var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=101854;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("101854","0","אינני מבין בן","21/08/22 08:59","כד אב","תשפ"ב","08:59","עלי","אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ לָמַדְנוּ יִסְּרוּ מִיִּסְּרוּ וְיִסְּרוּ מִבֵּן וּבֵן מִבִּן וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע
אני מקוה שהקומיקאי הבריטי 'מיסטר בן' לא יצחק ושלא ייסרו גם אותי בגלל זה אבל אינני מבין את היקש ה'בן'...

בן בחירק ובן בצירה, מה הקשר בין שתי מלים אלו הכתובות באופן זהה אך מנוקדות באופן שונה ומשמעותן שונה לחלוטין - בצירה - בן לאב, בחירק - מיד, כיצד מקיש רבי אבהו ביניהן ? ( כלומר מה ההיגיון בהיקש שכזה, ובכלל מה אורך השרשור ההיקשי שניתן ללמוד בו דבר מדבר ודבר מדבר, היש לזה גבול - 2, 3 ? )","209","","635","True","True","False","","282","84.110.114.45","0","0","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101855","101854","הנה כמה דוגמאות","21/08/22 12:02","כד אב","תשפ"ב","12:02","אחיקם קשת","מסוגיות שונות בבבלי. אמנם הירושלמי כנראה חולק על השיטה הזו.
מצורף","510","pdf","635","True","True","False","","51","212.76.104.51","0","101854","כתובות|מו ע"א","0-pdf"),new Message("101862","101854","לכאורה יש קשר בין בִן לבֵן","21/08/22 19:05","כד אב","תשפ"ב","19:05","איתיאל","יש בן במובן "שייך בדבר". בני הנביאים, בן תורה.

לפי זה "אם בן הכות הרשע" - אם הוא "בן הכאה", שייך להכותו כי הוא מחוייב.

ואחר שמצינו בן גמור בחיריק כמו אצל יהושע בן נון, אם כן אין הבדל מהותי בחיריק או בצירה, וההיקש עולה יפה.","842","","635","True","True","False","","98","","0","101854","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101856","101855","ומה עם בן ?","21/08/22 12:50","כד אב","תשפ"ב","12:50","עלי","שאלתי הראשונה היתה, כיצד בכלל ניתן להקיש שתי מלים שמובנן שונה לחלוטין ?","209","","635","True","True","False","","55","84.110.114.45","0","101854","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101857","101856","כך הבינו שניתנה המידה","21/08/22 12:59","כד אב","תשפ"ב","12:59","אחיקם קשת",""גזירה שווה".
שהעיקר הוא המילה ולאו דווקא משמעותה.
מאידך, הגמרא אומרת בכמה מקומות (כגון תחילת יומא) שאפשר לדון גזירה שווה בין מילים שונות עם משמעות דומה - "ושב הכהן" "ובא הכהן".","510","","635","True","True","False","","31","212.76.104.51","0","101854","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101858","101857","לדבריך יוצא","21/08/22 14:54","כד אב","תשפ"ב","14:54","עלי","שהמידות אינן הגיוניות אלא מסורת בלבד ללימוד מקור להלכות. האמנם ?","209","","635","True","True","False","","59","87.70.91.242","0","101854","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101859","101858","נושא זה מעורפל","21/08/22 15:06","כד אב","תשפ"ב","15:06","אחיקם קשת","כמו עוד נושאים סביב השאלה עד כמה היתה מסורת על פרטים מסוימים, וכמה מהם התחדשו מסברות וכו'. אין לנו ראיות מוחלטות לכאן או לכאן (אנחנו כן יודעים ששלושת אלפים הלכות השתכחו וכו' והחזירן עתניאל בן קנז בפלפולו, ואנחנו גם יודעים שבתקפות התנאים לא היתה מסורת ברורה ומחייבת האם נוטלים שלוש הדסים או אחת וכד').
כמובן שכמו לגבי הרבה דרשות - תמיד מרחפת השאלה העקרונית האם הן באמת מקור ראשוני, או שהמקור הראשוני הוא המסורת על קיום הדין, או לחילופין סברא, והדרשה רק באה לחזק את הדין הנ"ל. יתכן כמובן שיש כאלה ויש כאלה.

באופן כללי יותר נראה לי שהיסוד של מידת גזירה שווה הוא הגיוני, כמו שגם בדיבור שלנו אנחנו מסתמכים על פרשנות מוכרת של מילה משימוש במקום אחר, אבל בפועל משתמשים בה במקרים הרבה יותר רחבים. עיקרון זה יכול להיות נכון גם לגבי קל וחומר, ואפילו לגבי חזקה דמעיקרא (כמובן שכאן זה כבר לא קשור למידות שהתורה נדרשת בהן).","510","","635","True","True","False","","34","212.76.104.51","0","101854","כתובות|מו ע"א",""),new Message("101860","101859","אמנם","21/08/22 17:29","כד אב","תשפ"ב","17:29","עלי","ראוי לבדוק את משמעות המלית בן בחירק, כי יש לה כמה וכמה משמעויות כדעת המפרשים השונים :
למשל בן נון, בן יקה במשמעות - בן של מישהו. נראה שזה הבסיס להיקש שלנו.
בן רגע, בן לילה במשמעות - במשך ותוך זמן מוגבל ( ונראה שזו משמעות פשט הכתוב של 'בן הכות הרשע' ).
אך במפרשים גם במשמעות - בינה.","209","","635","True","True","False","","72","84.110.114.45","0","101854","כתובות|מו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);