var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=105973;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("105973","0","מאן בלעם מאן יבמי","17/08/23 06:12","ל אב","תשפ"ג","06:12","שמואל דוד","דף ד.

רש״י ד״ה אן כסף - בלא יו"ד כדכתיב מאן יבמי

יש לעיין בכוונת רש״י, הרי הגמרא מיד בסמוך מפרש כן. ועוד קשה מדוע נקט רש״י ״מאי יבמי״ ולא ״מאן בלעם״","595","","271","True","True","False","","215","172.70.111.146","0","0","קידושין|ד ע"א",""),new Message("105978","105973","קשה גם בגמרא מדוע נקטו הפסוק מאן בלעם","17/08/23 18:09","ל אב","תשפ"ג","18:09","אלף בית רשי","ישנם מאן קודמים בתורה,
שמות[פרק ז' פסוק יד']
וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל-מֹשֶׁה כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה מֵאֵן לְשַׁלַּח הָעָם
[פרק ז' פסוק כז']
וְאִם-מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת-כָּל-גְּבוּלְךָ בַּצְפַרְדְּעִים
[פרק ט' פסוק ב']
כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ וְעוֹדְךָ מַחֲזִיק בָּם
[פרק י' פסוק ד']
כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ אֶת-עַמִּי הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה בִּגְבֻלֶךָ
[פרק כב' פסוק טז']
אִם-מָאֵן יְמָאֵן אָבִיהָ לְתִתָּהּ לוֹ כֶּסֶף יִשְׁקֹל כְּמֹהַר הַבְּתוּלֹת
במדבר[פרק כב' פסוק יג']
וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיֹּאמֶר אֶל-שָׂרֵי בָלָק לְכוּ אֶל-אַרְצְכֶם כִּי מֵאֵן יְהֹוָה לְתִתִּי לַהֲלֹךְ עִמָּכֶם
[פרק כב' פסוק יד']
וַיָּקוּמוּ שָׂרֵי מוֹאָב וַיָּבֹאוּ אֶל-בָּלָק וַיֹּאמְרוּ מֵאֵן בִּלְעָם הֲלֹךְ עִמָּנוּ
דברים[פרק כה' פסוק ז']
וְאִם-לֹא יַחְפֹּץ הָאִישׁ לָקַחַת אֶת-יְבִמְתּוֹ וְעָלְתָה יְבִמְתּוֹ הַשַּׁעְרָה אֶל-הַזְּקֵנִים וְאָמְרָה מֵאֵן יְבָמִי לְהָקִים לְאָחִיו שֵׁם בְּיִשְׂרָאֵל לֹא אָבָה יַבְּמִי

על רש"י לא קשה כי בפסוק מאן יבמי הפסוק בעצמו מסביר שזה נקרא "לא", וגם הוא בעניני קידושין/יבום
ועוד כי הגמרא ביבמות כב: דורשת פסוק הסמוך לפסוק זה (כה-ז) ממש, אמר רב יהודה לאיתויי ממזר מאי טעמא דאמר קרא {דברים כה-ה} ובן אין לו עיין עליו
אבל הגמרא שנקטה מאן בלעם, ואף אם ניישב בדוחק כי הוא המאן הבא בסדר התורה, הגם כי הוא בחומש במדבר, שהוא אחר וזרע אין לה (ויקרא) הנושא השני בסוגיתינו, הרי גם שם מקדים מאן ה' לפני מאן בלעם, ואפשר הפתרון של זה משמעות המאן הראשון של בלעם שאמר בשקר כי כי כיוון סיבה אחרת למיאון וראה רש"י ומפרשי התורה שם, על כן נקט המאן בלעם, שהוא היה "לא" אמיתי.,
אבל עדיין קצת תימא כי הלא עיקר סוגיתינו הוא עה"פ {שמות כא-יא} ויצאה חנם אין כסף, ומיד בפרק שלאחריו יש את הפסוק (כב טז,) "ואם מאן ימאן" ואולי העדיפו ג"כ לא לדרשו מפני הלשון הכפול.
ואפשר שרצו בכוונה לדרוש מפרשת בלעם ע"פ הנאמר בבבא בתרא יד ע"ב משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב, וברש"י ופרשת בלעם. נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו: (וראה ריטב"א מהרש"א חידושי אגדות שם, של"ה הקדוש, מהר"ל מהרי"ל דיסקין) ויתכן שהגמרא לא הביאה קודם הפסוק של מאין יבמי דווקא מפני שהפסוק עצמו חוזר ומסביר "לא" אבה יבמי, (והוא ג"כ כעין מאן ימאן שלא הביאו) ובכל אופן מאחר שהוא במשנה תורה שדרכם של חז"ל לדרוש בו ביותר, וגם הוא בענין קידושין הוסיפו גם אותו.","278","","271","True","True","False","","46","162.158.159.173","0","105973","קידושין|ד ע"א",""),new Message("105986","105978","יישר כח גדול","17/08/23 23:30","ל אב","תשפ"ג","23:30","שמואל דוד","","595","","271","False","True","False","","40","162.158.158.217","0","105973","קידושין|ד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);