var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15457;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15457","0","להבדיל בין דבש לדבש...","20/11/11 09:26","כג חשון","תשע"ב","09:26","יהודי_קדום","דבש הוא גם הנוזל המופק מהתמרים ונקרא דבש תמרים. הדבש בשבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ" (דברים ח', ח) והדבש המוזכר בפסוק המתאר את ארץ ישראל כ"ארץ זבת חלב ודבש" (החוזר 21 פעמים בתנ"ך) הוא התמר.
כמעט בכל מקום נדע עפ"י הכתוב באיזה דבש מדובר בדבש דבורים או דבש תמרים . לעיתים מפורש הדבר כמו: "...וְהִנֵּה עֲדַת דְּבוֹרִים בִּגְוִיַּת הָאַרְיֵה וּדְבָשׁ: וַיִּרְדֵּהוּ אֶל כַּפָּיו, וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְאָכֹל" (שופטים פרק י"ד פסוקים ח,ט) וכן בהמשך: "; וְלֹא הִגִּיד לָהֶם, כִּי מִגְּוִיַּת הָאַרְיֵה רָדָה הַדְּבָשׁ...". ועוד
ולעיתים "שאין לו שם לווי" (בכורות ז:) ואומר הרבינו גרשום. "תולה שמו על שם שרץ האסור אלא דבש סתמא איקרי כדכתיב ביערת הדבש"
ורש"י הקדוש ד"ה "דבש דבורים" (שם) אומר: דבש דבורים. דבש סתמא (הוו) קרו ליה."

יש ויהא זה וגם זה באפשרות. כמו "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם אִם כֵּן אֵפוֹא זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ נְכֹאת וָלֹט בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים"
וכמו בתוס' (בכורות לג.) ד"ה אין מרגילין בבכור. "ואפי׳ בעל מום להפשיטו דרך הרגלים כל העור שלם לעשות ממנו מפוח לנפחים או למוכרי דבש ושמן שנותנין אותו בעורות כבשים המפשיטין שלימים".","233","","4547","True","True","False","","1149","79.183.230.2","0","0","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15475","15457","ומהו הדבש של יַעְרַת הַדְּבָשׁ?","21/11/11 02:52","כד חשון","תשע"ב","02:52","דוד כוכב","בשמואל א יד, כז.

מחלוקת:
דבש דבורים - לתרגום יונתן, רבי אליעזר (מסכתות שבת דף צה ע"א; בבא בתרא דף סו ע"א; ודף פ ע"ב), ורד"ק.
סוכר - לרש"י בשמואל שם, בשם ר' נתן הישמעאלי.","125","","4546","True","True","False","","161","31.44.132.221","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15499","15475","דבש דבורים","21/11/11 23:06","כד חשון","תשע"ב","23:06","הודו_כי_טוב","לפי האתר הזה","207","","4546","True","True","False","","204","46.117.14.249","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15524","15475","רש"י הקדוש לא מפרש "סוכר"","22/11/11 20:00","כה חשון","תשע"ב","20:00","יהודי_קדום","את הדבש הנמצא ב"יערת הדבש" זו הידועה גם כ"חלת דבש" ושבד"כ נמצאת בכוורת הדבורים.
כפי שאני למד לע"ד זה פירושו של רש"י הקדוש ליערה אותה פירש "סוכר" בשמואל א יד, כז. .

רש"י הקדוש על "אכלתי יערי עם דבשי" (שיר השירים ה' א') "...ואני מרוב חיבה אכלתי יערי עם דבשי אכלתי הקנה עם הדבש את שאינו ראוי עם הראוי..."
יערה=קנה הנה רש"י הקדוש לד"ה הנ"ל::
[ .... ועל כן נאמר אכלתי יערי עם דבשי יש דבש שהוא גדל בקנים כענין שנאמר ביערת הדבש ויערת היא לשון קנה כמו (שמות ב) ותשם בסוף ושויתיה ביערא ומוצצין הדבש ומשליכין העץ ואני מרוב חיבה אכלתי יערי עם דבשי אכלתי הקנה עם הדבש את שאינו ראוי עם הראוי קטרת נדבה וכן שעירי חטאת שהקריבו הנשיאים ואין חטאת קריבה נדבה ואני קבלתים בו ביום"]

ומעניין גם:
זה פירושו למילה מָתְקִ֔י בפסוק: וַתֹּ֤אמֶר לָהֶם֙ הַתְּאֵנָ֔ה הֶחֳדַ֙לְתִּי֙ אֶת-מָתְקִ֔י וְאֶת-תְּנוּבָתִ֖י הַטּוֹבָ֑ה וְהָ֣לַכְתִּ֔י לָנ֖וּעַ עַל-הָעֵצִֽים" (שופטים ט, י"א) רש"י הקדוש: את מתקי. דבש דבורים

אבל פשוט שלרש"י הקדוש החומר הנמצא (בכוורת) בתוך יערת הדבש הוא דבש דבורים.
"דבש בכוורתו. ואכתי לא חשיב עליה שהרי הוא בכוורתו ובדבש דבורים מיירי דאין כוורת אלא לדבורים" (רש"י הקדוש בכורות ז:)","233","","4545","True","True","False","","203","79.183.72.241","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15525","15524","ולפי פי' א' מהגר"א מווילנא","22/11/11 20:27","כה חשון","תשע"ב","20:27","יהודי_קדום",""'אכלתי יערי עם דבשי' פי' אכלתי יערי שהוא שעושין ממנו צוקר"","233","","4545","True","True","False","","159","79.183.72.241","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15547","15525","וכך כתב גם רש"י","23/11/11 02:42","כו חשון","תשע"ב","02:42","דוד כוכב","הנך צודק,
רש"י עצמו בשמואל לא כתב כך.
למרות שכך הנוסח בדפוסים רש"י בשמואל א יד, כז:
"ביערת הדבש - בקנה הדבש כמו ותשם בסוף (שמות ב' ג') דמתרגמינן ושויתיה ביערא וסוף הם קנים של אגם וכן אכלתי יערי עם דבשי (שיר השירים ה' א') ובלשון ישמעאל קורין לאותו דבש סוקר"א בלע"ז מפי ר' נתן הישמעאלי".
סוף הדיבור אינו מרש"י עצמו אלא הוספה של הגהה מאוחרת.
שכן כך נוסח רש"י בתכנת מקראות גדולות הכתר בשמואל א יד ,כז:
"ביערת הדבש - בקנה הדבש, כמו "ותשם בסוף" (שמ' ב,ג): "ושויתיה ביערא" (ת"א)".

אבל דברים אלו עולים מרש"י עצמו שבאותה מהדורה, בשיר השירים ה ,א:
"ועל כן נאמר: אכלתי יערי עם דבשי - יש דבש שהוא גדל בקנים, כעיניין שנאמר "ביערת הדבש" (ש"א יד,כז) - - ו"יערת" הוא לשון 'קנה', כמו "ותשם בסוף" (שמ' ב,ג): "ושויתיה ביערא" (ת"א) - - ומוצצין הדבש ומשליכין העץ, ואני מרוב חיבה אכלתי הקנה עם הדבש, שאינו ראוי עם הראוי".","125","","4544","True","True","False","","198","212.76.104.17","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15549","15547","תודה. ראיתי נוסח אחר","23/11/11 03:51","כו חשון","תשע"ב","03:51","יהודי_קדום","(שאינו סותר) אבל הדף קורא לי ובע"ה אקווה שבמשך היום אביאו.

אני מבין שדברי הרב מכוונים למה שכתבתי תחת "רש"י הקדוש לא מפרש "סוכר"" ולא לדברי נוסח הגר"א כפי שנראה ממיקום כתיבת דבריו.","233","","4544","True","True","False","","116","79.183.72.241","0","15457","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15551","15549","נכון","23/11/11 05:05","כו חשון","תשע"ב","05:05","דוד כוכב","","125","","4544","False","True","False","","104","95.86.69.4","0","15457","בכורות|ו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);