var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1034;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","46"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1034","0","למה קטע הגמרא הזה מופיע פעמיים?","24/10/09 17:59","ו חשון","תש"ע","17:59","שאינו יודע לשאול","האם מישהו יודע למה קטע הגמרא הבא מופיע פעמיים?

יתיב רבינא וקא קשיא ליה: היינו בור היינו דות!
א"ל רבא תוספאה לרבינא: ת"ש, דתניא: אחד הבור ואחד הדות בקרקע, אלא שהבור בחפירה והדות בבנין.

יתיב רב אשי וקא קשיא ליה: היינו בור היינו דות!
א"ל מר קשישא בריה דרב חסדא לרב אשי: ת"ש, דתניא: אחד הבור ואחד הדות בקרקע, אלא שהבור בחפירה והדות בבנין.
","48","","5302","True","True","False","","935","77.127.109.146","0","0","בבא בתרא|סד ע"א",""),new Message("1038","1034","הקטע השני לא מופיע בכ"י ר' (דק"ס)","24/10/09 22:04","ו חשון","תש"ע","22:04","הראל","אך לכל שאר גירסת כת"י והדפוסים - אכן יש מקום לעיין, ולע"ע לא מצאתי התייחסות, וצע"ק.


ובשולי הדברים:
הקטע הראשון עוסק ברבינא ("יתיב רבינא").
הקטע השני עוסק ברב אשי ("יתיב רב אשי").

לפי הגישה המקובלת כיום, שרבינא שבא במגע עם רב אשי הוא מאוחר לרב אשי [ראו העמוד השני בקובץ המצו"ב] - קצת תמוה סדר שני הקטעים לעיל, כיוון שידוע שהתלמוד נערך שכבות שכבות (כשיטת רב שרירא גאון באיגרתו המפורסמת), אז הקטע הראשון קדום לקטע השני ובוודאי לא מאוחר לו.

אכן, אבינועם כהן (בספרו 'רבינא וחכמי דורו - עיונים בסדר הזמנים של אמוראים אחרונים בבבל' [ספר מומלץ מאוד למי שמתעניין בכרונולוגיה של האמוראים, וכן במונחים תלמודיים]) כתב על כך (עמ' 55-56):
"...וקשה לדעת מדוע לא הובא קודם רב אשי...".","46","pdf","5302","True","True","False","","269","77.127.109.146","0","1034","בבא בתרא|סד ע"א","0-pdf"),new Message("1042","1034","תשובה אפשרית","26/10/09 14:58","ח חשון","תש"ע","14:58","ברוך","אם אכן לא מצאו החוקרים תשובה מספקת לבעיית הכפילות כאן, ארשה לעצמי לנסות ולהעלות השערה.
בכתב יד פירנצה, ישנו הבדל בין שתי הלישנות. בלישנא הראשונה, של רבא תוספאה, התשובה אותה נותן רבא תוספאה באה כ'תא שמע, דתניא'. בלישנא השניה, לעומת זאת, מובא בפשטות 'תניא'.
כלומר, בלישנא הראשונה הברייתא הובאה כראיה, שיש להסיק ממנה משהו, ואילו בלישנא השניה הברייתא עצמה תירצה את השאלה.
והנה, את השאלה היינו בור היינו דות ניתן להבין בשני אופנים. או כשאלה לשונית, של מי שאינו מבין מה ההבדל בין בור לדות, או כשאלה עיונית במשנה - אף אם יש הבדל מציאותי (שהשואל אינו יודע לבארו אך מודע לקיומו), מדוע יש צורך להכפיל את הלשון לבור ודות.
ויעויין ברשב"ם, שביאר את הסוגיה כעוסקת בשאלה השניה.
ניתן אולי להסביר, ששאלתו של רבינא הייתה שאלה עיונית, כפי שביאר הרשב"ם, ועל כן הברייתא הובאה כמקור שיש לעיין בו ('תא שמע') ומתוך כך להסיק את התשובה (הצריכותא כפי שמבאר אותה הרשב"ם). שאלתו של רב אשי, לעומת זאת, הייתה לשונית, ועל כן הובאה הברייתא כתשובה ולא כמקור שיש לעיין בו.

ועוד צ"ע (במיוחד בהנחה כי ת"ש הוא מקור שיש להסיק ממנו).","86","","5300","True","True","False","","343","77.126.197.72","0","1034","בבא בתרא|סד ע"א",""),new Message("1045","1042","כעת מצאתי תירוץ בקקיון דיונה","26/10/09 23:02","ח חשון","תש"ע","23:02","הראל","בקקיון דיונה תירץ קושיא זו ("מקשים המשכילים...").

בנוסף:
ראיתי באיזה מקום [ונשמט ממני כרגע המקור] את ההבחנה הבאה -
יש "היינו... היינו..." שהוא קושיה [כמו אצלנו],
ויש "היינו... היינו.." שהוא הערה בעלמא.
לאור כך, אולי יש כאן סייעתא מסויימת להצעתו המקורית והחביבה של ר' ברוך.","46","","5300","True","True","False","","227","84.228.63.120","0","1034","בבא בתרא|סד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);