var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106918;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106918","0","גזירה שווה מאסתר לדברים","28/02/24 19:04","יט אדר א","תשפ"ד","19:04","נקדימון","דיון בגמרא אם דין מוקפות חומה הולך לפי מוקפות מימי יהושע או מוקפות מימי אחשוורוש: מחלוקת בין תנא דמתניתין לבין רבי יהושע בן קרחה.

לתנא דמתניתין יש גזירה שווה "פרזי פרזי" בין "היהודים הפרזים" באסתר לבין "לבד מערי הפרזי" בדברים.
רבי יהושע בן רחה לית ליה האי גזירה שווה.

רש"י במקום: לא גמיר גזירה שווה מרביה, ואין אדם דן גזירה שווה מעצמו אלא אם כן קיבלה מרבו.


כל אחד מקבל רבו, אבל מי הראשון ליצור אותה? ומהי הסמכות שלו?
תמיד הבנתי שמדובר במאגר שניתן מסיני ולכן אסור לאדם לדון בעצמו אלא אם יש לו מסורת לזה, אבל כאן פתאום עולה גזירה שווה ממגילת אסתר כך שלפחות כאן זה וודאי לא נכון.
אלא שכיוון שכך, המקור המוקדם ביותר לאותה גזירה שווה של "פרזי פרזי" יכול להיות רק קביעה של אנשי כנסת הגדולה - ואם כן, למה לא ילמד ריב"ק גזירה שווה כאן בעצמו? בפשטות אם יהיה בית דין שגדול מהם, למה שלא יוכלו ללמוד? במה כח הראשונים עדיף?
לכאורה הנימוק של "אלא אם קיבלה מרבו" לא מתאים.

אם "גזירה שווה" זו קטגוריה שכוללת שני סוגים, אחת דאורייתא ואחת לא, אז אני שואל רק על הסוגיה במגילה.
ואם זו קטגוריה אחת ואין הבדל ביחס לכלל שדורש מסורת, אז מה המקור הראשון לגזירות שוות ולמה אי אפשר לזוז בלעדיו?","1191","","80","True","True","False","","89","172.71.114.60","0","0","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106920","106918","עיין באתר הקדוש הזה בעזרי לימוד על ערך ''אין אדם דן גז''ש מעצמו''","29/02/24 00:43","כ אדר א","תשפ"ד","00:43","אליק","כנראה שיותר מורחב בפנים האינצקלופדיה שמובאת שם","51743","","79","True","True","False","","30","","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106935","106918","י"ל בפשיטות","29/02/24 20:57","כ אדר א","תשפ"ד","20:57","שטייגעניסט","לאנשי כנה"ג היתה אפשרות לכתוב בפירוש שהזמן הקובע הוא כבוש יהושע. במקום זאת בחרו לרמוז זאת במילה 'פרזי' ומעתה יעבירו מרב לתלמיד את הילפותא הזאת. אין מכאן ראיה לכל אדם הרוצה לל וד ג"ש מעצמו. (לפי זה הג"ש מקבילה לג"ש הקלאסית בתורה, גם שם גזרה חכמתו יתברך על דינים מסוימים שיירמזו במילים מסוימות ולא לכותבם בפירוש. בשניהם העיקרון זהה, מחבר המסמך הוא זה שרשאי לקבוע את הגזרות השוות הנלמדות ממנו)","1319","","79","True","True","False","","30","","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106921","106920","יש שם חידוש עצום עבורי","29/02/24 07:54","כ אדר א","תשפ"ד","07:54","נקדימון","כל בית דין גדול יכול "להמציא" מעצמו גזירות שוות, גם אם לא ניתנו למשה בסיני? זה חירות מבהילה שניתנת לסנהדרין.","1191","","79","True","True","False","","28","172.70.200.144","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106933","106921","מה מבהיל אותך כל כך?","29/02/24 18:44","כ אדר א","תשפ"ד","18:44","אלף בית רשי","לא אכביד במקורות אבל ההולכים במסורת ישראל יודעים מתמיד על הכח העצום שניתן לסנהדרין, וזה היופי של תורתינו הקדושה. ועד לימינו אנו ניתן כח לגדולי ומאורי הדור להחליט ולפרש מה צריך לעשות על פי תורה בכל ענין וענין","278","","79","True","True","False","","34","162.158.159.72","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106936","106933","כי גזירה שווה אינה כלי של סברא","29/02/24 21:45","כ אדר א","תשפ"ד","21:45","נקדימון","חיבור בין דינים רחוקים והולדה של חובה דאורייתאית היא דבר שאין בו סברא. הרי זו ממש הסיבה לכך שצריך מסורת על איזה גזירות שוות יש.
היכולת להמציא גזירה שווה היא חירות כמעט חסרת גבולות ונראית כקולב לתלות בו משהו. זה דבר מבהיל ומפתיע.

אם ההלכה מאפשרת את זה, יפה מאוד. אני לא מערער, אבל זה מדהים אותי.","1191","","79","True","True","False","","26","188.114.102.80","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106937","106935","ומה הסברא בזה","29/02/24 21:51","כ אדר א","תשפ"ד","21:51","נקדימון","אם ככה אז המחלוקת ראשונית עוד יותר. אז למה באמת קבעו מוקפות חומה לפי יהושע ולא לפי שושן שבה נעשה הנס?","1191","","79","True","True","False","","26","188.114.102.132","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106938","106936","יש גם לזכור שגז"ש זו היא בשביל מצוה חדשה","29/02/24 21:58","כ אדר א","תשפ"ד","21:58","אלף בית רשי","שהמצווה עצמה נקבעה על ידי החכמים ואותם חכמים יכלו להעביר את המצוה עם הגז"ש בצידה","278","","79","True","True","False","","18","162.158.63.77","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106942","106937","בירושלמי מבואר","01/03/24 11:57","כא אדר א","תשפ"ד","11:57","שטייגעניסט","כדי שלא לזלזל בירושלים שבזמן הנס היתה חומתה פרוצה","1319","","78","True","True","False","","33","","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106939","106938","כן, זה לגבי אסתר","29/02/24 22:31","כ אדר א","תשפ"ד","22:31","נקדימון","זה התירוץ בפשיטות של שטייגעניסט לגבי אסתר, אבל אז השאלה שהמשכתי שם עולה.","1191","","79","True","True","False","","24","188.114.102.42","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106943","106942","יישבת את ליבי","01/03/24 12:30","כא אדר א","תשפ"ד","12:30","נקדימון","תודה רבה. אפשר הפנייה למקור?","1191","","78","True","True","False","","27","172.71.114.60","0","106918","מגילה|ב ע"ב",""),new Message("106952","106943","מקור","03/03/24 13:37","כג אדר א","תשפ"ד","13:37","ברכה עד בלי די","תלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק א הלכה א: ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי חלקו כבוד לארץ ישראל שהיתה חריבה באותן הימים.","51148","","76","True","True","False","","30","172.70.242.27","0","106918","מגילה|ב ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);