var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=101960;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","72"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","42")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("101960","0","נקדימון בן גוריון- לא עשה צדקה כראוי?","12/09/22 18:09","טז אלול","תשפ"ב","18:09","לירן123","שלום. הגמרא מציינת את העוני שקרה לבתו של נקדימון בן גוריון. ומציינת דוגמא של צדקה על כלי מילת שלקחו עניים אך זה נעשה לכבודו. מדוע הגמרא לא מציינת את תחילת דרכו של שמו של נקדימון, שעשה צדקה בכך שהביא לעולים לירושלים בארות מים(למרות שהיה יכול להפסיד ממון רב) וגם בעת המצור שהוא היה אחד מעשי ירושלים ואמר אני אפרנס את ירושלים בסוג מסויים (גיטין נו). כל אלה לא מוזכרים ולא נראה שיש עניין של כבוד בהם","50711","","609","True","True","False","","415","","0","0","כתובות|סז ע"א",""),new Message("101964","101960","השאלה לא מובנת (והסבר לגמרא בתענית)","13/09/22 01:41","יז אלול","תשפ"ב","01:41","משתתף","לא אמרו שלא עשה צדקה, רק שלא עשה כראוי, או כי עשה לכבודו, או כי לא עשה כפי יכולתו

ואם כוונתך בשאלה למה לא הביאו את הדוגמא הידועה מהגמ' בתענית ובגיטין; לפי התירוץ של כבוד, בטח שיש יותר כבוד לעשות צדקה במשהו שכולם מדברים עליו ויודעים עליו, מהדוגמא שהגמ' כן הביאה. לפי התירוץ שלא עשה מספיק אולי זה בגלל שבנה על הנס ולא באמת הביא בפועל בסוף.

אגב משהו שחשבתי עליו כשלמדנו את הגמ' בתענית ולפי הגמ' פה זה אולי מובן;

הגמרא מספרת שם (תענית יט:) ציטוט: "עד שהאדון נכנס בשמחתו לבית המרחץ נקדימון נכנס לבית המקדש כשהוא עצב נתעטף ועמד בתפלה אמר לפניו רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך עשיתי שיהו מים מצויין לעולי רגלים מיד נתקשרו שמים בעבים וירדו גשמים עד שנתמלאו שתים עשרה מעינות מים והותירו וכו'"

לא מובן, למה חשב נקדימון שאמור להיות נס, 'עשיר גדול היה' כלשונו של רש"י, חתם על ערבות לאדון על מנת שיהיה נס? וגם אם בהתחלה חשב שיהיה נס כשראה שמגיע היום ולא ירדו גשמים שילך לכספת יוציא כסף וישלם, במקום זה הוא הלך לבית המקדש כשהוא עצוב, נתעטף והתפלל לא לכבודי וכו', גם מה זה הנוסח שלא לכבודי אלא לכבודך (נוסח שמובא גם אצל יונתן בן עוזיאל (מגילה ג.))? נכון שיש האומרים ש12 ככר כסף היה סכום עצום, אבל עדיין לגביר כמו נקדימון גם סכום עצום אין סיבה שלא ישלם, למה זה נהפך לחילול השם אם לא יורדים גשמים ומי שחתם ערבות משלם?

רק שמהגמרא פה זה מסתדר מעולה, מדובר על זמן שנקדימון כבר ירד מנכסיו, (אולי זה היה שהסיקריקין שרפו את התבואה (גיטין נו.) נשרף גם כל רכושו אם זה מסתדר עם השנים...) , והוא בעצם רק חתם ערבות על סמך מילה של גביר, ובאמת לא היה לו כסף בכלל, לכן גם הרש"י אומר 'עשיר גדול היה', בדגש על היה, והוא בנה על זה שבסוף יהיה נס וכמו שאומרים ה' יעזור, ואז כשהגיע המועד ולא ירדו גשמים, הוא פחד מחילול השם שאדם לא עומד בהתחייבותו.

וזה מסתדר עם המילים לפי 2 התירוצים
לפי התירוץ הראשון בגמרא, שירד מנכסיו בגלל שעשה תמיד לכבודו, בכה לקב"ה ואמר, נכון שתמיד עשיתי לכבודי ולכן ירדתי מנכסיי, אבל במקרה הזה מים לעולי רגלים שהתחייבתי ערבות כשאין לי לשלם אותה, בטח שזה ספציפי לכבודך, שיהיו מים לעולי רגלים, אז בבקשה שיקרה נס וירדו גשמים.

ולפי ההסבר השני בגמ', שירד מנכסיו בגלל שלא נתן כפי יכולתו, גם מובן, שאמר לקב"ה נכון שלא נתתי כפי יכולתי, אבל התכוונתי תמיד במעשי הצדקה, לכבודך, ולא לכבודי או לכבוד בית אבא, וכעת כשאין לי מאיפה לשלם שיקרה נס כדי שלא יהיה חילול השם.","50443","","608","True","True","False","","76","79.180.11.135","0","101960","כתובות|סז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);