var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=14189;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("14189","0","באגדת יעקב אבינו","26/09/11 00:50","כז אלול","תשע"א","00:50","המכריע","א. שאלתי את רבן גמליאל וכו'. יש לומדים מכאן שבאו ללמדינו מוסר השכל על חובת הלימוד והתאמתו בכל מצב. ואגב לא מצינו שענו לו, אלא ר' יצחק הוא העונה, וצ"ב.

ב. רחבו של סולם. דבר פלא בדעת זקנים שמקשה מדוע צריכים סולם הרי יש להם כנפיים. ומשיב שהיו מלאכים צעירים שעדיין לא צימחו כנפים. (וזו פירכא להסיפור הידוע על ת"ח שציוה לגנוז כתביו וכו'). ואיידי קושיא זו אביא עוד קושיא הרי מבואר בחז"ל שמלאכי חו"ל אינן נכנסים ומלאכי א"י אינם יוצאים. וא"כ יל"ע איך כל יהודי בין בארץ ובין בחו"ל אומר מימיני מיכאל וכו', או שהם מלאכי א"י או חו"ל. ואכמ"ל.

ג. בדיוקנו של מעלה. כתב המגלה עמוקות דזהו שאמר יעקב, אכ"ן יש ה' – זה ידעתי שיש אריה כרוב נשר, אבל אנכ"י לא ידעתי – שיש שם אריה נשר כרוב יעקב.

ד. חביבין ישראל יותר ממלאכי השרת, שהם מזכירים את השם לאחר ג' תיבות וישראל מזכירים לאחר ב' תיבות. ראיתי אצל תלמידי הגר"א בשם רבם דבר עמוק וחשוב. יש ארבע מצוות שעניינם מחייב לחשוב על מהות הבורא. א. לימוד התורה – שמיעת דבר ה'. קוב"ה ואורייתא וכו', אתה חונן, שחלק מחכמתו, חתיכה מתוך פיו, וכן הרבה. ב. הודאה להקב"ה, כמובן יש להתבונן בטובותיו עלינו. ג. שבח להקב"ה שוב מחייב כנ"ל. ד. מצות אהבת ה', כמובן.

וכתב הגר"א דאצל המלאכים שייך רק שבח, אבל אין להם תורה והודאה ואהבה, ולכן משוים את ישראל למלאכים רק בדבר האחד ששיך בשניהם. אבל באמת מצינו אצל ישראל את הקירוב לשמו הגדול גם בשאר הג' עניינים. תורה- בראשית ברא אלוקים. הודאה – ברוך אתה ה'. ג. אהבה - ואהבת את ה'.

והוסיף הגר"א דבבואינו כל יום לקיים מצות קריאת שמע, שעניינה הכרזה ושבח על אחדותו יתברך. וכולל מצות אהבת ה', תיקנו ברכה אהבה רבה (או עולם), ובלי ספק רמזו אנשי כנסת הגדולה כל זה הענין, "וקירבתנו מלכנו לשמך הגדול" היינו הקירוב לשמו שבא לידי ביטוי באמירת שמו אחר ב' תיבות, "סלה באמת" תורה אקרי אמת, "להודות לך" ברכות, "ולייחדך" שבח דה' אחד, "באהבה" מצות אהבת הבורא. (כוונה חדשה לשנת תשע"ב למעוניין)

ה. (צב.) ברוך אופנים הוא דאמרי. עי' תוס' דהיינו אופנים וחיות. אנו אומרים בקדושת מוסף, אחרי שהבאנו שהשרפים אומרים קדוש, אז בקול רעש גדול אדיר וחזק משמיעים קול מתנשאים לעומת שרפים וכו' ברוך כבוד ה'. והדבר תמוה מאד מכמה אנפי, הרי כתוב בפסוק ואשמע אחרי קול רעש גדול, ומנין נלקח האדיר והחזק. גם לא ברור כלל מי מתנשא לעומת השרפים ואומר ברוך. בנוסח בני תימן הכל אתי שפיר, אז בקול רעש גדול "אופנים וחיות" משמיעים קול וכו'. וכבר שיערו כמה חוקרים שהיה כתוב בראשי תיבות אז בקול רעש גדול או"ח משמיעים קול, ופתחו בטעות אדיר וחזק במקום אופנים וחיות...","199","","4599","True","True","False","","1663","212.179.87.180","0","0","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14193","14189","כבוד הרב היכן נחפש תשובות לקושיות שהעלת","26/09/11 10:13","כז אלול","תשע"א","10:13","הודו_כי_טוב","בסעיפים א - ג ?","207","","4599","True","True","False","","174","46.117.14.249","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14195","14189","המממ","26/09/11 11:14","כז אלול","תשע"א","11:14","Almuaddib","לסעיף ב:

וכי מנין שיש למלאכים כנפיים? והרי מלאך ה' שנגלה לאשת מנוח ולבעלה של אשת מנוח, היה נטול כנפים - שהרי חשבו לסתם אדם. וגם לא נזקק לכנפים לעלות מעלה, אלא עלה בלהב המזבח!","107","","4599","True","True","False","","146","81.218.141.168","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14219","14189","דמות אדם","27/09/11 01:19","כח אלול","תשע"א","01:19","שלמה שטרסברג","בין 4 הפנים יש גם דמות אדם ולא מין הנימנע לומר ע"פ גמרתנו שזה דמות יעקב שהוא השלם שבאבות.

ועיין בתיקו"ז סה:; זוהר ח"א עב.; אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עקיבא, רבי עמוד 414 ועוד","205","","4598","True","True","False","","226","95.86.91.86","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("24096","14189","לקושיא א","23/10/12 22:00","ז חשון","תשע"ג","22:00","אמלתראות","אצרף בזה קטע שפורסם בעיתון המודיע על ידי הרב יעקב לויפר, אשר כותב בהיבטים הלשוניים שלי (בענין אופנים וחיות):
בקדושה של תפילת שחרית של שבת אנו אומרים "אז בקול רעש גדול אדיר וחזק משמיעים קול" וזו נוסחא תמוהה מאוד כמו שיפורט. הראשון שידוע לי שעמד על כך הוא רבי אריה צבי פרומר הי"ד (אב"ד קוז'יגלוב וראש ישיבת חכמי לובלין) שכתב בספרו 'ארץ צבי' (חלק ב' ליקוטים - תשובה):
יש להעיר שבקדושה שאומרים בחזרת הש"ץ בשב"ק משנים ממה שאומרים אחרי ברכת יוצר אור לפני השמונה עשרה, כי לפני שמו"ע אומרים: והאופנים וחיות הקודש ברעש גדול מתנשאים לעומת שרפים וכו'. – ובחזרת הש"ץ אומרים "אדיר וחזק משמיעים קול" ולא אומרים מי הם המשמיעים את הקול. ונראה לומר כי זו שגיאה וזה נובע מכיון שלפני מאות בשנים שעוד לא הופיע דפוסים, כל הספרים וסדורים לתפילה היו בכתב יד, ובכתב יד היו הרבה מילים כתובות בראשי תיבות וגם הקדושה היתה כתובה בכת"י וכנראה היה כתוב "אז בקול רעש גדול או"ח משמיעים קול והכוונה היתה: אופנים וחיות. אבל אחד המדפיסים שגג והדפיס מזה את המילים 'אדיר וחזק'. ולולי דמסתפינא מזה שכבר אומרים ככה בקדושה מאות בשנים, הייתי מתקן להגיד 'אז בקול רעש גדול אופנים וחיות משמיעים קול' כמו שאומרים בסדר קדושה שלפני שמונה עשרה.

ועוד פה.","267","","4206","True","True","False","","444","68.199.173.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71420","14189","הערה חשובה לגבי המלאכים בחלום יעקב","21/04/20 04:52","כז ניסן","תש"פ","04:52","המכריע","אקדים שאי אפשר כבר לערוך אחרי כה הרבה צפיות. לכן אני בא בהערה נפרדת.

בקשר למה שהבאתי [ראיתי זאת מצוטט בשעתו באיזה מאמר] בשם בעלי התוספות על התורה תירוץ קלוש (מלאכים צעירים שלא צימחו וכו').

העירוני [מובא להלן] שחיפשו במקומות המתאימים ולא מצאו רמז לזה, ויתכן מאד שמי שכתב זאת בשמם, הזה זאת ממוחו הקודח, ואתו תלון משוגתו על הפגיעה בכבוד רבותינו.

ואולי עוד יימצא משהו בענין. ימים ידברו.","199","","1469","True","True","False","","234","213.151.57.122","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14194","14193","אני מחפש אצלכם","26/09/11 10:50","כז אלול","תשע"א","10:50","המכריע","איני יודע היכן לחפש. אדרבה אני מקוה להיעזר בלומדים כאן.
וסעיף ג זו לא שאלה.","199","","4599","True","True","False","","167","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14202","14194","בענין השאלה ב-א'","26/09/11 14:44","כז אלול","תשע"א","14:44","דוד כוכב","הזכרתי פה.","125","","4599","True","True","False","","120","95.86.88.139","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14196","14195","יש לחלק","26/09/11 11:22","כז אלול","תשע"א","11:22","המכריע","האמת שזה לא נושא הכי מוצלח לדיון. אני רק ציינתי לספר מושב זקנים על התורה. מבעלי התוס'. כי זה פורך איזה סיפור עממי ידוע.
אבל לגוף הערתך. שם המלאך לא רצה להופיע כמלאך, על כן לא הופיע בכנפיו, אבל אי אפשר להתעלם שכמעט בכל האיזכורים של מלאכים הם תמיד מעופפים. בכל אופן על פי דרכך צריך למתן מעט, שמצינו גם מלאכים ללא כנפיים, ואולי אלו היו מהם...","199","","4599","True","True","False","","180","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14205","14195","שש כנפיים לאחד מקרא מפורש","26/09/11 15:12","כז אלול","תשע"א","15:12","קותי","וכן כרוב = מלאך ולכרוב הרבה עלים כדוגמת כנפיים","217","","4599","True","True","False","","172","89.139.167.45","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14206","14195","לי קשה לא הכנפיים","26/09/11 15:16","כז אלול","תשע"א","15:16","הודו_כי_טוב","נאמר שיש מלאכי חו"ל ומלכי א"י אז למה אומרים גם בארץ וגם בחו"ל מימיני מיכאל וכו' ?","207","","4599","True","True","False","","178","46.117.14.249","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14197","14196","אתה מוכן לפרט את "כמעט בכל האזכורים"?","26/09/11 11:33","כז אלול","תשע"א","11:33","Almuaddib","","107","","4599","False","True","False","","125","81.218.141.168","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71301","14196","שטויות והבלים","19/04/20 04:34","כה ניסן","תש"פ","04:34","למען כבודם","התירוץ שהזכרת לא מופיע לא שם ולא בשום פרשן רציני אחר הקושיה קושיה יפה התירוץ הוא הבעייתי הפכתי בעניין רבות ולא מצאתי אף אחד שאומר את התירוץ הזה אם יש לך מקור אשמח לקבל אבל מפי השמועה זה ממש ביזוי רבותינו בעה"ת זה כמעט כמו להגיד שהשיר חנלה בננלה כבר מופיע בפיוטי ריה"ל","974","","1471","True","True","False","","99","62.0.85.45","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14198","14197","בשמחה","26/09/11 12:32","כז אלול","תשע"א","12:32","המכריע","הכרובים במשכן בס' שמות, במלכים ובדברי הימים.
אני מכיר תיאורי מלאכים למיניהם משני מקומות. הא' מהפטרת יתרו בישעיהו פרק ו'
והשני מהפטרת יחזקאל א בחג השבועות. (דומני שביחזקאל יש עוד בפרק ג, י ויז).
במקומות אלו הכל שופע כנפיים.
אמנם אני לא בקי בדקויות, ואין דורשין במרכבה, אבל דומני שבשאר מקומות אין תיאור של מלאכים, הם מגיעים והולכים ללא פירוט טכני. ואלו הן המקומות היחידים שיש תיאורים ומהתיאור הם מצטיירים מכונפים.
אני מבין שאתה רואה את הדברים אחרת. יהיה מענין לשמוע את דבריך. (אם כי בלאו הכי אין מקום לפשטנות בעניינים שכאלו).","199","","4599","True","True","False","","868","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14199","14198","המממ","26/09/11 13:22","כז אלול","תשע"א","13:22","Almuaddib","הנה 8 המקרים של ספר בראשית, אני מקווה שלא שכחתי מלאך כלשהו:

1. המלאך שפגש את הגר ההרה (בראשית טז)

2. המלאכים שבאו לבשר את אברהם, ואחר כך באו אל לוט

3. המלאך שניראה אל הגר והראה לה את באר המים

4. המלאך שעצר את אברהם מלשחוט את בנו

5. המלאכים מסולם יעקב

6. המלאך שנראה אל יעקב בחלום ולימד אותו לרבות את הצאן עקודים וכו'

7. המלאכים שפגעו ביעקב כשהלך לדרכו

8. המלאכים ששלח יעקב אל עשו – לשיטת מי שטוען שהיו אלו מלאכים ממש


האם לאחד מכל אלו יש כנפים? מוזכרות לו כנפים?


ואלו, רק מספר בראשית. המלאך הראשון בשמות, אם אני זוכר נכון, הוא זה שראה משה רבנו בסנה הבוער. גם שם, אם זכרוני אינו מטעני, לא מוזכרות כנפים.","107","","4599","True","True","False","","236","81.218.141.168","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14200","14199","שים לב","26/09/11 14:24","כז אלול","תשע"א","14:24","המכריע","הסברתי את עצמי, אולי אני לא צודק ואשמח ללמוד, אבל אתה לא מתייחס.
כתבתי שאני מדבר על מקומות בהם יש תיאור של המלאכים.","199","","4599","True","True","False","","151","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14201","14200","ביאור","26/09/11 14:41","כז אלול","תשע"א","14:41","דוד כוכב","אמנם בישעיהו ו' לא הוזכר השם מלאכים, אלא: שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ - שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד, בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְקֹוָק צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ.

אלא שאנו עוסקים פה בביאור הגמרא, הסוברת דהיינו שרפים, היינו מלאכים, כלשונה בדף צא ע"ב: "ומלאכי השרת אין מזכירין את השם אלא לאחר ג' תיבות, כדכתיב: קדוש קדוש קדוש ה' צבאות".
הגמרא רק חילקה בעמוד הבא בינם לבין האופנים.","125","","4599","True","True","False","","126","95.86.88.139","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14211","14202","לר' דוד","26/09/11 21:13","כז אלול","תשע"א","21:13","המכריע","ראיתי מה שכתבת. אמנם עדיין אני ממשיך לחפש.","199","","4599","True","True","False","","146","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14208","14206","יש מלאכים ויש מלאכים","26/09/11 20:47","כז אלול","תשע"א","20:47","דוד כוכב","יש מלאכי שמירה, חלקם בארץ חלקם בחו"ל, ברש"י בראשית לב, ב-ג:
"ויפגעו בו מלאכי אלהים - מלאכים של ארץ ישראל באו לקראתו ללוותו לארץ.
מחנים - שתי מחנות, של חוצה לארץ שבאו עמו עד כאן, ושל ארץ ישראל שבאו לקראתו".

אבל מיכאל וגבריאל ורפאל נגלו לאברהם בארץ ישראל (מסכת בבא מציעא דף פו ע"ב), ואותו מיכאל נגלה לדניאל (י, יג) בְּפָרַס.","125","","4599","True","True","False","","138","212.76.107.124","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14212","14206","הקושיא הזו נשאלה בדבריי לעיל","26/09/11 21:15","כז אלול","תשע"א","21:15","המכריע","אני ראיתיה בספר אילת השחר למורי ורבי הגראי"ל שטיינמן שליט"א. איני זוכר מה הוא עונה. (אולי דומה לר' דוד בהודעה הבאה).","199","","4599","True","True","False","","178","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14227","14211","לפשוטו","27/09/11 03:16","כח אלול","תשע"א","03:16","דוד כוכב","קושיית ר"ע הרי איננה באמת קשה, פשוט הוא שעוסקים ביעקב ומזכירים את התועלת שהיתה עבורו בזריחת השמש.
לכן מתבקשים כאן דברים בגו, איזו כוונה נסתרת.","125","","4598","True","True","False","","111","212.76.107.124","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14279","14212","מאתר ברסלב","02/10/11 01:41","ד תשרי","תשע"ב","01:41","הודו_כי_טוב","כאן","207","","4593","True","True","False","","182","46.117.14.249","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14280","14212","ישיבת ההסדר ירוחם","02/10/11 01:52","ד תשרי","תשע"ב","01:52","הודו_כי_טוב","פה","207","","4593","True","True","False","","182","46.117.14.249","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14224","14219","ראה בהודעה הפותחת באות ג","27/09/11 01:41","כח אלול","תשע"א","01:41","המכריע","","199","","4598","False","True","False","","120","212.179.87.180","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("14234","14224","ברשותכם הפניה למורה נבוכים","27/09/11 04:19","כח אלול","תשע"א","04:19","קותי","חלק ב פרק ו
"התבונן אפוא היטב מכל צד שמשמעות מלאך היא מעשה כלשהו ושכל מראה מלאך הוא רק במראה הנבואה ובהתאם למצבו של המשיג"
כלומר אין להקשות ממראה אחד לשני

בכלל כל הפרק ראוי לקריאה חוזרת ונשנית במיוחד בימים אלו שהם ימי בריאת העולם
בתרגומו של פרופ' מיכאל שוורץ
המפתחות בסוף הספר מאפשרות לכל אחד להתחזות כבקי במורה נבוכים","217","","4598","True","True","False","","214","89.139.167.45","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71350","71301","לבעל ה"שטויות והבלים למען כבודם"","20/04/20 01:12","כו ניסן","תש"פ","01:12","המכריע","איככה אוכל לזכור לאחר 9 שנים.
בשעתו ראיתי על זה מאמר שהביא את המקור מאחד הקבצים של בעלי התוס' שנתגלו בשנים האחרונות. בטח לא דעת או הדר או מושב הידועים.
חפש נא אצל הרב גליס.
[אולי אפשר באוצר החכמה וכדומה. אולי יש מומחים לבעלי התוס' על התורה].
אם גם אז לא תמצא, אציין בגוף ההודעה הנזכרת שהעירוני שחיפשו ולא מצאו.
הרי זה כל הסיפור. שהגישה הטבעית שזה אכן שטותים והבלים עד כדי עשיית מעשה למעט מכבודו של חכם משום כך. ושבכל זאת למרבית הפלא נמצא קדמון שאמר כך. אם אכן יש קדמון כזה, כל ההגדרות של "שטותים והבלים" אכן מחזק את התמיהה.
אם אין מקור, הרי כותב המאמר אכן המציא זאת מדעתו ותלה הבל בקדמונים ו"שכרו" כפול מן השמים. וראוי למחות על כך.
אין בידי למחות כל עוד אינני בטוח כלל שזו המצאה.
ודי לי בכך שמחית כראוי.
אני רק זוכר שבשעתו זה עשה לי רושם רציני. אולי היה צילום. אך לצערי זכרוני אינו ברמה שכזו לזכור עכשיו את המקור.","199","","1470","True","True","False","","206","37.60.42.3","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71362","71350","מה הפשט אצל הרב גליס?","20/04/20 13:39","כו ניסן","תש"פ","13:39","למען כבודם","ראיתי אישהו שבספר הקנה כ"כ אבל חיפשתי בספר באוצה"ח לפי מלאכים ,יעקב, סולם, כנפים, כ"א לחוד ולא מצאתי","974","","1470","True","True","False","","51","62.0.85.45","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71397","71362","בספר הקנה","20/04/20 18:20","כו ניסן","תש"פ","18:20","המכריע","בהוצאת קארץ, הוא בעמוד ה, ומזכיר שם מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, מצאתי בשניה, אבל דברי קבלה שאינם קשורים.

הרב געליס אסף את כל דברי בעלי התוס' על התורה מכל המקורות הקיימים. מפעל של שנות דור. עשרות כרכים. שם המקום לכאורה לחפש האם שקר טפלו על קדמונינו או אכן יש כדבר הזה.

אלא שאינו תחת ידי ואיני יודע אם קיים במאגרים.","199","","1470","True","True","False","","176","213.151.57.122","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71400","71397","נמצא באוצה"ח","20/04/20 19:20","כו ניסן","תש"פ","19:20","למען כבודם","גם מצאתי דברים כאלה בספר הקנה התכוונתי שאת הנושא לא
הספר של הרב גליס נמצא באוצה"ח חיפשתי בויצא יש שם את השאלה (כמה פעמים) אבל תירוצים אחרים לגמרי.","974","","1470","True","True","False","","55","62.0.85.45","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71469","71420","יש"כ!","22/04/20 09:26","כח ניסן","תש"פ","09:26","Almuaddib",".","107","","1468","True","True","False","","97","87.70.54.225","0","14189","חולין|צא ע"ב",""),new Message("71470","71420","בענין התירוץ הקלוש","22/04/20 10:48","כח ניסן","תש"פ","10:48","דוד כוכב","מסתבר ש"תירוץ קלוש" זה נאמר כמילתא דבדיחותא ולא עלה ברצינות על לב איש. כמבואר בשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ה סימן ל:
"באיסור לומר על הקדוש ברוך הוא דברים המגשימים אותו אף למשל בעלמא
הא דאר"ש בר נחמני א"ר יונתן ביבמות דף ט"ז ע"ב דפסוק נער הייתי גם זקנתי שר העולם אמרו מטעם דלא אפשר לומר שקודשא בריך הוא אמרו דמי איכא זקנה קמיה, משמע לכאורה דעל שר העולם שהוא מלאך שייך זקנה אף שהם נצחיים, ולכאורה תמוה דהא גם בבנ"א עד אברהם לא היה זקנה כדאיתא בב"מ דף פ"ז ע"א וכ"ש במלאכים, וצריך לומר שעל קודשא בריך הוא אסור לומר לשון זקנה אף למשל בעלמא ועל מלאכים מותר זה, וכן מסתבר לדינא אף שלא ראיתי זה בדברי רבותינו הפוסקים".","125","","1468","True","True","False","","167","95.86.101.40","0","14189","חולין|צא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);