var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16203;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","36"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","16")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16203","0","השתנו הטבעים?","27/12/11 21:10","א טבת","תשע"ב","21:10","שאינו יודע לשאול","ת''ר שני נקבים יש בו באדם אחד מוציא שתן ואחד מוציא שכבת זרע ואין בין זה לזה אלא כקליפת השום בשעה שאדם נצרך אם נקבו זה לתוך זה נמצא עקר.

נדמה לי שהיום ידוע שאין הדבר כך.

אם כן, כיצד להתייחס לדברי הגמרא?","48","","4506","True","True","False","","2297","84.228.78.123","0","0","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16214","16203","אם השתנו הטבעים אז תחטא באבולוציה","28/12/11 07:43","ב טבת","תשע"ב","07:43","קותי","אם תמהה יותר מידי אז גם בעיה של מהרהר אחרי דברי חכמים
אז תמשיך לדף הבא

לגופו של עניין אפשר להיות יהודי למהדרין מן המהדרין מבלי להכריע בשאלה זו או להכריע שלא השתנו הטבעים כמו שסובר הרמב"ם ולהמשיך להיות יהודי למהדרין מן המהדרין

זאת חנוכה = אור התורה מתחדש בכל יום","217","","4505","True","True","False","","226","89.139.223.100","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16221","16203","אטו בשופטני עסקינן?","28/12/11 09:52","ב טבת","תשע"ב","09:52","Almuaddib","אמת כי ידע מדעי שנתגלה בדורות האחרונים - לא היה ידוע בתקופת הגמרא.

אבל אתה חושב שחכמים, שהלכו יום ביומו לבית הכסא, לא ידעו מהיכן מטילים שתן???


כוונת התנא היא לצינורות הזרע והשתן שבתוך האבר, לא לנקבים חיצוניים.","107","","4505","True","True","False","","226","81.218.141.168","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16222","16203","ניסיון לסבר את אוזניי התמהים","28/12/11 10:13","ב טבת","תשע"ב","10:13","עלי","לעתים קרובות יימצא במקורות עתיקים הסבר שאינו הסבר מחקרי כבימינו, אלא הסבר השערתי-הגיוני, כאילו שהדברים מתרחשים באופן המוסבר. היות וצינוריות השתן (=השופכה ) ונוזל הזרע המופרש מהערמונית לאחר שהתחבר לצינור הפרשת הזרע הבא מהאשכים מתמזגים לצינור משותף אחד ויש סוגר חד כיווני פיזיולוגי ( המבוסס על שריר חלק מתכווץ/מתרפה ) המונע דליפת שתן למערכת הזרע או גם בד"כ במצב תקין דליפת נוזל זרע לאחור בכיוון כיס השתן,הרי שהשינוי במצב הסוגר הוא קל וזעיר ודומה למסתם דק כקליפת השום. אף שינוי קל יחסית ביכולת הסגירה עלול לעתים להביא להיווצרות נזק משמעותי. הפרעות חולניות בתפקוד המיני או בשליטה על השתן יכולות לנבוע מפגיעה בסוגרים כאלו מסיבות שונות. על נושא רחב זה יש לקרוא או ללמוד ממומחי האורולוגיה ובספרות האורולוגית. ( במערכת זו מעורבות מערכת השתן והמין כשלעצמן, מערכת העצבים והשרירים של מערכת השתן ובכלל, מערכות סמוכות למערכת השתן, אשר כל אחת בהיפגעה בלקות מסוימת עלולה להקרין על תפקוד מערכות השתן-מין.) זהו אפוא נושא רחב ולא בפורום כזה המקום לדון בו, ברם ההסבר הניתן בתלמוד אינו צריך להיתפש כהסבר מדעי מדויק אלא ברמת הדימוי כנ"ל","209","","4505","True","True","False","","250","212.117.142.227","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16227","16214","ומה תאמר על החזו"א?","28/12/11 10:55","ב טבת","תשע"ב","10:55","לינקוש","באהע"ז סימן יב ס"ק ז, שכתב:
"ובדבר זה נשתנו הטבעים ואצלנו אין בגיד אלא שביל אחד..." .

והפנה שם לתוס' ע"ז כד ע"ב ד"ה פרה.","58","","4505","True","True","False","","294","84.228.253.23","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16233","16227","ע"ע","28/12/11 11:55","ב טבת","תשע"ב","11:55","כדי","בתוס' מו"ק (יא.). ובשו"ת תורה לשמה (סי' תפא) הביא עוד דוגמאות לזה כמו התוס' ע"ז הנ"ל, ושכן איתא בב"י (אה"ע סי' קנו). וע"ע בשו"ת בית דוד (לייטר) ח"ב (סי' קלח) ובשו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סי' מה). וכבר הלכו בה נמושות.
ולגופו של עניין, ראה בעמוד הבית במדור 'מאמרים על הדף' במאמר בשם 'האם ירדנו לסוף דעתם של חכמינו', שם באות ב' דן בזה.","249","","4505","True","True","False","","229","85.250.116.160","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16242","16227","ממש נהניתי לקרוא את הקטע לפני","28/12/11 15:52","ב טבת","תשע"ב","15:52","קותי","ואת הקטע אחרי
משמעות ההיתר היא היות וחז"ל לא התייחסו לצינורות הפנימיים הרי אין בהם איסור סירוס.

כפי שאמר החזון איש בהקשר אחר שהוא מנתח סיכונים ובהתאם לכך מייעץ

אימוץ "השתנו הטבעים" אינו נובע ממידע מדעי הוא נובע משיקול לגבי רמת הסיכון הדתי מה יקרה אם נעלה אפשרות שחז"ל טעו, לא ידעו וכו'

בעולם של סוף המאה ה-19 תחילת המאה 20 וכמובן לפני כן כאשר חשבו שיש מידע מוחלט, ידיעות מוחלטות פתרונות מוחלטים לבעיות העולם וכו' העלאת אפשרות של חוסר ידיעה, טעות היתה מזעזעת את אמות הסיפים והיתה נותנת יד למי שביקש לעזוב את הדת. אפשר לחשוב שבלי זה לא עזבו.
כאשר ברומא ישב מי שאינו טועה כניעה ולו הקטנה ביותר היתה הרסנית הם חיכו לכל מעידה ואסור היה לתת את זה.
כיום נותרה כביכול רק התמודדות עם המדע שנשמת אפו היא הספק, המחקר של מה שאינו ידוע ותיאוריות מתחלפות חדשות לבקרים
אז מה יהי נורא כל כך אם מתברר שישנה חוסר ידיעה?
הרי אי אפשר לטעון שאצלנו הכל מוחלט אין דבר שאין בו אין סוף מחלוקות
אז מה תואמר "אלו ואלו ...." השארת את המחלוקת במקומה ונתתה לה גושפנקא
אלוקית.

הרי בדורות ראשונים טעו וחזרו בהם ולא קרה דבר
אז אולי נעשה חדש ימנו כקדם?

זאת חנוכה שמח ושיהיה אור התורה מתחדש בכל יום","217","","4505","True","True","False","","246","89.139.223.100","0","16203","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16244","16233","אם לא ירדנו לסוף דעת חז"ל","28/12/11 16:13","ב טבת","תשע"ב","16:13","קותי","הרי אין על מה לדון ועל מה לדבר
כי גם אם הבנו אולי לא הבנו
ואולי אלו דברי חכמים וחידותם וכוונתם הפוכה

מחלוקת אינה מתבססת על הטענה לשני "לא ירדת לסוף לדעת חז"ל"
מחלוקת מתבססת על הטענה שאפשר להבין אחרת כמובן שצריך להביא טעמים לכל צד.

לגבי המאמר כל מה שניתן להסביר מה טוב
ומה שאינו ניתן להסביר לוחות ושברי לוחות מונחים בארון

זאת חנוכה שמח ושאור התורה יתחדש לנו בכל יום","217","","4505","True","True","False","","224","89.139.223.100","0","16203","בכורות|מד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);