var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11482;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11482","0","למה להשתמש בנס?","02/07/11 21:49","ל סיון","תשע"א","21:49","שאינו יודע לשאול","מאי בהמתן של צדיקים
דרבי פנחס בן יאיר הוה קאזיל לפדיון שבויין
פגע ביה בגינאי נהרא
אמר ליה גינאי חלוק לי מימך ואעבור בך
אמר ליה אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני אתה ספק עושה ספק אי אתה עושה אני ודאי עושה
אמר ליה אם אי אתה חולק גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם
חלק ליה
הוה ההוא גברא דהוה דארי חיטי לפיסחא
אמר ליה חלוק ליה נמי להאי דבמצוה עסיק
חלק ליה
הוה ההוא טייעא דלווה בהדייהו
אמר ליה חלוק ליה נמי להאי דלא לימא כך עושים לבני לויה
חלק ליה


מדוע רבי פנחס בן יאיר השתמש במעשה ניסים כל כך גדול ("כמשה ושתין רבוון")?
האם לא עדיף למצוא דרך אחרת, ללא שימוש בנס?


ואף בפרשת השבוע (חקת) למדנו עיקרון זה:
האור החיים מבאר שהסיבה שמשה רבינו היכה על הסלע ולא דיבר אל הסלע, היה מתוך רצון לא להשתמש בנס גלוי ובולט ללא צורך (ולכן היכה על הסלע כדי שייראה שהמים יוצאים באופן טבעי).","48","","4689","True","True","False","","1137","84.228.162.189","0","0","חולין|ז ע"א",""),new Message("11485","11482","אולי אם הוא היה מחפש דרך אחרת בינתיים","02/07/11 23:09","ל סיון","תשע"א","23:09","דוד שפירא","היו הורגים את השבוי.
אומר הרמב"ם: "פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים ועומד בסכנת נפשות והמעלים עיניו מפדיונו הרי זה עובר על לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך ועל לא תעמוד על דם רעך ועל לא ירדנו בפרך לעיניך ובטל מצות פתח תפתח את ידך לו ומצות וחי אחיך עמך ואהבת לרעך כמוך והצל לקוחים למות והרבה דברים כאלו ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים:"","180","","4689","True","True","False","","247","95.86.64.168","0","11482","חולין|ז ע"א",""),new Message("11697","11482","שמעתי אתמול את הרב מצגר","06/07/11 21:26","ד תמוז","תשע"א","21:26","הראל","שהזכיר את דברי לב אריה על אתר בד"ה גדולים צדיקים - המקשר אף הוא בין דברי האגדה בדף זה לפרשת השבוע שלנו.

מומלץ לעיין בדבריו - "ובזה מצאתי טוב טעם והתנצלות לאדון הנביאים זה האיש משה רבינו ע"ה בענין מי מריבה שהסתבכו בו המפרשים לדעת מה היה לו לעבור את פי ה' שצוהו לדבר אל הסלע והוא הכהו במטהו פעמים..." - ובהמשך דבריו מבחין אף הוא בחילוק שהצביע עליו האור החיים שהבאת (אך לקח זאת לכיוון אחר).

ובכך רצה הרב מצגר ליישב את הקושי בפיוט לתפילת הגשם: "זכור משוי בתיבת גמא מן המים... על הסלע הך ויצאו מים - בצדקו חון חשרת מים" - דלכאורה קשה מה הצדקות בכך שהכה על הסלע (בניגוד לציווי הקב"ה), וע"פ דברי הלב אריה מיושב שפיר.","46","","4685","True","True","False","","480","77.126.197.4","0","11482","חולין|ז ע"א",""),new Message("11486","11485","ומה עם המשך הסיפור?","02/07/11 23:13","ל סיון","תשע"א","23:13","שאינו יודע לשאול","לגבי ההליכה לפדיון שבויים - אתה צודק.

אבל, מדוע לעשות נס גם ל"ההוא גברא" ול"ההוא טייעא"?","48","","4689","True","True","False","","216","84.228.162.189","0","11482","חולין|ז ע"א",""),new Message("11498","11486","כך הקשה הרשב"א בפירושי ההגדות","03/07/11 02:45","א תמוז","תשע"א","02:45","דוד כוכב","ותירץ שאכן מסקנת הגמרא שלצורכם רק המשיך עליהם את הפלא אחר התחלתו שהיתה לצורך.","125","","4688","True","True","False","","125","95.86.109.169","0","11482","חולין|ז ע"א",""),new Message("11730","11697","על הסלע הך","07/07/11 14:31","ה תמוז","תשע"א","14:31","המכריע","רבים אומרים שהכוונה לסיפור אחר של פרשת בשלח שם נצטוה להכות על הצור. יש אפילו שאומרים על הצור הך.
וזה כפי הפשטות דלא כבכור שור (שהוזר) שמאחד את שני הסיפורים.","199","","4684","True","True","False","","180","87.68.247.163","0","11482","חולין|ז ע"א",""),new Message("11740","11730","ציטוט רבי יוסף בכור שור על במדבר פרק כ,","07/07/11 21:07","ה תמוז","תשע"א","21:07","דוד כוכב","קח את המטה. להכות בסלע, לפי הנראה לי זהו מעשה שבויהי בשלח דכתיב ביה "והכית בצור ויצאו", אלא שלשם מספר איך פירנס הקב"ה את ישראל במן ושליו ומים במדבר, ואחר כך כתב כל אחד במקומו. ותדע שאחד הוא זה המעשה ואותו, דהתם כתיב "ויקרא שם המקום מסה ומריבה", ובזאת הברכה הוא אומר על זה המעשה שהקפיד הקב"ה על משה ואהרן "אשר נסיתו במסה תריבהו על מי מריבה", אלמא דמעשה אחד הוא. ואף בכאן כתב "הם מי מריבת קדש מדבר צין", והתם נמי כתב "ויסעו... ממדבר סין". ומה שלא פי' כאן פי' שם שאמר לו הקב"ה להכות בצור. וכן דרך פרשיות הרבה שסותם דבריו במקום אחד ומפרש במקום אחר כגון פרשת מרגלים דכתיב במשנה תורה שאמרו ישראל "נשלחה אנשים", ובשלח לך לא פירש וכן הרבה. ודברתם אל הסלע אל פני הסלע תדברו אל [בני] ישראל לעיניהם דבר שיהא נראה ונגלה לעיניהם, שתאמרו שאני נותן להם מים כמו שאמור במן "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים". וכמו שאמור בשליו "התקדשו למחר ואכלתם בשר", כמו כן תאמרו שאני נותן להם מים שבזאת יתקדש שמי וידעו כי מאתי יבאו להם מים. כשבאו לפני הסלע אמר להם משה.","125","","4684","True","True","False","","152","212.76.114.81","0","11482","חולין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);