var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15992;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","10")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15992","0","חידוש (לכאורה) בדין חרב הרי הוא כחלל","16/12/11 12:15","כ כסלו","תשע"ב","12:15","לומד א","בדף ג ע"א שואלת הגמרא דחרב הרי הוא כחלל, ומתרצת שמיירי דאיטמי בשרץ.
רש"י מקשה (קושיה נסתרת)- לכ' עדיין שרץ הוי אב טומאה, האדם יהיה ראשון, והחרב תהיה ראשון- כאדם- ותטמא את הבהמה.
מתרץ רש"י שלא מצינו שמקבל טומאה מראשון אלא אוכלין.
לכ' קשה, דההבנה הפשוטה היא שהדין שאין בכלים שני, הוא מצד המקבל- שלא שייך בכלים דין 'שני לטומאה'- ולא מצד המטמא (כמו שכתב רש"י), ולפ"ז החרב (שתעשה ראשון) כן צ"ל טמאה.
ברמב"ם ובפוסקים (ערוה"ש העתיד) מובא דין 'חרב ה"ה כחלל' בהלכות טומאת מת ולא בהלכות טומאה. בפשיטות אפשר לומר שלשיטתם כל דין 'חרב הרי הוא כחלל' שייך רק בטומאה שמקורה במת (שהרי דין זה נאמר בתורה בפרשת טומאת מת). אם נאמר כך א"ל שתשובת הגמרא "דאיטמי בשרץ" פירושה שממילא לא שייך בכלל דין חההכ"ח. לפ"ז לא נצטרך לדחוק כרש"י, ונוכל לומר שדין טומאה בכלים הוא אכן מצד המקבל (שלא שייך בכלים שני לטומאה).
אם יש למישהו מה להעיר או להוסיף- אשמח.","250","","4517","True","True","False","","1540","213.151.36.118","0","0","חולין|ג ע"א",""),new Message("16001","15992","ביאור הגמרא","17/12/11 19:32","כא כסלו","תשע"ב","19:32","כדי","במחכ"ת אין צורך לכל זה. ראשית דהדבר פשוט דדין חרב ה"ה כחלל הוא רק במת, ולית דין צריך בושש. ותירוץ הגמרא כאן בנוי בדיוק על יסוד זה, דרוצה למצוא היכי תמצי שלא יהיה שייך שהסכין תטמא הבשר. רק רש"י הקשה דלכאורה מ"מ האדם עצמו שהוא ראשון לטומאה יטמא הסכין והיא תחזור ותטמא הבשר, ולזה תירץ דאין כלי (ואדם) מקבלים טומאה אלא מאב הטומאה ולא מוולד הטומאה. ומה שחילקת בין 'מקבל' או 'מטמא' וכן בדין שני לטומאה וכו', לא שמיע לי כלומר לא סבירא לי, ואינו עניין לכאן, דהדין הוא שאינם יכולים לקבל טומאה כל שהיא מטומאה פחותה מאב הטומאה, ואין צורך לכל הפילפולים. ועי' ברש"י פסחים (כ:) שמבואר כן.","249","","4516","True","True","False","","406","85.250.116.160","0","15992","חולין|ג ע"א",""),new Message("16007","16001","תודה","17/12/11 22:18","כא כסלו","תשע"ב","22:18","לומד א","תודה על הארת העיניים.
אמנם לכ' גם אחרי כל דבריך עדיין יש מקום לחקור אם החסרון של שני בכלים הוא מצד המקבל (שלא שייך בהם טומאת שני) או מצד המטמא (שאין לו כח לטמא).
הנפק"מ תהיה בחרב הנטמאת מאדם שנטמא במת (דהוי ראשון): אם נאמר שהבעיה במטמא, גם כאן ראשון לא יטמא כלים, אך אם הבעיה מצד המקבל- החרב הרי נשארת ראשון, והיא תטמא.
מה שהבאת לפשוט זאת מרש"י בפסחים, אמנם לא עיינתי כדבעי, אך לכ' גם מרש"י אצלנו מוכח כן, אמנם עדיין יש מקום לשאול האם זה חייב להיות מוסכם.","250","","4516","True","True","False","","84","213.151.36.118","0","15992","חולין|ג ע"א",""),new Message("16008","16007","ודאי","17/12/11 22:30","כא כסלו","תשע"ב","22:30","כדי","התכוונת שהנ"מ תהיה אם החרב נטמאה מאדם שנטמא מטמא מת. אחרת, איני מבין את כוונתך (דאדם במת הוי אב הטומאה ולא ראשון).","249","","4516","True","True","False","","155","85.250.116.160","0","15992","חולין|ג ע"א",""),new Message("16009","16008","נכון","17/12/11 22:34","כא כסלו","תשע"ב","22:34","לומד א","כמובן זו הייתה כוונתי","250","","4516","True","True","False","","68","213.151.36.118","0","15992","חולין|ג ע"א",""),new Message("16071","16009","נוסח חדש","20/12/11 14:55","כד כסלו","תשע"ב","14:55","לומד א","צריך לחקור בדין דאין שני לטומאה בכלים האם הוא מצד המקבל (שלא שייך בכלים טומאת שני), או מצד המטמא (שאין בראשון כח לטמא כלי).
הנפק"מ תהיה בחרב הנטמאת מאדם שנטמא בטמא מת (דהוי ראשון): אם נאמר שהבעיה במטמא, גם כאן ראשון לא יטמא כלים, אך אם הבעיה מצד המקבל- החרב הרי נשארת ראשון, והיא תטמא.
לכאורה ההבנה הפשוטה היא שהחסרון הוא במקבל- שבכלים אין מספיק חשיבות שיטמאו טומאת שני. (רואים שטומאה נתפסת יותר בדברים יותר חשובים- לדוגמא בקודשים יותר מבחולין, במת ישראל יותר מבמת גוי ועוד)
בדף ג ע"א שואלת הגמרא דחרב הרי הוא כחלל, ומתרצת שמיירי דאיטמי בשרץ.
רש"י עה"מ "דאיטמי בשרץ. דהוי האי גברא ראשון ולא מטמא הסכין שאין כלי מקבל טומאה אלא מאב הטומאה דלא מצינו בתורה דמקבל טומאה מראשון ושני אלא אוכל ומשקה"
לכ' רואים שרש"י מבין שהחסרון בשני בכלים הוא מצד המטמא, וצריך להבין מה דחקו לפרש כן.
אם נאמר דבר חידוש אולי יהיה מובן.
אולי י"ל דרש"י מבין שדין "חרב הרי הוא כחלל" לא שייך דווקא לטומאת מת, אלא בכל טומאה כלי מתכות יהיו כמטמאיהם.
אם נאמר כך הגמרא תהיה קשה- מאי מהני דאיטמי בשרץ, הא אדם הוי ראשון והחרב תיטמא ראשון כאדם?!
אולי לכן רש"י אומר "שאין כלי מקבל טומאה אלא מאב הטומאה", ולכן החרב לא תטמא.
אמנם זהו חידוש גדול בדין חההכ"ח, וצ"ע.","250","","4513","True","True","False","","88","213.151.36.118","0","15992","חולין|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);