var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11985;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11985","0","מה ההבדל בין תורים לבני יונה?","17/07/11 17:32","טו תמוז","תשע"א","17:32","sms","שאלה שהתקבלה במערכת ה-sms של הפורום:

האם מדובר באותה חיה בגיל שונה או שמדובר בחיות שונות?","154","","4670","True","True","False","","1250","77.126.4.177","0","0","חולין|כב ע"א",""),new Message("11986","11985","גם וגם","17/07/11 17:49","טו תמוז","תשע"א","17:49","עציוני","מדובר בשני סוגים שונים של עופות.
בנוסף, יש הבדל בדין ביחס לגיל: אם מביאים תורים, יש להביא דווקא מן הבוגרים. בני יונה כשרים דווקא מן הצעירים (בני יונה, לא יונים), אבל אלה פרטי דינים שלא קשורים לתשובה לשאלתך.","159","","4670","True","True","False","","302","89.139.14.133","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("11995","11985","מומלץ לראות את דברי המלבי"ם","17/07/11 20:34","טו תמוז","תשע"א","20:34","לינקוש","כאן באות עד","58","","4670","True","True","False","","200","77.126.4.177","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12009","11985","מאמר בנושא זה","17/07/11 22:39","טו תמוז","תשע"א","22:39","מנהל האתר","של משה רענן - כאן","1","","4670","True","True","False","","228","77.126.4.177","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12167","11985","האם ניתן להביא תור ובן יונה יחדיו כזוג?","20/07/11 13:13","יח תמוז","תשע"א","13:13","מתפעל","","148","","4667","False","True","False","","173","94.188.248.70","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12031","12009","עוד על ההבדל בין בני יונה ותורים","18/07/11 07:47","טז תמוז","תשע"א","07:47","עלי","הסיבה שביונים מקריבים את הגוזלים ובתורים את הבוגרים, היא כמובא במדרש
א. להקל על מביא הקרבן : תורים מצריכים לכידה בשטח שהרי אינם מבוייתים. קל לצוד בוגרים במלכודות וקשה למצוא קינים עם גוזלים שהתורים מסתירים במקומות שאינם קלי הגעה. יונים שהינן מבוייתות אין קושי בלכידתן אך קל יותר לתפוס את הגוזלים בקינים ( במיוחד כשמדובר בקולומבריום למשל ).
ב. מצד שמירת קיום המין : היות שקשה יותר ללכוד תורים, הביאו בעיקר בני יונה המצויים וכך לא השמידו את התורים. יונים שריבו כמו תרנגולים לא היה חשש להשמדתם כי הגוזלים שהושארו עד הגיעם לבגרות שמרו על קיום המין ע"י ריבוי נוסף.
( ג. יונים גדולות יותר מתורים. משקל תור בוגר דומה יחסית למשקל בן יונה.לכך משמעות לגבי דינים מסויימים :
אם כבר התעניין המעיר בעניין זה, ראוי לו לעיין במאמרים בעניין השלכת המוראה למקום הדשן, בעיקר כשרבו עולות העוף ( בקרן הדרומית מזרחית בסובב ), ואזי הקריבו אותן בראש המזבח והמוראות "הושלכו" מהקרן הדרומית מערבית. סוגיות אלו נלמדו במסכת זבחים הזכורה לטוב. ואכמ"ל )","209","","4669","True","True","False","","192","212.117.142.227","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12064","12031","המקור במדרש ( למר משה רענן )","18/07/11 21:24","טז תמוז","תשע"א","21:24","עלי","התכוונתי בדבריי שבתנחומא י בסופו מובא העקרון של אי הטרחת לוכדי בעה"ח לקרבנות. אמנם שם נזכר העיקרון לגבי בהמות אך יש לומר שהוא הדין לגבי עופות.
לכידת עופות במלכודת היא ציד פסיבי לעומת לכידה פעילה באמצעות חץ וכדו'.
שמירת קיום המין היא תוצאה פשוטה כנ"ל.
( יש כמובן הסברים נוספים אחרים למשל הסברו של רבינו בחיי בתחילת ספר ויקרא ( א, יד ).","209","","4669","True","True","False","","1362","212.76.96.5","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12075","12031","אם קבלה היא נקבל ואם לדין יש תשובה","19/07/11 00:47","יז תמוז","תשע"א","00:47","שלמה שטרסברג","שהרי אם זו הסברה כדי להקל על המביא היה מקום לאפשר לו להביא גם תורים צעירים או בני יונה מבוגרים

וגם לסברה של קיום המין הרי ביונים שריבו אין חשש להשמדתם גם אם נאפשר להביא גם בוגרים ותורים שמימילא קשה לצוד לא יושמדו גם אם נתיר להביא מהצעירים

ההסבר השלישי איני רואה שמבאר שאלה זו","205","","4668","True","True","False","","447","31.44.140.94","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12077","12031","הסברים רעיונים מהראשונים","19/07/11 01:36","יז תמוז","תשע"א","01:36","שלמה שטרסברג","מצוטט מתוך דברים של הרב אביהוד שוורץ:

דרך שונה לחלוטין בלימוד הסוגיה היא הדרך המחשבתית-רעיונית. בדרך זו צעד הרמב"ן בפירושו לתורה (ויקרא, א' י"ד):
"אבל רצה בתורים הגדולים, בעבור פרישותן והדבקם בידוע מהם, שכיון שאבד בן זוגו לא ידבק באחר לעולם, וכן ישראל דבוקים בה' א-להיהם ולא ידבקו באל אחר לעולם. אבל היונים קנאים מאד, ובקנאתם יתפרדו ויחליפו, על כן לא בחר בהם אלא הקטנים קודם שיזדווגו. כי היונה בקטנותה אז תוספת אהבה בקן גידוליה יותר משאר העופות, והזכירו רבותינו כי כל העופות אם יגע אדם בקן שלהם לקחת משם אפרוחים או ביצים יעזבוהו ולא יקננו בו לעולם, והיונה לא תעזבנו בשום ענין. וכן ישראל לא יחליפו בוראם ותורתו לעולם, אלא או יהודי או צלוב!
והרב (=הרמב"ם) אמר במורה הנבוכים (ג' מ"ו) כי הטעם בהקרבת גדולי התורים ואפרוחי היונים כי הוא הטוב שבהם, מפני שהגדול ביונים אין ערבות בו. ואין זה אמת ...".
הרמב"ם והרמב"ן עוסקים אף הם בענייני זאולוגיה, ואולם מעניקים לממצא המדעי בדבר ייחודם של העופות גם משמעות כלשהי. לדעת הרמב"ם, קיים הבדל מציאותי בין בשר התור ובשר היונה, וכפי שמצאנו בהקשרים אחרים, גם כאן מצוה התורה להקריב את הטוב ביותר.
הרמב"ן עומד אף הוא על הבדלים מציאותיים בין התור והיונה, אך לא בנוגע לבשרם, אלא בנוגע לדרכם החברתית כלפי בני מינם. דומה, שהרמב"ן היה משוכנע בכך, שאם דווקא עופות אלה נבחרו להקרבה במקדש, יש לייחס לבחירה זו משמעות עמוקה, הנוגעת לקשר שבין ישראל ואביהם שבשמיים. לדעת הרמב"ן בחירת התור והיונה משקפת יסוד מרכזי אחד: הקשר בין ישראל ובין הקב"ה הינו תמידי, ולא ניתן לשינוי או לניתוק בשום מצב ובשום תנאי.
הרב אביהוד שורץ","205","","4668","True","True","False","","358","31.44.140.94","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12082","12064","תודה רבה על התגובה הזריזה","19/07/11 07:45","יז תמוז","תשע"א","07:45","mraanan","","229","","4668","False","True","False","","156","95.86.68.189","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12084","12075","תגובה","19/07/11 10:35","יז תמוז","תשע"א","10:35","עלי","א. לעניין מניעת הטורח ממביא הקרבן.
כפי שציינתי, הסתמכתי על המדרש בתנחומא אמור י', הקובע שלא הטריח הקב"ה את האדם מישראל להביא כקרבן חיות בר כשרות שצריך לצודן מחוץ למקום הישוב.
עקרונית, ניתן היה לכאורה לאפשר לחובבי ציד שלא אכפת להם מהטורח שבציד, אשר אולי אף גורם להם הנאה משום מה, להביא חיות בר כקרבן, אך כנראה שרצה הקב"ה למנוע כל טרוניא מצד האדם הרגיל על טורח שיש לו. ברם כל זה הוא הסבר המבוסס על המדרש ואפשר בהחלט שקיימים הסברים נוספים.
בהרחבת העיקרון טענתי שהוא הדין לגבי העופות. תורים שהם עופות המצריכים ציד, הקל הקב"ה להביאם מהבוגרים שניצודים במלכודות, שהוא ציד פסיבי וטרחתו פחותה מלחפש קינים עם גוזלי תורים על עצים וכדו'.
לגבי יונים יש פחות טורח בהבאת גוזלי יונים שכן עדיין אינם פורחים, בניגוד ליונים בוגרות שצריך ללוכדן במלכודת. נכון שהיה אפשר לחייב להביא רק יונים אך היות שלא כל אחד מגדל יונים, היה הדבר מחייב קניית יונים ואנשים עניים שאין ידם משגת היו מתקשים בכך ( והרי הקרבת תורים מיועדת בעיקר לעניים ). לכן מאפשרת התורה גם ציד תורים שהם עוף מצוי מאד בארץ.
ב. לגבי עיקרון שמירת קיום המין, אני מסכים שהטיעון יותר חלש, ברם ממצוות שילוח הקן למדנו שאין לוקחים את האם על הבנים, גם לא לקרבן, ואילו הותר להביא את כולם בשווה היה קיום המין לוקה יותר, לכן התירה התורה להביא רק חלק ובמקרה זה רק את הבוגרים - מטעם הטורח ( ואף שגם זה אינו טעם המצוה בשילוח הקן ).
ג. לא טעמתי מעודי בשר יונים או תורים...","209","","4668","True","True","False","","226","212.117.142.227","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12134","12082","ברוך הבא לפורום!","20/07/11 02:53","יח תמוז","תשע"א","02:53","דוד כוכב","וברכות, ללהיט החם של הפורטל! (רק תנסו להקליד בגוגל פורטל הדף... וראו מה יוצע שם).","125","","4667","True","True","False","","104","31.44.140.117","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12179","12167","מבואר בספרא שלא","20/07/11 15:03","יח תמוז","תשע"א","15:03","המכריע","ראשית יש להדגיש שאין הנידון בנדבה, שהרי אז יכול להביא פרידה אחת, וכשמביא שנים הוי כשתי נדבות ופשוט שיוכל להביא כל אחד ממין אחר. ולגבי חובה, ראה במלבי"ם ויקרא פרק ה' סי' שכט שמביא שיש ו' מקומות בתורה חיוב של קנים. ובכל אחד מהם יש בספרא תוספת שבונה על גבי הדרשות הקודמות, ובאחד המקומות דורש התו"כ שממין החטאת יביא עולה, ובהמשך הדברים מסביר את ההסבר הדקדוקי להכרח זה.","199","","4667","True","True","False","","204","95.86.90.177","0","11985","חולין|כב ע"א",""),new Message("12197","12179","וגם במשנה הן ערוכות","20/07/11 21:08","יח תמוז","תשע"א","21:08","המכריע","במס' קינים סופ"ב, ןמשם בארה לרמב"ם פ"י מפסוהמו"ק.","199","","4667","True","True","False","","149","213.151.51.80","0","11985","חולין|כב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);