var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1589;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","55"),new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","43")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1589","0","שלשה רועי בקר וסימני הגאולה","01/03/10 12:24","טו אדר","תש"ע","12:24","דוד כוכב",""הנך שלשה רועי בקר דהוו קיימי, ושמעינהו רבנן דקאמרי:
חד אמר:
אם בכיר ולקיש כחדא יינץ {רש"י: אם יהא חום בקרקע ויצמח זרע הבכיר והאפילה יחד, חיטין שנזרעו בראש החודש והשעורין שנזרעו עכשיו} - דין הוא אדר {זהו אדר!}, ואם לאו - לית דין אדר.
וחד אמר:
אם תור בצפר בתלג ימות {אם בבקר יהא קור חזק עד שיהא השור קרוב למות מחמת הצינה}, ובטיהרא בטול תאינה ידמוך {ובצהרים יגדל כח החום עד שיהא השור מיצל בצל התאנה מחמת החום}, ישלח משכיה {ויפשיט עורו, כלומר יתחכך בתאינה מחמת החום} - דין הוא אדר, ואם לאו - לית דין אדר.
וחד אמר:
אם קידום תקיף לחדא יהא, יפח בלועך נפיק לקיבליה {אם כבר תשש כח החורף כל כך שכשיהא רוח מזרחית חזקה מאד (והיא מביאה צינה), ואתה מנשב בפיך ויוצא לקראתה ונפיחתך קשה מן הרוח (ומחממתה)} - דין הוא אדר, ואם לאו - לית דין אדר.
ועברוה רבנן לההיא שתא".

בספר מאור ושמש הביא אגדתא זו בפרשת השבוע (פרשת שקלים ד"ה בגמרא סנהדרין), וכתב: "ובודאי כל דברי רבותינו חז"ל באגדתא הם סודות נוראים ובודאי גם בכאן יש רמיזא דחכמתא".

והנה ג' שלבים יש בגאולה: שבט, אדר, וניסן.
• שבט, ראש השנה לאילנות, שלב ההנצה.
כמו שכתב אור החיים הקדוש על שנת ה' ת"ק (במדבר כו, יט; ובדומה בויקרא ו, ב)
"ויתחילו ניצוצי גילוי הגאולה בהתחלת חמש מאות הבאים לשלום".
• אדר, מגילת אסתר, גילוי הגאולה בהסתר ובדרך הטבע. וכאמרם "אסתר מן התורה מנין? וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר {פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא}" (חולין דף קלט: ).
• ניסן, מלשון נס. כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת (מיכה ז, טו).

שלא כגאולה הניסית שאינה צריכה סימנים, בגאולה הטבעית לא תמיד ברור אמתי מסתיימת הגלות ומתחילה הגאולה. ואותם שלשה רועי בקר ביארו את סימני גאולה זו.

והנה לעתיד יתקיים שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ. אך לא חדש האסור מהתורה, אלא חדש המושתת על קדושת הישן. וכדברי הראי"ה: "הישן יתחדש, והחדש יתקדש".
וזהו שאמר הרועה הראשון "אם בכיר ולקיש כחדא יינץ, דין הוא אדר", בכיר זה הישן. לקיש זה החדש. וכששניהם צומחים משולבים יחד כאחד, זו גאולת אדר.

וכך הם גם דברי הרועה השלישי, שאם כח נשיבת הפה של עתה, שקולה כנגד נשיבת רוח הקדים, כלומר שמימי קדם, זו גאולת אדר.","125","","5183","True","True","False","","1175","192.118.11.120","0","0","סנהדרין|יח ע"ב",""),new Message("1590","1589","המשך","01/03/10 12:24","טו אדר","תש"ע","12:24","דוד כוכב","ואמרו במסכת שבת דף קלח: "כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה אמרו: עתידה תורה שתשתכח מישראל".
ובהמשך שם ביארו: "רבי שמעון בן יוחי אומר: חס ושלום שתשתכח תורה מישראל, שנאמר (דברים לא, כא) כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ. אלא מה אני מקיים ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו - שלא ימצאו הלכה ברורה ומשנה ברורה במקום אחד".
כלומר שהגלות גורמת לכך שהתורה תשתכח מישראל עד שלא ימצאו הלכה ברורה במקום אחד, ופיסות מהאמת מפוזרות בכל התורה. כמו שאמרו (סנהדרין דף צז.) "תניא, רבי יהודה אומר: דור שבן דוד בא בו... והאמת נעדרת. שנאמר (ישעיהו נט, טו) וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת. מאי ותהי האמת נעדרת אמרי דבי רב: מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה". ובירושלמי (ראש השנה פרק ג הלכה ה) "תני בשם רבי נחמיה, הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ, דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר".
וכיון ששכחום בגלות, בזמן הגאולה הדור קבלוה, חזרו ויסדום. וכמו עתניאל בן קנז שהחזיר מתוך פלפולו שלש מאות הלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה (תמורה דף טז.). וכדברי רבי חנינא (כתובות דף קג: בבא מציעא דף פה: ) "חס וחלילה, אי משתכחא תורה מישראל מהדרנא לה מפילפולי!". שיקשה ממקום אחד על מקום אחר, ומתוך הישוב תעלה ההלכה בשלימותה.
ולכך מרמזים דברי הרועה השני.
השור הוא רמז עבור "חבילות של משנה", כדלקמן (סנהדרין דף מב.) "אמר רבי אחא בר חנינא אמר רבי אסי אמר רבי יוחנן: במי אתה מוצא מלחמתה של תורה - במי שיש בידו חבילות של משנה, קרי רב יוסף אנפשיה: (משלי יד, ד) וְרָב תְּבוּאוֹת בְּכֹחַ שׁוֹר".
ומתוך אותן חבילות של משנה נעשה הליקוט של האמת הנעדרת, תרתי משמע.
וכאשר אותן ההלכות שבצינת הגלות דומות לקפואות ושכוחות מלב, יחלו להפשיר ולהתלבן לאשורן בכל חילוקיהם, מתוך אותן חבילות של משנה - זו גאולת אדר.
ומלאכה זו נעשית בידי אותם המכונים רועי בקר.
וזהו שאמר בן הרכינס לרבי עקיבא (יבמות דף טז.) "אתה הוא עקיבא, ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו? אשריך שזכית לשם, ועדיין לא הגעת לרועי בקר!". שמך עקיבא, מלשון 'עקב בא', אולם אחרית הימים טרם באה. ולא הגעת למעלה זו של מביאי ומבשרי הגאולה. וכדברי הירושלמי (תעניות פרק ד הלכה ה) "רבי עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא. אמר ליה רבי יוחנן בן תורתא: עקיבה, יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא".","125","","5183","True","True","False","","377","192.118.11.120","0","1589","סנהדרין|יח ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);