var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12162;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12162","0","גיל הלויים","20/07/11 12:14","יח תמוז","תשע"א","12:14","מוטי פרנקו","מדוע ללויים יש גיל מינימום בתוספת הכשרה של חמש שנים, ואילו לכהנים אין שום תנאי כזה? ההגיון מורה אחרת (ובפרט לגבי ההכשרה)","232","","4671","True","True","False","","1029","95.86.113.68","0","0","חולין|כד ע"א",""),new Message("12165","12162","ראשית, מדובר בלוויים במדבר בלבד","20/07/11 12:45","יח תמוז","תשע"א","12:45","Almuaddib","העבודה במדבר, פירוק והרכבת המשכן, כמו גם נשיאתו, היו מורכבות, כפי שמתואר כבר בתורה.
המורכבות, כמו גם המאמץ הפיזי, הם שדרשו את טווח הגילאים האמור.


לגבי כהנים, שים לב כי יש גיל מינימום - או משיביא שתי שערות או כשיגיע לגיל 20 - לשיטת רבי.","107","","4671","True","True","False","","145","81.218.141.168","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12172","12162","עיין ברמב"ם","20/07/11 13:56","יח תמוז","תשע"א","13:56","הקטן","הלכות כלי המקדש פ"ג ה"ז, שם משמע שלוי יכול להתחיל לעבוד כבר מגיל בר מצוה, כמו הכהנים.
לכאורה לא משמע כן מסוגייתנו, ועיין במפרשי הרמב"ם שם שביארו בדרכים שונות.

אחד ההסברים הפשוטים הוא שגם לעניין זה יש הבדל בין הזמן שהיו במדבר, שם היה צריך כח חזק לעבודה בכתף לבין זמן שילה וביהמ"ק, שם אין הגבלת גיל הפוסלת את הלויים מלבד קטנות (גם הרדב"ז וגם מהר"י קורקוס וגם הכסף משנה שם מזכירים הסבר זה.)","228","","4671","True","True","False","","77","213.151.61.100","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12169","12165","גיל עובדי ה'","20/07/11 13:44","יח תמוז","תשע"א","13:44","עלי","א. הגבלת גיל הלויים נבעה מהיותם עובדי "עבודת הקדש" - עבודת כלי הקדש שהם כלי המשכן, ולכן "בכתף ישאו", ואעפ"י שנשיאת כלי המשכן היתה מוטלת רק על בני קהת ואילו בני גרשון ומררי נשאו את שאר חלקי המשכן בעגלות, בכל זאת הוגבלו גם שאר הלויים בטווח הגילים 25-50. הסיבה היא כנראה מפני שכולם נחשבו ל'מחנה נושאי הארון', כלומר, הרי גם מבני קהת לא כולם נשאו כלים כבדים כמזבח הנחושת ומזבח הזהב השולחן והמנורה אלא חלקם הקטן ( ארבעה בכל פעם ליתר דיוק ) נשאו את ארון הברית, והארון אינו כבד לנושאיו כלל, שכן "הארון נושא נושאיו" היה, ומחנה נושאיו אינו רק נושאיו הישירים אלא גם כל המקיפים אותו ( שנושאים את כל חלקי המשכן בכתף או בעגלות ). הוחל אפוא דין אחיד על כל מחנה שבט לוי גם על אלו שאין עבודתם כרוכה כלל במאמץ וכוח גופני. להיפך, מזה עצמו אתה למד שסיבת ההגבלה אינה קשורה כלל לכוח גופני ומאמץ נשיאה, אלא להכשרה מסוימת וכח ומצב נפשי מסויים המצויים יותר בטווח גילאים זה.
ב. מותר היה עקרונית גם לכהנים לשאת את הארון, אלא שבתקופת המדבר היו מעט מדי כהנים מכדי לשאתו בכהנים בלבד, לכן הוטלה המשימה על בני קהת הלויים, אבל לקראת סוף תקופת המדבר, ולמעשה משנכנסו לארץ - משרבו כבר הכהנים, הועברה המשימה - המצוה של משא הארון, בלעדית לכהנים, ולא הוגבל גילם אלא הוכשרו מגיל 20 עד שיזקינו, שהרי כבר ציינתי שנשיאתו אינה כרוכה במאמץ גופני, והכהנים הוכשרו להיות מוכנים נפשית למשא הארון יותר מהלויים, שכן בעוד הלויים נחשבו 'קדש' נחשבו הכהנים 'קדש קדשים'.
משעה שהארון נישא בכתפי הכהנים, נתבטלה מצוות נשיאת הארון על כתפי הלויים ( ועל כן היא מצוות שעה בלבד ) ואזי הגבלת גיל העבודה בטלה אף היא. המשך יבוא.","209","","4671","True","True","False","","194","212.76.97.194","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12171","12169","המשך","20/07/11 13:49","יח תמוז","תשע"א","13:49","עלי","לעיון רחב ראה בשער השלישי לספר המצוות לרמב"ם והשגות הרמב"ן ושאר נושאי הכלים שם, וכן מצוה ל"ד בספר המצוות.
אשתדל להעלות היום לפורטל, מאמר התומך בשיטת הרמב"ם לגבי מצוות נשיאת הארון בכהנים ולא גם בלויים כרמב"ן.","209","","4671","True","True","False","","143","212.76.97.194","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12193","12172","הבהרת השאלה","20/07/11 18:01","יח תמוז","תשע"א","18:01","מוטי פרנקו","עיקר השאלה היא בהכשרת חמש השנים. האם עבודת המשא (או עבודת הלויים בכלל - מהרמב"ם משמע שההכשרה נהגה לדורות ורק סוף העבודה בגיל חמשים מוגבל למדבר. כלי המקדש פ"ג,ז-ח) יותר מורכבת מעבודת הכהנים במשכן? האם היא זוקקת הכשרה רוחנית גדולה יותר? אתמהה!","232","","4671","True","True","False","","135","95.86.113.68","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12196","12193","עוד בענין זה","20/07/11 21:01","יח תמוז","תשע"א","21:01","עלי","הגבלת הגיל נגעה לתפקידי נשיאה כמו גם שירה שמירה ונעילת שערים ובנין ופירוק המשכן בחניות. מוכח אפוא שאין הדבר קשור במאמץ גופני דוקא. לשיטת רש"י [ עפ"י הספרי זטא בהעלותך ] היה מותר ללוי בן קהת שנאסר במשא הכלים מפני שעבר את החמישים לנגן כליווי בעת השיר.
מדוע [במדבר ובכלל] נדרשה תקופת הכשרה של חמש שנים דוקא לא נתבאר. ברם הגע בנפשך מה חוץ מנגינה דורש הכשרה ממושכת, ודאי לא שמירה, נעילת שערים או משא בכתף. ברם נראה שהכשרה זו כללה הכשרה להוראת תורה וכן לשחיטה ובדיקה, שהרי הותר ללויים לסייע לכהנים בזה במשכן ועדיין לא היו די כהנים לעשות את כל העבודה שם לבדם. כמו כן עסקו הלויים בעבודות אחרות כטיפול בנסכים ומנחות, בכספי המשכן השונים, בניקיון הכנת בדים ובגדים ועוד, מה שאכן מצריך הכשרה ממושכת.
אם כן לסיכום, הגבלת הגיל נועדה תחילה לנושאי הכלים ומעמיסי חלקי המשכן על העגלות חוץ מהארון, וכדי שלא להוציאם מהכלל הורחבה לכלל השבט כל עוד היתה נשיאתם תדירה בתקופת המדבר, ומשבאו לארץ ובאו אל המנוחה ואח"כ לנחלה בטלה [אך האם חלה על הנושאים בלבד בעת שישאו כלי מכלי המקדש לא נתבאר].","209","","4671","True","True","False","","174","95.86.119.171","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12206","12193","אה"נ","21/07/11 00:47","יט תמוז","תשע"א","00:47","דוד כוכב","ממהלך הסוגיה משמע שלא נתקבל שום בעל תפקיד לעבודתו לפני שעבר הכשרה מתאימה.
ומדברי הרש"ש על רש"י עולה שגם לדורות נצרכו הלווים לחמש שנות תלמוד, אפילו לרבי יוסי.","125","","4670","True","True","False","","118","212.76.98.42","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12204","12196","ב' הערות","21/07/11 00:41","יט תמוז","תשע"א","00:41","דוד כוכב","א. בדבריך "לנגן כליווי בעת השיר" אם הכוונה היא בכלי שיר (כמשמע בהמשך דבריך "חוץ מנגינה וכו"), אז הדבר פשיטא, הרי להלכה גם ישראל המשיא לכהנים כשר לנגן.

ב. לדברי הרש"ש בביאור דברי רש"י כל מלאכות הלווים היו קשות ונצרכו עבור למידתם ה' שנים.","125","","4670","True","True","False","","87","212.76.98.42","0","12162","חולין|כד ע"א",""),new Message("12216","12196","עיקר השאלה אם נתמקד","21/07/11 09:26","יט תמוז","תשע"א","09:26","שלמה שטרסברג","ואם הבנתי נכון הייתה לא על עצם הגבלת הגיל ותקופת ההכשרה בלווים אלא בהשוואה בינם לבין הכהנים שגם שם ישנו לימוד גדול והכשרה נפשית וכ' וההיגיון היה נוטה לומר שגם שם תדרוש התורה הכשרה מוקדמת כמו בלוים והגבלת גיל לשארהשיטות (חוץ מרבי) דבר שלכאורה קיים רק בלווים ולא בכהנים ועל זה עיקר התמיהה

וכל התשובות היפות והמלומדות שלך ושל אחרים לא עסקו לעניות דעתי בנקודה זו שהיא לב השאלה","205","","4670","True","True","False","","236","212.76.114.90","0","12162","חולין|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);