var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13065;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13065","0","תחילתן יותר מלוג","24/08/11 09:05","כד אב","תשע"א","09:05","מתפעל","רשי: "מלוג עד סאה. כלי שהיה תחלתו יותר מלוג כגון שנים או שלשה לוגין או יותר על סאה שיעור שבריו ברביעית הלוג":

תוספות: "שיעורן בכדי סיכת קטן ועד לוג. אבל אם היה תחלתן יותר מלוג בעינן שיעור גדול לשברים יותר מכדי סיכת קטן ואפילו יחדו בטלה דעתו אצל כל אדם ואין יחודו יחוד דאין דרך ליחד שברים הבאים מכלי גדול לצורך סיכת קטן".

כיצד יש להבין דין זה, לו יצוייר שהיו לאדם ב' כלים. קטן וגדול ושניהם נשברו,
והשברים פזורים על הריצפה. השבר מהכלי הקטן והשבר מהכלי הגדול נראים אותו דבר בדיוק. (לו יצוייר כמובן). האם יעלה על הדעת שהאדם יברור לו דוקא את השבר מהכלי הקטן ולא הגדול? מדוע שאותו אדם לא ישתמש בשבר מהכלי הגדול ?
מה איכפת לן מה היה קודם? העיקר שכעת יש לו שבר שמתאים לצורך החזקת שמן לתינוק והוא בפועל משתמש בזה להחזקת שמן והרי זה כלי.","148","","4632","True","True","False","","996","94.188.248.67","0","0","חולין|נה ע"א",""),new Message("13066","13065","שאלה יפה - התשובה קשורה למציאות החיים","24/08/11 09:09","כד אב","תשע"א","09:09","Almuaddib","במציאות, מדובר בסוגים שונים לגמרי של כלים, העשוים מחומר שונה ובצורה שונה.

הכלים הקטנים עשויים מחומר עדין, המכיל פחות גרגרים, ונשרפים בתנור. שבריהם - דקים יותר גם כן.
כלים אלו מיועדים, על פי רוב, להחזקת נוזלים.

הכלים הגדולים מאד אינם מיועדים להחזקת נוזלים, אלא להחזקת אספקה יבשה, כמו גרגרי חטה וכו'. הם עשויים מחומר גס יותר, צריפתם שונה, ואף שבריהם שונים לגמרי. בדרך כלל, הם גם לא יכולים להחזיק היטב נוזל, משום שהם יחלחלו.


הכדים הגדולים מאד, כלל לא היו עומדים על תחתית שטוחה, אלא היו נעשים צרים מאד בבסיסם, והיו חוצבים עבורם גומחות בסלע או באדמה כדי להעמידם. צורת עשיה זו מחוייבת, משום שבחרס, אם יש תחתית רחבה ומשקל כבד מעיק עליה, כשיורם הכד - התחתית עלולה להשבר.","107","","4632","True","True","False","","159","81.218.141.168","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13082","13065","השאלה איננה רק אם ישתמש בשבר זה או אחר","24/08/11 13:19","כד אב","תשע"א","13:19","דוד כוכב","השאלה היא לגבי הכלי המקורי - האם נותר ממנו שבר המשמש ליעוד הדומה ליעוד המקורי.
וגם את דברי התוספות יש לבאר כך. שכיון שהכלי נצרך ליעוד מסוים, אין דרך להשתמש בשבריו ליעוד אחר בתכלית. כבר לוקחים לצורך היעוד האחר כלי שלם.
ברוב שיעורים קיים כלל זה - השיעור ליצירת חלות, גדולה יותר מהשיעור הנצרך כדי לשמֵר את אותה חלות.
בשיעור אורך הציציות. ראוי לאכילת אדם וכלב. ובכלים לענין מוקצה וטומאה.","125","","4632","True","True","False","","119","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13206","13065","שמעתי הסבר מעניין","26/08/11 13:14","כו אב","תשע"א","13:14","מתפעל","מת"ח אחד שעסק שנים רבות בטהרות.
ביאר שיש דין שבירה בכלי חרס ששבירתן זו טהרתן.
חלות דין שבירה מפקיע את הטומאה והופך את שבר הכלי ל"אויס" כלי כך שגם לא יוכל לקבל טומאה מכאן ולהבא.
אמנם מדיני השבירה הזו שבכוחה להפריח את הטומאה, זה באופן שהשברים הללו,לא ניתן יהיה להשתמש בהם מעין מלאכתם הראשונה.
ממילא הכל מובן, כאשר נשבר כלי גדול ויש לו שברים קטנים שאמנם ניתן להשתמש בהם למעט שמן, אבל מכיון שלא ניתן להשתמש מעין מלאכתם הראשונה, הרי שזה מפקיע הטומאה ולא יקבל יותר טומאה. אבל בכלים קטנים, השבירה שלהם היא רק אם חתיכת השבר תהיה קטנה באופן שלא יוכל להשתמש בה מעין מלאכתו הראשונה, ולכן אם יש שבר כלי קטן שניתן עדיין להשתמש עבור שמן, הרי שהוא נשאר כמו קודם ולא נחשב שנשבר וממילא נשאר בטומאתו.

נפלאדיק.

לגבי הסברא של אלמואדיב, אמר שזה חידוש גדול ולא יתכן שכל מפרשי המשנה לא עמדו על כך כולל במשניות קהתי שלא הזכיר מילה אחת בכיוון זה שמדובר בסוג אחר של חרס.","148","","4630","True","True","False","","183","95.86.98.108","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13069","13066","אתה כותב דברים מעניינים","24/08/11 09:39","כד אב","תשע"א","09:39","מתפעל","אפשר לדעת מה המקור לדבריך?

תוספות ורש"י לא הזכירו כל זאת.","148","","4632","True","True","False","","147","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13072","13066","ומה לגבי כדי יין?","24/08/11 10:02","כד אב","תשע"א","10:02","מתפעל","האם לא היו מחרס?

כי כתבת שהכלים הגדולים אינם לנוזלים.","148","","4632","True","True","False","","165","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13076","13066","לדבריך","24/08/11 12:01","כד אב","תשע"א","12:01","המכריע","תהיה נפ"מ לדינא שאם ירצה להכניס נוזלים בשברי כלי חרס גדול ישתנה הדין וכן להיפך. ושמא תאמר דלא פלוג.
אמנם בעקבות דבריך המעניינים בדקתי בכמה מפרשי המשנה בכלים פ"ב מ"ב ולא ראיתי לאחד שיזכיר ברמז את הכיוון הזה. ולא עוד אלא שראיתי את דברי ר' עקיבא שם שהוא זה האומר כעין דבריך, יעוי"ש, ומשמע להדיא דלר' ישמעאל הדבר תלוי רק בגודל המקורי ולא באיכות הכלים ועניינם.","199","","4632","True","True","False","","159","95.86.111.92","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13070","13069","הסברתי לך את דברי רש"י והתוספות","24/08/11 09:41","כד אב","תשע"א","09:41","Almuaddib","שים לב: הם אינם חולקים, ועוסקים במציאות בה בני האדם חיים.","107","","4632","True","True","False","","145","81.218.141.168","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13071","13070","לא אמרתי שהם חולקים","24/08/11 09:58","כד אב","תשע"א","09:58","מתפעל","מה המקור לדבריך?

היכן ראית שסוג החרס שונה וכו' ?

קצת משונה לי שרש"י לא מזכיר במילה אחת את השוני בין הכלים.","148","","4632","True","True","False","","154","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13078","13071","רש"י גם לא מציין שהכדים אינם מברזל","24/08/11 12:36","כד אב","תשע"א","12:36","Almuaddib","דברים הידועים לכל - אין צורך לציינם.

מבחינת רש"י, כמו גם בעלי התוספות, המציאות של כלי האחסון היתה מוכרת, ודברים הידועים לכל אין צורך לציינם.

המציאות החומרית השתנתה מאז בצורה קיצונית, ובעידן בו מכלי האחסון הנפוצים הם מפלסטיק או ממתכת, וניתן לארוג יריעת בד שמחזיקה חול במשקל של טונה, אין עוד שימוש בכדים כפי שהיה לפני אלף שנים.","107","","4632","True","True","False","","200","81.218.141.168","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13077","13076","לדברי התוספות אין נפ"מ כדבריך","24/08/11 12:34","כד אב","תשע"א","12:34","Almuaddib","בטלה דעתו אצל דעת כל אדם.","107","","4632","True","True","False","","118","81.218.141.168","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13099","13078","סימוכין סימוכין","24/08/11 14:22","כד אב","תשע"א","14:22","מתפעל","ראית את זה בספר כלשהוא? מחקר של מישהו?

סתם לקבוע שאלו דברים ידועים לכל בלי להביא סימוכין זה לא רציני.

אתה אמנם כותב דבריך בנחרצות רבה אבל בודאי לא תרצה שנקבל דבריך כתורה מסיני, נכון?

וכבר שאלתיך מכדי יין ולא זכיתי לתשובה משום מה.","148","","4632","True","True","False","","177","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13097","13082","לא מובנים לי דבריך","24/08/11 14:17","כד אב","תשע"א","14:17","מתפעל",""שכיון שהכלי נצרך ליעוד מסוים, אין דרך להשתמש בשבריו ליעוד אחר בתכלית".

למה אין דרך? הרי אנשים נוהגים בהגיון.
יש בזה הגיון שאדם לא ישתמש בה בגלל שקודם היה לה שימוש אחר?
הרי גם הכד הקטן, לא בהכרח היה עבור שמן. אולי היו בו פרחים. עכשיו שנשבר זה מתאים לשמן.","148","","4632","True","True","False","","139","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13113","13097","ההגיון","24/08/11 15:33","כד אב","תשע"א","15:33","דוד כוכב","אקדים,
במדרש אגדה בראשית פרק לב, כה:
"וַיִּוָּתֵר יעקב לבדו. ולמה נשאר? לפי ששכח פכים קטנים. ללמדך שמחבבין הצדיקים ממונם יותר מגופם".
ולמה חביבים כל כך?
כי הלל אומר (אבות פרק ב, ז) מרבה נכסים מרבה דאגה, לכן הם אינם רוכשים אלא את הנצרך.
גם אנשים בינוניים אינם ממלאים את בתיהם בכלים ושברי כלים שאינם נצרכים להם.

כאשר נשבר הכלי הגדול ואין די בשברים למלא את תפקידו המקורי, נוצר מחסור עבור שימושי הכלי הגדול.
כלים קטנים יש כבר מספיק.","125","","4632","True","True","False","","85","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13111","13099","הבה נעשה עסקה:","24/08/11 15:26","כד אב","תשע"א","15:26","Almuaddib","אתה תהיה מוכן לפתוח גפ"ת כשיוזכרו, ולא תבקש ממישהו שיסכם זאת עבורך, ואז אהיה מוכן להסביר לך מהיכן העובדות שהבאתי לעיל שאובות.

מקובל?","107","","4632","True","True","False","","130","81.218.141.168","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13115","13111","זאת הבעיה שלך?","24/08/11 16:38","כד אב","תשע"א","16:38","מתפעל","קורה לי לפעמים שאני פותח גפ"ת פה ושם. מעניין למה זה מטריד אותך.

בכל מקרה, אני לא מצליח להבין את הקשר לעניינינו.

איני מכריח אף אחד לתמצת אלא מצפה לעין טובה, במקום לכתוב עיין שם ושם, למה לא להביא בקצרה מה כתוב שם. הנותן, בעין יפה נותן.","148","","4632","True","True","False","","167","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13116","13113","כלים קטנים יש מספיק?","24/08/11 16:41","כד אב","תשע"א","16:41","מתפעל","אז למה כשנשבר כלי קטן מלוג הוא כן משתמש בשברים לשמן? הרי יש לו הרבה כלים קטנים?","148","","4632","True","True","False","","146","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13119","13115","הצלחת להביך אותי","24/08/11 19:07","כד אב","תשע"א","19:07","Almuaddib","הרי כאן עשיתי בדיוק כבקשתך, נתתי לך בעין יפה. תמצתתי לך את המידע שהיית יכול ללקט בעצמך מכמה ספרים העוסקים בתרבות החומרית; מביקורים במוזיאונים ובאתרי חפירות.

ואתה - אתה דורש כעת מראי מקום!","107","","4632","True","True","False","","192","77.125.109.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13138","13116","כן","25/08/11 04:30","כה אב","תשע"א","04:30","דוד כוכב","עד שאחד נאבד או נשבר.
עכשיו נחוצים לו השברים כדי למלאת את מקומו. שוה אפילו להסתכן ולעבור בלילה את מעבר יבוק בכדי להציל את הניתן להציל.","125","","4631","True","True","False","","98","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13122","13119","הוי אומר","24/08/11 22:58","כד אב","תשע"א","22:58","מתפעל","שצריך את ב' הדברים. גם תמצות וגם מקור. כמה פשוט.

שמא תבאר לי מה הענין שלך שלא להביא את המקור?
מילא לא לתמצת, לפעמים זה יכול להיות כמה משפטים שלמים להקליד, אבל מקור?

ואני לא דורש כלום חביבי, אני רק מבקש במטותא.
אינך חייב לי שום דבר וכל אינפורמציה שאתה נותן מרוחב לבבך, מתקבלת בברכה ובתודה.

א גוטע נאכט. זייט געבענטש.","148","","4632","True","True","False","","179","95.86.71.51","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13137","13122","הוא כבר כתב את המקור","25/08/11 04:26","כה אב","תשע"א","04:26","דוד כוכב","ידע כללי המושתת על ספרים העוסקים בתרבות החומרית ועל ביקורים במוזיאונים ובאתרי חפירות.","125","","4631","True","True","False","","100","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13142","13138","בא ננסה להתמקד","25/08/11 08:24","כה אב","תשע"א","08:24","מתפעל","ניקח דוגמא שהבאתי שנשברו לו כלי אחד גדול ואחד קטן, ועכשיו הוא צריך אחד קטן ויש לו 2 שברים שמתאימים. אחד נוצר מהגדול ואחד מהקטן.
אני אומר שניתן לצייר שאפילו לא ניתן להבחין איזה שבר בא מהקטן ואיזה מהגדול מפני שהם עכשיו בדיוק באותה צורה. (כמובן, על הצד שלא קיבלנו את דברי אלמואדיב).

איזו סיבה בעולם יש לו שלא לקחת את השבר מהכלי הגדול?","148","","4631","True","True","False","","161","94.188.248.67","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13143","13142","האפשרויות","25/08/11 08:52","כה אב","תשע"א","08:52","דוד כוכב","בפשטות, לפי ההסבר שכתבתי אין צורך בטענת התוספות שבטלה דעתו. הרי די בכך שנחוץ שישאר בשבר גודל מתאים לקנה המידה של המקור על מנת לומר שהכלי המקורי לא נתבטל.

אך כפי שאמרתי ניתן לבאר כך גם בדברי התוספות.
אפשר לומר שהמקרה שתיארת הוא נדיר, יוצא מן הכלל שאינו מלמד על הכלל. כי בדרך כלל קורה כמו שכתבתי לעיל.
ואפשר גם לומר שאין הכי נמי, הוא יקח מהשברים שברי כלים מכל הגדלים. אלא, שבכלי גדול - רק חלק גדול יחשב ל"ממשיך דרכו" של המקור. ובכלי קטן די גם בשבר קטן יותר. ומה שאמר התוספות שבטלה דעתו, ר"ל שבטלה דעתו להחשיב זאת כהמשך השימוש המקורי של הכלי הגדול. אמנם זה דוחק בדבריו.","125","","4631","True","True","False","","111","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13218","13206","יסוד זה נמצא גם בהלכות מוקצה","26/08/11 15:37","כו אב","תשע"א","15:37","המכריע","","199","","4630","False","True","False","","145","95.86.85.225","0","13065","חולין|נה ע"א",""),new Message("13222","13206","[ללא נושא]","26/08/11 16:32","כו אב","תשע"א","16:32","דוד כוכב","זהו בדיוק ההסבר שכתבתי כאן.
אלא שכאמור יש קצת דוחק לשלב את דברי התוספות לזה.","125","","4630","True","True","False","","95","31.44.128.212","0","13065","חולין|נה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);