var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1462;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1462","0",""בעי רבא: שכיב מרע שהודה, מהו?"","09/02/10 09:29","כה שבט","תש"ע","09:29","דוד כוכב",""בעי רבא: שכיב מרע שהודה, מהו?
צריך לומר אתם עדי, או אין צריך לומר אתם עדי? {כדי שלא יוכל לטעון אחר כך משטה הייתי בך}
צריך שיאמר כתובו, או אין צריך לומר כתובו? {האם זקוקים לאישור נוסף, כבבריא}
אדם משטה בשעת מיתה, או אין אדם משטה בשעת מיתה?
בתר דבעיא הדר פשטה: אין אדם משטה בשעת מיתה,
ודברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין דמו".

פירש רשב"ם:
"ודברי שכ"מ ככתובין וכמסורין - ואין צריך לומר כתובו".

וכתב התוספות:
"ודברי שכ"מ ככתובין וכמסורין דמו כו' - האי ככתובין לא הוי ככתובין דלעיל פ' מי שמת (דף קנא.) דהתם קאמר שהם ככתובים וכמסורין כבר דלא בעי קנין אבל הכא לא בעי למימר דדוקא ככתובין וכמסורין אלא אלימו טובא כדברים הכתובים הלכך הוי כאילו אמר כתבו".

צריך ביאור למה כרך רבא איבעיות אלו יחדיו,
ועוד, למה אמרו בלשון יחיד "הדר פשטה".

ונראה שהשאלות תלויות זו בזו, והתשובה אחת.
כי כיון שאין אדם משטה בשעת מיתה, דבריו מוחלטים, ואינו מתכוין להצריך אישור נוסף שמא יחזור בו. לכן ציוויו הראשון כבר כולל את ההוראה למעשה: "כתובו!".","125","","5193","True","True","False","","879","77.126.54.212","0","0","בבא בתרא|קעה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);