var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=100561;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","77"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","73"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","43")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("100561","0","מדוע אי אפשר להעביר חתונות מפני ההגמון?","10/07/22 21:16","יא תמוז","תשפ"ב","21:16","איתיאל","מגיע זוג לרב לקבוע תאריך לחתונה. הרב מציע את יום רביעי. הכלה קצת חוששת ושואלת את הרב: "אולי נקדים את החתונה ביום אחד, שמעתי שהחיילים של ההגמון הרשע מסתובבים בעיר ביום רביעי וחוטפים כלות להגמון!".
אומר הרב: "לא, המנהג הוא להתחתן ביום רביעי, זאת המסורת וכך המנהג! יש לכך מספר טעמים!".
הכלה מתחילה לבכות ושואלת את הרב: "אבל מה יקרה אם החיילים יקחו אותי להגמון?".
הרב לא נבהל ואומר: "תראי, יש הלכה בשולחן ערוך ש"אונס – רחמנא פטריה", כלומר: "הקב"ה פוטר על עבירה שנעשתה באונס. את לא עוברת שום עבירה, הכל בסדר!".

***

למעשה, לולי שיש נשים שאינן שומעות לדברי חכמים ומוסרות את עצמן למרות שדרשו להן שאונס שריא, היה עדיף להשאיר את המנהג ברביעי, וחכמים ידרשו לנשים באופן שלמעשה מסייע ביד ההגמון הרשע.","842","","673","True","True","False","","315","","0","0","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100562","100561","מדרש חנוכה שמתקשר לעניין","10/07/22 21:18","יא תמוז","תשפ"ב","21:18","איתיאל",""ועוד גזרו שכל מי שנושא אשה תבעל להגמון תחלה ואח"כ תחזור לבעלה.
ונהגו בדבר הזה שלש שנים ושמונה חדשים, עד שבא מעשה של בת מתתיהו כהן גדול שנשאת לבן חשמונאי... כיון שהגיע יום שמחתה הושיבוה באפריון, וכשהגיע זמן הסעודה נתקבצו כל גדולי ישראל לכבוד מתתיהו... וכשישבו לסעוד עמדה... בת מתתיהו מעל אפריון וספקה כפיה זו על זו וקרעה פורפירון שלה ועמדה לפני כל ישראל כשהיא מגולה ולפני אביה ואמה וחותנה. כיון שראו אחיה כך נתביישו ונתנו פניהם בקרקע וקרעו בגדיהם, מיד נתמלא יהודה ואחיו חימה עליה ואמרו הוציאוה לשריפה ואל יתגלה דבר זה למלכות מפני סכנת נפשות, שהעיזה פניה להיות ערומה בפני כל העם הזה. אמרה להם: שמעוני אחיי ודודיי, ומה אם בשביל שעמדתי לפני צדיקים ערומה בלי שום עבירה הרי אתם מתקנאים בי, ואין אתם מתקנאים למסרני ביד ערל להתעולל בי!! הלא יש לכם ללמוד משמעון ולוי אחי דינה שלא היו אלא שנים וקנאו לאחותם והרגו כרך כשכם ומסרו נפשם על ייחוד של מקום ועזרם ה' ולא הכלימם, ואתם חמשה אחים... ופרחי כהונה יותר ממאתיים בחור, שימו ביטחונכם על המקום והוא יעזור אתכם שנאמר כי אין מעצור לה' להושיע..
כיון ששמע יהודה וחבריו כך נועצו יחדיו להרוג ההגמון, מיד הלבישו הנערה בלבוש מלכות ועשו חופה של הדס מבית חשמונאי עד ביתו של הגמון ובאין כל בעלי נבל וכינור ובעלי זמר והיו מזמרים ומרקדים עד שבאו לבית ההגמון.
כיון ששמע ההגמון כך אמר לשריו ועבדיו ראו אותם שהם מגדולי ישראל מזרע אהרן הכהן כמה הם שמחים לעשות רצוני ראויים הם לכבוד גדול, וציווה להוציא חוץ שריו ועבדיו ונכנס יהודה וחבריו עם אחותו אצל ההגמון וחתכו ראשו ובזזו כל אשר לו. והרגו שריו ועבדיו ודרסו היונים עד גמירא חוץ מעיקר המלכות. וישראל שהיו בעיר היו ברתת וברעד בשביל אותם בחורי ישראל. יצאה בת קול ואמרה: נצחו טליא דאזלו למעבד קרבא באנטוכיא [=נצחו הילדים שהלכו לערוך קרב באנטיוכיה], וחזרו אותם בחורים וסגרו השערים ועשו תשובה ועסקו בתורה ובגמילות חסדים".","842","","673","True","True","False","","80","","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100563","100561","כל אשה כזו","10/07/22 21:21","יא תמוז","תשפ"ב","21:21","אור חדש","קיבלה התר להינשא בשלישי

אם היו עוקרים לחלוטין תקנת רביעי היה ההגמון עלול חהגיע בכל יום וממילא לא היה שום תקנה לכוהנות ולצנועות

במצב נורא הברירות נוראיות, אבל גם אז יש לבחור את הפחות נוראית","458","","673","True","True","False","","56","46.19.86.7","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100564","100562","מדוע בא המרד בצורה כזו","10/07/22 21:22","יא תמוז","תשפ"ב","21:22","איתיאל","המצב הנורא הזה, של חתונות שנערכות ביום רביעי וכלות שנחטפות להגמון ב"הכשר הרבנות" – נמשך כמעט ארבע שנים. עד שקמה כלה אמיצה אחת, עושה מעשה מתריס, מנוגד לגמרי להלכה. בחתונה הכי יוקרתית – חתונת הכהן הגדול, שבה כל נכבדי הדור נמצאים – היא פושטת מעליה את כל בגדיה, ומתריסה בפני כולם: "לאן הגענו! לא יתכן שזה רצון ה'! לא יתכן שההלכה תעזור לגוי רשע, תאוותן ומנובל לטמא את בנות ישראל!".
והאשה הזאת חוללה את המרד!
למה הגיע המרד בצורה כזאת דווקא?
ההלכה היא מערכת החוקים שחוקק הקב"ה. כל חוק הוא כבר התרחקות מהרצון המקורי. אמנם אנו זקוקים לחוק, אך בחוק יש "באג" מובנה. ברגע שיורדים לפרטי הפרטים ולכללים – מתרחקים מהמחוקק ומתרכזים בחוק. הדבר ידוע גם בכל מערכת חוקים. כך לדוגמא פוסק בית המשפט כי על פי החוק פלוני זכאי, אך מדובר בניצול החוק לרעה וברור כי לא למקרה מסויים התכוון המחוקק, אולם חוק הוא חוק.
במצבים אלו שהחוק התרחק כל כך מהרצון המקורי, חייב מישהו לקום ולצעוק, לטלטל את כולם ולהראות שזו לא כוונת המחוקק. כך לדוגמא צעקה החסידות בתקופה שבה ההלכה איבנה את הרגש וההתלהבות בעבודת ה'.
בית ראשון היה תקופה של נבואה, של שמיעת רצון ה' באופן ישיר. אולם בבית שני נגנזת הנבואה ומתחילה להתפתח ההלכה. במצב זה, היתה חייבת לקום המחאה על ההתרחקות מרצון ה' עד לאבסורד.
אי אפשר לזלזל בחשיבות החוק. החוק מעגן את הרצון של המחוקק במציאות. החוק עוזר לסייע שהרצון אכן יתגשם במציאות. אנו מכירים כיום תופעה של אנשים המזלזלים בהלכה ומסבירים שהם לא רוצים להתפלל לפי שעה קבועה, כי "העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים". ולא מרגישים את מנוחת השבת באיסורים המפורטים לפרטי פרטים ב"שמירת שבת כהלכתה". הם מסבירים שהם רוצים להתפלל מתוך רצון וכוונה אמיתית, לנוח בשבת ולהפוך אותו ליום משפחה, אך אינם צריכים את כל החוקים ה"קטנוניים" וה"יבשושיים" האלה. במציאות אנו רואים שאנשים כאלה בסוף לא מתפללים בכלל, עובדים בשבת וכבולים למדיה ולסלולר. ללא חוקים – כוונת המחוקק לא יורדת לפועל. בבית ראשון היו נביאים וכולם הרגישו את הצורך ברוחניות, אך כיוון שעוד לא תיקנו נוסח של ברכות ותפילות – בפועל בסוף עזבו את המקדש ועבדו עבודה זרה.
לכן לא יתכן שהמחאה על ההצמדות לחוקים גם כשהם נוגדים את כוונת הבורא תבוא מידי חכמי הדור, שתפקידם לייצב את ההלכה. המחאה היתה חייבת לבוא מאשה, שאינה לומדת תורה.

יש צורך בחכמים הדנים מתוך משקפי ההלכה: מותר ואסור.
ויש צורך בבעלי הרגש מחוץ להלכה שיטלטלו וימחו בשעה שזה עובר את רצון ה'.","842","","673","True","True","False","","68","","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100580","100562","כבר הוכיחו שמדובר בעירוב תקופות","11/07/22 12:34","יב תמוז","תשפ"ב","12:34","אביגדור","המעשה עם יהודית שכרתה את ראשו של הליפורנס היה בבית ראשון (מור וקציעה סי' תרע ד"ה ובייחוד לנשים). הוא היה משנהו של נבוכדנצר. וכך מפורש בספר יהודית.
שורש הבעיה כנראה בכך שספר יהודית לא היה נפוץ בתקופת הראשונים.","571","","672","True","True","False","","78","164.138.125.12","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100567","100563","לא קיבלו היתר","10/07/22 21:37","יא תמוז","תשפ"ב","21:37","איתיאל","דוק בזה, כתוב שנהגו העם ולא מיחו חכמים בידם.

כלומר: חכמים לא התירו, ואילו היו שואלים אותם היו מורים להתחתן ברביעי. אלא שלא יכלו למחות.","842","","673","True","True","False","","67","","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100568","100567","דברי מכוונים","10/07/22 21:39","יא תמוז","תשפ"ב","21:39","אור חדש","דקדק בהם ותראה יישובים נפלאים לשאלות חמורות","458","","673","True","True","False","","46","147.235.203.222","0","100561","כתובות|ג ע"ב",""),new Message("100588","100580","אין קשר","11/07/22 17:47","יב תמוז","תשפ"ב","17:47","איתיאל","דיברתי על גזירת בתולה הנישאת, שאינה מופיעה בכלל בספר יהודית. אני מדבר על מדרש חנוכה שיש לו מקבילות רבות.

ספר יהודית אכן הוא ספר חיצוני שאינו מתאים לתקופת החשמונאים.","842","","672","True","True","False","","63","","0","100561","כתובות|ג ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);