var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11665;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11665","0","ש''מ חמירא סכנתא מאיסורא ש''מ","06/07/11 10:23","ד תמוז","תשע"א","10:23","קותי","מה לומדים מזה?
האם העונש על סכנתא חמור מהעונש של איסורא?
איזה איסורא? ומה העונש?
האם שיעור ביטול סכנתא יותר נמוך משיעור איסורא?
איזה איסורא? בשר בחלב? תרומה? ערלה? כלאי הכרם? ע"ז? חמץ בפסח?
מה הדין אם עשה מצווה בסכנתא? קרא קריאת שמע בזמן נהיגה במכונית שלא יעבור הזמן
האם מותר ללמד בנו תורה תחת סכנת הגלייה לסיביר? האם מותר למול בנו בתנאים כאלו?
האם עדיף לא לשאול שאלות כאלו?
האם סכנתא צריך להיות בפנינו כמו האיסור? או אסור גם יחול לאחר זמן?
שכיחות שאלות כאלו מאוד גבוה הרבה יותר משאלות בשר וחלב
ואין לנו שו"ע לפשוט אותן
מדוע ועד כמה מותר להיסתכן בהבאת פרנסתו הרי קיים היתר בנפשו יביא לחמו","217","","4681","True","True","False","","1143","82.166.142.229","0","0","חולין|י ע"א",""),new Message("11709","11665","בקצרה","07/07/11 00:23","ה תמוז","תשע"א","00:23","דוד כוכב","מה לומדים מזה?
שיש חומרות בסכנתא שאין באיסורים.
למשל אם התערבה חתיכת איסור בחתיכות אחרות מותר למשל לחלק את כולן למספר אנשים. אבל אם החתיכה מורעלת, לא.
האם העונש על סכנתא חמור מהעונש של איסורא?
תלוי בעוד גורמים.
איזה איסורא? ומה העונש?
האם שיעור ביטול סכנתא יותר נמוך משיעור איסורא?

כנ"ל.
איזה איסורא? בשר בחלב? תרומה? ערלה? כלאי הכרם? ע"ז? חמץ בפסח?
כולם.
מה הדין אם עשה מצווה בסכנתא? קרא קריאת שמע בזמן נהיגה במכונית שלא יעבור הזמן
"כדאי היית לחוב עצמך" (משנה ברכות פרק א).
האם מותר ללמד בנו תורה תחת סכנת הגלייה לסיביר? האם מותר למול בנו בתנאים כאלו?
מסכת ברכות דף סא ע"ב:
"ומה במקום חיותנו אנו מתיראין, במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה!".
האם עדיף לא לשאול שאלות כאלו?
טוב לשאול.
האם סכנתא צריך להיות בפנינו כמו האיסור? או אסור גם יחול לאחר זמן?
לא משנה.
שכיחות שאלות כאלו מאוד גבוה הרבה יותר משאלות בשר וחלב
ואין לנו שו"ע לפשוט אותן

בדרך כלל יש על כך בשו"ע ובפוסקים.
מדוע ועד כמה מותר להיסתכן בהבאת פרנסתו הרי קיים היתר בנפשו יביא לחמו
כדרך הסוחרים. (דברים כד, טו) וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ. בפ"ת אה"ע סי' עה.","125","","4680","True","True","False","","127","213.151.51.237","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11713","11665","עשה מצוה בסכנה","07/07/11 09:37","ה תמוז","תשע"א","09:37","מתפעל","הערה יפה,
לכאורה צריך לדון כאן מצד מצוה הבאה בעבירה. נראה די פשוט שאסור להסתכן בכדי לעשות מצוה אם אכן יש חשש סביר של פיקו"נ. הרי פיקו"נ דוחה כל התורה כולה.

ויתכן שלימוד תורה שונה מכל שאר המצוות כי הם חיינו ואורך ימינו.
הרי החומרא שבסכנתא יותר מאיסורא כי היהודי צריך להשתדל מאד לחיות בכדי ליים תורה ומצוות. חלל עליו שבת אחת כדי שיקיים שבתות הרבה.
הוחי בהם הוא למען מטרה של קיום תורה.

קשה לי להאמין שלא דנים בשאלה זו בספרות השו"ת. בפרט בשו"תים שיצאו בזמן השואה.","148","","4680","True","True","False","","176","94.188.248.70","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11722","11665","אמרתי קריאת שמע ברמזור אדום","07/07/11 13:15","ה תמוז","תשע"א","13:15","הודו_כי_טוב","כי פחדתי שאשכח לומר ואת הפרשיות בנהיגה עצמה
האם מצוות עשה ונשמרתם לנפשכם לא תבטל
מצוות עשה שהזמן גרמה ? מי שנוהג בעיניים עצומות ואומר שמע זאת מצווה שבאה בעברה האין זאת ?","207","","4680","True","True","False","","232","46.117.14.249","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11723","11709","אכן קיצרת בכל זאת התייחסות קצרה","07/07/11 13:26","ה תמוז","תשע"א","13:26","קותי","אם סכנתא חמור מאיסורא אז "שמירת הנפש" קודם לשמירת שבת כהלכתה (למרות ששבת היא ציפור הנפש של עם ישראל) ומאוד חסר ספר כזה
סתם דוגמא האם מותר לנהוג במכונית עטור בטלית ותפילין שניהם אסורים בהסחת הדעת
(זה מה אני רואה לפעמים ברחובות בני ברק)

ללמד בנו תורה תחת סכנת הגליה לסיביר ראה אגרות משה חלק ח בתולדות המחבר עמ' 18 באמצע
מה במקום חיותנו ... היה בארץ ישראל ואם לא ילמדו אכן תשכח חלילה תורה מישראל
כיום לומדים תורה בכל עולם ואם מישהו באירן אסור לו ללמוד זה לא נורא יחכה עד שיגאל וישלים תלמודו

תודה על הפתחי תשובה","217","","4680","True","True","False","","173","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11751","11709","בפשטות עונש הסכנתא היא הסכנתא עצמה ","08/07/11 01:13","ו תמוז","תשע"א","01:13","דוד שפירא","ככה נראה לענ"ד
ועוד משהו שלענ"ד נראה שאין שיעור לסכנתא, אלא אם אתה מסתכן אז אסור לעשות את זה.","180","","4679","True","True","False","","217","95.86.123.79","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11717","11713","חסרות הרבה הגדרות לנושא הזה","07/07/11 11:53","ה תמוז","תשע"א","11:53","קותי","מה היא סכנתה? מצוות עשה? מצוות לא תעשה? גם וגם לפי ההקשר?
האם סכנתא = פיקוח נפש חצית כביש לא במעבר חציה = פיקוח נפש או סכנתא סתם
נדמה לי שמצווה הבאה בעברה היא מצווה לא משובחת אבל מצווה
האם גם יחסית לסכנתא זאת מצווה ? אולי זאת עבירה כמו מי שמביא למקדש עיוור או פיסח

חלק גדול מהסכנות הן סטטיסטיות שנבנו על פי מחקרים כיצד מכירה ההלכה בתוצאות כאלו חלקן לא נכון או משמעותן חולפת ומשתנה

לימוד תורה זה לא כל כך פשוט אנחנו לומדים מימי בתנאים שאם לא ילמדו תיבטל חלילה תורה מישראל אבל בימינו זה שונה אם באירן אסור ללמוד תורה אז מה יש תורה בכל העולם יחכה עד שירחיב!! נשמע אולי תמוה ראה אגרות משה חלק ח עמוד 18 באמצע בתולדות המחבר!

וחי בהם אינו תלוי אם יקיים שבתות הרבה גם מי שימות ביום א מצווה לחלל שבת להצלתו המועטת

אפשר למלא 10 פורומים בנושאים אלו ולא להקיף הכל","217","","4680","True","True","False","","188","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11734","11713","[ללא נושא]","07/07/11 17:53","ה תמוז","תשע"א","17:53","שלמה שטרסברג",""כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו. אמר לו: חנינא אחי, אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה, שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת. ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה, ומקהיל קהילות ברבים, וספר תורה מונח לך בחיקך.
אמר לו: מן השמים ירחמו.
אמר לו: אני אומר לך דברים של טעם, ואתה אומר לי מן השמים ירחמו. תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש...
אמרו, לא היו ימים מועטים עד שנפטר רבי יוסי בן קיסמא... מצאוהו לרבי חנינא בן תרדיון שהיה יושב ועוסק בתורה, ומקהיל קהילות ברבים, וספר תורה מונח לו בחיקו. הביאוהו וכרכוהו בספר תורה והקיפוהו בחבלי זמורות והציתו בהן את האור, והביאו ספוגין של צמר ושראום במים והניחום על לבו, כדי שלא תצא נשמתו מהרה.
אמרה לו בתו: אבא, אראך בכך?
אמר לה: אילמלי אני נשרפתי לבדי היה הדבר קשה לי, עכשיו שאני נשרף וספר תורה עמי, מי שמבקש עלבונה של ספר תורה הוא יבקש עלבוני.
אמרו לו תלמידיו: רבי, מה אתה רואה?
אמר להן: גוילין נשרפין ואותיות פורחות..." (ע"ז יח:א).","205","","4680","True","True","False","","321","212.143.128.12","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11721","11717","מה לגבי ספרות השו"ת?","07/07/11 12:41","ה תמוז","תשע"א","12:41","מתפעל","חיפשת אם דנים בזה?

יש הרי סיפורים רבים מהשואה, יהודים הסתכנו להניח תפילין, להדליק נר חנוכה ועוד ועוד.


אני חושב שזה פשוט שסכנתא היא מצוה מדאוריתא, (אולי לא מנויה בתרי"ג), הרי כתיב: וחי בהם.



לגבי הגדר של מצוה הבאה בעבירה, אם היא מצוה גרועה, כמדומני שהמנחת חינוך נוקט כך. מה כתוב באיגרות משה?
יש מפקפקים על חלק ח'","148","","4680","True","True","False","","156","94.188.248.70","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11724","11721","ספרות השו"ת בשואה כואבת ביותר","07/07/11 13:37","ה תמוז","תשע"א","13:37","קותי","קשה לי לקרוא בה
ככלל אני חושב שמדובר בפלנטה אחרת ולכן קשה ללמוד מכאן לשם ומשם לכאן
באגרות משה מספרים בניו את תולדות חייו ומספרים שלא לימד את בנו תורה או א"ב עד גיל 7 עד שיצאו מרוסיה כי היתה בזה סכנת נפשות גדולה הוא מביא שמות של גדולי שלימדו נתפסו נשלחו לסיביר ונספו שם
לא היה שם לא בצלם ולא בדמות רק מוות בעיניים","217","","4680","True","True","False","","245","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11725","11722","בשופטנין עסקינן?!","07/07/11 13:41","ה תמוז","תשע"א","13:41","Almuaddib","","107","","4680","False","True","False","","138","212.25.82.194","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11726","11722","צריך לשאול פוסק מובהק עם ידע","07/07/11 13:42","ה תמוז","תשע"א","13:42","קותי","הנדסי ומשפטי בתחום התחבורה
אם היו עוד נוסעים אולי סיכנת גם אותם ואם שאלת אותם מי אמר שמחילתם מועילה
בקיצור צריך ספר כמו שמירת שבת כהלכתה "שמירת הנפש כהלכתה"
שים לב שברמב"ם דיני רוצח ושמירת הנפש הוא כנראה הבין שזה או זה או זה","217","","4680","True","True","False","","172","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11750","11723","בענין נהיגה בתפילין","08/07/11 01:00","ו תמוז","תשע"א","01:00","דוד כוכב","אין בעיה בנהיגה בתפילין. את כל המלאכות היו עושים בתפילין.
אין הלכה כדעת השאגת אריה שנחוצה כוונה אקטיבית במשך כל זמן ההנחה. די שאינו שוכח שהוא מניחם. כפי שאין חושבים במודעוּת היום שבת, היום שבת, אבל נזכרים שלא לגעת במוקצה.
וכי איך ניתן לחשוב על התפילין בשעה שמתפלל רפאנו, או כשמתעמק בסוגיה?","125","","4679","True","True","False","","118","212.76.114.81","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11727","11725","אולי אתה צודק","07/07/11 13:44","ה תמוז","תשע"א","13:44","קותי","אם היתה נכנסת בכך משאית מאחור כי התחלף לירוק כי הארכת באחד
זאת עלולה להיות פגישה בלתי נעימה","217","","4680","True","True","False","","183","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11761","11734","זה לא כל כך פשוט זה לימוד תורה לרבים","08/07/11 03:49","ו תמוז","תשע"א","03:49","קותי","וגם שעת השמד שיש דינים מיוחדים
באגרות משה חלק ח עמ' 18 מובא שרבי משה פיינשטיין לא לימד את בנו תורה עד גיל 7 כי זה נאסר ע"י הסובייטים והעונש היה הגליה לסיביר שמשמעו קרוב למיתה הרוב לא חזרו משם","217","","4679","True","True","False","","163","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11757","11750","מסכים עם ההבחנה אבל זה מפריע","08/07/11 03:36","ו תמוז","תשע"א","03:36","קותי","שמעתי בזמנו שהנחת תפילין ביד שמאל נובעת שרוב האנשים ימניים והנחת תפילין על יד ימין כמו כל המצוות שעושים בימין היתה גורמת להפרעה בביצוע המלאכה ולכן נקבעה
יד שמאל להנחת תפילין
מבלי להגרר לווכחנות צריך להחזיק את ההגה בשתי ידיים","217","","4679","True","True","False","","170","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11758","11751","זה נכון רק כאשר הסכנתא מתממשת","08/07/11 03:42","ו תמוז","תשע"א","03:42","קותי","אבל אם אינה מתממשת אין עברה?
עבר באור אדום ולא קרה דבר לא היתה עבירה?
אכל ספק איסור הוא עבריין
בתודעה שלנו ספק הוא יותר קל. בתורה זה לא כך!
ספק ממזר חמור מממזר ואינו נושא לא בת ישראל ולא גיורת","217","","4679","True","True","False","","151","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11759","11757","כמו בהגבהת ספר תורה","08/07/11 03:43","ו תמוז","תשע"א","03:43","דוד כוכב","מסירים את הרצועות מכף היד.
כך ראוי לעשות גם בזמן נהיגה.","125","","4679","True","True","False","","95","212.76.114.81","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11760","11758","הערה צדדית","08/07/11 03:45","ו תמוז","תשע"א","03:45","דוד כוכב","ספק ממזר מותר מהתורה.
ורק מדרבנן הוא חמור יותר מממזר ודאי.","125","","4679","True","True","False","","119","212.76.114.81","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11773","11761","בנו זה רק דין חינוך","08/07/11 17:00","ו תמוז","תשע"א","17:00","שלמה שטרסברג","האם גם הוא הפסיק ללמוד תורה בגלל גזרת הסוביטים?

אני מניח שהמשיך ללמוד תורה על אף הסכנה וכן רבים וטובים מחכמי ישראל
וידוע הסיפור על פפוס בן יהודה ור"ע המובא בגמרא ברכות ס"א:

"תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה (דברים ל, כ) כי הוא חייך ואורך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה עאכ"ו אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לר"ע וחבשוהו בבית האסורים ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו אמר לו פפוס מי הביאך לכאן אמר ליה אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים "","205","","4679","True","True","False","","221","95.86.125.229","0","11665","חולין|י ע"א",""),new Message("11777","11773","ברוסיה הסובייטית היה חופש דת","08/07/11 17:29","ו תמוז","תשע"א","17:29","קותי","לכן כל אחד יכול היה ללמוד אסור היה ללמד ולהפיץ את הדת
ראה רמב"ם הלכות ת"ת
רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א

הלכה ח
כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כחו אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה.

לא מצויין שחייב למסור נפשו על לימוד תורה כמו על ג עבירות

הדוגמאות הן על תקופת שמד

התורה ניתנה על מנת שנחייה לפיה ולא שנמות פרט למה שמחוייב על פי ההלכה במסירת הנפש","217","","4679","True","True","False","","169","82.166.141.61","0","11665","חולין|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);