var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102089;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102089","0","ושמה יהיו עד יום פקדי אותם..","25/10/22 13:38","ל תשרי","תשפ"ג","13:38","אריה א","א. לפי רבי יהודה ממה שאדם מצליח לעלות לארץ אין זה גלוי של ''יום פקדי"?

ב. לפי רבי זירא . פסוק זה אינו נבואה אלא צווי? איסור עשה להביא כלי מקדש לא''י? האם יש איסור עשה גם להביאם למקום אחר בחו''ל ?","1068","","570","True","True","False","","236","78.150.236.32","0","0","כתובות|קיא ע"א",""),new Message("102105","102089","הסבר רב יהודה ור' זירא","25/10/22 23:49","ל תשרי","תשפ"ג","23:49","איתן","נראה לענות כך:

א. הושבעו בני ישראל שלא לעלות בחומה, כלומר שלא לעלות ביד חזקה ולהקים מלכות. תוקף השבועה הוא "עד שתחפץ". ואיך יודעים מתי יש חפץ? תשובה, נלמד זאת מהאיסור: כשם שהאיסור הוא שלא למרוד באומות - א"כ "עד שתחפץ" הוא "כשאומות העולם יתירו לבני ישראל להקים מלכות".
לדעת רב יהודה השבועה הזו על הלאום יוצרת איסור על כל יחיד ויחיד, ועלייה של יחיד אינה "פקידה" אם כן אלא איסור.
(והראיה שהאיסור על הציבור יוצר גם איסור על היחיד - כי אם אין איסור על כל יחיד אזי חוזרת החובה, וא"כ כולם יעלו ובפועל זה יהיה עלייה בחומה).
ולדעת ר' זירא - האיסור על הרבים לא יוצר איסור ליחיד, כל עוד לא עולים בחומה.

את הרעיון למדתי מכתבי הרב שאול ישראלי בספרו "ארץ חמדה" סי' א', קישור - בהודעה הבא.

(אי אפשר להתעלם מכך שאומות העולם נתנו את הרשות. כידוע זה קרה לפני למעלה ממאה שנה, בשנת תר"פ 1920, בועידת סאן רמו, ושוב בי"ח כסלו תש"ח, 29/11/1947, בעצרת האו"ם בניו יורק).

ב. לדעת ר' זירא, הפסוק על כלי שרת, ש"בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם" שהיתה בתחילת ימי בית שני, ואכן כורש נתן את כלי המקדש לששבצר הנשיא ליהודה (עזרא א).","123","","570","True","True","False","","70","147.235.206.247","0","102089","כתובות|קיא ע"א",""),new Message("102130","102089","פשט ואסמכתא ועוד הסברים","30/10/22 16:18","ה חשון","תשפ"ג","16:18","אליעזר מ ש","1]פשט המקרא, נבואה על מה שעתיד להיות בסוף ימי בית ראשון, שכלי בית ה' יובאו לבבל ''ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה' ''. אין כאן ציווי, ולא דובר על הגלות שלאחר חורבן בית שני.
2] רב יהודה דורש אסמכתא מכאן לאסור מדרבנן שלא לעלות מבבל - גם לארץ ישראל, כיון שיש בבבל ישיבות והיא מקום תורה, ועם ישראל נגזר עליו בגלות להיות שם. ורבי זירא לא סובר אסמכתא זו ומעמיד הפסוק לפשטו, בעניין זה.
3]וכו''ע סוברים שיש שבועה שלא לעלות בחומה עד שיבוא משיח בן דוד, או עד שתהיה פקידה שהמלכות תרשה ליהודים לחזור בהמוניהם לארץ, כמו בזמן הצהרת כורש. כך אפשר לפרש. וכו''ע סוברים שמותר ליחידים לעלות מכל הארצות לארץ ישראל גם בכל זמן הגלות, לפני פקידה או ביאת המשיח, ואף מצוה היא, כמו שכתוב במשנה שהכל מעלין לארץ ישראל. בזמן הגלות - לפי רב יהודה - הכל מעלין לא''י משאר ארצות ולא מבבל, ולפי ר''ז גם מבבל.
4] והשבועות הם דברי אגדה, וידוע שהם עמוקים ואין למדים הלכה מדברי אגדה. ופשוט שאם האומות מחייבים ישראל שלא להציל יהודי, אין לשמוע להם. וגם, אין כאן איסור בכל מצב להקים מדינה יהודית עצמאית בארץ לפני ביאת המשיח, שהרי ר''ע וכל חכמי דורו תמכו במרד בר כוכבא, וודאי לא נכשלו והכשילו כל ישראל בעבירה. רק לא זכינו למה שקיוו שהוא יהיה המלך המשיח.","610","","565","True","True","False","","84","194.90.240.165","0","102089","כתובות|קיא ע"א",""),new Message("102106","102105","הסבר הרב ישראלי, וקצת מההסטוריה","26/10/22 00:00","א חשון","תשפ"ג","00:00","איתן","בסבב הקודם הנחתי לפניכם סיכום של דברי הרב ישראלי בהסבר סוגייתנו. קישור להודעה

ר' חיים כהן שהתנגד לעליה לארץ היה מגדולי תלמידי ר"ת. למרות דעתו זו - אנו מוצאים בדורו ובדור שלאחריו את בעלי התוספות עולים לארץ, - "עליית 300 בעלי התוס'", קראו על כך בויקיפדיה
כדי להסביר את התופעה, ראו מאמר של ההסטוריון פרופ' רמי ריינר על הנושא. לדעתו ר' חיים כהן, עם היותו תלמיד ר"ת - היה מאשכנז, וההתנגדות לעליה היא לא רק אצלו אלא מאפיינת גם את שאר חכמי אשכנז, ואילו בעלי התוס שעלו הם מצרפת.
מידע נוסף ניתן ללמוד ממאמרו של פרופ' אריה מורגנשטרן, מצ"ב.","123","","569","True","True","False","","107","37.60.47.91","0","102089","כתובות|קיא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);