var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1598;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1598","0","שאלה בהבנת רש"י ד"ה משום יקרא","02/03/10 07:50","טז אדר","תש"ע","07:50","שאינו יודע לשאול","גמרא:
מעיד ומעידין אותו: מעיד והתניא והתעלמת פעמים שאתה מתעלם ופעמים שאי אתה מתעלם הא כיצד כהן והוא בבית הקברות זקן ואינה לפי כבודו או שהיתה מלאכה שלו מרובה משל חבירו לכך נאמר והתעלמת אמר רב יוסף מעיד למלך והתנן לא דן ולא דנין אותו לא מעיד ולא מעידין אותו אלא א''ר זירא מעיד לבן מלך בן מלך הדיוט הוא אלא מעיד בפני המלך והא אין מושיבין מלך בסנהדרין משום יקרא דכהן גדול אתא ויתיב מקבלי ניהלי לסהדותיה קאי הוא ואזיל ומעיינינא ליה אנן בדיניה

רש"י:
משום יקרא דכהן גדול. דידע בסהדותא לבריה:

בסוגייה ניתן לראות בבירור שיש 3 תירוצים שונים, כאשר השנים הראשונים נדחו, ולכן נשאר רק התירוץ השלישי - "אלא מעיד בפני המלך".
לא מובן לי למה רש"י פירש בתירוץ השלישי שמדובר בבן המלך, והרי התירוץ השני נדחה ואין צורך בו ???","48","","5183","True","True","False","","1105","77.124.82.172","0","0","סנהדרין|יח ע"ב",""),new Message("1599","1598","רש"י נתקשה","02/03/10 15:02","טז אדר","תש"ע","15:02","דוד כוכב","הכיצד מצריכים את המלך לשבת בסנהדרין, רק כדי לכבד את הכהן הגדול, הרי המלך מכובד יותר.
ועוד קשה, שאמרו שלאחר קבלת עדות הכהן הגדול "קאי הוא ואזיל ומעיינינא ליה אנן בדיניה", הלא מן הסתם ילך לבד וכי למה ישאר. אלא משמע שלהדיא הדגישו שצריך לצאת. וקשה מה אכפת לנו אם יחפוץ להשאר.

לכן פירש רש"י שהתירוץ השלישי הוא המשך התירוץ השני. והמלך חפץ לשבת שם משום דאגת בנו. ואסור שישאר בזמן הדיון, כדי שלא ייראו ממנו הדיינים, כעין מעשה שהיה, בעמוד הבא.","125","","5183","True","True","False","","109","95.86.71.24","0","1598","סנהדרין|יח ע"ב",""),new Message("1603","1599","עוד באותו עניין","02/03/10 16:25","טז אדר","תש"ע","16:25","הראל","הרעיון של ר' דוד כוכב משכנע בהחלט,
אם כי קשה לי מאוד הלשון "אלא" המובא בגמרא בפתיחת התירוץ השלישי, שבדרך כלל בא לתרץ תירוץ חדש לגמרי כמדומני.

ולעניין הקושיה: לפי הגירסה בדק"ס ("לבן מלך לפני מלך") דברי רש"י מובנים כהלכה.

בנוסף:
ביד רמ"ה בביאור שיטת רש"י ("משום יקרא דכהן גדול. דידע בסהדותא לבריה)כתב: "דכי אמרינן בן מלך הדיוט הוא...היכא דליתיה לאבוה התם מיחייב למיפלג ליה יקרא משום יקריה דאבוה" [ובתחילת דבריו פירש דלאו דוקא בבן מלך אלא - משום יקרא דכהן גדול צריך למיתי ולאסהודי אי ניחא ליה דליתי כהן גדול וליסהיד אתי ויתיב חדא שעתא וכו']","46","","5183","True","True","False","","252","192.118.11.112","0","1598","סנהדרין|יח ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);