var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=10442;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","54"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("10442","0","בא מלחם גדול","29/05/11 10:19","כה אייר","תשע"א","10:19","מתפעל","דין מעניין, פירורים שאין בהם כזית לא מברכים המוציא.
אמנם אם באו מלחם גדול, מברכים המוציא.
זה לשון רש"י בביאור הדין הזה:

"הכא במאי עסקינן. דיוצא בפירורין כגון שבאו מלחם גדול שעדיין הוא בעין הככר שבאו ממנו והוי חשוב ובר ברכה הלכך פירורין נמי שלקטן חשובין נינהו ומברך עליהן אבל המנחות שפירכן ולא נשתייר מהן דבר חשוב אימא לך דבעינן כזית והאי חביצא נמי דקאמר אי אית בה כזית וכו' אף על פי שבא מלחם גדול אי לא הוי הלחם בעין בעינן כזית לענין המוציא":

יש להסתפק, מה הכוונה שעדיין הוא בעין? האם צריך הלחם להיות ממש סמוך לפירורים שניכר שהפירורים באו מלחם זה? מה אם הלחם עומד בקצה השני של השולחן ולא ליד הפירורים? ומה אם הוא קיים בעין אבל נמצא כרגע במטבח?
ובכלל צריך להבין את הסברא בזה, מה עוזר לי שהלחם בעין, הרי תמיד פירורים באים מלחם שהיה פעם גדול. מה לי אם הוא בעין או שבעל הבית יודע שפורר את זה מלחם גדול. צריך דוקא לראות בעין את הלחם? ידיעה לא מספיקה?
ובאמת גם בזה ניתן לחקור, האם צריך לראות בשעת הברכה את הלחם או שמספיק שהלחם מונח ליד הפירורים והמברך מכל סיבה שהיא לא מסתכל על הלחם.

אמנם כל זה בסופו של דבר לא נשאר להלכה דפסקינן כרב ששת וכרבא.","148","","4727","True","True","False","","1093","94.188.248.67","0","0","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10448","10442","ראה נא בהודעתי","29/05/11 11:01","כה אייר","תשע"א","11:01","המכריע","מלפני כמה ימים על הדף הזה, ד' הערות בענין פתיתה, ושים לבך להערה ד' שם...","199","","4727","True","True","False","","131","95.86.82.183","0","10442","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10462","10442","אני חשבתי","29/05/11 13:15","כה אייר","תשע"א","13:15","דוד כוכב","שהסברה נותנת לפרש שעדיין הוא בעין בתוך החביצה, דומיא דתוריתא דנהמא שבסוף הסוגיה, כי מה איכפת לן מה קורה במקום אחר?","125","","4727","True","True","False","","121","95.86.107.29","0","10442","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10454","10448","אתה מתכוון להערה זו?","29/05/11 12:35","כה אייר","תשע"א","12:35","מתפעל",""בסוגיא דחביצה. לס"ד דר' יוסף עולה דבר זר שאכל כזית מחתיכות שכולן פחותות מכזית אין כרת דחמץ ולא מצות מצה. וגם למסקנה נמצא דשני אנשים יאכלו כזית מפירורין, אחד יעבור חמץ או יקיים מצה (בבא מלחם גדול) וחבירו לא יעבור (יותר נכון לא יתחייב כרת) ויקיים מצות מצה. (חידה למתפעל..) אלא דקי"ל כר' ששת".

יישר כח.

לגבי אכילת חמץ, לכאורה אין נפקא מינא. הרי אוכל כזית בכדי אכילת פרס ואין נ"מ שאין זה המוציא אלא מזונות. עדיין עובר על חמץ. כל הנ"מ היא רק לגבי קיום מצות עשה דמצה ששם חייב להיות לו דין לחם וברכת המוציא.

בנוסף, אינך מתייחס כלל להערות שהעליתי.

אכן חשבתי שניתן להוציא מזה חידה, ב' בני אדם שאכלו אותו דבר בדיוק,
אחד מברך המוציא ואחד מזונות.","148","","4727","True","True","False","","169","94.188.248.67","0","10442","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10468","10454","אבל","29/05/11 14:03","כה אייר","תשע"א","14:03","המכריע","דומני שבסוגיא משמע להדיא שזה גם לגבי כרת דחמץ, וזו עיקר הזרות שנתכונתי לה.","199","","4727","True","True","False","","135","31.44.139.11","0","10442","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10503","10462","הלחם הגדול בתוך החביצה?","30/05/11 09:45","כו אייר","תשע"א","09:45","מתפעל","זה פירוש מפתיע.

לפי זה לדעתך, אם באמת יש פירורים על השולחן ולידם הלחם הגדול שמהם נשרו, אזי לא יברך המוציא עליהם?","148","","4726","True","True","False","","163","94.188.248.67","0","10442","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("10537","10503","לא","31/05/11 04:45","כז אייר","תשע"א","04:45","דוד כוכב","בדקתי שוב, ואכן למיוחס לרש"י שבדפוס מדובר שהכיכר המקורית עדיין קיימת, ולא משנה היכן היא נמצאת.
אבל ברש"י (כת"י) משמע שחולק, ואין הכיכר קיימת, אלא שכיון שגיבל את הפירורים "חוזר ונעור" והכיכר חזרה לקדמותה לעניין הדין. ונראה שסובר כך כי לא מוזכר בגמרא שהכיכר בעין, וגם קשה כמו ששאלת.","125","","4725","True","True","False","","118","213.151.45.158","0","10442","מנחות|עה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);