var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1077;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","73"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","56"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1077","0","בל תאחר דנזירות היכי משכחת לה???","08/11/09 20:12","כא חשון","תש"ע","20:12","עומר","בס"ד

אני יודע שזה קצת לא קשור לדף יומי (היה לפני שנתיים), אבל אני מחפש תירוץ והאתר מקום די נגיש וזמין...


הגמרא מחפשת איסור של בל תאחר לגבי נזיר. לפי תירוץ ראשון, אם הוא אמר שלא ייפטר מן העולם עד שלא יהיה נזיר - הוא נזיר מיידית, ואם הוא לא היה נזיר מיידית עובר בבל תאחר.
כמו באומר לאשתו מגורשת שעה קודם המיתה - אסור לאכול בתרומה מיד.

ישנן כמה גרסאות - גם גרסאות שדוחות את התירוץ הנ"ל.

אני רוצה להבין לפי הגרסאות שהתירוץ הנ"ל נשאר להלכה:

למה שיהיה איסור של בל תאחר? הוא אמר שלא יעבור קודם המיתה, והוא עדיין לא מת, ולכן אם השלים את נדר הנזירות היה צריך להיות שלא יעבור על שום איסור.
למה אומרת הגמרא שהוא עובר על איסור בל תאחר???

ראיתי תירוצים כמו העובדה שהוא לא יכל לדעת מתי הוא ימות - גורמת לו לעבור בבל תאחר אם איחר את הנזירות יותר מאשר מיד - תירוץ קצת קשה, כי ייתכן שכבר כשהוא נודר לא יוכל לקיים את נדר הנזירות (נניח שנוזר 15 יום לפני שמת), ולא נשמע בפשט שעובר על בל תאחר. ניתן לתרץ גם את הקושיה האחרונה ולומר - שאם נדר בתקופה שבה לא יכל לחול עליו חיוב נזירות - דבריו נחשבים כלא כלום, ואינו עובר בבל תאחר. אך זה נראה תירוץ דחוק, ואינני יודע אם אינו עומד בבעיות הלכתיות אחרות (על פניו לא נראה לי תירוץ טוב במיוחד...), ולכן אם ישנו תירוץ כזה הייתי רוצה לראות מקור.

שמעתי תירוץ (נדמה לי רשב"א, אם מישהו מכיר מקור, אני אשמח) שעובר על בל תאחר מדרבנן, כי הוא חייב מדרבנן לקיים את הנזירות מיד. הגיוני, הבעיה הקטנה שזה לא כל כך מסתדר עם פשט הגמ' (הגמ' לאחר מכן מביאה חיובים בל תאחר דאורייתא, ולא סביר שתביא בתחילה בל תאחר דרבנן, ובנוסף היה היקש לעיל, וההיקש היה מדאורייתא, ואם היה שהחלק של ההיקש לגבי בל תאחר אינו מדאורייתא (מה שלא סביר כל כך), הגמ' הייתה חייבת להסביר את זה.

בכל אופן, חסר לי פה לכל הפחות פשט הגמרא.
הייתי רוצה לדעת אם מישהו יודע משהו בנידון, די יעזור לי...

המשך יום נעים!","59","","5298","True","True","False","","1040","89.138.80.41","0","0","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1078","1077","משכחת לה "כגון דאמר לא איפטר מן..." ","09/11/09 19:05","כב חשון","תש"ע","19:05","הראל","דווקא התירוץ שכתבת ("העובדה שהוא לא יכל לדעת מתי הוא ימות - גורמת לו לעבור
בבל תאחר אם איחר את הנזירות יותר מאשר מיד") הוא התירוץ ההגיוני והמוכר.
ההסתכלות היא כרגע מבחינה משפטית-הלכתית:
כרגע, ברגע הנתון, ייתכן שזה רגע לפני מיתתו.
זה שבסופו של דבר הוא האריך ימים, לא משפיע למפרע על הדין באותו רגע נתון של קבלת הנזירות.

אבל מכיוון שזה לא מספק אותך (לאור הקושיה שהעלית בהמשך דבריך), ראה בר"ן בד"ה בל תאחר שכתב [בהתייחס להשוואה לסוגיה בגיטין]:
"לאלתר קם ליה בבל תאחר דכיון שהתנה ואמר לא אפטר מן העולם משמע דה"ק הרי עלי למנות נזירות בענין שלא יהא חשש בדבר שאשלים נזירותי קודם שאפטר מן העולם מש"ה אף דלישנא לא משמע דאהא נזיר מעתה מיהו קם ליה בבל תאחר לאלתר".
ובמילים אחרות: מי שאמר "לא איפטר מן העולם עד שאהא נזיר", למעשה התכוון ואמר "אהא נזיר מעכשיו".
(וכעת ראה את תחילת הר"ן מה שביאר)","46","","5297","True","True","False","","238","77.126.148.240","0","1077","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1081","1078","הר"ן לא פשוט (לדעתי) כמו שהוא נראה...","09/11/09 19:44","כב חשון","תש"ע","19:44","עומר","בס"ד

קראתי את הר"ן גם לפני שליחת ההודעה (למרות שלא התייחסתי אליו ישירות), והיו לי עם פירושו מספר בעיות:

הר"ן כותב שהוא נדר שיהיה נזיר "בעניין שלא יהא חשש בדבר שאשלים נזירותי קודם שאפטר מן העולם" - קודם כל, הנדר הזה לא הגיוני. מן הרגע הראשון האדם לא יכול להיות בטוח שישלים נזירותו (גם אם הוא נזיר מיד).

וגם א"ת שהוא התכוון עד כמה שיוכל לדאוג לכך שלא יהא חשש..., ולכן הנזירות המיידית תופסת, הנזירות שתבוא לאחר זמן לא צריכה לתפוס כנזירות, מכיוון שהוא לא קיים את התנאי שמופיע בנזירות.

וא"ת שהתנאי הזה לא הכרחי, אז איך יכול להיות שהוא עובר על בל תאחר???

שים לב: הוא לא עובר (לכאורה) על בל תאחר מדרבנן, אלא מדאורייתא. אני לא מצליח להבין איך בל תאחר נכנס לנדר הנזירות הזה...","59","","5297","True","True","False","","85","77.127.246.68","0","1077","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1083","1081","לא כל כך הבנתי את דבריך","09/11/09 20:04","כב חשון","תש"ע","20:04","הראל","בנוגע לדבריך הבאים:
"הר"ן כותב שהוא נדר שיהיה נזיר "בעניין שלא יהא חשש בדבר שאשלים נזירותי קודם שאפטר מן העולם" - קודם כל, הנדר הזה לא הגיוני. מן הרגע הראשון האדם לא יכול להיות בטוח שישלים נזירותו (גם אם הוא נזיר מיד)".

זכותו של כל אדם לידור איך שהוא רוצה, גם אם זה נראה (לך) לא הגיוני.
הרבה אנשים בעולם עושים מעשים לא הגיוניים, לא?
[ואם התכוונת, שבגלל שזה מעשה לא הגיוני, אז מבחינה הלכתית זה לא נדר - על אף שיש סברה בכך, כאן נפסק אחרת].

לגבי המשך דבריך:
לא הצלחתי להבין את כוונתך - על איזה נזיורת מיידית ואיזה נזירות שלאחר זמן אתה מתכוון?
יש כאן נזירות אחת בלבד: נזירות של יהודי שאמר "לא איפטר מן העולם עד שאהא נזיר".
ובמקרה הזה - הנזירות חלה מעכשיו ולכן קם בבל תאחר מיד.

ואכן כן - אליבא דפירוש זה (שכפי שכתבת בהודעה הראשונה - זה הפירוש הפשוט והברור) הוא עובר על בל תאחר מהתורה.","46","","5297","True","True","False","","217","77.126.148.240","0","1077","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1084","1083","הסבר התגובה הקודמת...","10/11/09 20:38","כג חשון","תש"ע","20:38","עומר","בס"ד

ע"פ תגובתך אני מבין שלא הבהרתי את עצמי מספיק טוב בתגובה הקודמת, ולכן אכתוב אותה עכשיו מחדש באופן מסודר יותר.

אני התכוונתי שהתנאי שנדר הנזיר ("שהוא יהיה נזיר בכל מצב לפני מותו") - אין ביכולתו של הנזיר להבטיח לקיים אותו, ולכן אם התנאי הזה אכן מעכב את הנזירות, מכיוון שבפועל אין הנזיר יכול לבצע אותו (כי אינו יכול להיות בטוח שהוא יחיה 30 יום, ולא בטוח שיוכל לקיים את נדרו) - אז אין הנדר יכול לחול לעולם.
כי ישנו תנאי מעכב בנדר שהוא: הבטחה של האדם שהוא ישלים את הנזירות לפני מותו, אך אין הוא יכול להבטיח כזה דבר (זה לא ביכולתו לדעת מתי ימות), ולכן נשארו שתי אפשרויות - או שהתנאי בטל (מה שלא ייתכן כי אם כן הוא אינו עובר בבל תאחר אם איחר את נדר הנזירות), או שהתנאי קיים (ואז אין הוא יכול לקיים את הנדר לעולמים).


לסיכום - בהנחה שהתנאי אליו התכוון הוא שיקיים את נדר הנזירות בכל מצב:

אפשרות ראשונה: אם התנאי הוא מעכב, מכיוון שלמעשה אין הנזיר יכול להבטיח את נזירותו לפני מותו - בכל מצב אין הוא יכול לקיים את התנאי, ולכן אין הוא יכול לעולם לקיים את הנדר, ולכן בכל מצב הוא עובר בבל יחל.
אפשרות שניה: אם התנאי בטל - אז אין תנאי, ולכן אם הוא התחיל את הנזירות זמן מה לאחר קבלת הנדר - אין הוא עובר בבל תאחר (כי אין תנאי).

ישנן שתי אפשרויות נוספות להסביר את פני הדברים והן: האדם התכוון שיעשה כל שביכולתו ע"מ שיוכל לקיים את הנדר, ולכן אומרת הגמ' שהוא חייב להיות נזיר באופן מיידי, ואומרת הגמ' שאם לא היה נזיר מיד עובר בבל תאחר.

אפשרות שלישית: אם התנאי בטל (למרות שברור שאין הוא בטל כי אין סיבה שיתבטל, אני מביא את האפשרות הזו כדי לכסות את כל המקרים) - אין הוא חייב לקיים את הנזירות באופן מיידי, ולכן הוא יכול להיות נזיר מאוחר יותר, ולא יעבור בבל תאחר ולא יעבור בבל יחל.

אפשרות רביעית: אם התנאי מעכב - אז איך הוא יכול לנדור נזירות כאשר הוא לא עשה כל שביכולתו ע"מ לקיים את הנזירות? הרי בכך שהוא לא קיים את הנדר באופן מיידי, ייתכן שגרם לכך שלא יוכל להשלים את נדרו, ומכיוון שהתנאי הנ"ל מעכב, והוא לא עשה כל שביכולתו ע"מ לגרום שיוכל לקיים את הנזירות - אין הוא יכול לעשות את הנזירות הזו לעולם (כי התנאי שבה מעכב, ואין הוא יכול כעת לקיים את התנאי), ולכן הוא יעבור בכל מצב בבל יחל (ולכאורה גם בבל תאחר), מכיוון שאין הוא מקיים את הנזירות אותה נזר!


לכן לא מצאתי שום מקרה (בדוגמא שנדר שידאג שיהיה נזיר) בו הוא לא עובר על בל יחל, אבל עובר על בל תאחר..


נ.ב. לי מאד יעזור אם תמשיך הלאה, אבל אם תרגיש שאין לך זמן (מוסיף על הלו"ז של הדף יומי הצפוף גם ככה), תרגיש בנוח לעזוב את ההודעה בכל עת שתרצה (רק עדיף שתודיע לי לפני כן).

יום נעים!!!","59","","5296","True","True","False","","134","89.138.80.41","0","1077","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1086","1084","ומה תאמר על נזיר רגיל?","10/11/09 23:25","כג חשון","תש"ע","23:25","הראל","מה תאמר על סתם בן אדם - רגיל - שקיבל הרגע להיות נזיר ל30 יום (או כמות אחרת של ימים)?
לשיטתך - מדוע הוא נזיר, והרי אולי ימות לפני תום הזמן?

יכול להיות שכבר התבלבלתי מדבריך לחלוטין.
אם משהו עדיין קשה - אשמח שתמקד את השאלה המדוייקת - כי יש לי תחושה שאנחנו משדרים על גלים שונים.


ומעניין לעניין קצת באותו עניין:
בגיטין פג ע"ב מובא:
"ה"ז גיטך ע"מ שלא תשתי יין, ע"מ שלא תלכי לבית אביך לעולם - אין זה כריתות, שלשים יום - ה"ז כריתות".
וראה שם בתוס' רי"ד שהתלבט מה יהיה הדין באומר לאשתו ע"מ שלא תשתי יין עד ק' שנה או עד זמן גדול שהיא תזקין ולא ישלים הזמן.","46","","5296","True","True","False","","195","84.228.109.139","0","1077","נדרים|ג ע"ב",""),new Message("1097","1086","נכון,","14/11/09 23:30","כז חשון","תש"ע","23:30","עומר","בס"ד

אנחנו אכן מדברים על גלים שונים.
נמשיך בעוד כחמש שנים, כשיגיעו לדף יומי לנדרים ג: ב"נ!

המשך יום נעים ושבוע טוב!","59","","5292","True","True","False","","97","217.132.74.203","0","1077","נדרים|ג ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82731);