var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15173;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15173","0","מתנות כהונה לכוהנות","08/11/11 22:19","יא חשון","תשע"ב","22:19","איתן","הסוברים שניתן לתת זרוע לחיים וקבה לכהנות מצינו שני הסברים:
עולא הוה יהיב מתנתא לכהנתא ... אהרן ובניו כתובין בפרשה
ואילו
דבי ר' אליעזר בן יעקב תנא כהן ואפילו כהנת הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות
לפי ראב"י זהו דין מיוחד (כנראה) בזרוע לחיים וקבה, כיון שיש בהם שני מיעטים של "כהן ולא כהנת", ממילא אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות גם כוהנות.
ואילו לפי עולא סתם מתנות כהונה שייכות גם לכהנות, אא"כ יש מיעוט כמו במנחת כהן, שדוקא מנחותים של "אהרן ובניו" הם כליל.

א"כ לפי עולא גם מתנות כהונה אחרות ניתן לתיתן לכוהנות. בשר קדשי קדשים כתוב במפורש "לך ולבניך" (פרשת קורח פרק י"ח פס' ח-י'), אבל אח"כ כתוב שם "לבניך ולבנותיך", אז אולי זה היתירה התורה לבנות לא רק לאכול ממתנות כהונה אלא גם יש להן זכות לקבל. ומדובר שם על תרומות, חרמים, פדיון הבן, ועוד.

אציין שני מקורות והשאר אצפה לתגובות:
לגבי ראשית הגז כתב הרמב"ם (סוף פ"י מהל' ביכורים)
ראשית הגז חולין לכל דבר. לפיכך אני אומר שנותנים אותו לכהנת אע"פ שהיא נשואה לישראל כמתנות בהמה ויראה לי שדין שניהן אחד הוא:
הרמב"ם תלה את הדין בהיותם של המתנות וראשית הגז חולין. אז אולי תרומה אי אפשר לתת לבנות, אבל מה דין פדיון הבן וחרם לפי הרמב"ם?

ור"ת כתב, על הגמרא בקידושין (דף ח ע"א) שרב כהנא קיבל סודר בפדיון הבן, אמר שהסודר שווה לו חמישה סלעים (ואילו אצלנו רואים שלא היה כהן אלא אשתו) -
רב כהנא שקל סודרא בפדיון הבן. משמע הכא דרב כהנא היה כהן ותימה דבסוף אלו עוברין (פסחים דף מט.) משמע דלא היה כהן דקאמר אי לאו דנסיבי כהנתא לא גלאי וי''ל דתרי רב כהנא הוו אי נמי י''ל דבשביל אשתו היה לוקח כדאשכחן בפרק הזרוע (חולין דף קלב.) רב כהנא אכל בשביל אשתו.:
וכ"כ בתוס' פסחים מ"ט ע"ב ובבא בתרא ק"י.","123","","4554","True","True","False","","859","95.86.110.134","0","0","חולין|קלא ע"ב",""),new Message("15175","15173","שיטת רבנו תם","09/11/11 00:56","יב חשון","תשע"ב","00:56","המכריע","אצלינו בסוגיא תוס' גם כן עומד על השאלה מרב כהנא שקל סודרא ולא מביא את התירוץ הזה של שקל בשביל אשתו למרות שזו ממש הסוגיא אצלינו ומשמע דס"ל דאין ליתן לכהנת פדיון הבן.

אבל האחרונים אומרים רעיון יפה שתוס' חולק על תירוץ זה מסיבה אחרת, מכיון שרב כהנא נטל סודר שעלה פחות מחמש סלעים ואמר לדידי שווה לי חמש, וזה יכול להועיל רק כשלוקח מצד עצמו שאז בשעה שנותנים לו דבר השווה לו חמש זו נתינה של חמש, אבל אם נוטל במקום אשתו, צריך שיהא שוה לה חמש. וזה טעם התירוץ הראשון בתוס' קידושין שלא היה לו ניחא בתירוץ זה.

והתירוץ הזה סובר שכיון שהוא יכול לזכות מטעם אשתו מועיל ששווה לדידיה, וזה באמת חידוש גדול.","199","","4553","True","True","False","","196","212.179.87.180","0","15173","חולין|קלא ע"ב",""),new Message("15184","15175","הבהרות","09/11/11 01:57","יב חשון","תשע"ב","01:57","איתן","התירוץ הראשון בתוס' קידושין, כמו גם התוס' אצלנו, סובר שמדובר בשני רב כהנא:
- זה שנטל את הסודר בפדיון הבן - היה כהן,
- זה שאכל מתנו"כ בזכות אישתו - לא היה כהן אלא היה נשוי לבת כהן.
דעה שנייה בתוס' קידושין, וכן בתוס' פסחים מ"ט, שמדובר באדם אחד, ושכהן יכול לקבל גם פדיון הבן בזכות אשתו.
את טעם המחלוקת באר הרב המכריע.

בגמרא בפסחים שם אומר רב כהנא שלולא נשא כהנת - לא היה גולה ממקומו. ופירשו רש"י ור"ח שהגלות המדוברת היא זו שבסוף בבא קמא, שם מסופר על רב כהנא תלמיד רב שגלה מבבל לארץ ישראל בגלל שהרג מוסר. ותוס' שם זיהו אותו עם רב כהנא שלנו שכאמור נשא בת כהן לאישה.
אלא שבבבא בתרא ק"י אומר רב לרב כהנא תלמידו "פשוט נבלה בשוקא ולא תימא כהנא אנא וגברא רבה אנא". משמע שרב כהנא תלמידו של רב היה כהן.
ותירצו שם תוס', וכן בתוס' בבא בתרא בשם ר"ת, שהכוונה "ולא תימא כהנא אנא" כלומר "אל תאמר אני רב כהנא המפורסם".

[אותו דבר ניתן לומר בעירובין ק"ה ע"א, שם אמר רב הונא "רב כהנא מסייע כהני" - אין חובה לפרש שרב כהנא היה כהן אלא על ששמו כהנא. וזאת למרות שבמקבילה בחולין מ"ט ע"א "ישמעאל כהנא מסייע כהני" שם הכוונה לר' ישמעאל שכנראה כן היה כהן.]

באופן כללי יש לומר, כי רב כהנא הוא שם נפוץ בתלמוד, וחייבים לומר שהיו כמה חכמים בשם זה, היות ואנו מוצאים אותם בקשרים עם חכמים בני דורות שונים. למשל שם בגמרא בקידושין אומר רב אשי כי דוקא רב כהנא, שהוא אדם גדול והולך תמיד עם סודר לראשו - דוקא הוא יכול לומר שהסודר שווה לו כמו חמישה סלעים, אבל לא סתם אדם. משמע שמדובר על רב כהנא בן דורו של רב אשי, ואין קשר בינו לבין רב כהנא תלמידו של רב. וזה כמו הדיעה בתוס' שמדובר בשני אנשים שונים.

כמו כן מצינו על רב כהנא ורב אסי שהיו זקוקים לשמועותיו של רב, אך לא לסברותיו. וכמה פעמים נחלקו רב עם רב כהנא ורב אסי ושתק להם. וכשעלה רב כהנא לארץ פגש שם את ר' שמעון בר רבי ואת בני ר' חייא. מכל זה משמע שאינו אותו שישב לפני רב, ושכשברח לארץ פגש את ר' יוחנן. אבל ר"י בתוס' גיטין פ"ד ע"ב (וכן מנחות כ"ג ע"ב) הבין שאכן זה אותו אדם.

ואכמ"ל.","123","","4553","True","True","False","","266","95.86.110.134","0","15173","חולין|קלא ע"ב",""),new Message("15191","15184","נפלא","09/11/11 08:46","יב חשון","תשע"ב","08:46","המכריע","רק לא הבנתי איך משמע שרב אשי מדבר על רב כהנא בן דורו, מדוע לא יתכן שהוא אמר זאת על רב כהנא הותיק?

דומני שבסדר הדורות טוען שהיו לפחות שלשה.","199","","4553","True","True","False","","127","212.179.87.180","0","15173","חולין|קלא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);