var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106339;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106339","0","אבקש חוו"ד","22/11/23 09:35","ט כסלו","תשפ"ד","09:35","עלי","במשנה תמורה לב, א, מובא :
אֶחָד קׇדְשֵׁי מִזְבֵּחַ וְאֶחָד קׇדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת אֵין מְשַׁנִּין אוֹתָן מִקְּדוּשָּׁה לִקְדוּשָּׁה.
ופסק הרמב"ם במשנה תורה, ספר הקרבנות, הלכות תמורה, ד, יא :
"המשנה את הקודשים מקדושה לקדושה, עובר בלא תעשה: שנאמר בבכור "לא יקדיש איש, אותו" (ויקרא כז,כו), שלא יעשנו עולה או שלמים; והוא הדין לשאר הקודשים, שאין משנין אותם מקדושה לקדושה אחרת--אחד קודשי מזבח, ואחד קודשי בדק הבית. כיצד: אם הקדיש לבדק ההיכל, לא ישנה לבדק המזבח; וכן כל כיוצא בזה. ואין לוקין על לאו זה".
עד כמה שהדבר אולי מוזר, בדוגמה שהברמב"ם הביא, הוא כנראה לא ציטט דוגמה ממקור מוכר כלשהו אלא כתב אותה מדעתו,
והראב"ד שם השיג על דבריו :
כיצד אם הקדיש לבדק ההיכל וכו'. א"א זה לא ידעתי מנין לו שהרי כולן מקדשי בדק הבית הם באים כדתניא הקטרת וכל קרבנות הצבור מביאין מתרומת הלשכה מזבח הזהב לבונה וכלי שרת באין ממותר נסכים מזבח העולה לשכות ועזרות באין מקדשי בדק הבית חוץ לחומת העזרה באין משירי לשכה וכו' אלמא אין שינוי בין קדשי היכל לשאר עזרות ולא למזבח, ואולי טעה במה שאמרו אחד קדשי מזבח ואחד קדשי בדק הבית אין משנין אותן מקדושה לקדושה והוא סבור כמו שאין משנין מקדשי הבית אפילו מקרבן לקרבן כך אין משנין בבדק הבית אפילו מבדק לבדק ואינו כן שקדשי מזבח אפילו מקדשים קלים לחמורים אין משנים ואין ממעטים באכילת קדשים אבל בדק הבית מה יש בין זה לזה והרי הוא מודה שמשנין בדק הבית. קדשי מזבח יש מהן נאכלין ויש שאינן נאכלין יש מהן ליום אחד ויש מהם לשני ימים והנאכלין ליום אחד לא שוו במתנותיהם אלא אלו מכפרין ואלו אין מכפרין דין הוא שלא ישתנו מזה לזה אבל בקדשי בדק הבית מה הפרש בין זה לזה:
וראו מה שכתבו נושאי כליהם, הכ"מ ומרכבת המשנה על אתר לתרץ.
והשאלה היא שאלה : האם יש באמת הבדל בין קודשי ההיכל לקודשי המזבח ?
ברם נלענ"ד שהכתוב בתורה עצמו מוכיח שאכן כדברי הרמב"ם שיש הבדל ביניהם :
בציווי על משיחת וקידוש המשכן כתוב
וְלָקַחְתָּ אֶת-שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וּמָשַׁחְתָּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בּוֹ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְהָיָה קֹדֶשׁ. וּמָשַׁחְתָּ אֶת-מִזְבַּח הָעֹלָה וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְקִדַּשְׁתָּ אֶת-הַמִּזְבֵּחַ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
וכן בביצוע
וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וַיִּמְשַׁח אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בּוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם. וַיַּז מִמֶּנּוּ עַל-הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּמְשַׁח אֶת-הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְאֶת-הַכִּיֹּר וְאֶת-כַּנּוֹ לְקַדְּשָׁם.
הרי לנו שחילק הכתוב את קידוש המשכן וכל אשר בו מקידוש המזבח וכל אשר לו לשני פסוקים נפרדים, שתי משיחות נפרדות ושני קידושים נפרדים, ומכאן ראיה שקדושתם שונה ונפרדת.
ממילא ראיה לרמב"ם לפי דין המשנה שאין לשנות מקדושת היכל לקדושת מזבח.
האמנם ? מה דעתכם ?","209","","178","True","True","False","","188","141.101.68.216","0","0","תמורה|לב ע"א",""),new Message("106436","106339","עוד מעט באותו עניין","10/12/23 15:19","כז כסלו","תשפ"ד","15:19","עלי","בחנוכת המשכן בפרשת נשא כתוב ( וקראנו ביום הראשון של חנוכה ):
וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת-הַמִּשְׁכָּן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְאֶת-הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם.( במדבר ז, א ).
הקורא תמה לשם מה החזרה והכפל על המשיחה והקידוש, ופרשני המקרא התלבטו ג"כ. המענה בד"כ היה שבשבעת ימי המילואים הקים משרע"ה ופרק את המשכן כל יום ואפשר ממילא לומר שהכוונה שהוא גם משח וקדש את המשכן בכל פעם, אך לענ"ד ההסבר דחוק כי לא נזכר שמדובר במשיחה וקידוש חוזרים בימים נפרדים.
אפשרות נוספת היא כמובן שהמשיחה והקידוש שבתחילה מתייחסים רק למשכן והפעם השניה מתייחסת למזבח וכל כליו, כאילו כתוב וגם את המזבח וכל כליו משח וקדש, וחזר ופרט כדי שנדע שקדושתם נפרדת. על ידי כך תואמים הדברים למה שנכתב בחלק הראשון אף כי חלוקת הטעמים אינה 'חלקה'. ( כי לא ברור לי מדוע הפסוק חולק בצורה שחולק ולא באופן יותר ברור שלפיו מדובר במשיחה וקידוש נפרדים למשכן ולמזבח ).","209","","160","True","True","False","","22","188.114.102.31","0","106339","תמורה|לב ע"א",""),new Message("106448","106339","תשובה","11/12/23 20:35","כח כסלו","תשפ"ד","20:35","ברכה עד בלי די","יש הרבה שהסבירו את מקור דברי הרמב"ם וצירפתי פה את תירוץ הגרי"ז
בחידושי מרן רי״ז הלוי (תמורה פ״ד הי״א בא״ד ובעיקר, נח ע״ג) ביאר שיסוד הדין שאסור לשנות מקדושה לקדושה נלמד בערכין (כט.) מהפסוק (ויקרא כז כו) 'אך בכור אשר יבכר לה' בבהמה לא יקדיש איש אתו׳. ומבואר שם בגמרא שרבי ישמעאל אומר שבמקום אחד כתוב (דברים טו יט) 'כל הבכור אשר יולד בבקרך ובצאנך הזכר תקדיש׳, ובמקום אחר כתוב (ויקרא כז כו) 'לא יקדיש איש אתו', וכיצד יתיישבו שתי הפסוקים, אלא 'מקדישו אתה הקדש עילוי ואי אתה מקדישו הקדש מזבח'. ולרמב״ם שהקדש עילוי היינו קדושת בדק הבית, אם כן זהו יסוד הדין הנלמד מהפסוק 'תקדיש' שלבדק הבית אפשר להקדיש את הבכור ואין זה נחשב לשינוי מקדושה לקדושה וחלות קדושה על קדושה, ומהפסוק 'לא יקדיש' מבואר שאין להקדישו למזבח באופן שמשנה בו את הקדושה כשמקדישו להקדש מזבח. ונמצא שלרמב״ם כבר ביסוד הדין הנלמד מבכור מבואר חילוק דין זה שהאיסור לשנות הוא רק בין קדושת מזבח לקדושת מזבח אבל לשנות לקדושת בדק הבית אפשר. ועיין שם שהוכיח כן גם מהתורת כהנים בספרא בחוקותי פרשה ה סוף פרק יא אות ב - ט:  (ב) יכול לא יקדישוהו מן הבטן ת"ל אשר יבוכר לא יקדיש, משיתבכר אין אתה מקדישו, מקדישו אתה מן הבטן מכאן אמרו אין מערימים על הבכור ר' ישמעאל אומר מנין לא יקדיש אדם בכור ת"ל בכור לא יקדיש איש אותו, יכול לא יקדישנו הקדש עילוי ת"ל כל זכר תקדיש, מה ראית להביאו להקדש עילוי ולהוציאו מהקדש מזבח, אחר שריבה הכתוב מיעט מפני מה אני מביאו להקדש עילוי שהוא חל על הכל ומוציאו מהקדש מזבח שאינו חל על הכל. (ג) אין לי אלא בכור מנין לכל הקדשים שאין משנים אותו מקדושה לקדושה ת"ל בבהמה לא יקדיש איש אותו. (ד) יכול לא יקדישנו הקדש עילוי ת"ל בבקרך ובצאנך הזכר תקדיש מה ראית להביאו להקדש עילוי ולהוציאו מהקדש מזבח, אחר שריבה הכתוב מיעט, מפני מה אני מביאו להקדש עילוי שהוא חל על הכל ומוציאו מהקדש מזבח שאינו חל על הכל. (ה) ר"ע אומר מנין שלא יקדיש אדם בכור ת"ל בכור לא יקדיש איש אותו. (ו) יכול לא יקדישנו הקדש עילוי ת"ל אך, מה ראית להביא הקדש עילוי ולהוציאו מהקדש מזבח אחר שריבה הכתוב מיעט מפני מה מביאו להקדש עילוי שהוא חל על הכל ומוציאו מהקדש מזבח שאינו חל על הכל. (ז) אין לי אלא בכור מנין לכל הקדשים שאין משנים אותן מקדושה לקדושה ת"ל לא יקדיש אם שור אם שה. (ח) יכול לא יקדישם הקדש עילוי ת"ל אך, מה ראית להביאו להקדש עילוי ולהוציאו מהקדש מזבח, אחר שריבה הכתוב מיעט מפני מה אני מביאן להקדש עילוי שהוא חל על הכל, ומוציאן מהקדש מזבח שאינו חל על הכל. (ט) אם שור אם שה לה' הוא, הוא קרב ואין תמורתו קריבה.","51148","","159","True","True","False","","18","172.68.110.168","0","106339","תמורה|לב ע"א",""),new Message("106450","106448","אכן, ( וייש"כ )","11/12/23 22:30","כח כסלו","תשפ"ד","22:30","עלי","נראה לענ"ד שתחילת השוני בין הקדש מזבח שאינו חל על הכל להקדש בדק הבית שחל על הכל הוא מהקדשתם השונה ונפרדת בעת משיחת וקידוש המשכן כפי שהבאתי","209","","159","True","True","False","","19","162.158.111.48","0","106339","תמורה|לב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);