var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1240;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1240","0",""נפתח בגדולים ונסתיים בקטנים"","23/12/09 14:49","ו טבת","תש"ע","14:49","דוד כוכב",""א"ר אלעזר, דבר זה נפתח בגדולים ונסתיים בקטנים:
כל האומר אחריך, כאומר מעכשיו דמי".
פירש רשב"ם:
"נפתח - התחיל.
בגדולים - רב הונא.
בקטנים - רבי אלעזר ועצמו קרי קטן לגבי רב הונא".

אבל הר"י מיגאש פירש:
"נפתח בגדולים רבי ור"ש {מחלוקת רבי ורשב"ג} שהן היו תנאין. ונסתיים בקטנים. רב ענן ורב הונא דאינון אמוראין".

וכתב על פירושו בתוספות רי"ד:
"והיא פתרון נראה מאוד".

לפירוש זה ניחא שאמרו גדולים וקטנים בלשון רבים (שיטה מקובצת).

לפירוש זה גם ניחא שהיה צורך ל"נסתיים בקטנים" להכריע במחלוקת ה"גדולים".

ולפירוש הרשב"ם י"ל, שאמנם רבי אלעזר היה קטן בחכמה מרב הונא (רבא התפלל במסכת מועד קטן דף כח. לקבל את חכמתו של רב הונא), והיה גם קטן בתלמידים מרב הונא (אמרו בכתובות דף קו. שכאשר היו עומדים התלמידים מישיבתו של רב הונא שבבל והיו מנערים בגדיהם, היה עולה אבק שכסה את השמש, והיו אומרים בארץ ישראל קמו מישיבתו של רב הונא הבבלי!).
אולם רבי אלעזר היה סמוך, לכן נקרא בשם רבי. ועוד שהיה "מרא דארץ ישראל" (גיטין דף יט:), והיה ראש הסנהדרין, ואליו היו שולחים את הבעיות שיכריע בהן (שבועות דף מח.), שהרי פוסקי בבל היו כפופים לפוסקי ארץ ישראל (סנהדרין דף ה.).
לכן היתה נחוצה הכרעתו ופסיקתו של רבי אלעזר.","125","","5239","True","True","False","","813","77.127.151.224","0","0","בבא בתרא|קכה ע"ב",""),new Message("1241","1240","הוספות","23/12/09 17:02","ו טבת","תש"ע","17:02","הראל","בתוס' רי"ד דחה את פירוש הרשב"ם בטענה הבאה:
"דרבי אלעזר לגבי רב הונא לאו קטן הוה".
ואכן ראה כך כאן שרבי אלעזר נפטר 17 שנה לפני רב הונא!

ואגב, דומני שהראיות שהביא הרב דוד כוכב בנסיון להוכיח שרבי אלעזר קטן בחכמה ובתלמידים מרב הונא
לא הכרחיות, שהרי אין שם השוואה לרבי אלעזר.

ואולי אפשר ליישב את פירוש הרשב"ם, שאף שרבי אלעזר היה גדול/שווה לרב הונא, הרי שנקט בלשון ענוה
ואמר על עצמו שהוא "קטן" ("אם שאני קטן לגבי רב הונא אני אסיימו ואפרשו" - רבינו גרשום)

ובמלוא הרועים כתב:
"נ"ב צ"ל דלפרושי מילתא דר"ה קאמר הכי וליה לא ס"ל דהא שלחו מתם הלכתא כוותיה דרב ענן
ושלחו מתם היינו ר' אלעזר כדאי' ספ"ק דסנהדרין".","46","","5239","True","True","False","","216","77.127.151.224","0","1240","בבא בתרא|קכה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);