזה כל קשר לחומרה הרבה שיש בהפלה שיש כאן לקיחת חיים שיכלו לבוא לעולם ולכן זה כאין רצח ובן נוח אף נהרג על כך.","205","","4490","True","True","False","","228","213.151.55.26","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16870","16856","נשמט ממני","19/01/12 02:12","כד טבת","תשע"ב","02:12","כדי","האמת היא שבנוסף למ"ש רציתי להביא גם את לשון הזוה"ק בפרשה שקראנו לא מכבר, בפרשת שמות (דף ג.:), אך נשכח ממני אז. ושם מבואר חומר עוון זה, שהוא כרצח ממש ואף גרוע ממנו.

והנה לשון הזוהר שם:

תְּלָתָא אִינּוּן דְּדַחְיָין שְׁכִינְתָּא מֵעָלְמָא, וְגַרְמִין, דְּדִיוּרֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לָא הֲוֵי בְּעָלְמָא, וּבְנִי נָשָׁא צַוְוחִין וְלָא אִשְׁתְּמַע קַלֵּיהוֹן. וְאִלֵּין אִינּוּן... מַאן דְּקָטִיל בְּנוֹי, הַהוּא עוֹבָּרָא דְּמִתְעַבְּרָא אִתְּתֵיהּ, וְגָרִים לְקַטָלָא לֵיהּ בִּמְעָהָא, דְּסָתִיר בִּנְיָינָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְאוּמָנוּתָא דִּילֵיהּ. אִית מַאן דְּקָטִיל בַּר נָשׁ. וְהַאי קַטִּיל בְּנוֹי. תְּלָתָא בִּישִׁין עָבִיד דְּכָל עָלְמָא לָא יָכִיל לְמִסְבַּל, וְעַל דָּא עָלְמָא מִתְמוֹגְגָא זְעֵיר זְעֵיר, וְלֹא יְדִיעַ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִסְתָּלִק מֵעָלְמָא, וְחַרְבָּא וְכַפְנָא וּמוֹתָנָא אַתְיָין עַל עָלְמָא. וְאִלֵּין אִינּוּן: קָטִיל בְּנוֹי, סָתִיר בִּנְיָינָא דְּמַלְכָּא. דָּחֵיא שְׁכִינְתָּא, דְּאַזְלָא וּמְשַׁטְּטָא בְּעָלְמָא, וְלָא אַשְׁכָּחַת נַיְיחָא. וְעַל אִלֵּין, רוּחָא דְּקוּדְשָׁא בָּכְיָה. וְעָלְמָא אִתְדָן בְּכָל הָנֵי דִּינִין. וַוי לְהַהוּא בַּר נָשׁ, וַוי לֵיהּ, טָב לֵיהּ דְּלָא יִתְבְּרֵי בְּעָלְמָא.
זַכָּאִין אִינּוּן יִשְׂרָאֵל, דְאַף עַל גַּב דַּהֲווּ בְּגָלוּתָא דְּמִצְרַיִם, אִסְתָּמָרוּ מִכָּל הָנֵי תְּלָתָא, מִנִּדָּה, וּמִבַּת אֵל נִכָר, וּמִקְּטּוֹל זַרְעָא, וְאִשְׁתָּדָּלוּ בְּפַרְהֶסְיָא בְּפִרְיָה וּרְבִיָּה. דְּאַף עַל גַּב דִּגְזֵרָה אִתְגַזְרָת "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְּאוֹרָה תַּשְׁלִיכוּהוּ", לָא אִשְׁתְּכַח בֵּינֵיהוֹן מַאן דְּקָטִיל עוּבָּרָא בִּמְעָהָא דְּאִתְּתָא, כָּל שֶׁכֵּן לְבָתַר. וּבִזְכוּתָא דָּא נָפְקוּ יִשְׂרָאֵל מִן גָּלוּתָא.

עד כאן לשונו הנוגע לענייננו.","249","","4489","True","True","False","","204","93.173.162.68","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16873","16856","אין למדים הלכה מלוחות המודעות","19/01/12 08:28","כד טבת","תשע"ב","08:28","עציוני","אפילו לא בבני ברק (וי"ג בפרט לא בב"ב).
לגופם של דברים, אף שמרבית הפוסקים רואים בהפלה איסור חמור, יש דעות רבות ומגוונות לגבי מקורו של איסור זה. רצח או אביזרייהו דרצח היא רק אחת האפשרויות, אך בהחלט לא היחידה. ממילא, בהתאם למקור האיסור נקבעים גם התנאים והמיגבלות לגביו ובאלו מקרים יש שיקולים הגוברים עליו, ואכמ"ל.","159","","4489","True","True","False","","255","132.70.40.183","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16874","16856","אחרי שתסביר לי מה פירוש "ברוך ג'מילי"","19/01/12 08:42","כד טבת","תשע"ב","08:42","Almuaddib","או כל גרפיטי אחר.

למה צריך להסביר כל גרפיטי?","107","","4489","True","True","False","","202","81.218.141.168","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16967","16856","האמירה היא כללית ואין ידוע כלל שהיא הרה","22/01/12 20:45","כז טבת","תשע"ב","20:45","קותי","מכין אותה כנגד בית ההריון כדי שלא תתנבל
ברור שצריך לדייק כך כי אחרת היה כתוב "מעוברת היוצאה ..."

אבל אם הריונה היה ניכר יהיה דין אחר ולא ימיתו אותה ואת עוברה
אין בעיה לבית דין להשהות את שמיעת הדין ואת גזר הדין מסיבות טכניות עד שתלד

כלומר מדובר רק בשלושה חדשים ראשונים שאין הריונה ניכר
כך שהבעיה שהעלית הצטמצמה

ועדיין יש מקום לעיין בדבר","217","","4486","True","True","False","","186","85.250.133.152","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16876","16858","ואם היא מוחלת על ניבולה כמו מקרה של","19/01/12 10:44","כד טבת","תשע"ב","10:44","קותי","חולה סופנית שהרתה וויתרה על טיפול כימתראפי כדי שתלד ולדה ואחר מספר ימים מתה

בכלל הדין הזה טעון בירור מסויים
אין משהים את דינה משום ואהבת לרעך כמוך(?) ואם היא מבקשת ללדת כדי לצמצם צערה זה לא כלול בעניין ואהבת?
מה זה משום ניבולה? כמה אנשים היו בכלל בזמן ביצוע גזר הדין? הרי לא הוציאו להורג בפומבי","217","","4489","True","True","False","","171","89.139.178.95","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16867","16859","לא דומה ?","19/01/12 01:40","כד טבת","תשע"ב","01:40","הודו_כי_טוב","אם הוולד גוף האם אז גם בהפלה הוא גוף האם
יכולים לחכות עד הלידה לא יקרה כלום","207","","4489","True","True","False","","166","46.117.14.249","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16868","16867","באמת לא דומה","19/01/12 01:51","כד טבת","תשע"ב","01:51","שלמה שטרסברג","כאן האמא וגם הולד שהוא חלק ממנה בזמן החטא חייבים מיתה ולכן אין טעם לילד אותה כדי להרוג בידים אח"כ את הולד

סתם הפלה זה מעשה חמור מאוד כפי שכבר ציינתי שבבן נוח חייב על זה אפילו מיתה","205","","4489","True","True","False","","215","213.151.55.26","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16899","16874","גרפיטי ???","19/01/12 22:05","כד טבת","תשע"ב","22:05","הודו_כי_טוב","מי מדבר על גרפיטי ?
מי עומד מאחורי המודעות בלוחות המודעות חברות פרסום או גדולי ישראל ?
אני במו ידי הפצתי מודעה של גדולי ישראל לגבי הפיאה הנוכרית
ולבקשתך ברוך ג'מלי :","207","","4489","True","True","False","","185","46.117.14.249","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16972","16967","הרשה להפנות אותך לתוספתא","22/01/12 23:50","כז טבת","תשע"ב","23:50","הודו_כי_טוב","מתוך ערכין פרק א ב
האשה שיצאה ליהרג הוציא עובר את ידו ממתינין לה עד שתלד שאילו ילדה היו ולדותיה נסקלים האשה שיוצאת ליהרג אמרה תנו שערי לבתי נותנין לה.

כך שהזמן לצערי כנראה לא מצטמצם אולי אפילו מתארך וכך הבעיה","207","","4486","True","True","False","","162","46.117.14.249","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16975","16967","חלילה","23/01/12 00:40","כח טבת","תשע"ב","00:40","המכריע","מנין לך להמציא כזאת? לא תהא כזאת בישראל. רק יושבת על המשבר ממתינין, אבל רגע לפני זה לא מתתינים. וכך פסק הרמב"ם בפי"ב מסנהדרין ה"ד.

אלא שנחלקו ראשונים אם איירי רק לאחר גמר דין או גם קודם. ולפי תוס' והרמב"ם אם לא נגמר דינה שפיר ימתינו מלגמור עד שתלד.

באמת מענין שהרמב"ם סתם הדין אם אירע שילדה לאחר גמר דין מה דינו של הוולד, והשמיט את פשוטה של התוספתא שהביא לנו הרב הודו שליט"א. ואף בס' המפתח לא ציינו על זה כלום. וצל"ע.

בס' שערי ערכין מביא רשב"א חולין נח דאם נולד אין נהרג רק כל עוד לא נולד נהרג מדין עובר ירך אמו. ושיטת ר"ת הידועה בתוס' סנהדרין דף פ שזה גם למ"ד לאו ירך אמו. וגם בתוס' מבואר להדיא דנולד אין נהרג.

ועי"ש שמביא מהרי"ט ובית מאיר וחוות יאיר בטעם ההיתר להרוג העובר בכמה דרכים.","199","","4485","True","True","False","","184","212.179.87.180","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16984","16972","האכלתני לענה השקיתני מי ראש","23/01/12 11:09","כח טבת","תשע"ב","11:09","קותי","חייבים לומר שמדובר בדור

שמורידין ולא מעלין שיש עליהם השגחה פרטית במוחש ממש ראה חזון איש יו"ד סי ב ס"ק ט"ז

ושכל אחד מרגיש זה דין צדק ולא חלילה נקמה ואכזריות","217","","4485","True","True","False","","179","85.250.133.152","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16989","16975","לכאורה אפשר להוכיח מתמר הוציאוה ותשרף","23/01/12 12:42","כח טבת","תשע"ב","12:42","קותי","והיא היתה מעוברת שעוברה ניכר

אך לא ניתן ללמוד משם שהרי זה לא היה ממש דין תורה שהרי לא היו עדים והתראה

רק הוכחה נסיבתית אולי מדין מלך. ולא העלו בדעתם שזה יכול להיות יהודה או שלה שזה בהיתר.

אולי הרמב"ם אינו מביא דין התוספתא בגלל שזה כמו נגמר דינו וברח
רמב"ם הלכות סנהדרין פרק יג הלכה ז
מי שנגמר דינו וברח ובא לבית דין אחר אין סותרין את דינו אלא כל מקום שיעמדו שנים ויאמרו מעידין אנו את איש פלוני שנגמר דינו בבית דין פלוני ופלוני ופלוני עדיו הרי זה יהרג, במה דברים אמורים ברוצח אבל שאר חייבי מיתות עד שיבואו עדיו הראשונים ויעידו שנגמר דינו ויהרגוהו בידם, והוא שיעידו בבית דין של עשרים ושלשה.
ולא שייך שיעדו על הילדים שנגמר דינם שהרי הם כבר נפש בפני עצמה

לגופו של עניין

(ח) תּוֹרַת יְקֹוָק תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְקֹוָק נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי:תהלים יט
ולא מקשיחת לב וכבר אמר הנביא דברו והמלבים פירשו
מלבי"ם מלכים ב פרק טו פסוק טז
וגם אֵת כָּל הֶהָרוֹתֶיהָ בִּקֵּעַ. שזה ג"כ נגד חוקי המלחמה ונגד דת ישראל:

אז לא נותר אלא לתרץ שמדובר בדור שיש בו השגחה פרטית גלויה וכל אחד מרגיש שאכן זה דין אמת וראוי. כדין מורידין ואין מעלין (חזו"א יו"ד סי' ב ס"ק ט"ז).","217","","4485","True","True","False","","196","85.250.133.152","0","16856","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16993","16989","דוגמא מצוינת נתת","23/01/12 15:29","כח טבת","תשע"ב","15:29","הודו_כי_טוב","הוציאוה ותשרף עם העובר","207","","4485","True","True","False","","148","46.117.14.249","0","16856","ערכין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);