var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106416;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","40"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","13")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106416","0","היזק שאינו ניכר","07/12/23 10:21","כד כסלו","תשפ"ד","10:21","עלי","ת"ר : שׁוֹר שָׁוֶה מָאתַיִם שֶׁנָּגַח שׁוֹר שָׁוֶה מָאתַיִם וְחָבַל בּוֹ בַּחֲמִשִּׁים זוּז וְשָׁבַח וְעָמַד עַל אַרְבַּע מֵאוֹת זוּז שֶׁאִלְמָלֵא לֹא הִזִּיקוֹ הָיָה עוֹמֵד עַל שְׁמֹנֶה מֵאוֹת זוּז נוֹתֵן כִּשְׁעַת הַנֶּזֶק
רש"י מביא שתי לישנות :
שאלמלא כו'. כלומר הועיל ואיכא למימר אלמלא לא הזיקו היה עומד על שמונה מאות זוז נותן לו כ''ה זוזים כשעת הנזק ולא מצי א''ל מאי אפסדתיך הא שבח טפי משום דאמר ליה ניזק אי לא אזיקתן הוי שבח וקאי על תמני מאה. ל''א שאלמלא לא הזיקו כו' ועכשיו תובע ניזק מאתים חציין של ד' מאות חצי נזק שהפסידו אינו נותן לו אלא כ''ה כשעת הנזק. וראשון עיקר:
לפי הלישנא הראשונה טוען המזיק ששורו כלל לא הזיק לשור הניזק, שהרי לא די שלא הפסיד אלא עוד שבח, וטוען כנגדו הניזק שלולא הנגיחה היה השור שלו משתבח הרבה יותר.
על דו שיח אפשרי זה אבקש לשאול :
הרי הפסד השבח האפשרי לולא הנגיחה הוא בבחינת 'היזק שאינו ניכר', והרי היזק שאינו ניכר - לאו שמיה היזק, אם כן מה מקום לטענה אפשרית זו של הניזק ?","209","","160","True","True","False","","138","188.114.102.222","0","0","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106419","106416","מדוע מניעת שבח כתוצאה מנזק היא הש"נ ?","07/12/23 15:36","כד כסלו","תשפ"ד","15:36","אבי גרינבלט","הנזק הרי כבר קיים ברגע הנגיחה.
מניעת השבח, נובעת באופן ישיר מנזק שהוא כבר ניכר.
בכ"מ, קנסו חכמים גם בהש"נ.
לענ"ד.","539","","160","True","True","False","","30","162.158.110.228","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106421","106419","האין זה דומה","07/12/23 19:00","כד כסלו","תשפ"ד","19:00","עלי","לפרה אדומה שמישהו העלה עליה עול ? ערכה ירד מאד אף שבגופה לא חל שינוי מהותי כלשהו, והרי זה הש"נ בודאי כי ערכה הוא אופציונלי אם תישאר פרה אדומה, וגם השבח האופציונלי בשור הננגח קיים היה רק אילולא ננגח. מה זה משנה שהאופציה בטלה ברגע הנגיחה, גם ערכה של הפרה האדומה ירד ברגע שעלה עליה העול ?!
לא הבנתי אפוא מדוע לדעתך מניעת השבח אינה הש"נ ?","209","","160","True","True","False","","22","188.114.102.208","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106422","106421","אינו דומה","07/12/23 19:20","כד כסלו","תשפ"ד","19:20","אבי גרינבלט","נגיחה היא נזק ממשי.
פרה אדומה כפי שציינת, הנזק אינו מוכח באופן פיזי.
כך מטמא ומדמע וכד'.","539","","160","True","True","False","","23","172.69.151.5","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106423","106422","אך אם כן מדוע","07/12/23 22:19","כד כסלו","תשפ"ד","22:19","עלי","קובעת הגמרא שהזיקו רק חמישים זוז ולא ארבע מאות וחמישים זוז, חמישים זוז כבר עתה ועוד ארבע מאות שמונע ממנו להשביחו כדי ארבע מאות זוז ( עד שמונה מאות במקום רק עד ארבע מאות ), האם מניעת ( אפשרות ל)השבחה אינה נזק ?","209","","160","True","True","False","","23","188.114.102.223","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106426","106423","מניעה אינה נזק","08/12/23 15:32","כה כסלו","תשפ"ד","15:32","אבי גרינבלט","במשפט הכללי,זה הורחב.
בכל מקרה, זה כבר דיון שונה מהש"נ.

שבת שלום וחנוכה שמח","539","","159","True","True","False","","22","172.70.242.202","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106427","106426","סינית בחנוכה?","09/12/23 20:14","כו כסלו","תשפ"ד","20:14","עלי","סליחה על שאינני משפטן ושפתך אינה מובנת לי בדיוק כמו סינית...
לו יכולת להקים עסק שירויח מיליון שקל בסיום פיתוחו שהיה עולה לך חצי מיליון ומישהו היה גורם נזק שבגללו היית יכול להרויח לבסוף רק חצי מיליון, וכלומר שלא היית אלא מחזיר את ההשקעה ולא מרויח כלל, היית אומר שלא נגרם בעצם נזק רק מניעת אפשרות התפתחות לפי המתוכנן ? אתמהא !
תצטרך להסביר לי קצת יותר טוב...
( במקרה שלנו מדובר באדם שהיה לו עגל לפיטום שהיה יכול לאחר פיטומו למוכרו ב-800 ובגלל הנזק שנגרם יכול למוכרו רק ב-400, כלומר נזק ניכר מאד. ברור שהפיטום שלא התרחש אינו ניכר במציאות שהרי לא התרחש...אז מה זה מניעת נזק, מה זה שבח שלא התממש, מהו נזק שאינו ניכר ? )
אני גם תמה אם כל משתתפי הפורום אינם מבינים בכלכלה ומשפט כמוני הקטן...","209","","158","True","True","False","","26","172.69.151.38","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106435","106427","אוסיף על תמיהתך, מדוע רק ח"נ בתם ?","10/12/23 12:39","כז כסלו","תשפ"ד","12:39","אבי גרינבלט","אתה מערב מציאות עם כלכלה ומשפט (ולא עברי) בדעת תורה.
יש נזק במציאות ויש פוטנציאל לנזק.","539","","157","True","True","False","","16","172.70.247.120","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106437","106435","ח"נ בתם","10/12/23 15:42","כז כסלו","תשפ"ד","15:42","עלי","יש בזה היגיון מסויים כי זה משונה ובלתי צפוי במידה מסוימת ששור שקט יתחיל פתאום לנגוח והיות וסתם יהודי שומר את שורו ורכושו לבל יזיק ( מסורת מאבותינו כי אאע"ה היה חוסם את גמליו לבל ירעו בשדות זרים ) לזולתו לכן כשקורה בכל זאת נזק התחשב בכך הבורא.
ברם אם עגל רגיל גדל להיות שור, ובמקביל ערכו גדל מסך מסויים לסך גדול פי כמה, והנגיחה בו גורמת שיגדל פחות מהמצופה בד"כ, האם זה רק 'פוטנציאל גדילה' שלא התממש או נזק ממשי וניכר ? לפי סוגייתנו וכדבריך זה רק פוטנציאל שלא מומש אך הדעת ( שלי לפחות ) מתקשה לא לראות בזה נזק ממשי מאד.
כיום, כאשר ילד נפגע בתאונת דרכים ל"ע אני משער שבתי המשפט ( נכון, שאינם פוסקים עפ"י דין תורה ) מחשבים פיצויים לילד גם לפי יכולותיו להתפתח לאחר התאונה לעומת הפוטנציאל להתפתח ללא התאונה ולפי צרכיו בהתאם.
זו בעצם השאלה : מדוע אין התורה מתחשבת בנזק הפוטנציאלי גם אם הוא ניכר מאד כפי שהדין הכללי נוהג ?","209","","157","True","True","False","","22","188.114.102.21","0","106416","בבא קמא|לד ע"א",""),new Message("106438","106437","התורה מתחשבת ומדייקת","10/12/23 19:35","כז כסלו","תשפ"ד","19:35","אבי גרינבלט","לנו יש מגבלה לדייק את הנזק הפוטנציאלי.","539","","157","True","True","False","","23","162.158.95.49","0","106416","בבא קמא|לד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);