var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12026;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12026","0","יעשה עולה כמשפט - עולת הדל מה עניינה","18/07/11 02:05","טז תמוז","תשע"א","02:05","המכריע","בתורה מבואר שעל שמיעת הקול (ועוד שני חטאים) עשיר מביא כשבה או שעירה לחטאת, ודל מביא שתי עופות א' לחטאת וא' לעולה. בעולה זו כתוב "ואת השני יעשה עולה כמשפט", וזה נושא הדיון בסוגיא מה הוא כמשפט. רש"י מסביר שסברת ת"ק דקאי על חטאת בהמה דעשיר למרות שלא מיניה סליק, הוא משום דעולה זו באה תחתיה, יחד עם חטאת העוף.
רציתי להביא כאן הערה ששמעתי מיהודי שנפטר לפני כמה ימים, ר' יחיאל ציק (עו"ד שלא פסיק פומיה מגירסא ממש, מחבר הספרים המופלאים יקרא דאורייתא. יהיו הדברים לעילוי נשמתו). האבן עזרא במקום תמה, אם לעשיר מספיקה חטאת מהיכי תיתי הדל צריך להביא גם עולה. והוא אומר שהיות שחטאת בהמה יש בה גם אימורים לגבוה, משא"כ חטאת העוף, על כן באה עולת העוף למזבח להשלים אימורי החטאת דעשיר. (וידוע הסיפור עם הרשב"א וחלומו של האור שמח).
ושאל הרב ציק זצ"ל שיש גמרא בכריתות שגר מביא קרבן לגירותו, ב' עולות עוף. ומבואר שם הטעם דבעצם עליו להביא עולה, רק גמירי דאין פרידה באה אחת (לא בנדבה), אלא שנים, ואין לו שום סיבה להביא חטאת על כן שתיהן עולות. אם כן מה קשה לאבן עזרא, לעולם חיובו היסודי של מטמא מקדש הוא חטאת העוף, אלא אין פרידה באה אחת, ואין שום סיבה להביא שתי חטאות, על כן חייבוהו עולה. ונשאר בצ"ע.","199","","4669","True","True","False","","1040","95.86.109.169","0","0","חולין|כא ע"א",""),new Message("12054","12026","אולי","18/07/11 11:40","טז תמוז","תשע"א","11:40","הקטן","אפשר לומר שקושיית האבן עזרא היא על הכלל הזה דגמירי דאין פרידה באה אחת, דבשלמא חוטאים או טמאים שצריכים להביא אחד לחטאת ואחד לעולה מובן שצריכים להביא שניים, אלא בקרבן עולה ויורד שחיובו הבסיסי הוא חטאת מדוע מביא גם עולה, ותירוצו בעצם מיישב את הסברא העומדת מאחורי המסורת דאין פרידה באה אחת.
במילים אחרות: הגמרא בכריתות האומרת שאין פרידה באה אחת מבוססת על הסברא של האבן עזרא, וקושיית האבן עזרא היא מהי הסברא שמאחורי המסורת המוזכרת בגמרא.
(כל זאת למרות שכידוע האבן עזרא בפירושו מתייחס לפשט הפסוקים, ולא תמיד לדברי התורה שבעל פה).","228","","4669","True","True","False","","87","31.44.128.176","0","12026","חולין|כא ע"א",""),new Message("12055","12054","שתי עולות?","18/07/11 12:38","טז תמוז","תשע"א","12:38","המכריע","שים לב שגר מביא שתי עולות מהאי טעמא (כריתות ח: ט.) ושם אין טעם האבן עזרא ולא זה העומד מאחורי טעמו לכאורה. אלא למרות שגר צריך עולה דומיא דאבותינו במדבר, והיה סגי לו אחת, אין פרידה אחת בחובה.","199","","4669","True","True","False","","160","95.86.122.115","0","12026","חולין|כא ע"א",""),new Message("12073","12055","אכן","19/07/11 00:35","יז תמוז","תשע"א","00:35","הקטן","כוונתי היתה שמכיון שמלבד קיני חובה, שהם כמובן שתי צפורים, יש רק שני מקרים שבהם היה לכאורה שייך להביא רק צפור אחת: גר וקרבן עולה ויורד, שהוא נידון דידן, ייתכן שכוונת הגמרא שם בכריתות לומר שמכיון שמצאנו שכל קיני החובה הם תמיד שנים שנים, ואפילו בקרבן עולה ויורד, שלכאורה היה מספיק בו רק צפור אחת לחטאת - בכל זאת גם שם צריך להביא שניים, משום טעמו של האבן עזרא, אם כן כדי שלא יהיה קרבנו של גר יוצא דופן - גם הוא מביא שתי צפרים, וכמובן שאצלו אלו שתי עולות, כי לא שייך דבר אחר.","228","","4668","True","True","False","","82","31.44.128.176","0","12026","חולין|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);