var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13920;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","42"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13920","0","מצווה שהזמן גרמא","19/09/11 07:35","כ אלול","תשע"א","07:35","דוד כוכב","למה נשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא?

על כך כאן.","125","","4605","True","True","False","","708","95.86.108.165","0","0","חולין|פה ע"א",""),new Message("13923","13920","כלל לא ענית על השאלה","19/09/11 09:25","כ אלול","תשע"א","09:25","Almuaddib","שאלת מדוע נשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמה,


אך לא ענית על כך כלל וכלל.

כתבת, כתשובה, "אולם מצות עשה שהזמן גרמא, יש רגעים בהם אין החיוב חל בהם, משום שאינה הכרחית בכל עת. וכמו שיש זמנים שאין האנשים חייבים בה, כך יש זמנים שאין הנשים חייבות בהם. וממילא, קיימת גם אפשרות שכל זמני הנשים יהיו כלולים באותו זמן הפטור."


ממילא, מתשובתך, נפטור גם גברים ממצוות עשה שהזמן גרמן.","107","","4605","True","True","False","","161","81.218.141.168","0","13920","חולין|פה ע"א",""),new Message("13924","13920","ואם כבר נדרשנו לנושא, אין זה כלל כלל","19/09/11 09:33","כ אלול","תשע"א","09:33","Almuaddib","מקור:

"כל מצות עשה שהזמן גרמה, האנשים חייבין והנשים פטורות. וכל מצות עשה שלא הזמן גרמה, אחד אנשים ואחד נשים חייבין. וכל מצווה בלא תעשה, בין שהזמן גרמה ובין שלא הזמן גרמה, אחד אנשים ואחד נשים חייבין. חוץ מבל תקיף ומבל תשחית ומבל תטמא למתים"
(משנה, קידושין, א ז)

אולם כלל זה, כפי שהכל יודעים, רבים בו עד מאד היוצאים מן הכלל, עד שניתן לומר שאין הוא כלל ככל הכלליםכלל וכלל!

וכבר כתב הרמב"ם בפירושו למשנה על אתר:

"ומצות עשה שהזמן גרמה - היא שחובת עשייתה בזמן מסויים, ושלא באותו הזמן אין חיובה חל. כגון - הסוכה והלולב והשופר והתפילין והציצית, לפי שחובתן ביום ולא בלילה, וכל כיוצא באלו. ומצות עשה שלא הזמן גרמה - הן המצות שחובתן חלה בכל הזמנים. כגון - המזוזה והמעקה והצדקה. וכבר ידעת שכלל הוא אצלינו 'אין למדים מן הכללות'. ואמרו כל רוצה לומר על הרוב. אבל מצות עשה שהנשים חייבות ומה שאינן חייבות בכל הקפן, אין להן כלל אלא נמסרים על פה והם דברים מקובלים. הלא ידעת שאכילת מצה ליל פסח, ושמחה במועדים, והקהל, ותפלה, ומקרא מגלה, ונר חנוכה, ונר שבת, וקדוש היום, כל אלו מצות עשה שהזמן גרמה, וכל אחת מהן חיובה לנשים כחיובה לאנשים. וכך גם מצות פריה ורבייה, ותלמוד תורה, ופדיון הבן, ומלחמת עמלק, כל אחת מהן מצות עשה שלא הזמן גרמה ואין הנשים חייבות, אלא כולן קבלה כמו שביארנו."


כלומר, מסביר הרמב"ם כי אין כאן "כלל", אלא רצף של פרטים. אוסף הלכות שבמסורת נלמד כי נשים פטורות מהן, כפי שיש אוסף אחר של מצוות עשה שהזמן גרמן - שבמסורת למדנו שנשים חייבות בהן כאנשים.


אם כן נחזור לשאלתך, מדוע נשים פטורות מאותן המצוות שהזמן גרמן שמהן נפטרו?

בקידושין למדנו מספר סברות לכך. למדנו שהאשה מעשיה לבעלה, וכדי לשמור על שלום הבית, שכאשר יצוונה למשהו לא תהיה טרודה במצווה - נפטרו נשים מאותן המצוות. עוד למדנו כי המצוות דרכן לכוף את האיש, אך האשה קרוב לדבר ה' ולכן פחות זקוקה למצוות אלו, והדברים ידועים.


ועל כן ניסח הרמב"ם בדיוק רב את דבריו במשנה התורה:
""כל מצות לא תעשה שבתורה, אחד אנשים ואחד נשים - חייבין, חוץ מבל תקיף, ובל תשחית, ובל יטמא כהן למתים. וכל מצות עשה שהיא מזמן לזמן ואינה תדירה - נשים פטורות, חוץ מקידוש היום, ואכילת מצה בלילי הפסח, ואכילת הפסח ושחיטתו, והקהל, ושמחה, שהנשים חייבות".","107","","4605","True","True","False","","181","81.218.141.168","0","13920","חולין|פה ע"א",""),new Message("13951","13923","צודק","20/09/11 00:31","כא אלול","תשע"א","00:31","דוד כוכב","בהודעה פה העתקתי בקיצור מדאי את השאלה.
עיקר ההתייחסות פה היא לשאלה מה ההבדל בין אם המצוה מושפעת מהזמן אם לאו.

השאלה למה נשים פטורות ממצוות מסויימות היא שאלה נפרדת. בין הטעמים שהובאו פה באשכול לא הובא טעם התוספתא.","125","","4604","True","True","False","","112","95.86.99.217","0","13920","חולין|פה ע"א",""),new Message("13940","13924","אבודרהם","19/09/11 17:22","כ אלול","תשע"א","17:22","המכריע","נשים עם כפיפות למסגרת זמן - זה בלתי אפשרי...","199","","4605","True","True","False","","127","212.76.103.233","0","13920","חולין|פה ע"א",""),new Message("13945","13940","דעות נוספות","19/09/11 17:55","כ אלול","תשע"א","17:55","לינקוש","כאן","58","","4605","True","True","False","","138","84.229.172.247","0","13920","חולין|פה ע"א",""),new Message("13962","13940","אז איך חייבות בקרבן פסח?","20/09/11 09:39","כא אלול","תשע"א","09:39","Almuaddib","שלא לדבר על מצוות שהן "של נשים" - שכפופות למסגרות של זמן?","107","","4604","True","True","False","","120","81.218.141.168","0","13920","חולין|פה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);