var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1642;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1642","0","האם הגרלות ומשחקים על כסף מותרים?","07/03/10 16:51","כא אדר","תש"ע","16:51","דוד כוכב",""לפי שאין עסוקין ביישובו של עולם".

הלכה כדעה זו. שאין במשחק בקוביא משום אסמכתא, ואינו נפסל אלא באין לו אומנות אחרת.
יש שפירשו שמשום כך מותר לכתחילה לשחק בקוביא אם יש לו מלאכה אחרת.

אך לשון הרמב"ם בהלכות עדות י, ד
"הואיל ולוקחים ממון שאינו שלהם בחמס פסולין... וכן משחק בקוביא והוא שלא תהיה לו אומנות אלא הוא, הואיל ואינו עוסק ביישובו של עולם הרי זה בחזקת שאוכל מן הקוביא שהוא אבק גזל, ולא בקוביא בלבד אלא אפילו משחקים בקליפי אגוזים וקליפי רמונים".

וכ"כ בשו"ע חו"מ לד, טז
"שאוכל מן הקוביא שהוא אבק גזל".

כלומר שהפסול במשחק בקוביא הוא משום אבק גזל, כי הכסף לא ניתן לו בלב שלם. ולכן הדבר אסור, גם כשיש לו אומנות אחרת, אלא שלא נפסל אז לעדות.

ראיות לדעת הרמב"ם:

במסכת שבת דף קמט:
"מנה גדולה כנגד מנה קטנה - אף בחול לאחרים אסור. מאי טעמא - משום קוביא".
להדיא אסרו הגרלה או תחרות בין שניים, כשהמנצח ירוויח דבר. למעט בין אחים.

במסכת כתובות דף סא:
"איכא בינייהו, דמיטללא בגורייתא קיטנייתא ונדרשיר".
פירש רש"י: דמיטללא בגורייתא קיטנייתא ונדרשיר - משחקת בכלבים דקים ושחוק שקורין אישקקי"ש {שחמט}, לידי זימה איכא לידי שיעמום ליכא דאין שיעמום אלא ביושב ותוהא ובטל לגמרי.
מובאים פה עיסוקים של יושבי קרנות שאין בהם תועלת, לכן מביאים לידי זימה, אך העוסק בהם עסוק בדבר מה ולכן אינו משתגע.
העוסקים בדברים אלו לא הובאו בין פסולי העדות, ואפילו אם אין לו מלאכה אחרת, למרות שאינם עסוקים ביישובו של עולם. הרי שאין נפסלים אלא בדבר שיש בו אבק גזל.","125","","5185","True","True","False","","1175","192.115.90.150","0","0","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("18477","1642","יפה. רק הערה אחת:","09/04/12 08:55","יז ניסן","תשע"ב","08:55","Almuaddib","לא דק כבודו, ומדבריו עולה כי יושבי קרנות הם-הם המהמרים.

ולא כך הוא.

יושבי קרנות הם רוכלים, שמעדיפים למקם את הבסטה שלהם בקרן הרחוב - בפינה - כדי שיותר אנשים יעברו על ידם ואולי ירכשו משהו.

יושבי קרנות אינם חשודים על הגזל, ואינם בגדר מי שאינו עוסק בישובו של עולם.","107","","4421","True","True","False","","162","77.124.248.202","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("18481","18477","צודק","09/04/12 10:21","יז ניסן","תשע"ב","10:21","דוד כוכב","רש"י מסכת ברכות דף כח ע"ב:
"מיושבי קרנות - חנוונים, או עמי הארץ, שעוסקים בדבר שיחה".

רש"י מסכת בבא קמא דף פב ע"א:
"יושבי קרנות - יושבי חניות כל ימות החול עוסקין בסחורה".

רש"י מסכת סנהדרין דף ג ע"א:
"יושבי קרנות - תגרין".","125","","4421","True","True","False","","164","31.44.134.190","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("18492","18481","בהודאה, ביציאה מבית המדרש","09/04/12 12:18","יז ניסן","תשע"ב","12:18","כוכב קטן","כתוב: "ולא שמת חלקנו מיושבי קרנות... והם רצים לבאר שחת".

והקשה הגראי"ה קוק זצ"ל, למה יושבי קרנות - חנוונים - רצים לבאר שחת, הלוא הם עוסקים בישובו שלעולם, ומכח קושייתו שינה את הגירסא לגירסת הירושלמי "ולא שמת חלקנו מיושבי קרקסאות ותיאטראות", ואמר שהגירסא בבבלי מקורה מטעות שהיה כתוב בראשי תיבות "קרו"ת" - קרקסאות ותיאטראות, והשתבש ל"קרנות".","262","","4421","True","True","False","","168","31.44.134.190","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("18496","18492","'כוכב קטן'? לי נראה שהנו עתיד","09/04/12 12:52","יז ניסן","תשע"ב","12:52","יהודי_קדום","להוות כוכב זוהר בעגלה הגדולה (והמשפחתית....)

מבורך המצטרף.","233","","4421","True","True","False","","155","79.177.161.73","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("52080","18492","אז למה בסידור יושבי קרנות","08/08/17 01:56","טז אב","תשע"ז","01:56","הודו_כי_טוב","ולא תקנו לפי הירושלמי לקרקסות ?
למה צריך לקדש את השיבוש ?","207","","2474","True","True","False","","268","109.64.98.112","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב",""),new Message("52085","52080","דוגמה לנסיון לשנות","08/08/17 09:58","טז אב","תשע"ז","09:58","אור חדש","כאן. בסופו של דבר גדלותו של הגרע"י הכריעה ותיקוניו התקבלו","458","","2474","True","True","False","","128","31.44.129.32","0","1642","סנהדרין|כד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);