var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11302;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11302","0","מה כוונת רש"י "ולא מפי השמועה"?","23/06/11 23:42","כא סיון","תשע"א","23:42","שיננא","גמרא:
ובר פדא אמר כנגד הפרים והאילים והכבשים והשעירים והמותרות והמעה

רש"י:
והשעירים. שעירי חטאת של ציבור של רגלים מכפרים על טומאת מקדש וקדשיו בשאין בה ידיעה כדאמרינן בשבועות (דף ב.) ולא מפי השמועה.","146","","4694","True","True","False","","1031","84.111.89.245","0","0","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11304","11302","כוונתו שהוא מפרש כן מסברתו","24/06/11 00:58","כב סיון","תשע"א","00:58","דוד כוכב","ולא קיבל פירוש זה מרבותיו.

ראה,
מסכת סוכה דף כח ע"א
"מעשה ברבי אליעזר ששבת בגליל העליון, ושאלוהו שלשים הלכות בהלכות סוכה, שתים עשרה אמר להם שמעתי, שמונה עשר אמר להם, לא שמעתי...
- אמרו לו: כל דבריך אינן אלא מפי השמועה? - אמר להם: הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי".

מסכת סנהדרין דף פח ע"א
הוא אומר מפי השמועה והן אומרין מפי השמועה - אינו נהרג, הוא אומר כך הוא בעיני והן אומרין כך הוא בעינינו - אינו נהרג.

מסכת בכורות דף נח ע"א
א"ר יוחנן: מפי השמועה אמרוה, מפי חגי זכריה ומלאכי.

תשובות הגאונים - גאונים קדמונים סימן פח
ואף דברים אילו מסברא דילן אינון ולא מפי השמועה.

ראב"ן עבודה זרה סימן שח
ולא יסמוך אדם על פירושי זה לעשות מעשה כי סברתי הוא ולא מפי השמועה ואם אני מדמה לא אעשה מעשה.

שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן נו
כי אין בידי לא ראיה ברורה ולא הלכה סדורה ולא מפי השמועה אמורה.","125","","4693","True","True","False","","200","95.86.116.94","0","11302","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11305","11304","הבאת את הדוגמא שלא נפסק הלכה כמותה ","24/06/11 01:20","כב סיון","תשע"א","01:20","דוד שפירא","במסכת סנהדרין בהמשך הגמרא כתוב: "ור' אלעזר אומר אפילו הוא אומר מפי השמועה והן אומרין כך הוא בעינינו נהרג כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל" וכך פסק הרמב"ב בהלכות ממרים פרק ד' הלכה א' כתב: "אפילו הוא היה אומר מפי הקבלה ואמר כך קבלתי מרבותי והן אומרים כך נראה בעינינו שהדין נותן. הואיל ונשא ונתן עליהן בדבר ועשה או שהורה לעשות הרי זה חייב." למה לא המשכת קצת בגמרא והבאת את הדוגמה שכמוה נפסק?","180","","4693","True","True","False","","225","212.76.101.240","0","11302","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11307","11305","אנו בשיעור לשון","24/06/11 02:17","כב סיון","תשע"א","02:17","איתן","לא הבנתי מה הקשר לפסק בהלכות ממרים,
הדיון כאן הוא מהו פירושו המילולי של הביטוי "ולא מפי השמועה", והרב כוכב הראה לנו שרש"י השתמש במטבע הלשון של ר' אליעזר ובאותה משמעות.
מכאן נלמד שכנראה בסתמא פירושו של רש"י מיוסד על מה ששמע מרבותיו, אך לעיתים הוא חורג מכלל זה.

גם בסוגיא שהבאת יש לביטוי "מפי השמועה" אותה משמעות. וכפי שכתבת ההלכה היא שלמרות שהזקן מתווכח עם בית הדין מכח מסורת שיש לו ואין להם - בכל זאת אסור לו לעבור על הוראתם, ואם עבר - ייהרג. בניגוד לדיעות בגמ' הסוברות שבמקרה כזה לא ייהרג. אבל כאמור אנו לא עוסקים כאן בפסק ההלכה אלא במשמעות המילולית.","123","","4693","True","True","False","","202","95.86.102.24","0","11302","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11312","11307","אני חושב שגם כשמביאים דוגמאות בלשון ","24/06/11 10:47","כב סיון","תשע"א","10:47","דוד שפירא","צריך להביא את הדוגמא שנפסקה להלכה ולא את זו שלא נפסקה, כדי לא להטעות אנשים.
(למרות שזה לא הלכות שנוגעות לפועל עכשיו)","180","","4693","True","True","False","","216","212.76.101.240","0","11302","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11313","11312","אז טוב שתיקנת","24/06/11 11:36","כב סיון","תשע"א","11:36","דוד כוכב","אכן לא עיינתי איזו בבא נותרה להלכה, אלא העתקתי את הראשונה לצורך הבהרת הביטוי.","125","","4693","True","True","False","","143","95.86.116.94","0","11302","מנחות|קח ע"א",""),new Message("11322","11313","ול"א מפי השמועה","24/06/11 15:41","כב סיון","תשע"א","15:41","המכריע","לידיעה כללית.
נפוץ מאד (לא כאן כנראה, אם אין כאן השמטה), שרש"י מביא ב' לשונות, הראשונה מפי עצמו, השניה מה ששמע מרבותיו, והוא כתב ול"א מפי השמועה, ונשמט סימן ראשי התיבות.","199","","4693","True","True","False","","164","95.86.106.69","0","11302","מנחות|קח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);