var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1321;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1321","0",""רב ספרא... לא שביק גירסיה וטרח לאחריני"","11/01/10 13:53","כה טבת","תש"ע","13:53","דוד כוכב",""רב ספרא שבק אבוה זוזי, שקלינהו עבד בהו עיסקא; אתו אחי תבעוהו בדינא קמיה דרבא, אמר להו: רב ספרא גברא רבה הוא, לא שביק גירסיה וטרח לאחריני".

ובלשון הרמב"ם (הלכות נחלות ט, ה) והשו"ע (חו"מ רפז, ב)
"אחד מהאחים שלקח מעות ועשה בהם סחורה, אם היה תלמיד חכם גדול שאינו מניח תורתו שעה אחת, הרי השכר שלו, שאין זה מניח תורתו ומתעסק לצורך אחיו".

לכאורה קשה,
כיון שדרך אדם רגיל לעמול גם עבור אחיו,
למה יִגָּרַע רב ספרא מאחֵר, לחשוב רק על עצמו?
וכי צדיק כמותו גרוע מסתם יהודי?
והלא אנו אומרים:
כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ ה' אֱלֹקֵינוּ תּוֹרַת חַיִּים וְאַהֲבַת חֶסֶד.
אין תורת חיים בלא אהבת חסד!
וכדברי רבי חנינא בן דוסא בפרקי אבות ג, משנה ט
שרק "כל שמעשיו (מצווֹת) מרובין מחכמתו חכמתו מתקיימת".

אלא שאמרו במסכת קידושין דף כט:
"ת"ר: הוא ללמוד ובנו ללמוד - הוא קודם לבנו;
ר' יהודה אומר: אם בנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו - בנו קודמו.
כי הא דרב יעקב בריה דרב אחא בר יעקב שדריה אבוה לקמיה דאביי, {שלחו אביו ללמוד לפני אביי}
כי אתא חזייה דלא הוה מיחדדין שמעתיה, {כאשר בא, ראה שלימודו אינו מחודד מספיק}.
א"ל: אנא עדיפא מינך, תוב את דאיזיל אנא. {אמר לו: אני עדיף ממך, שב אתה בבית, ואני אלך ללמוד}".

הרי לנו מפורש שעדיף לשלוח ללמוד תורה את המוכשר יותר לכך, כאשר האחר יעסוק בפרנסת הבית.

וכעין זה אמרו בירושלמי (פסחים פרק ג הלכה ז, וחגיגה פרק א הלכה ז)

"רבי אבהו הוה בקיסרין שלח לרבי חנינה בריה מזכי בטיבריה.
{רבי אבהו היה בקיסריה ושלח את רבי חנינה בנו ללמוד אצל חכמי טיבריה}.

שלחון ואמרון ליה גמל הוא חסד.
{שלחו לו, בנך גומל חסד של אמת ומתנדב בחברה קדישא!}.

שלח כתב ליה המבלי אין קברים בקיסרין שלחתיך לטיבריא?!
{שלח לו: וכי אין מספיק קברים בקסריה ששלחתיך לטבריא?!}

כבר נמנו בעליית בית ארים בלוד התלמוד קודם למעשה!
{כבר נמנו ביד דין הגדול בעליית בית ארים בלוד ופסקו: התלמוד קודם למעשה!}

רבנן דקיסרין אמרין: הדא דאת אמר בשיש שם מי שיעשה. אבל אם אין שם מי שיעשה המעשה קודם לתלמוד.
{חכמי קיסריה אמרו: דין זה שאמרנו, הוא רק כשיש שם מישהו אחר שיעשה את המצוה. אבל אם אין שם מי שיעשה המעשה קודם לתלמוד}".

הרי לנו שמי שמוכשר לתלמוד תורה, תפקידו לגדול בתורה ולהשפיע לציבור בכך. ולהשאיר את העיסוק בצרכי ציבור לאחרים שנועדו לכך. אלא אם כן אין מי שיעשם.

וכעין זה מצינו במסכת פסחים דף מט:
"תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם.
לא מצא בת תלמיד חכם - ישא בת גדולי הדור".
ופירש רש"י: "גדולי הדור - אנשי מעשה וצדיקים".

הרי לנו שתלמידי חכמים עדיפים מאנשי מעשה וצדיקים.

וכעין זה מסופר בספר בית רבי על בעל התניא שיום פטירתו חל השבוע.
כשעצרוהו חקרוהו, הכיצד פסקת שהלכה כחכמי הנגלה, ובסידורך כתבת שהלכה כחכמי הסוד?
וענה, בכל ענין כתבתי כענינו, ולכל איש על פי שורש נשמתו.
וכמו שמצינו שרשב"י (שבת יא.) ורבנו הקדוש (ברכות יג: ) היו עוסקים בתורה ולא היו מפסיקים כלל לתפילה,
בעוד שחסידים הראשונים היו שוהין תשע שעות בַּיּוֹם בִּתְפִלָּה (ברכות דף לב: ),
ורבי יוחנן אמר: ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו (ברכות דף כא.).","125","","5220","True","True","False","","997","77.124.166.35","0","0","בבא בתרא|קמד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);