var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=101864;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","37"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("101864","0","בעניין חסורי מחסרא","22/08/22 08:40","כה אב","תשפ"ב","08:40","הראל","ידועה המחלוקת בנוגע לחסורי מחסרא,
אם הכוונה היא לשחזור הגרסה המקורית או לביאור הכוונה המקורית:

רבינו בחיי (שמות לד, כז):
אין הכוונה להיות המשנה חסרה כלל חלילה. אבל הכוונה שהיא חסרה אצלנו מפני חסרון שכלנו מפני שאין אנו מגיעים לעומק חכמת דור של חכמי המשנה.

ר' יוסף קארו (כללי הגמרא, בתוך: הליכות עולם, שער שני, ב/יד):
מפני שכשהיו שונים על-פה, גרמה השכחה בקצת מקומות ושכחו קצת תיבות. ולא רצה רבי לכתוב אלא כלשון שהיתה שגורה בפי רוב התלמידים, על-דעת משנה לא זזה ממקומה, וסמך על המעיין שיבין החסרון ויגיה.


ולכאורה מסוגייתנו משמע שהכוונה לשחזור הגרסה המקורית:

תנו רבנן:
תיקנו מזונותיה תחת מעשה ידיה
וקבורתה תחת כתובתה
לפיכך בעל אוכל פירות

פירות מאן דכר שמייהו?
חסורי מחסרא והכי קתני:

תיקנו מזונותיה תחת מעשה ידיה
ופירקונה תחת פירות
וקבורתה תחת כתובתה
לפיכך בעל אוכל פירות","46","","634","True","True","False","","299","95.86.84.38","0","0","כתובות|מז ע"ב",""),new Message("101865","101864","אבל","22/08/22 09:45","כה אב","תשפ"ב","09:45","עלי","לא פחות סביר בעיני שזכרו בע"פ נוסח מקוצר של המשנה ש'קפץ' על דברים פחות חשובים או פחות שכיחים, כבמקרה שלנו בו זכרו את השכיח והשמיטו את הנדיר, שהרי נפילת אשה בשבי לא היתה מעולם דבר שכיח.","209","","634","True","True","False","","74","84.110.114.41","0","101864","כתובות|מז ע"ב",""),new Message("101866","101864","רבא קרא לתירוצים כאלה "שינויי דחיקי"","22/08/22 14:50","כה אב","תשפ"ב","14:50","איתיאל","אֲמַר לֵיהּ יָכֵילְנָא לְשַׁנּוֹיֵי לָךְ רֵישָׁא בְּשֶׁעָמַד בַּדִּין וְסֵיפָא בְּשֶׁלֹּא עָמַד בַּדִּין וְכוּלַּהּ רַבִּי שִׁמְעוֹן הִיא וְשִׁינּוּיֵי דְּחִיקֵי לָא מְשַׁנֵּינַן לָךְ דְּאִם כֵּן אָמְרַתְּ לִי לִיתְנֵי רֵישָׁא רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר אוֹ לִיתְנֵי סֵיפָא דִּבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן

אֶלָּא כּוּלַּהּ בְּשֶׁעָמַד בַּדִּין וְרֵישָׁא רַבָּנַן וְסֵיפָא רַבִּי שִׁמְעוֹן.

מצאתי כמה וכמה פעמים בש"ס שיתרצו כולה פלוני, אע"פ שהסיפא מיוחסת לתנא אחד, ומשמע שהרישא ת"ק,

ומתרצים "חסורי מחסרא והכי קתני: דברי ר"ש, שהיה רבי שמעון אומר".

יש הסברים רבים לעניין חסורי מחסרא, אבל כאן מוכח שרבא מודע לזה שאלו תירוצים "לא חלקים" - שינויי דחיקי.","842","","634","True","True","False","","118","","0","101864","כתובות|מז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);