var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10725;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10725","0","האם ראב"י חולק על דין בילה עד 60 עשרון?","05/06/11 23:44","ג סיון","תשע"א","23:44","שלמה שטרסברג","במשנה בדף פ"ח. נאמר "ר' אליעזר בן יעקב אומר אפילו מנחה של 60 עשרון אין לה אלא לוגה..."

לענ"ד לוג שמן בתוך 60 עשרון אין לו שום משמעות הוא נבלע ולא מורגש כלל אין כאן עיסה ולא בלילה אלא רק יבש

הדין שהכלי הכי גדול הוא עד 60 עישרון וכן הדין של כל הראוי לבילה וכ' יסודם בעובדה שעד 60 עישרון ניתן לבלול את העיסה כמו שצריך ומעבר לכך הבלילה לא תהיה כמו שצריך

אם ניתן רק לוג שמן ב 60 עיסרון ואפילו בהרבה פחות מכך הדבר לא יורגש כלל הבלילה תהיה ביבש ממש ולא יהיה הבדל בין 60 ל 1000 בכל מקרה זה לערבב סולת יבשה.

ואם נכונים דברי הרי אין מקום לחלק בין כלי המכיל 60 עשרון לכלי יותר גדול וצ"ע","205","","4712","True","True","False","","1027","95.86.99.89","0","0","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10747","10725","תשובה","06/06/11 11:25","ד סיון","תשע"א","11:25","לומד","איני זוכר כרגע מיקום מדויק, אבל רש"י בזבחים כתב להדיא שהחידוש שלא מועיל בילה בששים ואחד עשרון הוא אפילו לחולקים על ראב"י, וסוברים שיש לוג לכל עשרון, אבל קשה לבוללו, וכ"ש שלראב"י לא מועיל בילה בשיעור זה דווקא, וצ"ל שבששים עשרון עדיין יש מעט לחלוחית מהשמן בכל העיסה, משא"כ בששים ואחד","193","","4711","True","True","False","","113","109.226.25.117","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10782","10747","אין שום משמעות לבלילה בשיעורים אלו וצ"ע","07/06/11 11:03","ה סיון","תשע"א","11:03","שלמה שטרסברג","לוג=6 ביצים = כ 346 סמ"ק
עישרון=עשירית האיפה כ 2.49 ליטר
60 עישרון= כ149 ליטר

אין שום משמעות לבלילה של נוזל בשיעור 350 סמ"ק בתוך סולת בשיעור של 149 ליטר","205","","4710","True","True","False","","243","212.143.128.12","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10853","10747","מקורות","10/06/11 14:12","ח סיון","תשע"א","14:12","ברוך","ראה רש"י מנחות קג ע"ב ד"ה אלא:
"מפני מה אין מביא יחיד ששים וא' עשרון בכלי אחד דעד ששים יכולין ליבלל בכלי אחד בלוג אחד ואליבא דרבי אליעזר בן יעקב נקט לה בפ' שתי מדות (לעיל /מנחות/ פח) אפי' מנחה של ששים עשרון אין לה אלא לוגה."

והקשה עליו בתוספות יו"ט שם:
"קשיא דא"כ משנה זו כולה נדחית מהלכה. דדברי ת"ק נדחין מפני הקושיא האמתית שיקשה עליו ר"ש. ודברי ר"ש נדחין ג"כ כיון דלעיל שם פסקו הרמב"ם והר"ב דלא כראב"י. וא"כ למה שתקו בכאן ולא פירשו דמשנה זו דחויה היא. ולא עוד אלא שהרמב"ם כתב וטעם רבי שמעון ודאי אמת. וגם ראיתי בחבורו שכתב בפ' י"ז מהקרבנות [ה"ו] אין היחיד מביא מנחה בכלי אחד יותר מס' עשרון וכו'. שאין יכולין להבלל כאחד אלא ששים. אבל יתר על ששים אין נבללים וכו'. ושם פרק ב' כתב. דמדידת שמן של מנחת יחיד בלוג שבמקדש. כמנין העשרונות מנין הלוגים. והיינו דלא כראב"י. אבל לשונו בפירושו בטעם ר"ש כך הוא. אע"פ שזכרנו בפרק [שלישי] של מסכת זו שבלילה אינה מעכבת ע"מ שתהא המנחה מועטת עד כדי שאם רצה לבלול אותה שיוכל לבלול. אבל היתה מרובה עד שא"א לבלול אותה בבת אחת [א"א בלא] בלילה. עכ"ד. ונראין דבריו דלאו מטעם ראב"י קאמר לה ר"ש. אלא דאפילו לת"ק דראב"י דלכל עשרון מביא לוג. אפ"ה כל שהעשרונות יותר על ששים מתוך שהסלת רב הוא. א"א להבלל יפה. אפילו יהיה לו לוגים כמספר העשרונות. והשתא משנתינו הלכה היא ומטעמא דר"ש "

ובאמת במנחות יח ע"ב כתב רש"י:
"בלוג אחד הילכך לא יביא ס"א עשרונים בכלי אחד לפי שאין רשאי לתת שם שני לוגין וכר' אליעזר בן יעקב דאמר בפרק שתי מדות (לקמן /מנחות/ דף פח) אפילו למנחה של ששים עשרון אין לה אלא לוגה ולי נראה דאפילו לרבנן דאמרי ששים לוג קים להו דאין נבללים יפה בכלי אחד."","86","","4707","True","True","False","","523","77.127.227.50","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10814","10782","אשמח לשמוע אם למשהו יש כיוון מחשבה בנושא","09/06/11 01:58","ז סיון","תשע"א","01:58","שלמה שטרסברג","","205","","4708","False","True","False","","233","95.86.104.92","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10815","10814","אולי עם מים","09/06/11 02:21","ז סיון","תשע"א","02:21","המכריע","דומני שלמדנו לעיל באיזה מקום שהיה מותר להוסיף מים ככל הרצוי.
אם כן לאחר בלילת העיסה במים רבים היה ניתן לבלול בה גם שמן בכמות מזערית יחסית.
אולי היה מותר גם להוסיף את המים לשמן יותר נכון שמן להרבה מים, ולבלול. זה צריך בדיקה נוספת.","199","","4708","True","True","False","","187","95.86.66.135","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10852","10814","שמא יש לבאר כך","10/06/11 14:10","ח סיון","תשע"א","14:10","ברוך","שאלתך, שלשיטת ראב"י אין טעם לבלילה הרבה קודם לס' עשרונות.
אמנם, זה רק מתוך הנחה כי השמן ייעודו לשנות את הקמח ולהופכו לעיסה.
אלא שודאי שזו רק דעת חכמים. ועל כן ברורה שיטתם, שעל מנת לשמור על העיסה כפי שציותה התורה, יש להרבות בשמן על פי הקמח.
אמנם לשיטת ראב"י השמן הוא מתנה נוספת על הקמח, ובדומה ללבונה. ועל כן תמיד נשאר שיעורו קבוע.
אלא שבניגוד ללבונה, מכניסים אותו אל תוך הקמח על ידי בלילה. ואין זה משנה אם אינו משפיע על כל הקמח, שכן אין זה תפקידו.
ומעתה יש לומר, שבמצב של סא' סאה אין הבעיה שהשמן אינו משפיע על כל הקמח. שהרי לראב"י כבר קודם אין הוא משפיע, וכדכתבת. אלא שמול סא' סאה השמן בטל לגמרי ועובר מן העולם. ומעתה אין כאן שמן עוד. ולכן אין זה ראוי לבלילה.

ועל פי זה יש לבאר אולי מחלוקת רבי שמעון וחכמים להלן קג ע"ב -
אמר ר"ש: ... עד ששים יכולין ליבלל. אמרו לו: ששים נבללין, וששים ואחד אין נבללין? אמר להם: כל מדות חכמים כן, בארבעים סאה הוא טובל, ובארבעים סאה חסר קרטוב אינו יכול לטבול בהן.
ולכאורה צ"ע, האם חלקו חכמים על רבי שמעון בדבר פשוט זה, שכל מידות חכמים כך הן?
ואולי יש ליישב. שדעת רבי שמעון כדעת ראב"י (וכדכתב רש"י על אתר). ועל כן משישים ואחד הוא דין ביטול. והוא באמת שיעור הלכתי, שכך קבעו חכמים שיעור מדוייק.
אמנם דעת חכמים שעל כל עשרון מוסיפים לוג. ואף שהם מודים כי מכמות מסויימת לא ניתן לבלול, שכן קשה לבלול כמות גדולה כל כך של קמח. מכל מקום זהו קושי מציאותי ולא שיעור הלכתי. ועל כן אין לתת בדבר שיעור, אלא רק לפסוק כי כל שאינו יכול לבוללה אין להביאה.","86","","4707","True","True","False","","598","77.127.227.50","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10886","10815","בלילה עם מים","12/06/11 01:16","י סיון","תשע"א","01:16","לומד","אכן כך היא שיטת רש"י שהיו בוללים תחילה את העיסה במים, ואחר כך בוללים בשמן, ואולי אחר הבלילה במים באמת השמן משפיע בששים עשרון","193","","4705","True","True","False","","98","109.226.0.144","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10869","10852","בעניין ביטול בס'","10/06/11 18:45","ח סיון","תשע"א","18:45","דוד כוכב","א) פה מדובר ביותר מס', רביעית בס' עשרונים.
ב) ס' זהו נתינת טעם של בצל וקפלוט. שמן וסולת שיעורם פחות. ויש לך לומר שסוף סוף "אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן: כל איסורין שבתורה משערינן כאילו הן בצל וקפלוט" (מסכת חולין דף צז ע"ב). וצריך לעיין אם דוקא איסורין.","125","","4707","True","True","False","","129","95.86.119.153","0","10725","מנחות|פח ע"א",""),new Message("10872","10869","אין כוונתי לביטול של אחד בשישים","10/06/11 18:56","ח סיון","תשע"א","18:56","ברוך","אחד בשישים הוא ביטול של נותן טעם. ואילו כאן לא טעמו של השמן הוא החשוב, אלא עצם קיומו.
וכעין מה ששנינו בזבחים עז ע"ב לעניין דם קדשים שנתערב במים, שאם יש לו מראה דם עדיין ניתן לזורקו. ואין זה שיעור של אחד בשישים, אלא שיעור שבו עדיין יש מציאות דם. ואף כאן שיעור קיומו של השמן הוא עד שמערבבים אותו בסא' עשרונים, שאז עצם קיומו אבד.
ובדרך כלל על מנת לאבד את עצם הקיום נדרש יותר מאשר על מנת לבטל טעם, ולכן צריך כאן יותר מאחד לשישים. ואין זה עניין לבצל וקפלוט.","86","","4707","True","True","False","","585","77.127.227.50","0","10725","מנחות|פח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);