var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15554;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15554","0","אפשר לצמצם ?","23/11/11 11:17","כו חשון","תשע"ב","11:17","עלי","לשיטת רבי יוסי, הנוהג ללמוד בד"כ 'דברים ככתבן', אפשר לצמצם ויכול לקרות שיצאו שני וולדות בו זמנית בעת המלטה ולכן תמיד ( בכל מקרה שיש לפנינו שני וולדות ואיננו יודעים מי הבכור ) ייחשבו שניהם לבכורים. לא ברור אם הוא מסיק זאת מהכתוב או מהמציאות( שהרי מחלוקת כזו קיימת בעניינים נוספים ). ברם, בכל מקרה הרי גם רבי יוסי יסכים שמדובר בודאי בתופעה יוצאת דופן ונדירה ולא בדבר שכיח, ושבד"כ יוצא ולד אחד ראשון בודאי.
האם לשיטתו, קובעים הלכה על פי מקרה נדיר מאד או שסיבת קביעת ההלכה שאפשר לצמצם היא גזירת הכתוב למרות נדירות העניין ?
העניין נראה לי מוזר ואשמח אם מי מהלומדים יאיר את עיני.תודה","209","","4541","True","True","False","","1048","212.117.142.227","0","0","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15560","15554","אני חושב שמדובר בהנחה אקסיומאטית","23/11/11 14:01","כו חשון","תשע"ב","14:01","קותי","כמו ההנחה שקווים מקבילים נפגשים ולחילופין קווים מקבילים לא נפגשים
ולכל הנחה יוצאת גיאומטריה אחרת תקפה לחלוטין

כל אחת מהשיטות תטען שהתורה ניתנה על האופן שהיא דוגלת בו ויפרש ויפסוק בהתאם.

ראה גם בויקיפדיה וגם בתלמודית","217","","4541","True","True","False","","181","89.139.180.211","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15563","15554","עיין בתוספות","23/11/11 15:31","כו חשון","תשע"ב","15:31","עציוני",""מאן תנא א''ר ירמיה דלא כר' יוסי הגלילי. פ''ה מאן תנא דאמרינן שילדה שני זכרים אינו נותן אלא חד טלה לכהן וקשה לפי' דהכא אפי' ר''י הגלילי מודה מדלא קתני במתניתין ויצאו שני ראשיהן כאחד כדקתני בפרק שני (לקמן יז.) וכיון דלא ראינו שיצאו בבת אחת מספק לא אמרי' בבת אחת יצאו אפי' לר''י הגלילי דלא שכיחא וצריך לפרש דנהי דמספק מודה ר' יוסי הגלילי דאין נותן לכהן אלא חד טלה מ''מ בספק מועט טוב להחמיר בדבר ולהפריש טלה שני לעצמו:"

כלומר: גם ר"י מסכים שזה דבר נדיר, אולם אם זה יתכן (ולו באחוז קטן מן המקרים) אז ראוי לחשוש לכך ולהפריש ליתר ביטחון עוד שה (בלי לתת לכהן).","159","","4541","True","True","False","","222","132.70.40.183","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15567","15554","לא מוזר אלא הסתברותית","23/11/11 17:52","כו חשון","תשע"ב","17:52","יהודי_קדום","קיימת אפשרות כזו. ובהמשך לא נראה לו מוזר? שהרי בהמשך הגמרא דנה באפשרות זו גם בבהמה טהורה, מדוע כאן כן ושם לא, חציצה - יש אם אין ביציאה מהרחם וכו'. דיון הלכתי אפשרי גרידא.","233","","4541","True","True","False","","161","79.183.72.241","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15568","15563","מה תאמר לגבי הברייתא ?","23/11/11 19:49","כו חשון","תשע"ב","19:49","עלי","לעציוני וחבריו שלום.
בסיום הדברים כתבת ש'ראוי לחשוש לכך ולהפריש ליתר בטחון עוד שה ( בלי לתת לכהן )'.
ברם כיצד זה מסתדר עם הברייתא המפורשת המובאת להלן :
"תניא : חמורו שלא ביכרה וילדה שני זכרים ויצאו שני ראשיהן כאחד רבי יוסי הגלילי אומר שניהן לכהן , שנאמר הזכרים לה' ", ולדבריך, צריך היה רבי יוסי לומר : מפריש
שנים ונותן לכהן אחד ? בגלל ברייתא זו הבנתי שלשיטת רבי יוסי חובה לתת לכהן שני פדיונות שה ולא רק 'אחד ליתר בטחון'. וזה בדיוק מה שהיה קשה לי, וזאת למרות הסבר התוספות.","209","","4541","True","True","False","","149","95.86.67.117","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15569","15568","תוס' מתייחס למשנה","23/11/11 21:02","כו חשון","תשע"ב","21:02","עציוני","הבעיה אותה העלית מתייחסת למשנה. שם לא ידוע באיזה אופן נולדו הוולדות, ור"י חושש שמא יצאו כאחד. הבריתא במפורש עוסקת במקרה בו ראינו ששני הוולדות יצאו כאחד. במקרה זה (אם סוברים שאפשר לצמצמם) אכן נותנים שניים לכהן. אולם, במקרה זה לא שייך לשאול מדוע ההלכה נקבעת על פי מקרה נדיר שכזה, שהרי כאן מדובר במציאות שידוע לנו שהמקרה הזה אכן קרה, ורק למקרה הזה מתייחסת ההלכה.","159","","4541","True","True","False","","241","109.186.55.215","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15573","15569","תודה","23/11/11 23:13","כו חשון","תשע"ב","23:13","עלי","לעציוני, אתה ודאי צודק ויישר כח.
מה שהתכוונתי בשאלתי הוא שיוצא לפי הלישנא קמא באביי לשיטת רבי יוסי, שסיבת החיוב במשנה לתת רק שה אחד לפדיון, במקרה ויצאו בהמלטה ראשונה שני חמורים, ואיננו יודעים איך יצאו ראשיהם, האם יחד או בזה אחר זה, היא מגזירת הכתוב, מפני שבפטר חמור לא כתוב 'הזכרים'. ועל זה תמהתי : ואילו לא היתה גזירת הכתוב, האם לדעתו של אביי סובר רבי יוסי שהיו נותנים אפילו אז שני שיים בגלל ספק קטן שכזה, כמו במקרה הנדיר שאנו רואים לנגד עינינו שיוצאים שני ראשי חמור יחד ? זה נראה כדוחק, האין זאת ? נא תקן אותי אם אני עדיין טועה.
( וכנראה שזו הסיבה שאין הגמרא מסתפקת בלישנא קמא ).","209","","4541","True","True","False","","144","95.86.67.117","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15581","15573","אני הבנתי באופן אחר","24/11/11 01:55","כז חשון","תשע"ב","01:55","דוד כוכב","אני הבנתי שכוונת הגמרא באופן של "מי לא קמיירי נמי".
כלומר, שכאשר מצאנו את הוולדות אחר הלידה בודאי שלא נחשוש שמא נולדו כאחד. הרי אפילו להסתברות של 50% - שהזכר נולד לפני הנקיבה איננו חוששים.
אבל המשנה סתמה "חמורה שלא ביכרה, וילדה שני זכרים" ולא ביארה כיצד קרה הדבר, מדובר אם כן גם במקרה שלמיטב ראות עינינו הם נולדו יחד ממש.
ועל כך אומרת הגמרא שבמקרה זה יחלוק רבי יוסי הגלילי.","125","","4540","True","True","False","","93","95.86.82.191","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15591","15573","אם לא היתה גזירת הכתוב","24/11/11 08:33","כז חשון","תשע"ב","08:33","עציוני","היינו חוששים לאפשרות (הנדירה) שיש כאן שני בכורות ולכן (מספק) היינו מפרישים שני שיים, אך נותנים רק אחד לכהן.","159","","4540","True","True","False","","221","132.70.40.183","0","15554","בכורות|ט ע"א",""),new Message("15590","15581","בודאי שחוששים ל50%","24/11/11 08:30","כז חשון","תשע"ב","08:30","עציוני","ולכן חייבים להפריש שה.
רק בשאלה הממונית הכלל הוא "המוציא מחברו עליו הראיה" ולכן אין צורך לתת לכהן.","159","","4540","True","True","False","","166","132.70.40.183","0","15554","בכורות|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);