var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10681;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10681","0","מישהו מכיר רקע מדעי לדברי ר' יוחנן?","04/06/11 22:20","ב סיון","תשע"א","22:20","שיננא","כשם שהדיבור יפה לבשמים כך דיבור רע ליין","146","","4713","True","True","False","","1275","77.126.83.246","0","0","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10685","10681","[ללא נושא]","04/06/11 22:26","ב סיון","תשע"א","22:26","הודו_כי_טוב","שמעתי ברדיו שלאחרונה בברטניה נערך ניסוי לגבי הצמחים
התזמורת ניגנה באולם למאזינים דוממים תרתי משמע שלא יכלו למחוא להם כפיים בסיום כמקובל .
אשתדל למצוא על זה ברשת בהמשך .","207","","4713","True","True","False","","164","89.138.139.31","0","10681","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10687","10681","ללא נושא","04/06/11 23:59","ב סיון","תשע"א","23:59","naoril","אני לא יודע אם לזה התכוונת אך בספר של הרב זמיר כהן נראה לי המהפך 1 יש ניסיון להראות מה קורה כאשר מדברים לצמחים דברים טובים כגון פס' קריאת מזמורים וכו' ואילו מצד שני מה קורה כאשר מדברים לצמחים דברים רעים כגון קללות וכו'","206","","4713","True","True","False","","173","79.183.98.141","0","10681","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10720","10687","מי אמר שצריך הסבר מדעי?","05/06/11 18:26","ג סיון","תשע"א","18:26","baadann","יש הסבר מוסרי יפה של הראי"ה שהפניתי אליו באשכול אחר.
לטעמי הוא משכנע יותר מכל הסבר מדעי.","201","","4712","True","True","False","","94","212.179.87.179","0","10681","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10758","10720","הסתכל באורייתא וברא עלמא","06/06/11 15:30","ד סיון","תשע"א","15:30","הודו_כי_טוב","לכן גם הקישור למדע חשוב","207","","4711","True","True","False","","171","89.138.139.31","0","10681","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10767","10758","גם זה לא כפשוטו","06/06/11 18:45","ד סיון","תשע"א","18:45","baadann","כבר כתב הרמב"ם שאין להבין אגדות חז"ל כפשוטם. הסבר מדעי, מוצלח ככל שיהיה, מגמד את דברי חז"ל ל"ספר קטן מספרי המדע". חז"ל לא היו היו אנשי מדע ולא התיימרו להיות אנשי מדע, אלא אנשי מוסר ודרך חיים.","201","","4711","True","True","False","","126","212.179.87.179","0","10681","מנחות|פז ע"א",""),new Message("10770","10767","לענ"ד להיפך,","07/06/11 02:43","ה סיון","תשע"א","02:43","איתן","לענ"ד, אם אנו רואים מאמר חז"ל, שעיקרו הוא המסר הרעיוני שבו, כגון זה שהובא כאן מכתבי הרב קוק, ובנוסף הוא גם מתבטא במדעי הטבע - זה רק מראה איך דבר ה' מתבטא בכמה שיותר רבדים מעולמו של הקב"ה.

החסרון הוא מה יקרה אם תאוריות מדעיות ישתנו והנמשל יתפוגג. אביא רק מעט דוגמאות -
- במסכת בבא בתרא פרק שני (דף כ"ה:) נחלקו ר' אליעזר ור' יהושע אם העולם דומה לאכסדרה או לקובה. ע"ש. המהרש"א והבן איש חי כתבו בפירוש, בפירושיהם לאגדות, שכל זה הוא לפי הבנת חז"ל את מבנה העולם. לעומתם המהר"ל בחידושי אגדות שם מגלה את עינינו לקצהו של הרעיון שטמון בדברים.
- הרמב"ם הביא ביסודי התורה פ"ג ופ"ד הסברים מדעיים למעשה בראשית כדי שיהיו פתח למצוות אהבת ה', על יסוד הפסוק "כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננת - מה אנוש יכי תזכרנו", כפי שכתב שם בפ"ב ה"א-ב'.
- האברנאל הביא בפרשנות המשכן וכליו השוואות והתממשקות מול מדעי הטבע השונים.
ומי שיעיין יראה שדברי הרמב"ם והאברבנאל הינם נכונים (לפחות ברובם) כמו דברי הגמרא בבבא בתרא. דהיינו המסר הרעיוני נשאר בתקפו, אלא שהלבוש המדעי שלו חדל להתקיים. אגב לעיתים יהיה אפשר להביא לבוש מדעי אחר.

מכל זה נובע, שאם ניתן - אין לבטל את הצד המוחשי בהסבר דברי חז"ל.
וערב שבועות זה נכון שבעתיים, כשהעולם והטבע והמדע כולם מחכים לראות אם ישראל יקבלו את התורה והעולם יתקיים, או שמא חלילה הכל יקרוס.

וכל זה לא בהכרח נוגע לכאן, כי כל זה הוא ביחס לאגדות, ואילו הגמרא מתארת התנהגות שנבעה בהבנתם את חוקי הטבע. ואנו רוצים לדעת האם גם המדע של היום יכול להסביר זאת.","123","","4710","True","True","False","","251","212.76.104.61","0","10681","מנחות|פז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);