var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16195;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16195","0","מי היה ממונה לבדוק את מומי הכהנים?","27/12/11 08:48","א טבת","תשע"ב","08:48","שיננא","בפרק שלנו מתוארים הרבה מומים הפוסלים כהן מלעבוד במקדש.

חלק מהמומים אינם מומים מובהקים ודורשים בדיקה ומדידה וכדו'.

מי היה ממונה על כך - לבדוק את המומים של הכהנים ולקבל החלטה אם הם כשרים או פסולים לעבודה?","146","","4507","True","True","False","","874","84.228.64.1","0","0","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16196","16195","הממונים על כך","27/12/11 10:05","א טבת","תשע"ב","10:05","כדי","היו הסנהדרין שישבו בלשכת הגזית, כמפורש ביומא (יט.). וע"ע בפסחים (פב.).","249","","4507","True","True","False","","145","85.250.116.160","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16206","16196","הרמב"ם הזכיר שהסנהדרין בדקו מומים","27/12/11 23:56","א טבת","תשע"ב","23:56","איתן","במשנה בסכת מידות פ"ד מ"ח לא מוזכר שהסנהדרין בודקת בעלי מומין
לשכת הגזית – שם הייתה סנהדרין גדולה של ישראל יושבת, ודנה את הכהונה.
שכל כוהן שנמצא בו פסול – לובש שחורים ומתעטף שחורים, ויוצא והולך לו,
ושלא נמצא בו פסול - לובש לבנים ומתעטף לבנים, ונכנס ומשמש עם אחיו הכוהנים.
ויום טוב היו עושין, שלא נמצא פסול בזרעו של אהרון, וכך היו אומרין:
ברוך המקום ברוך הוא, שלא נמצא פסול בזרעו של אהרון.

אבל לענ"ד שם מדובר על דברים שצריכים דין, שבאים עדים להעיד, ובאים עדם להזים או להכחיש, והכוונה א"כ לפסולי כהנים אם הוא בן גרושה וכדומה, לא על בעלי מומין.

אבל הרמב"ם הוא שהזכיר בעלי מומים
(ביאת מקדש פ"ו הי"א)
ב"ד הגדול היו יושבין בלשכת הגזית. ועיקר מעשיהם התדיר שהיו יושבין ודנין את הכהונה ובודקין הכהנים ביוחסין ובמומין. כל כהן שנמצא פסול בייחוסו לובש שחורים ומתעטף שחורים ויוצא מן העזרה. וכל מי שנמצא שלם וכשר לובש לבנים ונכנס ומשמש עם אחיו הכהנים:

חיפשתי ברשימת הממונים שהיו במקדש, במשנה שקלים פרק חמישי, ובתוספתא שם (פרק ב' י"ד), להפתעתי לא מוזכר ממונה על המומים. ולולא דברי הרמב"ם הנ"ל הייתי סבור שבכל משמר ומשמר, ובכל בית אב, היה ראש המשמר או מי מטעמו שטיפל בזה.","123","","4507","True","True","False","","312","213.151.52.129","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16208","16206","שתי תשובות בדבר","28/12/11 00:31","ב טבת","תשע"ב","00:31","כדי","א. הרמב"ם שהוסיף מומין, פשוט הוא שלא כתב כן על דעת עצמו, אלא שכך הבין בכוונת המשנה ש"פסול" כולל הן פסול ייחוס והן פסול מצד מום.
ב. ממקומה של המשנה (שהובאה ביומא יט. הנ"ל) הוא מוכרע דאיירי נמי במום, דקתני סיפא "וים טוב היו עושין שלא נמצא פסול בזרעו של אהרן", ואי איתא דאיירי בפסולי ייחוס, מה שייך "פסול בזרעו של אהרן"? הלא אם נמצא בו פסול שוב אינו מזרעו של אהרן, אע"כ דכוונתו למום, דביה שייך שפיר לשון "פסול בזרעו של אהרן" (והלשון גם דומה לדרשת חז"ל בבכורות ג: ובכל דוכתא 'איש השווה בזרעו של אהרן' דמיירי במום).

מה שכתבת מרשימת הממונים וההשערה שהעלית בעקבות כך, עי' במה שרמזתי לפסחים (פב.) קרוב לזה. אך אין זה אלא גרגיר ראיה, כמובן.","249","","4506","True","True","False","","155","85.250.116.160","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16209","16208","תשובה לתשובה","28/12/11 01:53","ב טבת","תשע"ב","01:53","איתן","אני עומד על דעתי שלולא דברי הרמב"ם לא הייתי למד מהמשנה בסוף מסכת מידות שהסנהדרין עסקו במומים.
- המשנה בתמיד שהבאת, המצוטטת בגמ' בפסחים - היא דוקא ראיה לדברי, הרי שם מדובר על ראש המעמד שמעמיד את הטמאים בשער המזרח, אתה רואה שראש המעמד עוסק בזה, ולא הסנהדרין, א"כ מסתמא הוא עוסק גם בבעלי מומין.
- את המשנה בסוף מידות, על כך שסנהדרין דנה בפסולי כהנים - כאמור לולא דברי הרמב"ם הייתי אומר שהיא מדברת על פסולי ייחוס, דבר שצריך עדים וייתכנו בו גם מכחישים וזוממים. ובודאי שאם נמצא חלל הרי זה "פסול בזרעו של אהרן".
אבל אחרי דברי הרמב"ם אני מבין שהם דנים גם במומין, וייתכן שצריך לדון גם בדרשות הכתובים.
כך או כך, תמוה בעיני התאור שהעיסוק הזה תפס זמן משמעותי מעיסוקיה של הסנהדרין, הרי כמה בעלי מומין כבר יש, וכמה בני גרושה ובני חלוצה, להגיד שזה כל כך הרבה זמן - אתמהה.","123","","4506","True","True","False","","199","213.151.52.129","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16211","16209","מ"ש 'שאם נמצא חלל' - ה"ה אם נמצא ממזר","28/12/11 03:00","ב טבת","תשע"ב","03:00","דוד כוכב","כגון ממזר מאחותו (לאפוקי ממזר כגון שהרתה אשת הכהן מזר).","125","","4506","True","True","False","","94","95.86.105.232","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16220","16211","חזרתי בי מהראיה אך לא מעיקרי הדברים","28/12/11 09:46","ב טבת","תשע"ב","09:46","כדי","אכן צדקת במ"ש דמשכחת לה פסול לעניין ייחוס ועדיין הוא בכלל זרעו של אהרן כגון פסול חלל וכד'. ואדרבה, אף יש קצת ראיה לזה דפסול שייך יותר בענייני ייחוס, מגמ' דפסחים (ג:) דמצאו אחריו שמץ פסול, דלפירש"י שם הוא פסול חלל. וע"ש בפירושו בד"ה מן המזבח, דנראה שפירש הך מתני' דמידות לעניין פסול ייחוס.
אולם מ"מ, עדיין מ"ש בתגובה הראשונה שריר וקיים, דפשוט הוא כביעתא בכותחא שהרמב"ם פירש כך את המשנה ולא בדה הדברים מלבו. ואיני מבין את מהלך דבריך שכתבת בתחילה שמלשון המשנה עצמה א"א ללמוד לעניין פסול מומין, ואח"כ ציטטת מלשון הרמב"ם שהוסיף גם מומין, וא"כ תו מאי קשיא לך על לשון המשנה, אחר שכך נראה שמפרשה הרמב"ם.
לגבי הך דפסחים, לא ציינתיה אלא כמראה מקום, וכוונתי שאין משם כלל ראיה, דהתם מיירי לעניין הוצאת הטמאים, שזה יותר מסתבר שיוטל על ראש המעמד משום שהוא דבר המתחדש בכל יום וגם אינו דורש עיון כ"כ, משא"כ פסול מומים, לרוב הוא דבר חד פעמי, וגם מצריך עיון לבודקו האם הוא בגדר מום המעכבו מלעבוד.
מה שהערת בסוף דבריך לגבי הזמן, זמן מאן דכר שמיה, ואין לדבריך כל הבנה.","249","","4506","True","True","False","","173","85.250.116.160","0","16195","בכורות|מג ע"א",""),new Message("16251","16220","הסבר","29/12/11 00:27","ג טבת","תשע"ב","00:27","איתן","אני מקווה שעכשיו אהיה מספיק ברור:
המשנה במידות - בודאי שהרמב"ם הבין כפי שאמרת שהסנהדרין דנו גם במומין, אבל לולא דבריו הייתי חושב שהסנהדרין עסקו בפסולי ייחוס בלבד ולא בבעלי מומין.
כמובן אם התחדשה שאלה אז הסנהדרין הם אלו שידונו בה,כמו בכל התורה כולה, אבל על המקרים הרגילים והידועים ושקיבלו מרבותיהם - לולא דברי הרמב"ם לא הייתי כולל את זה בתחום הטיפול של הסנהדרין, אלא של ראש המעמד.

מה שאמרתי בסוף דברי הוא, שמלשון הרמב"ם משמע שהסנהדרין הקדישו חלק ניכר מזמנם לעיסוק בכהנים, הן בייחוסם והן במומיהם.
ואני תמה מדוע היו צריכים לעסוק בזה חלק ניכר מזמנם, הרי לכאורה יש רק מעט בעלי מומין, ומעט חשודי ייחוס, מדוע עליהם לעסוק בזה כל כך הרבה.","123","","4505","True","True","False","","183","213.151.52.129","0","16195","בכורות|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);