var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106357;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106357","0","האם השחיטה כשרה ?","26/11/23 09:15","יג כסלו","תשפ"ד","09:15","עלי","אדם הטיס רחפן באמצעות כבל ( ולכן הריהו כמחזיק בידו את הרחפן ). לרחפן חוברה סכין שחיטה, וכך שחט האיש בהמה מרחוק באמצעות הרחפן.
האם השחיטה כשרה ?
( בימינו מנתחים בשלט רחוק באופן זה דבר יום ביומו באמצעות מכשירים ורובוטים שונים )
בכוונה שאלתי בדוגמה עם כבל, כי אם התשובה חיובית, ניתן יהיה לשאול מה הדין ללא כבל, כי בימינו ה'כבל' בס"ה מעביר חשמל אם כן אפשר להעביר חשמל גם ללא כבל. והחשמל האם אינו כ'אש' וסו"ס מופעל בכוחו ?
ולהזכיר שגם הגמ' בתחילת חולין דנה בשאלה דומה :
כֵּיצַד הוּא עוֹשֶׂה מֵבִיא סַכִּין אֲרוּכָּה וְשׁוֹחֵט בָּהּ כְּדֵי שֶׁלֹּא יִגַּע בַּבָּשָׂר...","209","","172","True","True","False","","173","141.101.69.41","0","0","בבא קמא|כד ע"א",""),new Message("106362","106357","יש הבדל לא?","26/11/23 19:58","יג כסלו","תשפ"ד","19:58","ארציאלי","הכבל מעביר אותו חשמליים שפעילים את המנועים של הרחפן. לעומת זאת בסכין השחיטה הארוכה זה ממש כוחו של השוחט. ברחפן אפשר לומר שזה כח כוחו?","49419","","172","True","True","False","","36","162.158.254.141","0","106357","בבא קמא|כד ע"א",""),new Message("106366","106362","לא אותו דבר","27/11/23 17:45","יד כסלו","תשפ"ד","17:45","עלי","סכין ארוכה זה ודאי שחיטה בכוחו, ואילו כוח כוחו זה כמו כשמפילים דומינו או יורים חץ, אין לך שליטה על אבני הדומינו הנופלות מרגע שהפלת את האבן הראשונה או על החץ שנורה. ואילו בשלט רחוק אתה שולט כל הזמן על פעולת המכשיר המבצע, אמנם הכוח שאתה מפעיל, מפעיל חשמל והוא מפעיל את המכשיר אבל בניגוד לחץ ודומינו שאין לך כאמור שליטה עליהם כאן מדובר ב'טיל מונחה' שיש לכוחך שליטה מליאה על התוצאה, לכן שאלתי אם זו שחיטה כשרה.","209","","171","True","True","False","","42","172.71.134.129","0","106357","בבא קמא|כד ע"א",""),new Message("106440","106366","ההבדל בין גרמא לכוח גברא","11/12/23 07:02","כח כסלו","תשפ"ד","07:02","ברכה עד בלי די","בשביל שנוכל להבין מה הדין בשחיטה בכוח חשמלי האם מעיקר הדין היא כשרה או לא [חוץ מעצם זה שלא עושים שינויים בשחיטה ואכלמ"ב]
יש להבין קודם את הענין של עצם הכוח החשמלי מה מקומו בהלכה
והנה אם אדם רצח בגרמא הוא חיייב בדיני שמים ועוון הריגה בידו אך אין בי"ד ממתין אותו [וכן הגורם לנזק חייב רמב"ם ושו"ע]
וכן התייחסות ההלכה לדיני גרמא לענין שבת לדוגמא היא לחומרא אא"כ הוא לצורך גדול שאז נידון כל מקרה לגופו ומזה נסתעף כל המחלוקת לענין הדלקת מתג חשמלי בשבת ע"י גרמא וכן כל כיוצ"ב
משא"כ בשחיטה שצריך כוח גברא ולענין זה אין הגרמא בכוח החשמלי מספיק להיקרא כוח גברא
ואפשר להאריך עוד בענין זה ותן לחכם ויחכם עוד","51148","","157","True","True","False","","19","162.158.111.151","0","106357","בבא קמא|כד ע"א",""),new Message("106442","106440","חשמל. המעניין הוא","11/12/23 09:32","כח כסלו","תשפ"ד","09:32","עלי","שאם בודקים לעומק את 'כוחו' של האדם הכוונה היא הרי לכוח שריריו שהוא מפעיל, אולם אם נבחן זאת לעומק, גם כח השרירים הוא ממש הכוח החשמלי העובר בעצבים ובשרירים והמפעיל לכווץ את השרירים ולא רק כוח מכאני.
כל ההבדל הוא רק בכך שכאן החשמל והשריר הוא חלק מגופו וכח חשמלי חיצוני (הוא בבחינת 'ותשלח את אמתה ותקחה' ), כמו הארכה מלאכותית.","209","","157","True","True","False","","22","172.69.128.132","0","106357","בבא קמא|כד ע"א",""),new Message("106445","106442","החילוק לענ"ד","11/12/23 17:29","כח כסלו","תשפ"ד","17:29","ברכה עד בלי די","וכשאדם מת אתה יכול לתת לו להזיז את הגוף קצת על ידי כוח חשמל אך הכוח החשמלי החיצוני הוא מוגבל משא"כ הכוח הפנימי לכן ההשאוה אינה לענ"ד
[ונראה לומר שהכוח גברא שצריך אינו רק מעשה הפעולה אלא הוא גם משהו רוחני]
ולכן כשאדם רוצח בגרמא אינו חייב בדיני אדם כנ"ל
וגם בשחיטה מצינו שולחן ערוך יורה דעה הלכות שחיטה סימן ג סעיף א: שחיטת חולין אינה צריכה כוונה. אפילו מתעסק בעלמא לחתוך, או שזרק סכין לנועצה בכותל, ושחט כהלכתה (ס"א בהליכתה ועיקר), כשרה. והוא שראה שלא החליד (פי' ענין נעיצה ותחיבה מלשון חולדה שנכנסת בחורין ובסדקין) הסכין בין סימן לסימן או תחת העור. ואם מצא הנוצה או השיער חתוכים, ודאי לא החליד. ואפילו הפיל הסכין בידו. או ברגלו, שלא בכוונה כלל, ושחט, שחיטתו כשרה. אבל אם נפלה מעצמה, פסולה, דבעינן כח גברא. וכן אם היה הסכין מונח בחיקו או בידו, ונפלה מידו או מחיקו שלא בכוונה, כנפלה מעצמה דמי, ופסולה.
מש"כ שלא בכוונה כלל הכוונה היא שלא התכוונן לשחוט אך התכוונן להפילה.
ומ"מ רואים שאם נפל שלא בכוונה אף על פי שיש אותו פעולה אם הפיל את הסכין שלא על מנת לשחוט מ"מ אין זה נקרא כח גברא
כנלע"ד","51148","","157","True","True","False","","14","162.158.94.2","0","106357","בבא קמא|כד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);